Ve volném čase ráda peče sladké a v práci zase tvoří vypečený obsah všeho druhu! Představujeme copywriterku Olgu

V týmu se řadí mezi ostřílené profíky. Své zkušenosti z oblasti IT promítá do psaní edukačních článků pro řadu klientů a portálů. Znát ji ale můžete i z jiných projektů, jako je správa sociálních sítí nebo výpomoc v SEO.
Copywriterka Olga

Olga je v Aiře už nějaký ten pátek. V oblasti online marketingu za tu dobu získala řadu znalostí, které si i nadále rozšiřuje. A tak jsme neváhali a položili ji několik otázek. Zajímal nás také její pohled na využití umělé inteligence pro online marketing. Chcete znát její názor? Čtěte dál! 

Olgo, prozraď nám, od kdy jsi v Aiře a co tě sem vlastně přivedlo? 

To už je více než jedno desetiletí. :) Na vysoké škole jsem se ve svém volném čase věnovala psaní článků, které mě bavilo. Psala jsem brigádně různé novinky a aktuality, většinou ze světa IT, na různé webové stránky. 

Čas od času jsem aktivně vyhledávala další možnosti, kde bych mohla uplatnit své zkušenosti. Narazila jsem na inzerát, v němž hledali někoho na pozici externího redaktora pro psaní článků a novinek právě z IT oblasti, tak jsem na něj odpověděla. 

Zanedlouho se mi ozval Tomáš Valenta, že jsem Airu zaujala a měli by zájem navázat spolupráci. Když si to najdu přesně, první e-mail jsem obdržela 14. dubna 2011.

Tak to už jsi ostřílený profík! A jak vlastně vypadaly tvé první pracovní zkušenosti s Airou? 

Nejprve jsem začala se psaním aktualit pro weby Datahelp.cz a Recoverycentrum.cz, což přetrvává i do dnešních dní, jen ne v takovém objemu. Po vysoké škole jsem nastoupila do své první práce na hlavní pracovní poměr v rodné Ostravě, takže do psaní delších článků jsem se pustila až později v září 2012. Začala jsem denně přispívat svými články na tehdy čerstvý server CDR.cz a čas od času jsem vypomáhala Aiře i na dalších médiích, včetně webů PCporadenstvi.cz, Cestovinky.cz nebo plavbypomori.cz.

Při psaní článků jsi velice pečlivá a neváháš zvednout telefon a zavolat si třeba na Českou poštu nebo Celní správu, aby sis ověřila informace. To nebývá standardem! Proto není divu, že se z této výpomoci postupem času stala větší spolupráce, že? 

Ano, postupem času jsem se věnovala jiným aktivitám a pro Airu psala jen okrajově, až do chvíle, kdy jsem se rozhodovala, co bych chtěla dělat po rodičovské. Do své bývalé práce jsem se vrátit nechtěla, takže volba byla jasná. Nabídla jsem se, zda bych nemohla spolupráci s Airou prohloubit a oni souhlasili. Od září 2022 jedu na půl úvazku a svou aktivitu stále navyšuji.

To už u nás jedeš přes rok na půl úvazku. Rozšířily se tímto tvé aktivity? Co vše v Aiře nyní děláš? 

Mou primární náplní práce je copywriting. Píši články pro stálé klienty na jejich blogy, ale také na produktové stránky, do Aira magazínů a všude, kam je potřeba. 

Dále se starám o několik facebookových profilů, na něž každý měsíc vymýšlím pestrý post plán. Se správou sociálních sítí souvisí kromě textů také příprava a samotné zpracování grafických podkladů ke každému příspěvku a pravidelná komunikace s klienty. Okrajově vypomáhám rovněž s linkbuildingem, SEO analýzami a UX/UI designem.

Tak to se to pěkně nabalilo. Co tě z toho množství práce baví nejvíc? 

Mám ráda pestrost, takže mě baví činnosti střídat. Nejvíce si užívám kreativní úkoly, jako je tvorba obrázků v nástroji Canva, ale také psaní článků, jejichž témata jsou mi blízká - například cestování, technika, bydlení či kultura. 

Mám radost, když mohu vypomoci i mým kolegům s náhodnými analýzami, administrativou a brainstormingem.

Máš za ty roky hodně praxe. Už jsi nám trochu představila své stálé klienty, ale mohla bys nám o nich říci více?

