Copywriting: velký FAQ

Máme pro vás odpovědi na ty nejčastěji kladené dotazy v souvislosti s copywritingem. Budeme je průběžně aktualizovat a doplňovat.
Copywriting - FAQ

Ať už se o copywriting zajímáte proto, že byste s ním rádi začali, narazili jste na tenhle pojem omylem, nebo jste klient, který potřebuje šikovného textaře, určitě jste si položili aspoň pár otázek z následujícího seznamu. Aby bylo ve všem jasno, sepsali jsme pro vás odpovědi a doufáme, že po jejich přečtení budete moudřejší. 

Co je a není copywriting

#1 Jaký je význam slova copywriting? 

Je to jednoduché. Pojem vznikl spojením slov copy (poznámka, ale v našem kontextu reklamní sdělení) a writing (psaní). Člověk, který vytváří reklamní, lépe řečeno marketingové texty, je copywriter. A to se často plete, takže se můžete setkat s pojmem copywritghter (cože?!) nebo copyrighter. Ne, ujišťujeme vás, že náplní práce textaře rozhodně není kopírování autorských práv.

#2 Co konkrétně dělá copywriter?

Obecně copywriter vytváří texty, které jsou v marketingu potřeba. Jde o statické texty na weby, články na blogy, e-maily, dopisy, popisky kategorií (například na e-shopech), metadata, texty do reklam nejrůznějších formátů, texty příspěvků na sociální sítě nebo třeba slogany.

Třeba u nás v Aiře pomáhají specializovaní copywriteři přes technologii dotvářet kolorit článků na blogu společnosti DataHelp. Jiná divize našich copywriterů se zase specializuje na bydlení a píše klientům weby a třeba i offline prospekty. A ti, co mají blíže k cestování zase textují příspěvky např. Plavbám po moři, nebo píší na náš cestovatelský portál Cestovinky.cz.

Offline prospekt pro klienta Minihaus

Offline prospekt pro klienta Minihaus

Copywriting a SEO

#3 Jaký je vztah mezi copywritingem a SEO?

SEO je jedna ruka a copywriting druhá. Když se do práce zapojí obě dvě, je celý proces efektivnější. SEO a copywriting k sobě v online prostředí takřka neodmyslitelně patří a v praxi jde o optimalizaci textu. Ten má být čtivý pro čtenáře a zajímavý pro vyhledávače, aby se webové stránky s konkrétním textem objevovaly na vysokých pozicích ve výsledcích vyhledávání.

Toho copywriter dosahuje především používáním klíčových slov nebo klíčových frází. Zatímco SEO specialista díky analýze zjistí, na co je potřeba se zaměřit, copywriter podle toho tvoří texty.

#4 Co jsou klíčová slova a klíčové fráze?

Klíčové slovo nebo klíčová fráze je označení pro výraz, který lidé hledají a který zadávají do vyhledávače. Každý, kdo chce nabídnout své produkty nebo služby, by se měl zaměřit na to, aby měl v textech na webu/e-shopu/blogu vhodná klíčová slova nebo klíčové fráze. Tak se web dostane do výsledků vyhledávání a získá návštěvníky, případně potenciální zákazníky.

Klíčová slova v copywritingu

#5 Jaký je rozdíl mezi copywritingem a SEO copywritingem?

Na tuhle otázku najdete poctivě vyvedenou odpověď v našem článku Rozdíl mezi SEO copywritingem a klasickým copywritingem.

Jak začít, uživit se a nezbláznit se z toho

#6 Chci začít s copywritingem. Jak získat zakázky?

To je poměrně složitá otázka. Pokud máte obchodního ducha, sehnat zakázky nebude problém. Jestli ale s copywritingem začínáte, doporučujeme něco nastudovat a ideálně se zapojit do chodu agentury na juniorní pozici. Jakmile se něco naučíte, můžete se směle postavit na vlastní volnou nohu. Ze začátku je ale nadmíru důležité, abyste nad sebou měli někoho, kdo vám poradí a na vašich konkrétních textech vám ukáže silné a slabé stránky vaší tvorby.

#7 Copywriting na volné noze. Je možné se takhle uživit?

Víc než dobře, když máte štěstí, zmíněného obchodního ducha a funkční síť profesionálů kolem sebe. Jakmile si jednou aspoň trošku uděláte jméno, může se stávat, že se vám klienti budou ozývat sami. Stačí s někým spolupracovat a pak je dost možné, že se ozve někdo, kdo na vás dostal kontakt. Dokud se tak nebude dít, musíte zakázky „lovit“ sami. K tomu existují nejen specializované portály, ale třeba i facebookové skupiny.

