O budoucnosti analýz klíčových slov jakožto důležitých obsahových indicií
Analýza klíčových slov vs. průzkum vyhledávacích záměrů
Frédéric Dubut z Bingu řekl, že odborníci na SEO by v roce 2020 místo analýzy klíčových slov měli dát přednost průzkumu vyhledávacích záměrů. „Analýza klíčových slov pravděpodobně postupně přestane mít význam a vy budete muset přejít na průzkum uživatelských záměrů,“ tvrdí Dubut v krátkém videu, které udělal na SMX East v listopadu 2019.
Jaká je tedy budoucnost analýzy klíčových slov? John Mueller ze společnosti Google na to odpovídá, že vyhledávače budou nadále zlepšovat své porozumění uživatelskému záměru a méně se spoléhat na klíčová slova. Ale nešel tak daleko, aby řekl, že analýza klíčových slov už nebude potřeba.
Jak začít takový průzkum dělat (varianta postupu)
Dejme tomu, že chceme postavit web o štrúdlu (pro ty, kdo chtějí psát ů, nechť se řádně poučí na Pravopisně.cz). Je jasné, že potřebujeme vyladit UX prvky na stránce. A že bez atraktivně vyhlížející grafiky si taky moc dobře nezaštrúdlíme. Ale, co budeme za core-SEO nejvíce potřebovat (UX a grafičtí kolegové prominou)? Originální a konverzi napomáhající web content neboli obsah.
Potřebujeme tedy znát klíčová slova, která lidé na internetu hledají v souvislosti s naším projektem (další know-how tipy a triky, jak na parádní analýzu klíčových slov, najdete v sumarizačním článku mé kolegyně Šárky Jakubcové). A protože se chci na problematiku contentu a klíčových slov podívat tak trochu z budoucnosti, budu postupovat alternativně, a to krédem:
„Spíše se snažme nejprve naťuknout a pochopit proces výstavby hledaných výrazů. Protože v tom vidím budoucnost vysoce efektivní práce s contentem.“
Udělejme si sběr klíčových slov
Pro naše potřeby jsem si na pomoc vzal svůj oblíbený free keywords našeptávač Ubersuggest.io. Ale jinak doporučuji pro lepší představu a určitou hloubkou sběru klíčových slov využít samozřejmě více zdrojů (placených/neplacených). Perfektním pomocníkem je například nástroj Marketing Miner, kde se vám ale snadno stane, že budete mít tolik dat, že jejich následným čištěním strávíte neuvěřitelné kvantum času.
Vypracování pomocného Keyword WorkSheetu
Výpis, hotovo. Pojďme si to vše hodit například do Excelu, protože nyní přichází ke slovu to nejtěžší. Časově i mentálně. Je potřeba prosít výrazy od nerelevantních, a u těch, které přežijí tuto prvotní fázi, dále začít přemýšlet nad nastřelením konkrétního obsahového rozvinutí.
Příklad na našem štrúdlu bude vypadat následovně. Pro lepší detailní přehlednost se na tabulku můžete podívat zde. Pomocné faktory jsem si stanovil směrem zleva takto:
- Typ/kategorie – to, co klíčové slovo charakteristicky vyjadřuje neboli tzv. „zaškatulkování“ (kategorizace) výrazu.
- Rozklíčování otázky zadavatele klíčového slova – zde je třeba se na chvíli zamyslet, o co opravdu zadavateli klíčového slova jde. Věřím, že je dobré si otázku zapsat a skutečně ji „vidět“.
- Využití klíčového slova a jeho další možnosti – sem si poznamenávám vše pro aktuální i budoucí obsahové využití.
- Médium obsahu – půjde to na blog, statickou stránku, na HP, do kontaktů? Tady je ideální prostor si to poznamenat.
A jaké mohou být závěry z takto zpracované analýzy klíčových slov?
- Lepší orientace a pochopení smyslu, co lidé v souvislosti s vaším oborem hledají a pochopení i tzv. meta kroku, jak dotazy vůbec skládají a proč.
- Pokud jste ve fázi, že sbíráte data před spuštěním obsahu – začíná se vám lépe krystalizovat to, jak pojmout informační architekturu webu.
