Jak zaujmout a přitom toho moc nenapsat aneb jak na mikrotexty

Kupte naše housky, dokud jsou měkké! Prodám archivní krabicové víno, zn. levně. Internet se hemží krátkými propagačními texty. Ale jak je napsat, aby přinesly kýžený efekt?
Mikrotexty

Jaká slova vybrat? U mikrotextů na tom záleží dvojnásob.

Dnes chci zmínit něco o jevu zvaném mikrotext. Pokud si myslíte, že je řeč o drobném písmu na některých spotřebních výrobcích, jímž se výrobce s omluvou, že má na etiketě málo místa, snaží zakrýt, že jeho paštika vůbec není paštika, ale masný krém, který místo vepřového obsahuje kůži, sóju a dvacet tajemných čísel, jste na omylu. Nemáme totiž na mysli mikrotext co do velikosti písma, ale co do délky sdělení.

Tyhle krátké věty na internetu fungují jako reklamní slogany, popisky různých bannerů, PPC kampaní, zkrátka jako ne příliš dlouhé a pokud možno úderná a zajímavá seskupení slov, mající za úkol získat zákazníka pro předmět propagace. Ale jak je sestavit?

mikrotexty

Proč přivedl první text v komerčním sdělení hodně návštěvníků? Má originální obsah a výrazný obrázek. FOTO: diit.cz

Pro to, jak sestavit krátký propagační text, vlastně neexistuje zaručený recept, protože každý produkt potřebuje něco jiného. Chování potenciálních zákazníků surfujících po webových vlnách se stále mění, nicméně lze pozorovat určité zákonitosti, které pomohou zlepšit online marketing společnosti.

Jak napsat krátký propagační online text – pravidla 

1. ROZUM A LOGIKA VLÁDNOU

Tím myslím, že mezi popiskem a službou, pro niž chceme někoho získat, by měl existovat nějaký zřejmý vztah. Nelze lákat na odvážné fotografie modelek, přičemž se po prokliknutí místo spoře oděných krásek objeví manžetové knoflíky v akci. Jednak se většina nachytaných naštve a nic si neobjedná, ale hlavně jde o podvod a ten nikdy neústí v nic dobrého, přinejmenším poškozuje dobré jméno firmy.

2. ZÁKLADEM JE ORIGINALITA, ALE…

Ve stádu si vždy všimnete černé ovce, takže v záplavě textů na internetu je také nutné nějak se odlišit, zaujmout něčím, co čtenář málokdy vidí. Lákat na klíčová slova tedy nemá smysl, důležitý je humor nebo zajímavost informace v textu. S číslovkami opatrně, ale pokud jsou něčím šokující a vyjadřují nějakou málo vídanou hodnotu, určitě se hodí. Pomůže třeba i rým či lehká bulvárnost, ovšem pozor na sex!

mikrotexty

Od dob prvorepublikových propagačních textů se mnohé změnilo. FOTO: Gabriel Žižka

V jednom z předchozích článků (Neuromarketing aneb jak nakupuje lidský mozek) se mimo jiné dočtete, že sex představuje dvojsečnou zbraň. Sice naláká mnoho návštěvníků, kteří v první fázi kliknou tam, kam mají a dostanou se na ty správné stránky, nicméně v mozku se jim nenastartuje touha nakupovat, takže konverzní úspěšnost je mizivá.

3.    OKO JE NĚKDY MOCNĚJŠÍ NEŽ ROZUM

Teď trochu popřu vše doposud napsané, poněvadž mozek se, navzdory všem dodrženým pravidlům pro psaní mikrotextů, občas na veškerá slova vykašle a nechá se utáhnout na vařené nudli v podobě obrázku vařené nudle, pokud je dostatečně zatočená a barevná.
Na internetu na nás útočí tisíce informací, což velmi unavuje. Nelze se tedy divit tomu, že naše mozkové závity si občas ustelou, zdřímnou si a nechají nás kliknout na velký barevný flek, protože upoutá více než cokoliv jiného na stránce. Výběr obrázku, doprovází-li mikrotext, proto není radno podceňovat. Tady ani nutně nemusíme důsledně dodržovat první pravidlo pro texty – vztah ke sdělení. Klidně stačí připojit nějaký neutrální obrázek, který není s textem ve výrazném rozporu.

mikrotexty

Výrazná barva obrázku, otazník, vykřičník, výzva k akci. První text v komerčním sdělení byl velmi úspěšný. FOTO: diit.cz

4.    PRAVIDLA JSOU PRAVIDLA

To zní jasně, ale vzhledem k tomu, jak vypadají mnohé texty na internetu, je třeba to zopakovat. Mám na mysli především pravidla českého pravopisu. Čím kratší text, tím více vynikne každá chyba, takže je dobré si po sobě napsané důkladně zkontrolovat. Dobře také nepůsobí text zbytečně psaný velkými písmeny. Ta spíše obtěžují stejně jako tolik užívané velké V u zájmena vy. To se skutečně hodí pouze v případě, že máte e-shop zaměřený jen na prodej zboží Karlu Novákovi z Dolní Lhoty, to ovšem pravděpodobně nemáte, takže se nebojte nebýt přehnaně uctiví.

Tak už víte, jak napsat krátký propagační text? Dále by vás možná mohlo zajímat, kde najít někoho, kdo si umí poradit i s delšími a úspěšnými PR články.

Líbil se vám článek tohoto autora? Mrkněte na další!

 

Chcete poutavé mikrotexty?

napište nám

Komentáře

Jana Burešová

4.6.2017

Díky za pěkný článek

Přidat komentář