Spousta copywriterů ale ovládá ještě aspoň jednu online marketingovou disciplínu. Třeba PPC, SEO nebo správu sociálních sítí. Díky tomu je jejich šance na úspěch vyšší.

#8 Dá se copywriting naučit?

Talent a cit pro psaní a jazyk je jen základ. Zbytek copywritingu je právě učení. Musíte se pořád vzdělávat, protože trendy v online marketingu se mění a to, co platilo před pěti lety, nemusí platit teď. 

#9 Co musí copywriter umět?

Zaprvé – copywriter musí ovládat češtinu. Pravopis, gramatiku. A nesmí plavat ani ve stylistice. Nedělat zbytečné chyby. Pokud jste bohemista nebo je vaše čeština i bez oficiálního studia precizní, máte náskok před těmi textaři, kteří potřebují ještě kontrolu od korektora, než můžou cokoli vypustit do světa.

Zadruhé – copywriter musí rozumět zákonitostem online marketingu, nákupnímu cyklu, psychologii prodeje. Vaše texty musí prodávat. Když nebudou, klienti se s vámi budou houfně loučit. A taky musíte umět přesvědčovat. „Kopík“ musí být trošku psycholog, což taky vyžaduje nějakou tu praxi.

Zatřetí – copywriter musí umět komunikovat s klientem a dokázat z něj „vytáhnout“ potřebné podklady. Jinak se stane, že bude plýtvat drahocenným časem, který mu možná nikdo nezaplatí.

#10 Copywriting a efektivita – dá se psát na povel?

Inu, chcete-li se copywritingem živit, nemůžete 14 dní čekat na to, až vás políbí múza. Na druhou stranu se občas může stát, že to prostě nejde a s textem nemůžete hnout. Tady je třeba konkrétních 7 situací, kdy to copywriterovi prostě nepíše.

Kdy to copywriterovi nepíše

#11 Školení a kurzy copywritingu – mají smysl?

To záleží na tom, kolik už toho umíte. Začátečníci uvítají takřka jakýkoli kurz, pokročilí už ho hledají složitěji, aby se ještě dozvěděli něco nového nebo dostali příležitost podívat se na známé věci z jiného než svého úhlu pohledu. 

Neuděláte chybu, když si pečlivě nastuduje program školení, a pokud vás zaujme, vydáte se na něj. Vybírejte si ale kurzy, které vedou osobnosti zvučných jmen. Ty vás totiž skutečně můžou něco naučit, protože mají spoustu praxe.

Home office a cena copywriterovy práce

#12 Copywriting a práce z domova – je to trend, nebo konvence?

Jak se to vezme. Copywriter na volné noze pracuje z domova, případně dochází do coworkingu a na schůzky s klientem. O tom asi nemusí být řeč. Když ale pracuje pro agenturu nebo konkrétní firmu, může pracovat jak v kanceláři, tak doma. Je jen na agentuře či firmě, do jaké míry jí stačí kontakt s textařem jen na dálku. Zatímco někde se „kopík“ objeví jednou týdně, jinde musí být fyzicky přítomný v kanceláři každý všední den.

„Houmofis“ je ale obecně u copywriterů poměrně častý a osvědčený. 

Copywriting - home-office

#13 Kolik stojí služby copywritera?

Zatímco začátečníci píšou třeba normostranu (1 800 znaků vč. mezer) za 50 Kč, jsou i copywriteři, kteří si účtují stovky až tisíce za hodinu. Záleží na rozhledu v oboru, praxi a zrealizovaných zakázkách, na nichž si copywriter udělá jméno. 

#14 Jak si copywriteři účtují cenu služeb? Hodinovou sazbou, nebo podle normostran?

Tohle je velmi sporná otázka a každý copywriter, kterého se zeptáte, vám z fleku řekne pár pro i proti. Účtovat si cenu podle napsaných normostran je výhodné, když má copywriter tvořit jednoduché a delší texty – třeba nenáročné PR články. Ten může být hotový za 20 minut, a když textař nasadí cenu 300 Kč/NS, ideální výdělek je 900 Kč/hod.

Zato když si schopný, ale „bezejmenný“ copywriter řekne 900 Kč/hod., klient si poklepe na čelo a jde o copywritera dál. Na druhou stranu je nutné připomenout to, co si klienti často neuvědomují, tedy to, že copywriting není jen fyzické bušení do klávesnice, ale taky vhled do tématu, studium materiálů nebo třeba závěrečná kontrola a korektura.

