Fake news a pravda jako nový SEO faktor?

Lží je mnoho, zato pravd jak šafránu. Pochopí to kromě lidstva i strýček Google?
Fake news

Oheň se šíří rychle, ale fake news ještě rychleji (vizte analýzu z března 2018 u 4,5 milionu tweetů - On Twitter, the lure of fake news is stronger than the truth). Fascinující jev, ke kterému je potřeba zodpovědným způsobem přistoupit a začít mu omezovat ty bezbřehé online prostory, kde se svou škodolibostí operuje. Větší humbuk než fake news snad dnes způsobuje v online prostředí už jen vyhledávací dotaz „placatá země“.

Zajímavé statistiky z roku 2018 k tématu fake news:

(Edelman Trust Barometer 2018)

  • 59 % lidí nedokáže rozpoznat rozdíl mezi falešnými a skutečnými zprávami
  • 22 % lidí považuje výsledku v SERPu Google za součást médií
  • Na FB profilu je asi 81 milionu falešných účtů - mimochodem, víte proč lidé "sdílejí"?
  • 27 % britských respondentů si obecně myslí, že zprávy jsou řízeny skrytými agendami
  • 33 % Britů si myslí, že zpravodajské zdroje jsou buď zkreslené, nebo jednostranně vedené

Pamatuji si, jak jsem před časem někde četl nebo zaslechl (povšimněte si, že přesně takhle fake news mohou začínat; teď skutečně lovím jen ze své hrubozrnné paměti, v jejíž funkčnost ještě doufám), že známý literát Umberto Eco se radši šel důvěryhodněji informovat do vlastní knihovny než na internetový vyhledávač. My obyčejní smrtelníci ale prostě chtě nechtě – hlavně asi z časových úspor – Googlu tak nějak věříme, že to co nám předkládá, nebude smrdět fake hnilobou. Bing a další vyhledávací odrůdy teď asi nemá smysl řešit pro jejich minoritní podíl na trhu. A pak je tu ještě DuckDuckGo, o kterém jsme už psali v rámci 5 rozdílů mezi ním a Googlem.

V první polovině tohoto roku „bouchla“ na internetu datová sopka jménem Facebook a následovalo neslavné Zuckerbergovo slyšení v Kongresu a podobně. Takže přituhlo. Dobře, to jsou sociální sítě, hlavně tedy Facebook. Navíc v dubnu už začaly vycházet zprávy o tom, že „na tom dělají“.Tak ještě aby ne, po takovém datovém mišmaši.

Zdroj obrázku: Itees Global

Spasí KBT Google a informace?

A tak jsem si položil další otázku: „A co SEO a falešné zprávy“? Pojďme si o tom udělat představu společně. Jako první jsem narazil na dobře uchopený článek o SEO trendech na rok 2018, kde autor trefně vystihl současnou situaci fake news a postoj vyhledávače Google k nim.

  • Humor? Ten je u Googlu všudypřítomná druhá strana mince. Jak to?

Článek čtenáře informuje o tom, že Google už dělá na něčem, co se jmenuje Knowledge Vault, a v rámci tohoto projektu i na algoritmu Knowledge-Based Trust (KBT), jenž má pomáhat i v řazení pořadí výsledků. Když se tímto tématem zabýváme, je důležité nenechat ladem ležet tři roky starý článek z portálu New Scientist s názvem „Google wants to rank websites based od facts not links“, který nastiňuje další věci ke KBT.

Kdekdo by z toho mohl vyvodit, že zabývat se budováním zpětných odkazů bude do budoucna čím dál tím víc o ničem, ale tak tomu jistě nebude. Myslím, že faktor zpětného odkazu by hrál velkou roli i tak, akorát by se všechno jen trochu jinak přeskupilo. Ono se toho už i dnes, v roce 2018, obecně hodně změnilo v oblasti linkbuildingu oproti minulým dobám, viz náš blogový článek.

Zdroj obrázku: https://videos.brightedge.com/Images/knowledge-based-trust.jpg

Dobře, to je KBT. A praktický výstup pro běžného uživatele? Má jím být „Fact Check Tag“. O něm informuje pěkně zpracovaný článek z minulého roku od Petra Hlaváče s názvem Jak Google a Facebook bojují proti fake news? Díky této funkci člověk označí nalezené výsledky za obsahově sporné.

Ale má to své ALE. Proto, aby se i českému uživateli Googlu začala tato funkce nabízet, musí weby začít využívat ClaimReview značky podle standardu schema.org (jak to udělat, najdete zde). Proto jste zřejmě funkci „Fact Check Tag“ moc v českém SERPu nezaregistrovali. Ve světě už to funguje lépe, když například napíšete, jestli náš bývalý prezident tuhle perličku vážně řekl, obrázek vám řekne, že nikoliv.  No páni.

Zdroj obrázku: Vlastní autorský pokus

Zdroj obrázku: https://blog.google/products/search/fact-check-now-available-google-search-and-news-around-world/

Fake dozvuk na poli zákona

Další zajímavá a aktuální zpráva k tématu je z července 2018, která informuje o tom, že Rusko připravuje zákon proti falešným zprávám. Ten navrhuje, že třeba webové stránky s více než 100 tisíců denních návštěv budou muset odstraňovat závadné a nepřesné informace, nebo slíznou pokutu v přepočtu 17,5 milionu korun českých.

Zákon by taky uvedl do chodu proces, kdy by vedení sociálních médií více spolupracovalo se státními bezpečnostními službami. Tudíž jsme v roce 2018 zase o chlup blíž tomu známému orwellovskému roku 1984.

A jak se na fake news dívá právo?

11 minut videa a hned o tom budete vědět více. Doporučujeme ze série videí Jiřího Rosteckého.

Tento článek bych rád nechal s otevřeným koncem a položil sobě i vám obecně kladenou filosofickou otázku: „Co je to vůbec pravda?“

Zdroj obrázku: Diskuse k článku https://www.svetandroida.cz/google-overovani-faktu/#comments   

 

chcete SEO Audit?

napište nám

Související články: 

Bílá síla na sociálních sítích?

Bílá síla na sociálních sítích - gesto OK
Aneb kterak jeden nevinný smajlík světu hlavu zamotal...

Content a SEO bonmot k důležitosti vizualizace

Content a SEO bonmot
Věřili byste, že za to může jen pouhopouhých 28 gramů? Úžasné…

SEO trendy na druhou polovinu roku 2018

SEO
SEO není žádná „rocket science“, ale více než 200 faktorů algoritmu Google dělá z této disciplíny ko

Přidat komentář