AI mění způsob hledání na internetu
Google AI Overview, ChatGPT, Perplexity, SGE – to jsou nové chytré nástroje, které mění způsob hledání informací na internetu. Místo seznamu odkazů v SERPU dostaneme rovnou odpověď.
O tom, jaký vliv to bude mít na SEO, už jsme psali. Psali jsme i o tom, jak dělat kvalitní SEO pro AI. Nyní se pojďme podívat na to, jak to ovlivní podobu tradičního technického pozadí webu, konkrétně tzv. ontologií.
Co a k čemu je ontologie?
Ontologie obecně je věda o jsoucnu nebo o celku reality (z řeckých slov ón - jsoucno, a logos – slovo, věda).
V kontextu výpočetních technologií se tento termín používá k označení, jednoduše řečeno, hierarchického systému, který reprezentuje určitý výsek reality: Tedy prvky světa a vztahy mezi nimi (tím se ontologie liší od taxonomie, kterou zajímají jen vztahy podřazenosti/nadřazenosti).
Například o něčem řekneme, že jde o produkt, jak se jmenuje, do jaké spadá kategorie, kolik stojí a jestli je na skladě.
Na webech se to dělá většinou pomocí přiřazení souboru jednoznačně definovaných označení převzatých z databáze schema.org. Díky tomu pak robot Google nebo AI snáze pozná, o co jde.
Co je schema.org
Jde o iniciativu spuštěnou za spolupráce velkých technologických firem Bing, Google a Yahoo (které tehdy – v roce 2011 –spravovaly největší světové vyhledávače).
Jejich obecným cílem bylo, aby informace dostupné na internetu byly srozumitelné nejen pro lidi, ale i pro stroje. Rozhodly se tedy vtvořit ontologii tak, aby všechny weby mohly používat stejnou terminologii a stroj – a následně uživatel – se v tom množství dat dostupných na internetu mohl lépe orientovat.
- Přečtěte si také! Vyhledávání a uživatelský záměr aneb Tři kroky, jak vylepšit obsah i SEO
Například zadáme-li do vyhledávače frázi „aira group”, vyskočí na nás následující shrnutí:
Google nám tedy řekne, kde Aira sídlí, jaké je její telefonní číslo a další věci.
To ale běžný algoritmus (LLM se to netýká, k tomu viz níže) jen tak z kontextu nepozná. Například pro adresu Vratislavova 57 musí být v HTML kódu jednoznačně identifikovatelný údaj o tom, že se jedná o adresu.
A k tomu právě potřebujeme jednotný slovník neboli ontologii. Tu vyhledávačům zajišťuje schema.org.
schema.org“Schema.org je otevřený veřejný projekt s cílem vytvářet, uchovávat a propagovat schémata pro strukturovaná data na internetu, webových stránkách, v emailových zprávách a jinde.” Zdroj: schema.org <script type="application/ld+json"> |
Proč je to dnes stále ještě důležité?
Někdo si možná řekne, že ontologie ztratily svůj význam v momentu, kdy se začalo více prosazovat používání AI, či konkrétněji LLMs. LLMs totiž dokážou zpracovat („pochopit“) i přirozený jazyk. Na rozdíl od „pre-AI“ algoritmů tedy nepotřebují ontologické kódování informací k tomu, aby jim porozuměly.
Jenže je tu jedno velké ALE.
Jak dobře vědí všichni, kdo už měli s AI chatboty tu čest, AI se může velmi snadno splést nebo nepochopit souvislosti. Ontologie a jasná data jí pomůžou:
- správně pochopit, co nabízíme,
- zobrazit nás ve svých odpovědích,
- nesplést si nás s někým jiným.
Ontologicky strukturovaná data jsou pro AI jako GPS navigace. Bez ní se může ztratit.
Tvrzení, že LLMs nahradí ontologie, vlastně není nic jiného, než tvrzení, že si budou vytvářet svoje vlastní (ontologové budou zbyteční). Spousta odborníků však ukazuje, že toto není hudbou blízké budoucnosti, jestli vůbec nějaké.
Více se dozvíte v článcích Ontologies as Engines of Discovery in the AI Era nebo Ontologies in the era of large language models – a perspective.
- A když už jsme u těch odborníků... Co by měl umět a znát SEO specialista?
ZAJÍMAVOST Jedni z předních odborníků na tzv. top-level ontologie, Barry Smith a Jobst Landgrebe, napsali knihu Why Machines Will Never Rule The World: Artificial Intelligence Without Fear, kde ukazují, že nejen ontologie, ale i celá řada dalších oblastí jsou za současných předpokladů o fungování elementárních pravidel matematiky a fyziky pro roboty nedosažitelné. |
Co to znamená pro SEO?
