Profesionální copywriter: Co potřebuje znát, než začne psát?

Porozumět klientovi, poznat jeho zákazníky a získat solidní podklady. To je profesní trojčlenka, která pomůže psát prodejní texty přesvědčivého charakteru s výsostným apelem na zdárné splnění cíle.
Copywriting

Tady máš několik klíčových slov, hoď mi to tak na dvě normostrany. A hlavně, ať to je rychle hotový, jó? Díky!“ Že nějak takhle vypadá zadání, se kterým máte jako copywriter pracovat? Zároveň po vás klient chce, aby byl text smysluplný, zaujal čtenáře i vyhledávače a ještě ho stál pokud možno co nejméně? Pak od takového ruce pryč.

Výsledek totiž může být vše, jen ne kvalitní. A pracovat na něčem, co vám osobně nedává smysl, asi není úplně to pravé ořechové. Vlastní čas a um je totiž to nejcennější, co může copywriter klientovi nabídnout. A čas dobrého copíka je jednoduše drahý. Co všechno takový copywriter potřebuje k tomu, aby vytvořil smysluplný text? Málo toho rozhodně není.

Pochopit, co vlastně klient chce. A co chtějí jeho zákazníci

Cíle klienta jsou různorodé. Může jít o to dostat na konkrétní stránku co největší počet čtenářů, oslovit textem potenciální zákazníky anebo rozšířit povědomí o firmě, jednotlivci, službě anebo výrobku. Cíle jsou rozmanité a vyjmenovat je všechny by bylo nad možnosti dnešního příspěvku.

Copywriter ale musí cílům klienta porozumět, pracovat s nimi, jako by vyšly z jeho vlastní hlavy. Jakmile copík pochopí, co chce klient, je pro něj mnohem jednodušší pochopit, co chtějí jeho zákazníci. Od věci není vypracovat si tzv. persony, které mohou při tvorbě textu mnohonásobně pomoci. A takový storytelling – to je kapitola sama o sobě.

Podklady a zase ty podklady. A ne jen tak ledajaké

Kvalitní text závisí na kvalitních podkladech a informacích. Bez těch se i sebevíce zkušený copywriter zkrátka nepohne z místa. Ale kde takové podklady brát? Spousta klientů se mylně domnívá, že copywriter je tu od toho, aby si podklady sám našel a prostudoval. V jedné části tohoto výroku má klient pravdu. V druhé se ale mýlí.

Copywriter by měl v ideálním případě obdržet podklady od samotného klienta. A tyhle podklady si pak samostatně nastudovat. Pokud to tak v praxi nefunguje, pak je potřeba využít umění rešerše. V takovém případě je ale potřeba počítat s tím, že cena výsledného textu bude značně vyšší.

Jak copywriter podklady od klienta získá?

  • Někdy stačí zavolat si

Dát pohodový skype call anebo si jednoduše zavolat je tím nejsnadnějším způsobem, jak podklady z klienta dostat.  A tady se hodí přidat jednu ryze praktickou zmínku o tom, jak člověk přijímá informace. V jedné chytré publikaci se píše, že: „Jakmile zvuková vlna dosáhne ucha, mozek ji rozezná za pouhých 0,05 sekundy (tedy asi desetkrát rychleji, než trvá jedno mrknutí). Z oka do mozku dorazí signál „až“ za 0,2 sekundy.“ Na druhou stranu, kdo z nás si zapamatuje komplet celý klientův monolog? Ideální proto je, pokud si budeme během hovoru dělat praktické poznámky, z nichž bude možno později vycházet.

A jaké jiné možnosti se nabízí vedle Skype callu? To se dozvíte v našem velkém průvodci o firemních videohovorech.

  • Osobní schůzka

Pokud se s copywriterem domluvíte na osobní schůzce, v žádném případě by z vašich úst neměly zaznít tyhle věty, které dovádí copywritery k šílenství a vám s dobrými texty ve finále stejně nepomůžou. Dejte si něco dobrého na zub a proberte spolu, co si vlastně od textů slibujete, jaké jsou vaše cíle. Nezapomeňte opět na kvalitní podklady. Copywriterovi pomůže, když mu odprezentujete filosofii vaší firmy anebo největší highlighty výrobku, o kterém má psát. Podklady si na osobní schůzce můžete samozřejmě předat také v textové formě. V dnešní době už by měl kvalitní copywriter umět pracovat nejen s českými podklady, ale také těmi zahraničními. Dobré je také zmínit vliv textu na SEO.

