Copywriterské sebevraždy aneb čemu se dobrý copywriter vyhýbá jako čert kříži

Říká se, že zhruba deset tisíc hodin strávených určitou činností z vás udělá mistra. A platí to i pro copywriting. Jasně, můžete zaplatit pár stokorun a dostat desítky normostran materiálu od copywritera-začátečníka. Nicméně pro webový obsah dnes neplatí, že kvantita je zároveň kvalitou a rozhodně je lepší si připlatit za kvalitního copywritera, který své řemeslo už perfektně zvládá. Mimochodem, víte jak ho poznat třeba na základě textů?
Copywriterské sebevraždy

Kvalitní obsah je dnes základ úspěchu na internetu. FOTO: instantshift.com/2011/02/14/what-is-copywriting-and-how-is-it-important-for-a-designer/

Tak jako by nikdy dobrý kuchař nedochutil polévku Podravkou a Ital by nikdy na špagety nevylil kečup, dobrý copywriter nikdy naprázdno neplká a nikdy nenapíše slovo „vyjímka“. Pojďte se s námi podívat na další nešvary, kvůli kterým by kvalitní copywriter spáchal harakiri a které odlišují copywriterskou profi ligu od amatérského okresního přeboru.

Když má copywriter den, kdy není ve stoprocentní kondici, může vzniknout i slogan, který si za rámeček nedáte: Nejhorší reklamní slogany aneb jak pohřbít dobrý produkt

Dobrý copywriter nikdy naprázdno neplká

Nemáte co říct? Tak raději nic nepište! Není nic horšího, než rozkliknout text, ve kterém není nic. Žádná zajímavá informace, žádná praktická rada, žádný přínos. Mimochodem, věděli jste, že za jednu minutu přibude zhruba 1,8 milionu lajků na Faceboku a na Twitteru za stejnou dobu asi 278 tisíc tweetů? Opravdu si ještě myslíte, že člověk bude na internetu dobrovolně číst text, který mu nic nedává, když má tolik jiných možností?

obr2.jpg

Copywriterské sebevraždy

Pokud jste nevěděli, že se v kuchyňce dá vařit, bingoo – našli jste článek, který vám to prozradí! Pro drtivý zbytek čtenářů je to ale odpad, který nebudou číst. FOTO: pppcentrum.cz

Nebude. A neocení ho už ani vyhledávače, které taktéž razí strategii kvalitního obsahu. A omluvou není ani věta: „Když o tom žádné zajímavé informace nejsou!“ Není to pravda, z vlastní zkušenosti víme, že i o vestavěných skříních se dá psát do skonání věků a vždy se dá text pojmout jinak, originálně a chytře. Copywriter si ale nesmí vystačit s jedním zdrojem. Naopak, měl by jich využít co nejvíc – a co nejvíc informací získat i od klienta.

Mimochodem, dobrému copywriterovi stačí i opravdu malý prostor: Jak zaujmout a přitom toho moc nenapsat aneb jak na mikrotexty

Dobrý copywriter to nepřehání s klíčovými slovy

Protože klíčová slova, respektive key words, v nadměrném množství, tedy v množství, kdy je klíčových slov více, než by klíčových slov mělo být, rozhodně nemají tu správnou funkci klíčových slov a neposílají webové stránky ve vyhledávačích výš. Pozor na klíčová slova!

obr3.jpg

Copywriterské sebevraždy

Když je přesedačkováno… aneb nadmíra klíčových slov škodí vám i vašim webům. FOTO: pppcentrum.cz

O správné hustotě klíčových slov už byly popsány stohy textu a ta správná hustota se pohybuje prý v rozmezí dvou až deseti procent – záleží, do jakého informačního zdroje se zrovna začtete. Předně je ale třeba říci, že není-li text srozumitelný a kvalitní, pak vás nezachrání ani svěcená voda, natož hustota klíčových slov. Ano, je dobré na stránce klíčová slova mít, vždyť právě skrze ně vás spousta lidí hledá, jejich přemíra ale škodí, vyhledávače ji penalizují a rozhodně si v SERPu nepomůžete. Mnohem lepší strategií je vybrat longtailové fráze a přirozeně cílit na ně. Konkurence u nich navíc není tak vysoká.

