Revoluce v PPC? Seznam spouští nové vyhledávání
Takhle vypadá nové vyhledávání na Seznam.cz, zatím pouze na mobilním telefonu. FOTO: Autor
Responzivnost nadevše! Mobily se hlásí o slovo
Vyhledávání na Seznamu je nově responzivní. Co to znamená? Struktura stránky se přizpůsobuje velikosti obrazovky vašeho zařízení. V případě vyhledávání z mobilního telefonu se tak zobrazí pouze jeden sloupec výsledků, aby byly zobrazené výsledky na malém displeji dostatečně velké. Více na následujícím obrázku.
podívejte se na nové vyhledávání!
Jako ukázku responzivního vyhledávání přidáme náhled z vyhledávání na tabletu. Na níže přiloženém obrázku vidíme, že se výsledky řadí do tří sloupců, které přesně odpovídají šířce displeje.
Nové vyhledávání na Seznamu podle nás přinese velké změny třeba v řízení PPC kampaní. Ukázka vyhledávání na Seznam.cz z tabletu. FOTO: Autor
Veeelkéé náhledy hrají veeelkou roli
Další velkou novinkou je podstatné zvětšení náhledů vyhledaných stránek. Pokud bychom se na to podívali vědecky, ve starém vyhledávání zabíral náhled vyhledaných stránek 16,4 % z plochy, která byla věnována řádku s titulkem a popiskem vyhledaného webu.
Takhle to vypadalo doteď. Ukázka výsledku vyhledávání ve starém řešení Seznam.cz. FOTO: Autor
V novém vyhledávání zabírají náhledy 40-50%, podle délky titulku a zobrazeného popisku. V případě kratších popisků zabírá náhled stránky větší prostor. V případě, že se na stránku najede myší, náhled se rozbalí a zabere tak 100% celé plochy.
Ukázka nového vyhledávání na Seznam.cz. Vlevo varianta s větším náhledem po najetí myší (zakryje všechny popisky), vpravo základní. FOTO: Autor
Z těchto změn je jasné, že Seznam.cz klade daleko větší důraz na vzhled webových stránek. Design tak může zásadně ovlivnit míru prokliku už z úrovně výsledku vyhledávání. Zajímavé bude sledovat, jak se po ostrém spuštění nového vyhledávání začnou “optimalizovat” především hlavičky webů, aby byly lákavější a přivedly tak z vyhledávání co nejvíce návštěvníků.
Maticové zobrazení jde proti zvykům
Mezi nejzásadnější změny nového vyhledávání na Seznam.cz patří maticové zobrazení. Na Seznamu i Googlu bylo vždy zvykem řadit výsledky vyhledávání odshora dolů. Na Googlu tento zvyk zůstal, na Seznamu ne.
Výsledky vyhledávání jsou nově řazeny maticově, tedy zleva doprava. Tato změna může mít také vliv na míru proklikavosti jednotlivých výsledkových pozic. Seznam sice říká, že druhá pozice je nyní druhá vlevo na druhém řádku (pod reklamou), ale mnoho uživatelů může jít podle zvyku rovnou o řádek níž.
Čeká PPC reklamu revoluce?
Nezanedbatelná změna se týká i PPC reklam. V první řadě jde o samotnéoznačení PPC reklam. Dříve byly inzeráty podbarveny žlutou barvou, v novém vyhledávání budou mít inzeráty ohnutý roh s nápisem reklama. Záleží individuálně, na někoho může změna označení působit výrazněni, na někoho méně výrazně.
Starý inzerát na Skliku... FOTO: Autor
Nový inzerát inzerát na Skliku... FOTO: Autor
Pravděpodobně zásadnější otazník visí nadpočtem inzerátů v nové podobě vyhledávání. Ve starém vyhledávání jsme byli zvyklí na 3 inzeráty nahoře + 8 inzerátů na boku. V nové podobě vyhledávání jsou aktuálně 3 inzeráty nahoře a 3 inzeráty dole pod výsledky vyhledávání.
Je tedy otázka, co daná změna udělá s trhem PPC inzerátů. Je potřeba vzít v úvahu, že na každé stránce ubylo 5 pozic pro inzerci, pravděpodobně tedy dojde k většímu přetlaku v cenách na prvních třech pozicích.
Velmi pozitivně hodnotíme, že se Seznam.cz pustil do takto zásadní změny. Je to změna na stejné vlně jako redesigny ostatních projektů Seznamu, tedy odlehčení a zjednodušeni. Každopádně nic není definitivní a testovací režim může ukázat potřebu drobných úprav, které by redesign vyhledávání na Seznam.cz dotáhly k dokonalosti.
Líbil se vám tenhle článek? Mrkněte na další!
Přidat komentář