Google startuje novou éru umělé inteligence. Přichází RankBrain
Aktualizováno - 15. 3. 2020
RankBrain je součástí hlavního algoritmu Hummingbird společnosti Google. Slouží k vylepšení relevance vyhledávacích výsledků a snaží se odhalit záměr u nejasných vyhledávacích dotazů. V roce 2019 Google spustil algoritmus BERT, který je hodně podobný RankBrainu v tom, že se zaměřuje na lepší pochopení vyhledávacích dotazů a obsahu na stránce.
Google oficiálně představil RankBrain digitální komunitě v říjnu 2015, a to prostřednictvím Grega Corrada, vývojáře ze společnosti Google, v článku uveřejněném v Bloomberg: „RankBrain používá umělou inteligenci k vložení obrovského množství psaného jazyka do matematických entit - nazývaných vektory - kterým je počítač schopen porozumět. Pokud RankBrain vidí slovo nebo frázi, kterou nezná, může stroj odhadnout, jaká slova nebo fráze mohou mít podobný význam, a podle toho filtrovat výsledek, což zefektivní zpracování doposud nepoužitých vyhledávacích dotazů.“ Entity, které RanBrain používá, jsou konkrétní objekty, jako např. lidé či místa, o nichž Google už shromáždil nějaké informace.
RankBrain funguje na bází umělé inteligence, které se sama učí. Jeho hlavním přínosem je to, že pomáhá připravovat data pro lepší vyhodnocování vyhledávacích výsledků a určování jejich relevanci. Zpočátku se RankBrain týkal pouze malého počtu dotazů (asi 15 %), zatímco nyní zpracovává téměř všechny dotazy zadávané do Googlu.
Je RankBrain „hodnoticím faktorem“?
Kristine Schachinger si myslí, že aspoň ne v tom smyslu, jakým uvažujeme o tradičních hodnoticích faktorech, jako jsou například klíčová slova, zpětné odkazy, rychlost načítání webu atd.
Co znamená RankBrain pro SEO?
Greg Corrado ve výše zmíněném článku dokonce uvádí, že RankBrain se stal třetím nejdůležitějším faktorem pro řazení výsledků ve Vyhledávání Google. O prvních dvou se v marketingových kruzích hodně spekulovalo, ale nyní víme, že jsou to zpětné odkazy a klíčová slova.
Pro SEO má RankBrain klíčový dopad u relevantnějšího řazení např. longtailových či chybných frází. Jeho nasazením Google jasně demonstruje snahu znepříjemnit marketérům budování SEO čistě pro algoritmy a ne pro uživatele. Gary Illyes z Googlu, že můžeme optimalizovat pro RankBrain tím, že budeme psát přirozeně: „Optimalizace pro RankBrain je ve skutečnosti velmi snadná. Je to něco, co už asi 15 let říkáme a doporučujeme: Pište přirozeným jazykem. Vytvářejte obsah, který zní tak, jako píší lidé. Pokud budete psát jako stroj, bude RankBrain zmatený a pravděpodobně vás ve výsledcích vyhledávání posune dolů.“
Online marketingový konzultant Al Gomez ve svém článku „Creating Content for RankBrain" doporučuje:
1. Vytvářejte obsah pro specifické publikum
- Přinášejte odpovědi na otázky, které na internetu zajímají vaše cílové publikum.
- Přizpůsobte své produkty nebo služby jedinečným potřebám svých zájemců.
- Upoutejte jejich pozornost využíváním specifických témat (námětů), klíčových slov a doporučení.
2. Vytvářejte obsah, který působí přirozeně
3. Připravte podrobnější obsah
4. Začleňte do textu odkazy na případové studie a autoritativní weby.
Přidat komentář