Facebook vs. nevhodný obsah – 1:0

Víte, co se děje na Facebooku, když kliknete na tlačíto "nahlásit nevhodný obsah"? Přečtěte si, co všechno se na Facebooku nesmí.
facebook a nevhodný obsah

Nabízíme práci v mladém a dynamickém kolektivu pro silnou nadnárodní značku. Požadujeme dobrou znalost angličtiny, všeobecný přehled, loajalitu. Odměna flexibilní. Zn: Silný žaludek výhodou. Když trochu popustíte uzdu fantazii, tak i takto by mohl vypadat inzerát jedné světoznámé internetové stránky. Ptáte se jaké? A na jakou pozici? Tím zaměstnavatelem by byla sociální síť Facebook, respektive její „společník“, společnost oDesk, a pozicí kontrolor závadného obsahu.

Poprvé se tlačítko „Nahlásit nevhodný obsah“ objevilo na našich facebookových účtech v průběhu prosince 2009. Facebook se tehdy stal jedním ze 140 webů po celém světě, které se v první vlně přihlásily k myšlence „čistého“ internetového prostoru.

Nahlaste nevhodný obsah, prosí Facebook

Jenže - denně se na Facebooku objeví asi čtvrt miliardy nových fotografií. Uživatelů Facebooku je celosvětově téměř miliarda. Přidejte k tomu „fan“ stránky, profily firem, miliony statusů, komentáře pod fotkami v řádech sta milionů každý den. Samotný Facebook prostě všechen obsah sám zkontrolovat nedokáže. A tak tuto možnost dal samotným uživatelům právě prostřednictvím tlačítka „Nahlásit nevhodný obsah“. Už jste na něj někdy klikli? A přemýšleli jste, co se s vámi nahlášeným videem/fotografií/komentářem/stránkou děje dál?

facebook a nevhodný obsah

Nahlásit nevhodný obsah je tak snadné - stačí kliknout a je to. Ale co se se závadným příspěvkem děje potom?

Obsah, na který jste klikli, dostane takzvaný „flag“ a je odeslán ke kontrolorům. Ty obvykle nenajímá sám Facebook, ale pracují pro společnost oDesk, která kromě Facebooku pomáhá filtrovat nevhodný obsah třeba na Googlu. Kritéria, podle kterých je obsah označovaný jako nevhodný, pomáhala vytvářet klinická psycholožka Tanya Byronová, mimochodem poradkyně britské vlády pro internetovou bezpečnost.

Hrabeme se v hnoji – za dolar na hodinu!

Nicméně zpátky ke kontrolorům. Je jich prý několik desítek. Často se hovoří o studentech ze zemí třetího světa, kteří si takto přivydělávají. Mzda ale není nijak závratná. Oni sami hovoří o základní sazbě dolar za hodinu, která se po započtení bonusů a prémií může vyšplhat až na čtyřnásobek. I tak ale je v přepočtu nějakých 76 korun směšné ohodnocení za to, co si musí v rámci čtyřhodinových směn prohlížet.

Vlastně ani není divu, že se několik těchto kontrolorů rozhodlo promluvit o tom, jak jejich práce probíhá a jaká jsou pravidla, podle kterých se rozhoduje o (ne)vhodnosti obsahu. Jména jako Amin Darkáví nebo Adrian Chen jsou noční můrou společnosti oDesk. Právě oni totiž pustili do světa pravidla, podle kterých Facebook obsah posuzuje.

facebook a nevhodný obsah

Reklama na Facebooku je jedna z nejlépe fungujících. Proč? Lze ji zacílit velmi přesně na základě informací, které na sebe prozrazujete.

Jednadvacetiletý Maročan Amin Darkáví navíc v souvislosti se sazbou jednoho dolaru použil slova jako „vykořisťování“ a „směšný plat za odpornou práci“. Loajalita k bývalému zaměstnavateli je ta tam. Nicméně právě díky němu můžeme nahlédnout pod pokličku, kde se „vaří“ obsah nejmasovější sociální sítě na světě.

Nevíš si rady? Podívej se do manuálu

Zmíněný manuál je označovaný jako Abuse Standards 6.2, má třináct klasických powerpointových „slajdů“ a jedna z prvních věcí, které si člověk musí nutně všimnout je důkladná analýza veškerého obsahu se sexuální tématikou. Inu, americký puritánský přístup k sexu a všemu okolo něj je proslulý. Stejně jako v opačném gardu určitá benevolence u témat jako jsou zbraně nebo násilí.

Příručka navíc zaznamenává v čase progres. Proto si hned v jejím úvodu může člověk přečíst změny, které v ní jsou oproti verzi 6.1. Nově jsou třeba zakázané fotky, na kterých jsou vyobrazené zvířecí vnitřnosti (pokud nejde o fotky, které popisují proces výroby potravin), přibyla kategorie řešící karikatury takzvaných „chráněných“ skupin společnosti, mezi které Facebook řadí příslušníky nejrůznějších menšin. Zakázané jsou nově i fotografie tělesných tekutin, zmínky o kurdské teroristické organizaci PPK. A pozor! Facebook považuje za nevhodný obsah i fotografie upravené v Photoshopu, na nichž osoba vypadá hůř než před „zákrokem“!

facebook a nevhodný obsah

Víte, co si na Facebooku můžete dovolit proti určitým skupinám lidí? Vyhodnotit závadný obsah není jen tak.