Klíčová slova a SEO znalosti

U optimalizace pro vyhledávače ještě chvíli zůstaneme. Copywriter by měl být dobrým psychologem a kromě umění rešerše by měl ovládat také několik dalších marketingových disciplín. Rozhodně mu neuškodí, pokud se bude orientovat ve světě optimalizace pro vyhledávače.

Protože jde o disciplínu, kterou je třeba sledovat, nepočítejte s tím, že jí bude copywriter zvládat na mistrovské úrovni. Na to jsou tu SEO specialisté. A jak takového SEO parťáka pro život i podnikání poznat, se dozvíte v tomhle článku. Každý copík by si měl udělat rychlou klíčovku (10 nejlepších článků o analýze klíčových slov najdete zde) a s vybranými KW vhodně pracovat.

  • Náš tip: Pokud se chcete dozvědět více informací o budoucnosti KW, přečtěte si článek mého kolegy Pavla. (Jde o volné zamyšlení a samozřejmě si nedělá nárok na pravdu kovanou do kamene.) 

Copywriter by taky měl vědět, že nasekat klíčová slova do perexu anebo každého odstavce v míře větší, nežli malé, je ke škodě. Vždy je potřeba použít pouze tolik klíčových slov, kolik uznáte za vhodné tak, aby v textu působila přirozeně. Pokud se copík nebojí používat „há-jedničky, há-dvojky“, další podnadpisy a meta tagy je to jen dobře!

Zkušenosti s časovým plánováním

Za jak dlouho to stihneš? Do zítřejší půlnoci by to třeba nešlo?“ Ne nešlo. Jen zkušený copywriter dokáže spolehlivě zhodnotit, za jak dlouho téma nastuduje a kolik času mu zabere samotná tvorba textu. A je úplně jedno, jestli půjde o chytlavé claimy anebo obsáhlý článek. Mít zkušenosti s časovým plánováním je v oblasti copywritingu nedocenitelné a rozhodně by to nemělo fungovat tak, že klient nadiktuje, za jak dlouho má být text hotový. Vše je v tomhle případě o vzájemné domluvě a kompromisu. Na kvalitu se zkrátka vyplatí počkat.

A s časem neodmyslitelně souvisí také délka textu. Správně ji odhadnout, to je opět úkol copywritera. Není potřeba psát sáhodlouhé eseje. Článek by měl čtenáře zaujmout ideálně za čtyři vteřiny. Ostatně i o tom informuje příspěvek mé kolegyně Lucky. Samotný proces psaní článku můžeme přirovnat k vaření chutného pokrmu. Je potřeba důkladně vybírat jednotlivá slova (suroviny) a postupně je skládat do pečlivě sestavovaných vět (hrnce). V opačném případě bychom dopadli tak jako pejsek s kočičkou, když pekli dort. Výsledek prostě nebude dobrý.

Do finální časové dotace je potřeba započítat také čas strávený zapracováním poznámek klienta do prvních verzí textu. Na „první dobrou“ to totiž vyjde jen málokomu. Oprávněná kritika textu copywritera navíc může posunout dál. Problém je samozřejmě s tím, když klient napíše: „Nelíbí se mi to, nezaplatím!“

Znát gramatiku a mít cit pro stylistiku

Nestačí, když jste ve škole psali slohovky na jedničku a doma zakládali básničky do šuplíku. Dobrý copywriter = vypsaný a sečtělý copywriter. Říká se, že je potřeba strávit 10 000 hodin čtením knih v pevné vazbě. Můžete se pod to podepsat? Výborně! Samozřejmě vám v téhle oblasti pomůže, pokud vystudujete příbuzný obor.

Usínat byste měli s Pravidly pod polštářem a na počítači jako první otevírat Internetovou jazykovou příručku. A pokud to zvládnete bez ní, pak si připište obří plusový bod. Vsadíme se také, že nemáte problém napsat následujících 10 slov nebo slovních spojení, ve kterých nejčastěji chybujeme a zároveň se vyhýbáte stylistickým chybám, ze kterých dostávají milovníci češtiny infarkt.

