Evoluce soukromí na Facebooku: Dřív vás znali přátelé, dnes celý internet

Na hodinách matematiky se pravidelně opakovala situace, kdy žák na stupínku nevěděl, jak dál pohnout s příkladem na tabuli. Profesor vždy řekl jen: „Odstup si a uvidíš.“ Žák udělal dva kroky od tabule, pohlédl na příklad a náhle dosáhl prozření. Při pobytu na Facebooku je potřeba také čas od času „odstoupit“. Uvidíte pak věci, o kterých jste neměli ani tušení.
Soukromí na Facebooku

Je to tak lákavé! Radost z vysokého počtu lajků a komentářů je podobná extázi. FOTO: http://www.flickr.com/photos/mkhmarketing

Tak schválně – kdy jste se přihlásili na Facebook vy? Jste vizionáři a byli jste tam mezi prvními? Rok 2005? Anebo o něco později? 2007? V lepším případě jste tenkrát Facebook prozkoumali, zjistili, jak je co nastavené, jak co funguje, a vrhli se do „postování“.  V tom horším jste se prostě zaregistrovali a začali Facebook používat. Od těch dob se toho ale kromě designových změn, které často vzbudí vášnivé diskuze, změnilo mnohem víc. Především to, jak Facebook přistupuje k vašemu soukromí.

Soukromí na Facebooku

V roce 2005 neměl s Facebookem problém skoro nikdo. Nebylo totiž proč – informace o vás byly „vaše věc“. FOTO: Matt McKeon, http://mattmckeon.com/facebook-privacy/

Soukromí na Facebooku

Jenže v roce 2010 už to vypadalo docela jinak. V základním nastavení bylo vše veřejné, snad s výjimkou narozenin a kontaktů. FOTO: Matt McKeon, http://mattmckeon.com/facebook-privacy/

Všechna data v obrázcích jsou tzv. výchozí hodnoty, které vám Facebook nabízí při založení účtu. Většina z nich tedy jde nastavit na úroveň, kterou chcete. Problém číslo jedna je ale ten, že ne každému se chce několik hodin luštit nastavení. Problém číslo dvě jsou informace, u kterých změnu soukromí nelze provést. Do této kategorie patří třeba viditelnost vaši fotky nebo toho, co lajkujete.

Soukromí na Facebooku? Existují aplikace, které vám s ním pomohou

Protože nejsme zdaleka první, kdo začal soukromí na Facebooku řešit, objevilo se už mnoho aplikací nebo služeb, které se snaží lidem nabídnout alternativní řešení. V roce 2010, ze kterého pochází předchozí fotka, se objevila Diaspora, software, s pomocí kterého mělo být možné jednoznačně chránit své soukromí a zároveň s pomocí jednoho serveru komunikovat s ostatními a sdružit tak všechny sociální sítě. Jak uvedl Jan Vlnas na přednášce New Media Inspiration 2014, přesně takto přeci funguje email, proč by tedy nemohly i sociální sítě? Bohužel vývojáři Diaspory nedokázali projekt zatím dotáhnout do stavu, ve kterém by byl plně funkční.

O podobný cíl jde v současnosti mnoha dalším projektům. Mezi ty nejnadějnější patří Friendica, Buddycloud a Tent.

Soukromí na Facebooku

Co všechno lidé (přesněji řečeno Američani) na Facebooku dobrovolně o sobě sdílí? FOTO: http://climate-connections.org/2012/05/06/new-report-state-of-the-intern...

Víme, s kým chodíte. I bez vyplněného políčka „ve vztahu s“

Zatímco na jedné straně najdete nadšence, kteří se snaží umožnit lidem maximálně chránit své soukromí, na straně druhé jsou týmy odborníků, které živí vymýšlení a realizace nápadů, jak maximálně vytěžit dostupné informace ze sociálních sítí.

Na konci roku 2013 se tak například objevila informace o tom, že vědci z newyorkské Tisch University sestavili algoritmus, který dokáže na základě metadat z Facebooku odhalit pouto mezi dvěma lidmi. A to bez toho, aniž by mu tito lidé jakkoli pomáhali svými posty na zdi apod. Algoritmus pouze analyzuje společné známé – pokud totiž mají dva lidé hodně společných známých, kteří se ale navzájem neznají, pravděpodobně „spolu něco mají“. Studie je ke stažení tady.

Just metadata?

Soukromí na Facebooku se často řeší pouze na úrovni „kdo vidí moje obrázky“. Takovýto konkrétní obsah je logicky první na očích. Jenže právě metadata, s pomocí kterých se podařilo sestavit například výše zmíněný algoritmus, toho mnohdy dokáží prozradit mnohem víc. V situaci, kdy jsou právě takováto metadata veřejná, není už pomalu co skrývat.

Nám v Aira GROUP to všechno přijde nesmírně zajímavé a inspirující. Sami pochopitelně máme Facebook (lajkujte!) a když řešíme online marketing pro naše klienty, využíváme reklamní systém Facebooku se vším, co nabízí. Marketing na Facebooku ale není zdaleka jediné místo, kdy se využívají metadata. V něčem podobný je i remarketing Googlu, který umožňuje pomocí cookies označit návštěvníka konkrétních webových stránek a pak mu po celém internetu ukazovat cílenou reklamu.

Přidat komentář