Mobilní aplikace: Co je to, jak vzniká a kolik stojí

Je to skvělý komunikační kanál a uživatelé je milují. Mít svoji firemní aplikaci stojí za to. Podívejme se ale na to, co to vlastně je nebo jaké verze se vyplatí je mít.
mobilní aplikace

Vývoj mobilních aplikací zaznamenal v posledních několika letech velký boom. Pomohlo mimo jiné to, že většina z nich je zdarma. Ale začněme pěkně od základů.

Co je mobilní aplikace?

Mobilní aplikace, známá také pod slangovým výrazem appka, je speciální softwarová aplikace vyrobená přímo pro mobilní zařízení jako jsou chytré telefony nebo tablety. Prvopočátky mobilních aplikací můžeme hledat například v mobilním kalendáři, hře, či předpovědi počasí. Typickým příkladem je had z Nokia 3310 – hodně populární aplikace své doby. Vývojáři využili obrovského potenciálu a začali vyvíjet mobilní aplikace téměř na cokoliv. Potřebujete si změřit, kolik jste za den spálili kalorií, upravit si fotku v mobilu a rovnou ji sdílet na Facebooku? Pokud vlastníte smartphone nebo tablet, žádný problém.

Za posledních pár let se s mobilními aplikacemi přímo roztrhl pytel a na trhu jich existují miliony.

Abyste získali aplikaci do svého telefonu, stačí, když si ji stáhnete z Apple store (iOS), Google Play (Android) nebo Microsoft Store (Windows Phone). Většina aplikací je ke stažení zdarma.

Za zhruba 30% z nich se musí zaplatit, zbytek je volně k dispozici. A kolik stojí? Ani u placených aplikací nejsou ceny obvykle nijak vysoké a pohybují se v průměru od 99 centů do maximálně desítek dolarů za ty sofistikovanější pro iPady. Monetizovat aplikaci lze i prostřednictvím in-app nákupu, kdy nakupujeme jednotlivá rozšíření aplikace přímo v rámci ní. Například u her je typické, že máte možnost dokupovat si životy navíc. Většina plateb probíhá platební kartou on-line. Nejdražší aplikace najdeme v Apple Store, jelikož vývojáři jsou nuceni platit nejvyšší náklady na umístění aplikace do Store.

Momentálně je trendem a konkurenční výhodou vlastnit firemní aplikaci. Nejen, že může zefektivnit vaše podnikání a usnadnit práci vašim zaměstnancům, obchodním partnerům, ale mobilní aplikace může sloužit také jako marketingový nástroj k udržení stávajících a získání nových zákazníků.

 

Programování mobilních aplikací

Programování mobilních aplikací se může zdát podobné jako kódování webových stránek. Není tomu tak. Zatímco práce kodéra v HTML spočívá ve znalosti kódu na té úrovni, kdy se určuje pozice a podoby prvku, programování mobilních aplikací je postavené na objektovém programování. Jedná se o složitější mechanismus a vyžaduje profesionální znalosti programátora. Vývoj probíhá v jazycích Objective-C (Swift atd.) nebo JAVA a velmi záleží na naprosté preciznosti vývojáře.

Jakákoliv chyba může zapříčinit špatný běh aplikace, což může mít za následek vysoký odběr RAM, zbytečnou zátěž paměti nebo vysoký odběr baterie. Nemluvě o nutnosti vývoje bezpečných cest, jak napojit aplikaci například na sociální sítě nebo komunikaci se serverem. Aplikace často pracují s GPS modulem telefonu, stahují data ze vzdálených serverů a dávají pokyny senzorům zabudovaných v mobilu.

Bude aplikace fungovat například pro všechny verze iOS zařízení? Ano, mobilní aplikace jsou vyvíjeny pro všechny verze iPhonů a iPadů. Vždy testujeme na všech podporovaných zařízeních.

Jak vzniká mobilní aplikace?

Vždy je potřeba promyslet plán a budoucí cíl aplikace. Mnoho klientů tento krok podcení, což může v budoucnu způsobit zásadní problémy. Plán je potřeba konzultovat s vývojářskou společností, která vám poradí a následně vyhotoví projektovou dokumentaci k aplikaci. Až poté se připravují náhledy aplikace a po jejich odsouhlasení se začíná s vývojem. Když je aplikace hotová, předkládá se klientovi k podání zpětné vazby. Pokud je vše v pořádku, aplikaci testujeme a odstraňujeme případné nedostatky. Když už všechno běží na 100%, aplikaci spustíme a může začít marketingová podpora. Velmi důležité je i sbírání zpětné vazby na aplikaci pro budoucí rozvoj.

mobilní aplikace Pokémon
bigstock.com

Kolik peněz stojí vývoj mobilní aplikace?

Ceny vývoje mobilních aplikací vždy závisí od její náročnosti a funkcí. Velkou roli také hraje, jestli se jedná o komerční aplikaci pro masové stahování nebo jde o interní firemní aplikaci. Záleží též na tom, pro jaké platformy bude aplikace vyvíjená (iOS, Android). Většinou doporučujeme vyvinout aplikaci pro jednu platformu a poté pokračovat s další. Je to levnější a efektivnější.

Vyplatí se vyvíjet pro všechny platformy?

V drtivé většině nedoporučujeme vyvíjet hned pro všechny platformy, pokud nejsou budoucí uživatelé rovnoměrně rozděleni. Vývoj pro jednu platformu nastíní používání aplikace i pro další platformy, navíc to cenu pro další platformy sníží.

Přidat komentář