7 situací, kdy to copywriterovi nepíše

Deadline je fuč a text nikde. Vyvineme na copywritera opravdu velký nátlak, křičíme, dupeme a vyhrožujeme, konečně vše dostaneme, ale není to podle našich představ. Víte, kdy na copywritery nemůžete tlačit a co možná stojí za nedokonalostí výsledného textu?
copywriterka ve stresu

Stává se to po celém světě dnes a denně, že se copywriterovi vrátí text k přepracování. Je moc suchý, nebo moc humorný a ležérní, moc přímý, nebo se ne a ne dostat k jádru věci. Když už budete nějakému takovému člověku text vracet, připomínkujte vstřícně a ve vší slušnosti. Za textem, který se vám nezdá dost dobrý, může být ledacos. Vynechme teď případ, že samotnému autorovi se zdá brilantní, a podívejme se na ostatní situace.

1. Nedostatek podkladů

Co si budeme povídat, my copywriteři jsme lidé vynalézaví, ale většina z nás nestudovala jadernou fyziku a spoustu technických záležitostí si z prstu nevycucáme, ani kdybychom stokrát chtěli. Aby mohl vzniknout text na úrovni, potřebujeme podklady, ideálně od zadavatele, takové, které on sám coby odborník považuje za kvalitní a relevantní.

Proto se na nás neobořte pokaždé, když vám voláme a pokládáme doplňující otázky. Naší prací je dávat věci do kontextu. A ten si musíme nejdřív sami vytvořit ve své hlavě.

2. Nevhodné podmínky

Když požádáte copywritera, aby vám popsal peklo, použije nejspíš jedno slovo. A to openspace. Ze všech stran se ozývají tlumené dopady prstů na klávesnice, někde za přepážkou stále zvoní telefon a dvě kolegyně se ob kóji dohadují o barvě laku na nehty. Červenou, nebo modrou?
Copywriter potřebuje klid. Spousta z nás umí psát ve společnosti dalších lidí, o to nic. Vytvořit si bublinu a nevnímat okolí, to se dá možná naučit. Ideální ale je mít naprostý klid, mít možnost pracovat v tichu, nebo si pustit oblíbenou hudbu, regulovat topení, hladit psa nebo si povolit pásek u kalhot. Pokud klient provede po provozu, posadí ho do openspace a požádá ho o napsání první verze nějakého textu, je to bláhovost.

3. Stres

Jestli se vám diplomka nejlépe psala dva dny před deadlinem, tak vám gratulujeme. Jakmile je na psaní textů málo času, spousta copywriterů panikaří. Co když se vyskytne nějaký problém? Zavolat copywriterovi, že chcete pozítří sérii odborných textů o stacionárních tavicích elektrických pecích, to nemusí dopadnout dobře. Jistě že si k tomu sedneme a vynasnažíme se být produktivní. Je ale jen otázka štěstí, jestli se zadavatel s výsledkem ve finále spokojí.

2.jpg

hod mašlí
bigstock.com

4. Únava a přepracovanost

To se stresem úzce souvisí. Když je toho na člověka moc, unaví se, ať chce, nebo ne. I když ho práce baví. Vás taky baví tenis (fotbal, golf, cyklistika – nahraďte si, čím potřebujete), ale nemůžete ho hrát pořád, protože byste za pár hodin upadli na zem. Únava a přepracovanost jsou pro copywritery, tedy obecně pro všechny, kteří "pracují hlavou", nepřátelé na život na smrt.

Jste-li unavení a stojíte v továrně u pásu, prostě to nějak překonáte. Nakládáte na pás, vykládáte z něj. Jde vám to ztuha, pracovní doba se vleče, ale odkroutíte si to a doma se dospíte. Jenže když máte unavení a přepracovaní vytvářet vzletné texty, které bude někdy někdo ještě číst, je to potíž. Nemyslí to, slovní zásoba se zužuje na "kafe" a "energiťák" a na monitoru se objevují slova, která jste vůbec nenapsali.

Copywriter potřebuje odpočinek, ideálně aktivní, u nějž se unaví fyzicky. Tak mu nesypte jeden deadline za druhým, nebo začne on sypat Lexaurin.

5. Prokrastinace

Kdyby to šlo, schovali bychom za prokrastinaci v posledních letech veškerou lenost světa. Jenže to nejde. Prokrastinace je vážný problém a týká se především těch, kteří mají psychicky náročnou práci (takže jsme zase u všech těch, kteří "pracují hlavou" a u práce musí přemýšlet o zásadnějších věcech, než jestli mají hlad nebo je bolí ruce).

Copywriter povětšinou dostává zaplaceno jen za to, co opravdu udělá a vykáže. Takže si ho určitě nepředstavujte jako člověka, který s nohama na stole pokuřuje a čeká, až přijde ta správná myšlenka. Proto je prokrastinace zhouba – protože nic nevzniká, zadavatel je nespokojený, v důsledku toho nejsou peníze… A tak dále.

S chorobným a věčným odkládáním pracovních povinností může souviset i neschopnost zadavatele vyslovit věty uznání. Když něco píšeme a od začátku tušíme, že nám to ten druhý tak jako tak hodí na hlavu, děláme všechno pro to, abychom to psát nemuseli.

6. Životní problémy a katastrofy

Rýmička, zlomený prostředníček, migréna, že by člověk bušil hlavou do zdi, partnerská krize nebo smrt hlavního hrdiny oblíbené telenovely. Život člověku někdy přichystá takové situace, v nichž se lze jen těžko se vší vážností zamýšlet nad texty a smysluplně skládat myšlenky. Neberte proto naše výmluvy jako výmluvy. Ne vždy jsou to totiž výmluvy.

3.jpg

Bolení hlavy? To nikoho nezajímá. Pěkně šup k počítači.
bigstock.com

7. Nebaví vás to

Prostě vás to nebaví, ale co jiného byste dělali? Texty dneska dokáže psát každý, ne? Omyl! Radíme zařadit zpátečku, a to dřív, než napíšete něco, co už nepůjde vzít zpět. Pokud nemáte k tvorbě textů vztah, jen těžko se jí budete živit. Už jen proto, že vás vaše práce nebude naplňovat, ba co víc – bude vás deptat. Po několika dnech plných úzkostí a řevu zadavatelů nakonec zavoláte mamince, že váš život postrádá smysl. Jděte od toho, myslíme to s vámi dobře.

Copywriting není závodní bušení do klávesnice

Patříte k zadavatelům textů, kteří si dosud mysleli, že copywriting je něco jako vyšší kurz psaní na stroji všemi deseti? Že stačí hledět před sebe a bouchat písmenka bez delšího přemýšlení? Doufáme, že jsme vás vyvedli z omylu.
Pokud patříte mezi copywritery a přišli jste se podívat, jestli jsou vaše problémy v normě, tak ano, jsou. Jestli jste se nenašli v bodě č. 7, směle pokračujte. Přejeme hodně štěstí, odpočatou hlavou a zdravé ruce.

Přidat komentář