Jak vybrat klíčová slova: Otázka priority a byznysového přínosu za SEO
... Tito jedinci přitom buď již mají k dispozici hotovou analýzu klíčových slov, nebo ji možná sami chtějí vypracovat (teď anebo někdy v budoucnu).
Již v úvodu článku je zapotřebí zmínit, že jeho cílem není edukovat či poskytnout návod krok-za-krokem, jak provést samotnou analýzu klíčových slov a v ní obsaženou segmentaci slov.
A ještě upozorním, že tento článek chci sepsat formou osobních postřehů a rad, které se osvědčují i mně samotnému při práci a přemýšlením nad klíčovými slovy, protože nikdy nemáte dostatek času (pokud nejste placený full-time člověk na SEO) a dostatek dat a prostředků, jak se rozhodovat, a tudíž je potřeba tento časový mantinel využít produktivně. Neboli, obrazně řečeno, je to jako když máte jen jeden šíp v toulci. Nakonec asi taky vystřelíte, ale i tak v tom může být setsakra rozdíl.
Struktura obsahu, aneb: Co zde naleznete
- Intro: Proč je prioritizace obecně důležitá?
- 1. tip – „Netrénujte jednotlivá klíčová slova, ale celá témata. Je to týmový sport (i když kapka rozhodující individuality nikdy neuškodí)"
- 2. tip - „Témata si označte jako ANO/NE byznysově aktuálně i dlouhodobě prioritní"
- 3. tip - „Používejte vlastní kritický rozum. Nástroje a data slouží NÁM, ne my slepě JIM!"
- 4. tip - „Zase tak upjatě neřešte, zda to celé máte ve Wordu, Excelu, Google Sheetu nebo na obyčejném papíru"
- 5. tip – „Každý úspěšný trenér na to není sám, ale má prima asistenty"
- Pokud nemáte čas a chcete vytěžit „zlato“ z tohoto článku, tak tady jsou 3 hl. body, co si z článku odnést aneb Rekapitulace
Intro: Proč je prioritizace obecně důležitá?
Na začátku se vznáší všudypřítomná univerzální otázka: „Proč platíte vlastní lidi ve firmě, nebo si najímáte služby třetích stran (marketingových agentur, PR agentur apod.)?”
První část odpovědi nepřekvapí: Protože (předpokládám) rozumí své práci a měli by ji dělat v jisté kvalitativní úrovni odpovídající míře jejich stupně teoretických vědomostí a praktických zkušeností.
Druhá část odpovědi ale už překvapit může: Protože od nich očekáváme, že se sami rozhodnou, a tím nám v daném tématu a věci ušetří nejvíce čas! Jednoduše řečeno: Provedou prioritizaci.
Tipy, se kterými se s vámi dále podělím, jsou má know-how za 11 let působení v profesi SEO (sakra, měl jsem to napsat už před rokem, ale i tak: „Hezké výročí, Pavle.”).
- Nepřehlédněte článek Pozor na zásadní klíčová slova: Váš brand, názory, zkušenosti a diskuze!
1. tip – „Netrénujte jednotlivá klíčová slova, ale celá témata. Je to týmový sport (i když kapka rozhodující individuality nikdy neuškodí)"
Jak glosuje slavný fotbalový kouč José Mourinho: „…netrénuji hráče, ale celý tým.“ Tak analogicky je tomu i v případě SEO a otázky klíčových slov. Optimalizujete celá témata a ne jen jedno partikulární klíčové slovo, byť bude sebevypiplanějšího charakteru.
Jestli jste web, který prodává např. věci pro zahradu a zahradní vybavení a důležité byznysové téma jsou pro vás sekačky na zahradu, tak je cílem za SEO, aby Google vždy při dotazu na všechno od A do Z týkajícího se zahradních sekaček, dotazujícímu ukázal, a doporučil váš web jako patřící mezi TOP.
- Jaké jsou hlavní přínosy organického vyhledávání? To zjistíte v našem článku.
Ale pozor, dotazy typu: „Co je to zahradní sekačka“ nejsou váš C. Ronaldo nebo Messi v týmu aneb to není ta individualita, co vyhrává utkání a nebo dostává zákazníka ke konverzi.
Nejdříve jděte vždy po byznysových tématech, slovech a jejich optimalizaci, a pak uvidíte kouzlo. I to jednoduché „co je to zahradní sekačka“ v tom nakonec minimálně implicitně budete mít obsažené.
Věřte mi, vím, o čem píšu a šetřím vám čas. To je gól, že?
- Přečtěte si také můj článek: Budoucnost analýz klíčových slov jakožto důležitých obsahových indicií, jenž je volným zamyšlením nad užitečností klíčových slov v dnešní době.
2. tip - „Témata si označte jako ANO/NE byznysově aktuálně i dlouhodobě prioritní"
Už tedy víme, že optimalizujeme témata, ne slova samotná. Nyní je zapotřebí si v prvním kroku vzít vybraná témata a dát k nim kolonku „Ano/Ne” se zřetelem k byznysovému zaměření firmy, potažmo webu.
