SEO: Velký FAQ

Připravili jsme pro vás odpovědi na specifické otázky z oblasti SEO, které budeme průběžně aktualizovat a doplňovat.
SEO: Velký FAQ

-        Indexace

-        URL

-        Přesměrování a chybové hlášky

-        Robots.txt a Sitemap

-        Obsahové věci

-        Odkazy

-        Fundamentální otázky z oblasti SEO (Co to je, jak se měří, jaké faktory jsou důležité atd.) máme zodpovězené na jiném místě.

Indexace

Co vlastně znamená indexování?

Google se snaží u stránky, kterou objeví, zjistit, jaké je její hlavní téma. Analyzuje obsah stránky, zařazuje do katalogu obrázky a videosoubory na stránce. Tyto informace se zapisují do indexu Google, což je obrovská databáze uložená na mnoha a mnoha počítačích.

Jak rychle zjistím, zda Google indexuje můj web?

Pokud nevyužíváte službu Google Search Console, použijte operátor site: a k němu (bez mezery) přidejte název své domény.

Jak přidám na Seznamu stránku do vyhledávání?

Můžete použít přidávací formulář. Pokud však na stránku vede odkaz z jiné stránky, kterou fulltext už zná, není třeba ji přidávat. Seznam upozorňuje, že odkazy realizované JavaScriptem robot zpravidla nevidí. Používejte raději klasické HTML odkazy.

Proč Seznam neindexuje všechny stránky mého webu?

Příčinou mohou být technické problémy nebo to, že Seznam se snaží indexovat jen stránky přínosné pro uživatele.

URL

Jak mám oddělovat slova v adrese URL?

Pokud jednotlivé části URL oddělíte pomlčkami, tečkami nebo podtržítky, vyhledávač je bude brát jako samostatná slova. Jestliže naopak napíšete slova v URL dohromady, zpravidla rozpoznána nebudou.

Zdroj: Seznam.cz Nápověda.

Upřednostňuje Google kratší adresy URL?

Přestože se tvrdí, že Google upřednostňuje kratší adresy URL, není tomu tak. Tvorba krátkých adres je důležitá z hlediska uživatele. Google říká: „Struktura adres URL stránek by měla být co nejjednodušší. Zkuste svůj obsah uspořádat tak, aby byly adresy URL logicky uspořádány a maximálně srozumitelné lidem (namísto dlouhých identifikačních čísel raději používejte čitelná slova).“ Doporučujeme v adresách URL používat spojovník (-) namísto podtržítka (_).

Jsou důležitá klíčová slova v adresách URL?

 Podle Googlu nemají klíčová slova v adresách URL vliv na umístění ve vyhledávání. John Mueller ze společnosti Google říká: „Jen proto, že web obsahuje klíčové slovo v názvu domény, neznamená, že bude pro toto slovo relevantnější než ostatní. Do názvu domény tedy není nutné vkládat žádné klíčové slovo.“ 

Jak mohu na Googlu požádat o opětovné procházení adres URL?

Pokud jste na některé stránce svého webu nedávno provedli změny nebo jste na svůj web přidali novou stránku, můžete Google pomocí kterékoliv ze zde uvedených metod požádat o opětovné indexování.

  • Pomocí nástroje Kontrola adresy URL můžete požádat o procházení jednotlivých adres URL.
  • Pokud máte velký počet adres URL, měli byste namísto toho odeslat soubor Sitemap.

Procházení může trvat od několika dní po několik týdnů. Sledujte jeho průběh pomocí přehledu Stav indexu nebo pomocí nástroje Kontrola adresy URL.

Zdroj: Nápověda Search Console: Žádost o opětovné procházení adres URL Googlem.

Přesměrování a chybové hlášky

Mají stránky s chybovou hláškou 404 negativní dopad na SEO?

Mají vliv na uživatelský dojem a tzv. crawl budget, ale nikoli na umístění v SERPu. Pro vyhledání těchto chybových stránek existují placené i neplacené nástroje: Xenu, Screaming Frog, Sitebulb nebo Collabim.

Je rozdíl mezi přesměrováním 301 a přesměrováním 302?