Kontrolorům de facto neunikne nic. Jejich revírem jsou jak fotografie a videa, tak statusy, komentáře pod nimi nebo třeba i popisky fotografií a videí. Obsah se podle příručky dělí do devíti základních kategorií – v nichž má největší prostor obsah pojednávající o sexualitě a nahotě.

Hulíš? Pak se tím klidně pochlub!

Věděli jste třeba to, že jako nevhodný obsah Facebook definuje i fotografie lidí, kteří se koupou ve vaně? A že kromě nahého přirození a ženských bradavek za problematické považuje i vyobrazení lidského pozadí? Co se týká samotného sexuálního aktu, pak můžete zveřejnit fotografie předehry, nikoli samotné „akce“, a zároveň musíte splňovat podmínku dostatečné oblečenosti, popřípadě vaše oblečení nesmí být moc upnuté – i to může být označeno za nevhodný obsah.

Pokud se posuneme dál, pak vězte, že naprosto bez problému je „travní“ tematika. Hulíte? Pak o tom klidně vesele pište, natáčejte videa a sdílejte fotky. Marihuana je ok – pokud ji tedy pod fotkami nenabízíte k prodeji, nebo nenabádáte k její konzumaci.

Utrum mají i ti, kteří se baví pokreslováním obličejů svých společensky unavených přátel, jejich focením a umisťováním na Facebooku. Oficiálně tento typ fotek také patří k nevhodnému obsahu. Stejně tak fotky lidí opilých tak, že o sobě neví, a takzvaných „versus“ fotek, kdy autor porovnává dvě osoby, popřípadě osobu a zvíře.

Za vtip na Atatürka černý puntík

Některé z položek na seznamu jsou pak společensky a kulturně podmíněné. Nevhodné jsou všechny útoky na Atatürka (včetně vtipů), obrysy mapy Kurdistánu, grafický obsah znázorňující pálení turecké vlajky a obsah odkazující na teroristickou organizaci PPK. Zapomeňte také na grafický obsah, který připomíná Hitlera nebo Usámu bin Ladina – v těchto případech Facebook toleruje pouze ty, u kterých je z kontextu zjevné, že autor tyto osoby odsuzuje.

facebook a nevhodný obsah

Explicitně popisovat sexuální praktiky se na Facebooku nemá a nikdo se tomu moc nediví. Do karantény vás ale může dostat i vtip na účet tohoto pána.

A pokud nechcete černý puntík, pak se rozhodně pozitivně nevyjadřujte o kanibalismu a nebuďte příliš otevření v popisu sexuálních praktik. Takzvaně sexuálně explicitní jazyk se na Facebooku příliš nenosí. V pravidlech se doslova říká, že problémem je „přidávání detailů a snaha jít v popisu do hloubky.“ Smazání přijde i ve chvíli, kdy někdo sex bez skrupulí nabídne.

Ostatně mrkněte se sami, v inkriminovaném dokumentu jsou i poměrně vtipné příklady toho, co je ok a co už je přes čáru. A podívat se můžete i na to, podle čeho Facebook rozlišuje výhružky na plané a reálné. Buď, jak buď, je nutné přiznat, že Facebook je na dnešním internetu jedním z míst, kde se nemusíte bát, co na vás na další stránce vyskočí. A i tato „čistota“ přispívá k tomu, že je Facebook jednou z nejúspěšnějších značek současnosti a síť, na které dnes funguje a komunikuje – i přes počáteční skepsi – většina větších firem.

Být, či nebýt na Facebooku – to je oč tu běží!

Být na Facebooku je dnes téměř nutnost. Firma tady získává fanoušky, informuje o svých aktivitách, buduje značku, komunikuje – často ne tak stroze a úředně jako v oficiálním styku. Pozor ale na to, že profil na Facebooku je přínosný jen ve chvíli, kdy se o něj pravidelně staráte, aktualizujete ho a víte, co si na něm můžete a nesmíte dovolit.

facebook a nevhodný obsah

Existuje řada kanálů, s jejichž pomocí můžete oslovit své zákazníky, svojí cílovou skupinu. Fan stránka společnosti patří k těm nejdůležitějším.

Pravidelná správa facebookového profiluzahrnuje poměrně časté „postování“ nových příspěvků, statusů či článků a fotek, souvisejících s oborem vašeho podnikání. Pouze kvalitní obsah je to, co na fan stránku firem přiláká hodně lidí. Nedílnou součástí živého firemního FB profilu je také aktivita a včasné reakce na komentáře fanoušků – což ne každá firma sama stíhá a zvládá.

Zajímá vás, jak se staráme o FB profily firem my? Anebo jak nastavit PPC kampaň na Facebooku? Kontaktujte nás!

Přidat komentář