- Začne vás hned napadat konkrétní rozvojový obsah pro nalezená klíčová slova s využitím na platformě videa/podcastů/blogů/infografik apod. To si rozhodně hned poznamenejte. Vaše poznámky mohou být například skvělým výchozím zadáním pro potenciálního copywritera.
- Můžete v rámci toho načerpat inspiraci pro komplexní uchopení napříč celým projektem a webem, podle toho, co lidé hledají (nápady na soutěže a jinou kreativitu pro zapojení lidí a získání leadů, off-line reklama atd.).
Využijme znalosti, jak a co lidé hledají, jako generátor nového relevantního obsahu.
Svět se neustále mění. A u každého tématu na internetu je velký potenciál pro rozvoj takového obsahu, který ještě sice lidé nehledají, ale už zítra klidně mohou začít.
Jak na to? Vezmu si položku Typ a zjistím, že jsem si ustanovil 7 obecných typologií klíčových slov spojených se slovem štrúdl – rady, v čem udělat, inspirace, země a charakteristika, receptura, přísady a lokalita. To jsou moje přístavy, odkud začínám obsahově experimentovat a vytvářet si poznámky.
A pár výsledků, co mě napadlo? Naleznete je na druhém listu pracovního sešitu, kde si můžete vše detailně prohlédnout.
A ještě mikro vzorec k položce hledanosti pro analýzy klíčových slov
Můj názor je ten, že do budoucna bychom neměli hledanost řešit jen samu o sobě (to je ztrátou času), ale vždy ko-existenčně s faktorem počtu výsledků.
Zajímavá hledanost + nízký počet vracejících se výsledků + správný a relevantní content, který rychle a erudovaně odpovídá na otázku tazatele = velká pravděpodobnost vysokého umístění v přirozeném řazení výsledků vyhledávání. Aneb sáhněte si pro svá low-hanging fruits.
Komentáře
Nedio
15.3.2018Abych se přiznal, moc z toho článku moudrý nejsem, jestli tedy klíčovky ano/ne. V první fázi autor popisuje, jak je těžkopádné sbírat a probírat relevantní slova, přitom nabízí jen omezené zdroje, jsou i jiné formy, jak sbírat data. Ve druhé fázi se zamýšlí, jak data třídit a klasifikovat, tady jsou docela dobré pointy, že "klíčovkář" už vlastně dostává nějaké indicie a nápady na další rozvoj při zapracování. V poslední části se přichází na novinku v podobě nějaké konkurence. Celkově to není špatné, a kdyby se trochu více rozpracoval s praktickými ukázkami a provázaly se jednotlivé části, tak by to mohlo být docela dobré. Takhle bych z toho jako laik mohl být docela zmatený a mohl bych si myslet, že klíčovka snad ani není potřeba. Což není pravda - dozvíme se z ní spoustu zajímavých věcí - aktuální stav webu na pozicích, hledanost, konkurenci, mezery a prostor na další rozvoj, a je základním kamenem pro všechny navazující práce - SEO, PPC, UX, development,...
admin
20.4.2018Děkuji za podnětný komentář. K tomu sběru slov – samozřejmě, že jsou i jiné formy a přístupy sběru viz odkaz v obsahovém těle na parádní sumarizační článek Šárky Jakubcové.
A jistě jste si všiml, že v článku píši, že pro potřeby tohoto článku jsem si vzal namátkou jen jednu formu – jde mi spíš o demonstraci a ukázání principu.
A rozhodně si nemyslím, že by můj článek měl laika zmást, aby si myslel, že analýza klíčových slov není potřeba. Již v perexu píši, že celý koncept článku je úvaha nad smyslem klíčovky v dnešní době :-)
Pavel Jartym
ExtraSEO
2.5.2018Moc pěkně shrnuto, každopádně pokud si toto přečte laik, tak si také myslím, že bude trošku zmateny, ale věřím, že tyto články na blogu nejsou úplně určeny pro laiky. Každopádně bych asi zmínil, že analýzu klíčových slov je dobré dělat vždy, když se začíná s novým projektem, webem, eshopem apod., dokonce bychom řekli, že je dobré klíčovku co rok opakovat, protože za rok se změní spoustu věcí a člověk může z nové klíčovky zjistit nové zajimavé keywordy, pozměnit strukturu, doplnit nový obsah apod.
Přidat komentář