Průzkum chování uživatelů v Google SERPu

Nový průzkum chování uživatelů a jejich interakce s různými prvky v Google SERPu (Search Engine Results Page = stránky s výsledky vyhledávání), který provedla společnost SISTRIX.
Google Search

Znalost způsobu chování uživatelů v Google SERPu a toho, jak jej tito jedinci používají a s jakými prvky interagují, je nezbytným předpokladem úspěšné optimalizace webu pro vyhledávače. Jedině tak lze uživatelům "naservírovat" webové stránky přesně tak, jak očekávají. A o tom všem bude tento náš článek.

Jak lidé používají Vyhledávání Google (srpen 2020)

Na webu Backlinko nedávno (20. 8. 2020) uveřejnili aktualizovanou studii o tom, jak uživatelé interagují se současnou podobou SERPu na Googlu. Bylo analyzováno 1 801 vyhledávacích relací.

  • 85 % uživatelů našlo odpověď na svůj dotaz hned napoprvé. Může to být způsobeno tím, že Google (díky aktualizacím, jako je Hummingbird a RankBrain) zlepšil své porozumění skutečnému záměru dotazování. Je také možné, že uživatelé se naučili lépe hledat a své dotazy formulují správným způsobem.
  • Pouze 9 % uživatelů se dostalo až na konec první stránky výsledků vyhledávání. Zde však byly rozdíly podle toho, jaký typ dotazu byl použit.
  • Většina uživatelů (59 %) navštívila během své relace jednu stránku. Pouze 6 % muselo navštívit čtyři nebo více stránek, aby na svůj dotaz dostalo odpověď.
  • 65 % uživatelů během své vyhledávací relace kliklo alespoň na jeden organický výsledek vyhledávání.
  • 19 % uživatelů kliklo během vyhledávání na reklamu.

65 procent uživatelů kliklo na výsledky z organického vyhledávání

65 % uživatelů kliklo na výsledky z organického vyhledávání. Zdroj obrázku: Backlinko.

Rozvržení SERPu má vliv na míru prokliku (2020)

Společnost SISTRIX analyzovala více než 80 milionů klíčových slov a miliardy výsledků vyhledávání, aby zjistila, na jaké výsledky klikají uživatelé v SERPu. Cílem této studie je lepší porozumění míře prokliku (CTR) na první stránce s výsledky vyhledávání na Googlu. CTR (Click-through rate) vyjadřuje míru prokliku, tedy poměr mezi počtem prokliků, které odkaz získá, a počtem jeho zobrazení. Průzkum vycházel z mobilních dat.

  • První organický výsledek ve Vyhledávání Google má průměrnou míru prokliku 28,5 %.
  • Na druhé pozici je průměrná míra prokliku 15,7 % a na třetí pozici 11 %.
  • Nikoho nepřekvapí, že desátá pozice v Google má velmi nízkou míru prokliku 2,5 %.
  • Zajímavé je zjištění, že rozšíření o odkazy na podstránky zvyšuje míru prokliku: u výsledku na 1. pozici s rozšířením o odkazy na podstránky dosahuje 46,9 %.
  • Nízká míra prokliku je u komerčního vyhledávání: Nákupy Google (13,7 %) nebo Google Ads (18,8 %).

Zdroj obrázku: SISTRIX.

Ze studie vyplývá, že relevance uživatelského záměru ve vyhledávání se neustále zvyšuje. Uživatelský záměr určuje, jaké bude rozvržení SERPu, a toto rozvržení má vliv na to, kolik potenciálních kliknutí může organický výsledek pro dané klíčové slovo získat.

Chcete maximalizovat počet prokliků na váš web?

Obraťte se na naše SEO specialisty, kteří zajistí, abyste se ve výsledcích vyhledávání zobrazovali co nejvýše.