Rozdíl mezi nimi je malý. 301 je trvalé přesměrování, zatímco přesměrování 302 označuje dočasný přesun.  Jsou to jen různé způsoby přesměrování, ale z hlediska SEO na Googlu obě přesměrování fungují dobře. Seznam ve své  Nápovědě upozorňuje, že přesměrování 301 robot akceptuje okamžitě po objevení a začne s ním počítat. U přesměrování 302 několik dnů zkouší, jestli se na URL nevrátí obsah (http kód 200). Od roku 2016 začalo přesměrování 302 přenášet na Googlu i na Seznamu hodnocení původní stránky na stránku cílovou.

Za jak dlouho začne Google zobrazovat ve vyhledávání novou adresu URL místo přesměrované původní adresy URL?

K identifikaci kanonické adresy URL používá Google několik faktorů, nejen přesměrování, říká John Mueller ze společnosti Google.

Na obecné rovině je přesměrování 301 pouze signálem pro kanonizaci. Říkáte nám tím, že máme indexovat cílovou stránku a ne tu původní. A to je v pořádku. Pro kanonizaci však používáme další faktory, nejen přesměrování…“

Mezi další klíčové faktory patří:

  • Interní odkazy.
  • Soubory Sitemap.
  • Všechny ostatní odkazy na původní stránku.

Je třeba, abyste aktualizovali odkazy na svém webu tak, aby ukazovaly na novou adresu URL, a nahradili starou adresu URL za novou v souboru Sitemap.

Zkrátka, vyšlete Googlu dostatečné množství signálů, abyste mu tím dali najevo, že nová adresa URL je pro vyhledávače ta nejrelevantnější.

Majitelé webů si mohou snadno zkontrolovat, kterou adresu URL Google považuje za kanonickou. Mueller je však upozorňuje: „Je tu taková zvláštnost, že pokud výslovně hledáte původní stránku, pokusíme se vám ji ve vyhledávání ukázat. Jestliže například přímo hledáte původní adresu URL, pravděpodobně vám ji ukážeme, i když jsme mezitím už přešli na novou.“

Chcete-li mít jistotu, použijte nástroj Kontrola adresy URL ve službě Google Search Console.

Zdroj: Matt Southern, „Google on How Long it Takes to Rank New URL After 301 Redirect“. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/google-301-redirects-canonical/363652/.

Robots a Sitemap

K čemu slouží soubor robots.txt?

Soubor robots.txt prohledávačům vyhledávačů sděluje, o které stránky nebo soubory web mohou nebo nesmějí požádat. Nejedná se o metodu, jak webovou stránku vyloučit z Googlu. Chcete-li webovou stránku z Googlu vyloučit, použijte značky nebo direktivy noindex nebo stránku ochraňte heslem. Pomocí souboru robots.txt můžete spravovat procházení, pokud se domníváte, že by požadavky prohledávače Google váš server mohly přetížit, nebo chcete zabránit procházení nedůležitých stránek na vašem webu.

Pokud je stránka blokována souborem robots.txt, může se přesto zobrazit ve výsledcích vyhledávání, ale výsledek vyhledávání nebude mít popis. Google nebude procházet ani indexovat obsah blokovaný souborem robots.txt. Pokud však někdo jinde na internetu odkazuje na zablokovanou adresu URL, může ji přesto najít a indexovat.

Tip od Seznamu: Pokud máte web s vysokým počtem stránek, do souboru robots.txt můžete také zapsat odkaz na tzv. sitemapu, která může robotovi pomoct s optimalizací stahování.

Zdroj: Nápověda Search Console: Úvod do souborů robots.txt. Viz též Seznam.cz Nápověda.

Potřebuji soubor Sitemap?

Soubor Sitemap, stejně jako robots.txt, slouží ke komunikaci s vyhledávacími roboty. Google se z něho dozví, které soubory na svém webu považujete za důležité, kdy byly stránky aktualizovány a jak často se mění.

Soubor Sitemap můžete potřebovat v následujících případech:

  • Web je velmi velký. (Pokud je web malý, tj. má max. 500 stránek, a je správně prolinkován, není podle Googlu soubor Sitemap nutný.)
  • Web obsahuje rozsáhlý archiv stránek s obsahem, které jsou izolovány nebo navzájem nejsou dobře propojeny.
  • Web je nový a směřuje na něj málo odkazů.
  • Web obsahuje mnoho multimediálního obsahu (videa, obrázky) nebo se zobrazuje ve Zprávách Google.