Proto čím strukturovanější text, tím spíše si ho AI všimne a bude váš web zobrazovat ve svých odpovědích. Ontologie je tak důležitou součástí SEO pro AI.
- Už váš web prošel SEO auditem?
U schema.org to nekončí
Už jsme si řekli, co to je schema.org. Je to velmi široká databáze a v tom tkví její hlavní výhoda. Dokáže obsáhnout obří množství dat přístupných na internetu.
Jak už to ale u takto rozsáhlých databází bývá, její šíře je trochu na úkor hloubky.
GoodRelations
Proto tu jsou i jiné ontologie, které jsou úžeji zaměřené, ale zato více detailní. Například pokud máte internetový obchod s širokým sortimentem a potřebujete jasně strukturovat a odlišit, co je produkt, co cena za něj (a za jakou službu s ním spojenou – prodej, leasing, atd.), co cena za dopravu atd., nemusí být schema.org schopné splnit všechny vaše požadavky – obsáhnout všechny vaše firemní procesy.
V takovém případě se můžete podívat po jiných ontologiích, například GoodRelations, na níž schema.org zčásti stojí. GoodRelations je ontologie zaměřená přímo na e-commerce.
Díky ní lze lépe popsat:
- jestli něco prodáváte, nebo půjčujete,
- jaké jsou způsoby platby a dopravy,
- co přesně váš produkt dělá.
Od roku 2012 byly části GoodRelations přeneseny do Schema.org pod typy jako Product, Offer, AggregateOffer atd.
V dnešní době je doporučeno používat Schema.org (hlavně JSON-LD), protože jej podporuje Google a většina dalších vyhledávačů. Pokud ale potřebujete detailní e-commerce modelování, GoodRelations stále nabízí bohatší ontologii než Schema.org, i když se v praxi méně využívá.
Tvorba vlastní ontologie
Podnikáte-li v natolik specifické oblasti, že žádná existující ontologie neobsáhne všechny vaše firemní procesy, můžete si vytvořit i vlastní ontologii. Třeba pro prodej aut nebo realitní kancelář.
Základní rozdíly mezi GoodRelations a schema.org
Vlastnost | schema.org | GoodRelations |
🔧 Účel | Obecná ontologie pro strukturovaná data na webu (osoby, firmy, články, recepty, produkty…) | Specializovaná ontologie pro e-commerce a obchodní nabídky |
📐 Rozsah | Široký – pokrývá většinu běžného obsahu webu | Úzký – zaměřen výhradně na produkty, nabídky, obchodní vztahy |
🧠 Ontologická hloubka | Méně formální, zaměřený na použitelnost | Formálně velmi propracovaný, logicky přesný |
🧰 Používání v praxi | JSON-LD, RDFa, Microdata – masivní nasazení (Google, Bing, atd.) | RDFa, RDF/XML, OWL – především odborné projekty nebo velké e-shopy |
🔗 Vztah | Zahrnuje prvky z GoodRelations (schema.org převzalo většinu slovníku GR) | Částečně začleněna do schema.org (od r. 2012) |
🧩 Kde se používá | Celý web, články, recepty, recenze, události, produkty… | E-shopy, ERP systémy, katalogy zboží, B2B portály |
Tabulka konkrétního použití GoodRelations vs. schema.org
Potřebuji... | Použiji |
Zobrazit bohaté výsledky v Google (produkt + cena + hodnocení)? | schema.org/Product + schema.org/Offer (v JSON-LD) |
Vytvářím obchodní ontologii pro ERP nebo B2B katalog? | GoodRelations (v RDF/OWL) |
Mít jednoduchý kód na webu bez složité ontologické logiky? | schema.org (nejlépe v JSON-LD) |
Přesně odlišit produkt od obchodní nabídky, specifikovat typy plateb a doprav? | GoodRelations (nebo schema.org s jeho prvky) |
Jak začít?
Ověřte si svá data pomocíGoogle Rich Results Test.Prozkoumejte schema.org i GoodRelations.Přemýšlejte, jak z vašich dat udělat přehlednou síť (tzv. znalostní graf).… desítky dalších požadavků…- Kontaktuje nás ✔️
Chcete se o ontologii dozvědět více? Zde je pár užitečných odkazů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ontology_(information_science)
https://medium.com/@kwierman/why-your-business-should-be-using-ontologies-310a06cccf70
https://ontology.buffalo.edu/smith/
https://journals.sagepub.com/home/APO