O aktualizacích vyhledávacích algoritmů a systémů (core updates)?
Danny Sullivan ze společnosti Google uveřejnil 1. srpna 2019 článek nazvaný „What webmasters should know about Google’s ‚core updates‘“, který se týká aktualizací vyhledávacích algoritmů a hodnoticích systémů (core updates). Článek se zabývá čtyřmi oblastmi webového obsahu, jimž je třeba věnovat náležitou pozornost, a také doporučuje seznámit se s Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání, které Google v nezkrácené podobě poprvé zveřejnil v listopadu 2015 (poslední aktualizovaná verze: 5. 3. 2024). Dokument o 170 stránkách nabízí ucelený pohled na to, co Google považuje za kritéria kvality. Zvláště je důležité zaměřit se na hodnoty, které se skrývají ve zkratce E-E-A-T (Experience / Expertise / Authoritativeness / Trustworthiness = Zkušenost / Odbornost / Autorita / Důvěryhodnost).
„Google každý den provádí jednu nebo více změn určených k vylepšení našich výsledků vyhledávání. Většina z nich není na první pohled patrná, ale díky nim dochází k postupnému zlepšování."
„Někdy je určitá aktualizace zjevnější. Snažíme se tyto aktualizace potvrdit, když si myslíme, že v souvislosti s nimi můžeme webmasterům, tvůrcům obsahu či dalším lidem poskytnout použitelné informace. Například v případě Speed Update jsme několik měsíců dopředu upozornili na jeho spuštění a poskytli příslušná doporučení."
Co je core update?
Termín „core update“ (doslova „aktualizace jádra/základu") označuje úpravy algoritmů Vyhledávání a hodnoticích systémů.
V dokumentu „Google Search's core updates and your website" se říká:
„Několikrát za rok děláme důležité, velké změny v našich vyhledávacích algoritmech a systémech. Označujeme je jako ‚core updates (...). Cílem těchto aktualizací je zajistit, abychom mohli plnit naše poslání: poskytovat uživatelům užitečné a spolehlivé výsledky."
„Jedním ze způsobů, jak popsat fungování core update, je představit si, že jste si v roce 2021 vytvořili seznam nejlepších 100 filmů. O několik let později, v roce 2024, ho budete chtít aktualizovat. Přirozeně se pořadí filmů změní. Některé nové a skvělé filmy budou kandidáty na zařazení do tohoto seznamu. Také možná přehodnotíte některé stávající filmy a usoudíte, že si ve vašem žebříčku zaslouží lepší umístění.“ Zdroj: Google Search Central: „Google Search's core updates and your website" (verze: 22. 3. 2023).
„Jedním ze způsobů, jak přemýšlet o core update, je představit si, že vás přítel požádá, abyste mu doporučili, kam jít na skvělé jídlo. Máte sice seznam 20 oblíbených restaurací, ale od roku 2019, kdy jste ho vytvořili, se situace změnila. Některé nové restaurace, které dříve neexistovaly, jsou nyní kandidáty na zařazení do vašeho seznamu. Možná některé restaurace přehodnotíte a zjistíte, že se na seznamu posunou na vyšší místo, protože máte s nimi pozitivní zkušenost, nebo přihlédnete k tomu, že váš přítel dává přednost restauracím, kam může i se psem. Seznam se bude měnit a restaurace, které se posunou dolů, nemusí být nutně ‚špatné‘; jen se do vašeho seznamu dostanou jiné restaurace." Zdroj: Google Search Central: „Google Search's core updates and your website" (verze: 15. 8. 2024).
Přehled core updates v roce 2023:
- 15. 3. 2023 – 28. 3. 2023: March 2023 Core Update
- 22. 8. 2023 – 7. 9. 2023: August 2023 Core Update
- 5. 10. 2023 – 19. 10. 2023: October 2023 Core Update
- 2. 11. 2023 – 28. 11. 2023: November 2023 Core Update
Přehled core updates v roce 2024:
- 5. 3. 2024 – 19. 4. 2024: Mach 2024 Core Update. Tato březnová aktualizace snížila množství nekvalitního a nepůvodního obsahu o 45 %.
- 15. 8. 2024 – 3. 9. 2024: August 2024 Core Update. Tato aktualizace přihlédla ke zpětné vazbě, kterou Google dostal od některých tvůrců webů v průběhu několika minulých měsíců. Také se zaměřila na malé nebo nezávislé weby, které vytvářejí užitečný a původní obsah na relevantní vyhledávací dotazy. Zároveň se spuštěním srpnové aktualizace byl významně aktualizován dokument „Google Search's core updates and your website".