Zdroj: Nápověda Search Console: Informace o souborech Sitemap. Viz též Seznam.cz Nápověda.

Obsahové věci

Co patří pod metody SEO?

  • U stávajících webů vše podstatné odhalí SEO audit a u webů, které se teprve plánují postavit, bude nutné provést analýzu klíčových slov.
  • SEO copywriting pro úpravů textů a informací na webu tak, aby obsahovaly strukturované informace a na správném místě. 
  • Budování zpětných odkazů (linkbuilding) přesvědčí vyhledávače, že váš web je hodnotný.

To je základ, na který je vhodné napojit i řadu dalších činností, které vám zajistí komplexní řešení vaší marketingové strategie.

Jak dlouhý má být titulek stránky a popis stránky?

 Pro název stránky (<title>) a metaznačku „description“ neexistuje pevně stanovený počet znaků. Pro titulek se doporučuje max. 60 znaků a pro popis stránky 150-155 znaků. Google i Seznam doporučují, že mají být pro každou stránku jedinečné, popisné a užitečné.

Titulek (title tag) je významným prvkem optimalizace na stránce. Doporučuje se, aby jeho délka nepřesáhla 60 znaků, i když Google nikde nestanovuje přesný počet a je doloženo, že přečte i delší titulky.

Tony Wright v článku „The Art & Science of Writing Title Tags“ píše, že dobře napsané titulky:

  • zlepšují umístění stránek ve vyhledávání,
  • zvyšují míru prokliku,
  • budují povědomí o značce,
  • přitahují zájem potenciálních zákazníků,
  • vylepšují vaši celkovou přítomnost ve vyhledávání.

Více  o titulku a popisku stránky jsme psali v samostatném článku „Tag title a metaznačka description: I to, co není vidět, je důležité“.

Jak se dívá Google na titulky a popisy stránek, které se snaží zahrnout co nejvíce klíčových slov?

John Mueller vysvětluje, že velký počet klíčových slov v titulku (tag title) a popise stránky (meta description) není v rozporu s Pokyny pro webmastery. Uvědomuje si, že hodně webů toto dělá, ale zároveň dodává, že takový přístup Google nedoporučuje. Bude-li v názvu stránky a jejím popise přehršel klíčových slov, jak robot pozná, pro které z nich je stránka relevantní?

Není to v rozporu s našimi pokyny pro webmastery, ani něco, co bychom mohli označit za problematické. Spíše je to něco, kde byste mohli mnohé vylepšit. Pokud vytvoříte vhodný titulek, pak i my lépe pochopíme, co je relevantní.
Domnívám, že to nejlepší, co můžete s titulkem udělat, je vytvořit ho tak, aby odpovídal tomu, co uživatel skutečně hledá. Pak bude pro něho o něco snazší kliknout na výsledek vyhledávání, protože usoudí: ‚Jo, přesně to hledám.
‘“

Zdroj: Matt Southern, „Google: Keyword-Heavy Titles Not Against Our Guidelines“.

Jak často přepisuje Google náš popis stránky?

Meta description je HTML tag, který se může zobrazit na stránce s výsledky vyhledávání v úryvku (snippet) pod titulkem. Říká se o něm, že je to neplacený reklamní prostor ve vyhledávání.

Jenže ne vždy se ve vyhledávání objeví popis, který jsme pro danou stránku vytvořili, zvláště pokud neodpovídá tomu, co uživatel hledá. V Nápovědě Google Search Console se píše: „Metaznačky description jsou důležité, protože je Google pro vaše stránky může použít jako úryvky. Slovo ‚může‘ je zde důležité, protože Google může použít také relevantní sekci viditelného textu stránky, pokud se domnívá, že se pro dotaz uživatele hodí.“

Podle nedávné studie od americké agentury Portent, která zkoumala výsledky pro 30 000 klíčových slov v mobilním a desktopovém vyhledávání, přepisuje Google metaznačku description ve více než 70 % případů. Portent z výsledků vyvozuje, že popis stránky by se měl vejít do 150 až 160 znaků, ale pro mobilní vyhledávání doporučuje dát hlavní informaci do prvních 120 znaků.