Mými stálými klienty jsou:

  • Datahelp - Společnost zabývající se záchranou a obnovou dat z paměťových zařízení.
  • ESO travel - Cestovní kancelář, která nabízí poznávací zájezdy do více než 135 zemí světa.
  • AAA radiátory - Internetový obchod s kompletní topenářskou technikou, který má skladem nejvíce položek v ČR.
  • Veacom - Online aukční portál, který se zaměřuje na prodej vozidel a speciální techniky.
  • Vestavenky - Pražská firma vyrábějící vestavěné skříně na míru.
  • CDR.cz - Zpravodajský server ze světa IT.
  • Bydlimekvalitne.cz - Online magazín s praktickými radami a tipy do domácnosti.
  • Jsmekocky.cz - Volnočasový online magazín pro ženy.

To je pořádný seznam klientů! Když máš chvilku pro sebe, předpokládám, že volný čas trávíš nejčastěji s dětmi. Jsou i jiné aktivity, kterým se ráda věnuješ?

Ve volném čase si ráda pustím dobrý film. Doma máme vlastní kino s projektorem a promítacím plátnem, takže si mohu v pohodlí užít ničím nerušený zážitek přímo z první řady. Také ráda poslouchám rockovou, popovou a taneční hudbu, nebo cestuji na nová zajímavá místa a objevuji nové zážitky. 

Když mám chuť, upeču si něco dobrého na snídani. Miluji totiž sladké pečivo a moučníky všeho druhu, které jsou samozřejmě nejlepší domácí čerstvě vytažené z trouby. 
Mým posledním koníčkem jsou soutěže, tedy vyhledávání a účast v různých online soutěžích, ale na to mi už v poslední době moc nezbývá čas.

Tak ten poslední koníček mě dost zaujal. Vyhrála jsi už někdy něco? Jakých soutěží se nejčastěji účastníš? 

Nebudu lhát, vyhrála jsem toho za celou dobu opravdu hodně. Od drobností, jako jsou lístky do kina, kosmetika nebo knihy, přes spotřební elektroniku až po hodnotné poukázky nebo víkendové pobyty. 

Většinou se účastním těch soutěží, kde je málo soutěžících, případně je v sázce více výher, tím pádem mám větší šanci na úspěch. Někdy je to o štěstí (náhodné losování), jindy zase o aktivitě soutěžícího (mít nejvyšší počet hlasů). Někdy za výhrou stojí opravdová dřina a plno času. Například na vysoké škole jsem jednou dokonce šla na dvě zkoušky v jeden den jen proto, abych mohla psát recenze do soutěže o notebook, což se podařilo. :)

Tak to je skvělé, držíme palce, aby se ti i v dalších soutěžích zadařilo. 

Za copywriting, SEO a správu sociálních sítí máš už řadu let odpracovanou. Máš v této oblasti nějaký vzor, autora či tvůrce, kterými se při své práci inspiruješ? 

Žádného konkrétního autora či autorku nemám. Snažím se sebevzdělávat z různých zdrojů a od každého dobrého autora se nechávám inspirovat novými nápady, které se snažím reflektovat ve svém osobitém stylu psaní. 

V posledním roce se snažím zdokonalovat svou práci využitím umělé inteligence, jež mi poskytuje další tipy na vylepšování nových i stávajících textů. V každém případě je důležité, aby byl článek originální, dobře strukturovaný, čtivý a měl pro čtenáře přidanou hodnotu.

Když už ses dotkla té umělé inteligence, jsou nějaké konkrétní oblasti, ve kterých ji používáš více? 

Nejvíce se mi hodí na SEO - tvoření osnov, rozšiřování starších článků o nové sekce, inspirace na nová klíčová slova, případně na práci s textem - vymýšlení synonym, tvoření nadpisů a zkracování textu na určitý počet znaků. ChatGPT umí i do vět vkládat smajlíky.

Na opravu překlepů a hrubek se to použít nedá, to by musela AI umět lépe pravopis než já. Stejně tak i vygenerované texty je někdy nutné brát s rezervou a veškeré (mnohdy i banální) informace si ověřovat.

Jak hodnotíš práci s AI? Myslíš si, že je přínosem? Spousta lidí v oblasti online marketingu řešila, že jim umělá inteligence časem vezme práci. Co si o tom myslíš ty? 

Mnoho lidí si myslí, že správný článek, který se bude umisťovat na předních pozicích ve vyhledávačích stačí napsat nějakým "robotem". Opak je pravdou.

Každá kvalitní práce vyžaduje čas, péči a potřebné znalosti. Umělá inteligence sice vychrlí text, ale pokud jej odborník na SEO adekvátně neupraví podle aktuálních standardů, obyčejnému smrtelníkovi bude takřka k ničemu. Google si je navíc zavedení AI nástrojů vědom a pravidelnými aktualizacemi svých vyhledávacích algoritmů to dává jasně znát, takže automaticky vygenerované texty rozpozná. Přidat do článku něco přínosného pro čtenáře navíc. To je to, oč tu běží.
 

Chcete nápady do marketingu?

napište nám

Přidat komentář