Chování uživatelů v Google SERPu (2019)

V roce 2019 provedla newyorská agentura Path Interactive průzkum chování uživatelů a jejich interakce s různými prvky v Google SERPu. Podle jejich studie  jsou organické výsledky stále v popředí zájmu, ale mladí lidé se spíše zajímají o obsah „vybraných úryvků“ v horní části stránky (Featured Snippets) a Informační panel (Knowledge Panel).

Věk respondentů se pohyboval od 13 do 70 a více let a většina z nich sebe sama označila jako „víceméně technologicky zdatné“. 72 % respondentů z celkového počtu 1 400 respondentů
pocházelo ze Spojených států a 10 % z Evropy.

Organické výsledky: Chování vs. věk

Chování vs. věk

Červená barva = Obvykle kliknu na 1. či 2. výsledek organického vyhledávání.

Oranžová barva = Přelétnu první stránku a kliknu na výsledek, který mi připadá jako nejlepší odpověď na můj dotaz.

Žlutá barva = Hledám obsah na webech či u značek, kterým důvěřuji a poté na taková odkaz kliknu.

Šedá barva = Prozkoumám více výsledků na 1. stránce.

Světle černá barva = Proklikám se na 2., 3. až 4. stránku, abych si prohlédl co nejvíc výsledků.

Černá barva = Nevím, jak interagovat s organickými výsledky.

Když Google zobrazí „vybraný úryvek“, co obvykle udělám?

Červená barva = Prohlédnu si text „vybraného úryvku“ (Featured Snippet) a poté skroluji k dalším výsledkům na stránce a zvažím kliknutí na další modrý odkaz.

Oranžová barva = Buď dokončím hledání, nebo v něm budu pokračovat v závislosti na odpovědi.

Šedá barva = Kliknu na obsah „vybraného úryvku“ a považuji svůj dotaz za zodpovězený, aniž bych klikl na související modrý odkaz.

Žlutá barva = Přečtu si obsah „vybraného úryvku“ a kliknu na související odkaz pro další informace.

Organické výsledky jsou silně upřednostňovány. Na otázku, zda primárně klikli na reklamy nebo na výsledky z organického vyhledávání, 72 % respondentů řeklo, že si vybrali organické výsledky, 47 % uvedlo, že na placené výsledky klikli zřídka nebo vůbec ne, a 19 % kliklo stejnou měrou na organické i placené odkazy.

  • Přemýšleli jste někdy nad tím, jak uživatelé vyhledávají v obchodech s mobilními aplikacemi? To se dozvíte v našem dalším článku!

Když jim byly předloženy „vybrané úryvky“, chovali se mladší uživatelé pravděpodobně podle vzorce „no-click“, tj. neklikli už na žádné další odkazy. Starší uživatelé měli tendenci hledat informace nejen z „vybraných úryvků“ i z dalších organických odkazů. Téměř tři čtvrtina (72,5 %) všech respondentů považuje „vybrané úryvky“ za důvěryhodné nebo částečně důvěryhodné.

Použité zdroje:

Birian Dean, „How People Use Google Search (New User Behavior Study"

Greg Sterling, „Younger users rely on snippets and knowledge panel, often don't click, survey says - Search Engine Land“ (Search Engine Land)

Johannes Beus, „Why (almost) everything you knew about Google CTR is no longer valid“ (SISTRIX)

zviditelněte se online

napište nám

Související články: 

Vyhledávání a uživatelský záměr aneb Tři kroky, jak vylepšit obsah i SEO

Uživatelský záměr
Obsah vytvořený s ohledem na konkrétní vyhledávací záměr je užitečný nejen pro ty, kdo hledají odpo

Jak lidé vyhledávají na internetu

Jak lidé vyhledávají na internetu
Jaké typy vyhledávacích dotazů se používají při vyhledávání?

Google Analytics 4: Nová éra webové analýzy a sledování návštěvnosti

Google Analytics 4
Google Analytics už zná zřejmě každý, kdo pracuje v online marketingu a potřebuje sledovat výkon web

Přidat komentář