Klid a vlastní prostor

Spousta copywriterů by za nic na světě nevyměnila svůj pohodlný home office. Ono psát v otevřeném open space, kde jsou neustále vyřizovány telefonáty a kolegové se mezi sebou průběžně překřikují, nemá nic společného s kreativním prostředím pro práci. Jasně, že nejsme introverti a netrpíme sociální fobií (tedy alespoň většina z nás), na druhou stranu potřebujeme místo, kde se můžeme soustředit a koncentrovat na výkon. Jedině tak pro vás můžeme vytvářet plnohodnotné texty, které jsou naší vášní a zároveň posláním.

Praktické rady pro dobré psaní

  • To nejpodstatnější dejte na začátek.
  • Zkracujte - a zkrácenou verzi znovu zkratťe.
  • Využijte služby profesionální fotobanky. Kdy se to hodí?
  • Zkuste dát do titulku čislo i sloveso.
  • Tvořte kratší a údernější věty.
  • Přečtětě si text znovu a pak ještě jednou. 
  • Poraďte se s druhým člověkem pro získání lepšího nadhledu.
  • Nevěřte mýtu o hustotě klíčových slov
  • Sledujte aktuální trendy v marketingu a učte se z nich novým poznatkům.
  • Bílý text na černé pozadí? To ne. 
  • Najděte si něco málo o tvorbě muže jménem David Ogilvy.
  • Jděte občas do přírody. My jezdíme do skal, nebo k vodě.
  • Pořiďte si děti a trénujte se ve schopnosti vymýšlet improvizované pohádky na dobrou noc. 
  • Zkuste psát tak, jak si myslíte, že mluví vaši typičtí zákazníci. Víte, pro koho píšete?
  • Všichni lidé nejsou vaši zákazníci - to si zapamatujte.
  • Rozmyslete si, co chcete sdělit a sdělte to hned.
  • Pěstujte smysl pro humor. Tak jako např. Volkswagen v 70. letech minulého století.

Další dobré tematické články k nalezení na internetu

copywriting  = výhoda slova

napište nám

Související články: 

5 vět, které copywriter slyší vážně dost nerad. Neříkáte je taky?

Opice
Ty nejhorší a nejrizikovější jsem pro vás sepsala do následujících řádků. Tak už pssst!

Copywriterské sebevraždy aneb čemu se dobrý copywriter vyhýbá jako čert kříži

Copywriting
Říká se, že zhruba deset tisíc hodin strávených určitou činností z vás udělá mistra.

Mohou slova prodávat? (Malá úvaha o copywritingu)

Psaní na psacím stroji
Slovo je účinnou zbraní tzv. copywriterů neboli tvůrců reklamních či prodejních textů.

SEO a nalezitelnost webového obsahu

SEO a nalezitelnost obsahu
Co splňuje kvalitní webová stránka? Proč musí být váš obsah snadno nalezitelný?

O neobvyklých titulcích v jedné veleúspěšné reklamní kampani

Staré vintage auto
Prodat s pomocí slov nejošklivější auto na amerických silnicích? Učme se od mistrů.

„Lidé nechtějí zaplatit dobrého copywritera,“ mrzí „gramatickou nacistku“ Petru Malou

Petra M., copywriter, Aira GROUP
Má psa, přišla ze Včeliště a píše mimo jiné pro „Kočky“ (Jsmekocky.cz).

Komentáře

Michal Janík

27.6.2019

Klobouk dolů před dobrými copywritery. I před tímhle článkem :-)
Proč? Já potkal řadu lidí, co říkali, že copywriting dělají. Ale jen pár z nich tvořilo obsah, který byl skutečně báječný. Je to nesmírně náročné napsat kvalitní e-mailing pro maminky a nějaký čas na to kvalitní leták o pneumatikách. Obzvlášť, když šéfa zajímá hlavně kdy už to bude hotové a klient nechápe proč by měl dodat podklady, když je jich plný internet :-)

Zkrátka klobou dolů.

Vendula V.

1.8.2019

Dobrý den, Michale, díky za Váš komentář a pochvalu! :)
Máte naprosto pravdu. Psát by dneska chtěl kdekdo, protože ve společnosti stále převládá názor, že copywriter může být kdokoli, kdo na základce psal slohovky na jedničku. Oba víme, že najít opravdu dobrého a kvalitního copywritera, je jako hledání jehly v kupce sena. Tak ať těch třpytivých jehel stále přibývá!

Mějte fajn den, V.

Přidat komentář