- 11. 11. 2024 – ...: November 2024 Core Update. V den spuštění této aktualizace Google na LinkedInu oznámil: „Cílem této aktualizace je nadále zlepšovat kvalitu výsledků vyhledávání tím, že budeme zobrazovat více obsahu, který lidé považují za opravdu užitečný, a méně obsahu, který byl vytvořen jen proto, aby dobře fungoval ve Vyhledávání.“
Zaměřte se na obsah
Danny Sullivan ve výše zmíněném článku z roku 2019 nabízí tvůrcům obsahu pomůcku v podobě čtyř druhů otázek, které jim budou vodítkem pro posouzení jejich webového obsahu.
Otázky z oblasti kvality obsahu
- Přináší obsah původní informace, zprávy, výzkumy nebo analýzy?
- Poskytuje podstatný, úplný nebo souhrnný popis daného tématu?
- Přináší podnětnou analýzu nebo zajímavé informace, které se neomezují jen na to, co je známé?
- Jestliže obsah čerpá z jiných zdrojů, vyhýbá se jejich pouhému kopírování a přepisování a místo toho k nim přidává i něco důležitého a jedinečného?
- Poskytuje titulek či název stránky popisné a užitečné shrnutí obsahu?
- Vyhýbá se titulek či název stránky zveličování či nadsazeným tvrzením?
- Je toto stránka, kterou byste si uložili mezi oblíbené, sdíleli s přáteli nebo ji doporučili?
- Očekávali byste, že tento obsah uvidíte v tištěném časopise, encyklopedii či knize, nebo že v nich bude o něm nějaká zmínka?
Tvůrci webového obsahu by měli být originální, inspirativní, pečliví a věrohodní. Svou hodnotu má obsah, který si uživatelé chtějí uložit do záložek, nebo obsah, který je citován v tištěných médiích. Roger Montti však ve svém článku „Google Publishes Core Algorithm Update Guidance“ důrazně varuje před tím, abychom posledně uvedené považovali za hodnoticí faktory.
Chcete mít obsah, o jehož kvalitě nebude pochyb?
Obraťte se na naše SEO odborníky či copywritery. S jejich pomocí získáte kvalitní a relevantní obsah raz dva!
Otázky týkající se odborné úrovně obsahu
Tato část pojednává o odborných znalostech autora a obsahu. Nedoporučuje se tajit/falšovat (psali jsem také k tématu SEO a fake news) údaje o reputaci a znalostech autora nebo webové stránky.
- Předkládá obsah informace způsobem, který ve vás vzbuzuje důvěru: uvádí jejich zdroj, důkaz o odborné způsobilosti, informace o autorovi nebo webu, který je zveřejňuje, například prostřednictvím odkazů na autora nebo na stránku O nás / O mně?
- Zanechal ve vás web a jeho obsah dojem, že je důvěryhodnou nebo všeobecně uznávanou autoritou na dané téma?
- Psal tento obsah odborník nebo nadšenec, který se očividně vyzná v daném tématu?
- Nevyskytují se v obsahu do očí bijící faktické chyby?
- Cítili byste se spokojeně, pokud byste věřili obsahu pojednávajícímu o věcech, které ovlivňují vaše finance nebo váš život?
Otázky z oblasti prezentace a vytváření obsahu
- Je obsah bez pravopisných nebo stylistických chyb?
- Byl vytvořen pečlivě, nebo vzbuzuje dojem, že byl vytvořen nedbale a narychlo?
- Je obsah produkován ve velkém nebo je zadáván velkému počtu tvůrců, případně je šířen velkou sítí webů, takže se jednotlivým stránkám nebo webům nevěnuje patřičná pozornost a péče?
- Je v obsahu nadměrné množství reklam, které odvádějí pozornost od hlavního obsahu nebo do něho zasahují?
- Zobrazuje se obsah správně v mobilních zařízeních?
Otázky týkající se porovnávání obsahů
- Přináší obsah ve srovnání s jinými stránkami ve výsledcích vyhledávání nějakou významnou hodnotu?
- Odpovídá obsah skutečným zájmům návštěvníků webu, nebo existuje pouze na základě toho, že se někdo pokouší odhadnout, co by se ve vyhledávačích mohlo dobře umisťovat?
Na Google Search Central: „Google Search ranking updates" jsou zveřejňovány informace o nejnovějších aktualizacích, které mají vliv na umístění (ranking) ve Vyhledávání Google.
Použité zdroje:
Danny Sullivan „What webmasters should know about Google’s ‚core updates‘”. Publikováno 1.8. 2019.
Danny Sullivan, „A Q&A on Google Search updates", Publikováno: 2. 11. 2023.
Pavel Ungr, „Google Core & Spam Update březen 2024: průvodce po propadech a nárůstech". Publikováno: 7. 3. 2024.
Marie Haynes, „August 2024 core update: Showing more content that people find genuinely useful. Here’s what has changed in Google’s documentation." Publikováno: 15. 8. 2024.
Roger Montti, „Google Publishes Core Algorithm Update Guidance“, Publikováno: 1. 8. 2019.
Přidat komentář