Zdroj: Evan Hall, „Study: How Often Google Ignores Our Meta Descriptions“.

O nadpisech z hlediska SEO

Nadpisy vysílají silný signál ohledně obsahu. A nezáleží na tom, zda použijete nadpis H1, H2 či kterýkoliv jiný.

Na Webmaster Central hangout dostal John Mueller ze společnosti Google tuto otázku: 
Bude se stránka, na které není nadpis H1, i tak umisťovat na klíčová slova, která má v nadpise H2?
Jeho odpověď:
I tak? Nevím, jestli se i tak bude umisťovat, ale je to možné. Určitě je to možné.

Dále John Mueller řekl, že nadpisy slouží k lepšímu umístění ve výsledcích vyhledávání a nazval je hodnoticími faktory:
Nadpisy na stránce nám pomáhají lépe porozumět obsahu na stránce.
Nejsou jediným hodnoticím faktorem, který máme. Také se díváme na samotný obsah. Ale někdy nám jasný nadpis na stránce poskytne o trochu více informací, o čem daná část pojednává.

Zdroj: Roger Montti, „Google: Heading Tags are a Strong Signal".

Proč weby na Googlu mohou ztratit své dobré umístění?

Johna Muellera z Googlu se někdo zeptal, proč jeho web, který se sedm let držel ve vyhledávání na předním místě, nyní o tuto pozici přišel. Mueller uvádí čtyři důvody:

  1. Umístění ve výsledcích vyhledávání je dočasné: „Obecně řečeno, to, že se web několik let dobře umisťoval ve výsledcích vyhledávání, neznamená, že se bude stejně dobře umisťovat i v budoucnu.“
  2. Internetové prostředí se neustále mění. (Konkurence nespí, vznikají nové weby, mění se odkazo-vý profil atd.)
  3. Změny v algoritmech Google.
  4. Lidé se mění...

Zdroj: Roger Montti, „4 Reasons Why Sites May Lose Google Rankings".

Patří E-A-T mezi hodnoticí faktory?

V Pokynech pro hodnotitele kvality vyhledávání od Googlu jsou uvedeny tři kritéra E-A-T, na jejichž základě se posuzuje kvalita obsahu:

  • Odbornost (Expertise)
  • Autorita (Authoritativeness)
  • Důvěryhodnost (Trustworthiness)

Více se dočtete v článku „SEO a tvorba kvalitního webového obsahu“.

Je rozdíl mezi SEO a SEM?

Obě techniky mají stejný cíl: zlepšení viditelnosti vašeho webu ve vyhledávačích a zvýšení návštěvnosti. Dříve se uvádělo, že SEO je součástí SEM, zatímco dnes se obvykle pojímají obě tyto činnosti  odděleně

  • SEM (Search Engine Marketing) je marketing ve vyhledávačích: zvyšování návštěvnosti ve vyhledávačích pomocí placené reklamy (např. Sklik, Google Ads).
  • SEO (Search Engine Optimization) je optimalizace pro vyhledávače: zvyšování neplacené návštěvnosti webu.

Jednoduše řečeno: SEM vám přivede návštěvníky na web okamžitě, kdežto v případě SEO si budete muset chvíli počkat. V praxi se však často vyplatí dělat obě tyto činnosti najednou. 

Jak dělat SEO pro YouTube?

YouTube je největší platforma pro sdílení videosouborů na internetu. O řazení videí rozhoduje několik faktorů, včetně toho, jak dobře se název (titulek), popis a obsah videa shodují s dotazem diváka. Důležitou složkou je také aktivita uživatelů.

Jak pracovat s fotografiemi z pohledu SEO?

To se podívejte na samostatný odstavec 4 příklady, k čemu vhodně využít fotografie do obsahu a za SEO.

Jak to, že se můj web propadl ve výsledcích vyhledávání?