A v druhém kroku je zapotřebí si v rámci byznysových témat určit největší priority a celé to „protáhnout“ procesem hierarchizace. Takto snadné to může být.
- Zajímat by vás mohlo také jak na obsah „přívětivý pro SEO" i uživatele.
3. tip - „Používejte vlastní kritický rozum. Nástroje a data slouží NÁM, ne my slepě JIM!"
Nebuďte hlavně otroky nástrojového myšlení! Když vám v analýze klíčových slov bude např. svítit v kolonce Frekvence hledanosti 0 u pro vás byznysově důležitého slova či tématu: „Jak vybrat malou sekačku na zahradu“, tak se skutečně zamyslete vlastní hlavou a porovnejte data s realitou.
Když se na toto téma ptají i lidé na prodejně, tak na to nebudeme přece dělat SEO, vždyť nástroje jasně říkají, že to má hledanost nula, že? To dá rozum!
Ale kdeže. Jak už jsem zmínil výše, používejte selský rozum. To je při analýze dat to nejdůležitější. Nástroje nám sice dávají hledanosti a podrobná data ke slovům, ale je třeba na to nahlížet s odstupem. Třeba Google výsledky často zaokrouhluje, a tak je vidět, že čísla nemusí vždy odpovídat realitě. Spíše bych je vnímal jako intence, které lidi na internetu více nebo méně může zajímat.
Proč?
Protože občas začnou někteří lidé s mysteriózním nádechem plácat něco ve smyslu, že optimalizujeme weby pro vyhledávače a roboty, no fajn, ale vyhledávače to zase optimalizují pro lidi, že?
Takže lepší to bude vzít z gruntu tak, že vynecháme roboty a soustředíme se rovnou na lidi, protože co bude dávat rozum pro lidi, bude asi na 99,9 % „šmakovat“ i robotům. Heuréka!
Divím se, že za tohle zjištění ještě nikdo nedostal Nobelovu cenu. Například za lepší osvětu v rámci internetového obsahu!
No nic, všem se ve výsledku uleví a svět (virtuální) možná bude i o trochu lepším obsahovým místem (aspoň o něco málo).
- Zjistěte, jak na optimalizaci a aktualizaci webového obsahu.
4. tip - „Zase tak upjatě neřešte, zda to celé máte ve Wordu, Excelu, Google Sheetu nebo na obyčejném papíru"
Doufám, že mě lidé z oboru za tohle neukamenují. Neshazuji důležitost a hodnotu pomocných nástrojů, a už vůbec formy v obecném slova smyslu. Naopak, naprosto to chápu, ale snažím se udržet fokus na téma článku.
A proto pevně věřím, že si každý najde (nebo již má) nějaké své působivé metody, jak informace, jako je struktura článků, podnadpisy, poznámky k internímu a externímu prolinkování atd. k vybraným a již prioritizovaným klíčovým slovům a tématům udržet na uzdě organizovaně a přehledně.
- Inspirujte se našim článkem Segmentace klíčových slov: Jak na ni?
Proč?
Protože na internetu dnes najdete rad a postřehů skutečně mnoho. Myslím si, že i na tak exkluzivní téma, jako je: „27 tipů, jak efektivně používat toaletní papír”. Inu, proč ne. Je snadné si jen vše vygooglit, popřípadě „lelkovat“ s A.I. chatem a zůstat v módu na autopilota. To jistě nechce nikdo z nás.
No, tak prostě třeba nepoužíváte nejnovější aplikace a nástroje dle trendy článků. Tohle vážně nerozhoduje o tom, jak se vám pak bude za SEO dařit či nikoliv. Používejte to, co vám dává smysl a u čeho rozum nebude „krvácet“ a „kulhat“ o jedné noze (jedné hemisféře).
- Trápí vás malá návštěvnost vašeho webu? Zjistěte, v čem je zakopaný pes.
5. tip – „Každý úspěšný trenér na to není sám, ale má prima asistenty!"
A můj perfektní asistent se jmenuje Collabim. Pokud se už nějakou dobu pohybujete v online českých marketingových vodách, tak ho budete znát (nebo jste o něm minimálně slyšeli). Tudíž ho nemusím představovat. Kdo nezná, povinně vygooglit.
Collabim umí mnoho věcí, ale za klíčová slova a jejich prioritizaci a výběru jsou nejdůležitější 3 momenty:
- Klíčová slova si ideálně v nástroji oštítkujte.
- Nastavte si konkurenci webů či firem.
- Vše mapujte, porovnávejte a vyhodnocujte dle priorit byznysových slov.
Sumarizace a co si vzít za 3 hlavní myšlenky z tohoto článku
- Optimalizujte témata, ne slova (koučujte tým, ne hráče).
- Témata prioritizujte dle byznysového zaměření (neděláme optimalizaci nutně na všechno, proč taky?).
- Používejte vlastní rozum, nástroje slouží vám, ne vy jim.
Přidat komentář