Napsat dobrý SEO článek je umění, ale celé může přijít vniveč, když se nepostaráte o jeho „efektivní“ publikaci: 3 kroky, jak publikovat SEO článek, který vám přinese užitek

Dobrý copywriter nikdy nenapíše „bizardní“

Ano, i mistr tesař se někdy utne a každý copywriter má na pažbě pár zářezů, které by si za rámeček rozhodně nedal, tím spíš by si ale později měl dávat pozor. Používat internetovou příručku od Ústavu pro jazyk český není trapas a Pravidla českého pravopisu jsou celkem fajn čtení…

obr4.png

Copywriterské sebevraždy

Volejte řediteli! A ptejte se ho, proč měl billboardy plné chyb! FOTO: studenta.cz/nejcastejsi-pravopisne-chyby-jak-se-jim-vyhnout-1-cast/magazin/article/685

Nicméně i přesto na internetu najdete hromadu textů, ve kterých se to hemží oblíbenými chytáky profesorů češtiny. Narazit tak můžete na bizardní místo bizarní, na sloveso protěžovat místo protežovat. Čest výjimkám, které už se odnaučily psát slovo „vyjímka“. Možná vás to překvapí, ale standardně se NEpíše „standartně“, přístroj je vždy hasicí a nikoliv hasící, a když si objednáváte z jídelníčku „sýr s hranolkami“, tak si ho objednáváte s gramatickou chybou, protože správně je „s hranolky“. Pokud se texty „vašeho“ copywritera často hemží chybami, jděte raději o dům dál. Ostatně k zubaři, který si plete řezák se špičákem, byste také nešli, ne?

Dobrý copywriter nikdy necpe značku „až na první místo“

Pro PR články samozřejmě platí, že by měly značku a produkt ukazovat v dobrém světle, na druhou stranu by ale měl mít dobrý copywriter na paměti dvě poučky:

  • Na člověka během dne „zaútočí“ až pět tisíc reklamních sdělení a další reklama ho prostě nezajímá
  • Obsah je král... neplýtvejte čas tvořením něčeho, co se jen snaží jako obsah vypadat

Naprat název firmy jednou do titulku a rovnou dvakrát do perexu je tou nejlepší cestou, jak článek „zabít“ hned v prvních několika řádcích. Nikdo ho číst nebude, nikdo z něj neproklikne na web, přínos je tudíž nulový.

A propos! Spousta z vás už ví, jak má správný text vypadat. A to díky našemu školení: Bla, bla, bla, jsem líná a znuděná. I o tom byl náš workshop o copywritingu!

obr5.jpg

Copywriterské sebevraždy

Old Spice ví, jak na to… všichni víme, o jakou značku kosmetiky jde a to ani nemusí být nutně napřímo řečená. FOTO: blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/33441/10-Companies-That-Totally-Nail-Copywriting.aspx

Správný copywriter naopak dokáže značku umístit tak, aby čtenáři nevadila, a navíc její přítomnost vykompenzuje třeba zajímavou informací, praktickou radou, něčím, co čtenáři něco dá. A ten pak PR článku odpustí i to, že je vlastně reklamou, a naopak velmi často proklikne dál – na web klienta.
Tak co? Našli jste se v některém ze zmíněných bodů? Říkali jste si, že vašim textům na webu něco chybí a teď jste zjistili, že jim vlastně něco přebývá? Třeba ohromné množství klíčových slov, které znesnadňují čtení textu? Jsme rádi, že jsme mohli být nápomocni… a rádi vám pomůžeme i s „nápravou škod“. Ozvěte se nám!

Přidat komentář