Johna Muellera z Googlu se kdosi zeptal, proč jeho web, který se sedm let držel ve vyhledávání na předním místě, nyní o tuto pozici přišel. Mueller uvádí čtyři důvody:

  1. Umístění ve výsledcích vyhledávání je dočasné.
  2. Internetové prostředí se neustále vyvíjí: konkurence nespí, vznikají nové weby, mění se odkazový profil atd.
  3. Aktualizace vyhledávacích algoritmů.
  4. Chování lidí se mění...

Zdroj: Roger Montti, „4 Reasons Why Sites May Lose Google Rankings“.
 

Odkazy

Jsou interní odkazy důležité pro SEO?

Přehledná struktura webu je důležitá nejen pro uživatele, ale i z hlediska SEO. Její nezbytnou součástí, byť někdy opomíjenou, jsou interní odkazy. Interní odkaz je hypertextový odkaz, který odkazuje na stránku na stejné doméně.

Jaké jsou výhody promyšleného používání interních odkazů?

  • Pomocí anchor textů se správně zvolenými klíčovými slovy umožňují vyhledávačům najít další stránky a určit jejich důležitost.
  • Snižují hloubku zanoření stránky.
  • Usnadňují uživatelům přístup k dalšímu obsahu, což vede k lepší uživatelské zkušenosti.
  • Předávají autoritu mezi stránkami, což může pomoci zlepšit jejich umístění ve vyhledávání.

Zdroj: Maddy Osman, „10 Ways Website Structure Can Affect SEO“.

Záleží na tom, kde jsou na webové stránce umístěny interní odkazy?

Dostupnost interních odkazů a jejich relevance pro uživatele jsou mnohem důležitější než jejich umístění na stránce. Pro správné procházení webu potřebuje GoogleBot přehlednou a jasnou navigaci.

Bere Seznam ohled na atribut rel="nofollow"?

Ano, odkazy nejsou zahrnuty do výpočtu odkazových ranků.

Zdroj: Seznam.cz Nápověda.

Jak přemýšlet nad zpětnými odkazy?

Téma zpětných odkazů jsme zpracovali v samostatném dlouhém a vhodně strukturovaném článku.

Jak Google pohlíží na odkazy, které nemají anchor text?

Anchor text je popisný text hypertextového odkazu, který uživateli i vyhledávacímu robotovi naznačuje, na jaký obsah se prostřednictvím odkazu dostanou. O důležitosti anchor textu není pochyb, i když se nejedná o přímý hodnoticí faktor na Googlu.
John Mueller ze společnosti Googlu říká: „Holou adresou URL míním takovou adresu, která je při odkazování použita jako anchor text. (…) A s takovou adresou URL pak i zacházíme jako s anchor textem.“
„(...) je to normální odkaz, ale chybí nám tu kontext.“ A nemohl by pomoci text v okolí odkazu? Je zajímavé, že Mueller poněkud snižuje význam okolního textu nebo tématu stránek jako způsobu, jak přisoudit určitý význam „holému“ odkazu. Tvrdí, že Google to bere v úvahu, ale že je to „velmi druhořadá“ [very secondary] věc. Co myslí slovem „secondary“, však blíže nespecifikuje.
Zdroj: Roger Montti, „How Google Handles Naked Links“. 

Dlouhý, nebo krátký anchor text?

Je rozdíl, když budou v anchor textu například dvě slova „levné boty“, nebo napíšete-li „zde nakoupíte levné boty“? Posoudí to Google odlišně? 

Použijete-li v anchor textu větší počet slov, můžete tím Googlu napovědět, co je to za stránku, na kterou vede daný odkaz. A někdy větší znalost kontextu může i nepřímo ovlivnit umístění stránky ve vyhledávání. Stále platí, že anchor text není sám o sobě hodnotícím faktorem. Google však s jeho pomocí poznává, na jaké typy vyhledávacích dotazů se má stránka zobrazovat.

Co z toho vyplývá pro webmastery? Matt Southern říká, že není třeba vytvářet dlouhý anchor text pro každou stránku, ale zvažte, zda by nebyl vhodný pro nejdůležitější stránky vašeho webu nebo pro stránky, které odkazují na váš web nebo vás zmiňují.

Chci SEO

napište nám

Přidat komentář