Stanovit si cenu za práci podle odpracovaných hodin se zase hodí víc tehdy, když textař píše náročné a/nebo krátké texty – příkladem můžou být odbornější texty, texty s důmyslným prolinkováním nebo třeba texty do příspěvků na sociální sítě. Tímhle způsobem můžete jednu normostranu ladit i dvě hodiny, a když si řeknete 300 Kč/NS, vyděláte si 150 Kč/hod. Pro někoho fajn, pro jiného málo. Už jen proto, že když si stanovíme cenu 300 Kč/hod., jsme hned někde jinde (protože jsme odpracovali dvě hodiny, a tak si vydělali 600 Kč za napsání jedné strany).

copywriting - cena

#15 Jaká bývá cena za normostranu?

I to se, stejně jako ceny různých copywriterů, liší. Poměrně hezky to na svém webu popsal Vladimír Vaněček a my musíme souhlasit. Jsou velcí copywriteři, kteří si řeknou 700 Kč/NS. A pak jsou ti, kteří se podbízejí sazbou 50-100 Kč/NS. Buď mají za sebou špatnou cenotvorbu, nebo špatnou práci, případně i málo zkušeností. Za 50 Kč/NS může psát vysokoškolský student, když bude chtít dělat brigádu doma, a ne ve fastfoodu ve městě. Tedy v případě, že ho ještě podporují rodiče.

Jen si představte, kolik textu byste museli napsat, abyste s tímhle uživili sebe, a ještě třeba i rodinu. Ani tvorba jednoduchých textů totiž není samospasná – věřte, že by vám z toho brzo „houklo“. A ještě jednou musíme odkázat na Vladimíra Vaněčka, tentokrát na jeho článek Levný copywriter? Vyhozené peníze a posměch jako bonus. Máte tolik peněz, že si můžete dovolit levného copywritera?

Zlatý střed se proto točí kolem 400 Kč/NS, ale opět zdůrazňujeme, že je ve hře obtížnost textu, jeho množství a množství práce kolem něj. 

#16 Jak dlouho trvá tvorba článku/reklamního textu?

Jedna otázka složitější než druhá. Stejně tak složitá bude i odpověď. Doba, kterou zabere tvorba textu, se liší v závislosti na tom, o jaký text jde. Zatímco tvorba článku do lifestyle magazínu může trvat 1,5-2 hodiny (tak, aby byl dlouhý 1-1,5 NS), statický text na jednu podstránku webu může copywriter ladit i 3-4 hodiny. Jde přece o text, který bude stále na očích. Jiné je to i s texty e-mailů nebo třeba s texty na sociální sítě.

Copywriting - jak dlouho trvá napsat článek

Rozdíly můžou být patrné i u jednotlivých copywriterů, protože ten, který denně píše o zdravém stravování nebo cestování, opravdu nebude „za dvě hoďky“ hotový s článkem o nejmodernějším raketoplánu. 

Ostatní otázky, které často padají

#17 Potřebuji copywriting pro specifickou oblast, jako je třeba výživa nebo technika. Existují takhle zaměření copywriteři? 

Záleží právě na té konkrétní oblasti. Zatímco principy zdravého životního stylu se dají nastudovat, proniknout do tajů obráběcích strojů už taková brnkačka není a copywriterů, kteří tohle ovládnou, je citelně méně.

Když budete hledat copywritera přes online marketingovou agenturu, uspějete spíš, protože takový textař tvoří texty pro široké spektrum klientů. Když budete hledat mezi freelancery, možná se dozvíte jejich prioritní oblasti z jejich webů. V každém případě je dobré se před začátkem spolupráce zeptat.

#18 Jak probíhá spolupráce s copywriterem? Stačí mu dát zadání, nebo musím dodat i materiály?

Jestli si chcete ušetřit čas a nervy a jestli je vaše oblast specifická a vy dáváte přednost „jedné teorii“, určitě před započetím práce dejte copywriterovi podklady nebo mu doporučte konkrétní online zdroje. Pokud je vaší oblastí výživa, zadáte úkol „napsat článek o sacharidech v jídelníčku“ a zastáváte názor, že odpoledne už do jídelníčku sacharidy nepatří, ale copywriter napíše podle jinak vyznívajících studiích opak, nemůžete mu to dávat za vinu, pokud jste mu nedali podklady s filozofií, kterou vyznáváte.

spolupráce copywritera a zadavatele

#19 Dokáže copywriter napsat i text v cizím jazyce, nebo k tomu potřebuju překladatele?

To máme zase „kus od kusu“. Zatímco jeden copywriter mluvil anglicky naposledy před maturitní komisí a dneska je mu čtyřicet, jiný může mít certifikát nejtěžšího kalibru. Nejjednodušší je se ho zeptat, ale pokud potřebujete precizní text v cizím jazyce, který sami neumíte nebo ho neovládáte dostatečně, zainvestujte do překladatele

Zajímavé podcasty o copywritingu

Copywriting - podcasty

A mimochodem o tvorbě podcastů tu taky máme jeden velký šmrncovní článek. Tak příjemné čtení!
 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář