Jak si založit (a udržet) e-shop? Držte se návodu!
Text v následujících řádcích je aktualizovaným zněním původního článku autorky Violy Kratochvílové; nově obohacenou a revidovanou verzi pro vás zpracovala Sandra Mikolášová.
V Čechách dnes funguje již více než 40 000 e-shopů. Česko má dokonce v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Vývoj počtu e-shopů však neoslabuje, ale vlivem současné pandemie koronaviru naopak sílí. Založit si v dnešní době e-shop není sázka na jistotu, není to snadný výdělek za málo práce a pokud do toho přesto chcete jít, měli byste se držet několika dobrých rad. Protože na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové.
- Že nepotřebujete rozumět svému zboží? Omyl!
- Jak s e-shopem začít?
- Marketingová strategie na všech frontách
- Další zdroje k rozběhnutí a rozvoji e-shopu
- Analýza a vyhodnocování
Zde leží náš milovaný e-shop. Jeden zanikne a vzniknou tři nové. Internet už dávno není neprozkoumané území, a když se do něj vrhnete nepřipraveni, bude to hodně těžké.
Že nepotřebujete rozumět svému zboží? Omyl!
Není to tak dávno, co internetem koloval článek, který tvrdil, že abyste mohli založit a vést fungující e-shop, je úplně jedno, jestli svému zboží budete rozumět nebo ne. Pravdou je, že tato metoda vám dokáže vygenerovat určitý zisk, ale na to, abyste se dokázali vymanit z průměru, to nestačí. Ne každý musí vést svůj e-shop „srdíčkem“, ale vězte, že právě dobrá znalost vlastního produktu vám zajistí lepší startovní pozici. Proč? Zákazníci vám budou věřit, protože opravdový zájem se zrcadlí v nabídce, ve stylu komunikace se zákazníky i v tom, jaké odborné rady jim můžete poskytnout.
- Věděli jste, že nejsilnější cílovou skupinou v online světe jsou příslušníci generace X?
Láska k vlastnímu produktu = oddaní zákazníci
Dobrým příkladem může být oblíbený e-shop Mixit.cz, jehož hlavní charakteristikou je možnost namíchat si své vlastní müsli (na míru ?) z prvotřídních surovin. Celý projekt získal již několik ocenění, například hlavní cenu poroty v devátém ročníku soutěže Shop roku. Ano, jde především o zajímavý nápad, ale právě i dobře zpracovaný e-shop tomu hodně pomáhá:
Není to klasický e-shop typu Alza.cz, ale právě proto sklízí úspěchy. Tvůrci projektu našli „díru“ na trhu, zamilovali se do svého nápadu a vrhli se do toho s propracovanou, mnohovrstevnatou marketingovou kampaní. Nejdůležitější důvody úspěchu? Znalost produktu, pokrytí placených i neplacených marketingových kanálů a kvalitní e-shop, ve kterém se zračí nadšení tvůrců.
Jak s e-shopem začít?
Proklepněte si konkurenci a připravte si finanční plán
Pokud jste rozhodnutí, že právě vaše služba nebo produkt na trhu chybí, případně že váš přístup je to, co zákazníci ocení i v konkurenčním odvětví, připravte si podrobný finanční plán. Spočítejte si investice, návratnost v čase, a to celé porovnejte s vaším očekáváním. Proklepněte si konkurenci, objevte jejich přednosti a nedostatky ještě předtím, než začnete pracovat na těch svých.
Při zakládání e-shopu se často hovoří o originálním přístupu, o přínosu, který pro zákazníky budete mít. Buďte odvážní, ale pamatujte, že každé neotřelé řešení je také nevyzkoušené řešení. A pokud nemáte peníze na testování, může být spuštění e-shopu velkým zklamáním. Snažte se tomu předejít přípravou – udělejte si různé analýzy, projděte si Google, zjistěte si, co lidé hledají, jestli mají zájem o vaše zboží a jak ho na internetu shánějí. Nejlépe je vše podchytit účinnou analýzou klíčových slov.
Zajistěte si odběr zboží a správně nastavte cenovou politiku
Pokud se chystáte prodávat fyzické produkty, pak si ještě před zavedením e-shopu zajistěte odběr zboží za přijatelnou nákupní cenu, a to v garantované době dodání. S těmito informacemi pak rozhodněte, jestli budete zakládat vlastní sklad anebo vám prodejce vyjde vstříc rychlou dodací lhůtou. V tomto okamžiku je také čas na nastavení cenové politiky– je potřeba stanovit si ceny produktů, ideálně po průzkumu konkurence a vývoje na trhu.
Platforma pro e-shop – jak ji vybrat?
Vsaďte na open-source
Fyzické založení e-shopu není náročné – v dnešní době existuje řada open source e-shopových řešení; seženete i hotové e-shopy, které stačí jen naplnit produkty a obsahem.
O něco pokročilejší řešení pak nabízí samostatný vývoj e-shopu na míru. V tomto počátečním stadiu je dobré se poradit s odborníky, jaký typ platformy pro e-shop by vašemu projektu doporučili. Obecně platí, že základní, šablonovité řešení vám bude stačit možná v začátcích, ale později budete potřebovat upgrade na škálovatelný systém typu Prestashop.
PrestaShop je jeden z nejpoužívanějších open source platforem pro e-shopy. Disponuje přehlednou administrací i nejrůznějšími možnostmi nastavení celého shopu. FOTO: PrestaShop
Má cenu dělat si e-shop vlastními silami nebo ne?
Pro samotnou tvorbu e-shopu je nejlepší oslovit firmu, která vám e-shop zrealizuje od začátku do konce. Nejde jen o hosting, ale i o servery, které vydrží i vysokou návštěvnost, samotné zprovoznění e-shopu, tvorbu a nakódování jeho grafiky, přípravu originálního a funkčního obsahu a mnoho dalších aktivit. Tak například my vám kromě všech těchto prací zajistíme i následnou marketingovou strategii :-).
- Jak rozvíjet obsah e-shopu pro uživatele i vyhledávače? Přečtěte si další z našich článků!
E-shop postaven? Pak přichází na řadu testování
Jakmile budete mít váš e-shop připravený, naplněný obsahem a doladěný po technické stránce, přichází na řadu testování. S tím souvisí i věci, jako jsou vyřešení platebních metod, logistiky nebo dopravy či balení zboží. Neobejdete se bez hromady papírování, ale vězte, že je možné domluvit se na nejrůznějších druzích spolupráce (třeba i s Českou poštou), které vám celý proces zpracování objednávek usnadní.
Prozradit o výrobcích dostatek informací je základ. Kvalitní texty v doprovodu s dobrou grafikou a přehledným postupem nákupu, to jsou základní kroky k dokončení objednávky.
Marketingová strategie na všech frontách
Je na čase začít prodávat. A aby do vašeho e-shopu někdo přišel, musí se o něm lidé dozvědět. V současnosti se nám jako nejúspěšnější osvědčila tato marketingová strategie: kombinace placených a neplacených online kanálů. Rozhodně byste měli využívat PPC kampaně, díky kterým se zviditelníte ve vyhledávání, investovat do efektivního SEO a obšancovat všechna sociální média.
Mohlo by vás zajímat!
- Jak se chovají uživatelé v Google SERPu?
- Velký FAQ SEO – vše, co chcete vědět o optimalizaci pro vyhledávače.
- Jak správně dělat linkbuilding – důležitou SEO disciplínu?
- Chcete udělat audit vašich PPC kampaní? Poradíme vám ZDARMA.
Placené kanály, třeba výše zmíněné PPC kampaně, využívejte pouze v efektivní míře, ideální je nechat si je spravovat odborníky, protože jinak ztratíte spoustu času jejich nastavováním, přičemž nemáte žádnou jistotu, že jste postupovali správně. My v Aiře máme s PPC kampaněmi již dlouholeté zkušenosti a víme, jak na to. Jednomu z našich klientů, e-shopu s erotickými pomůckami, jsme za pouhých 6 měsíců zvýšili tržby o rekordních 227 %!
Také v SEO oblasti máme dobré výsledky. U microsite Safarivafrice.cz známé CK ESO Travel jsme za 3 roky dosáhli nárůstu o cca 1 000 %!
V současné době nelze opomíjet obrovský vliv sociálních médií. Platformy jako Facebook, Instagram, YouTube a další ženou word-of mouth marketing, tedy marketing fungující na bázi osobního doporučení, mílovými kroky vpřed. Snažte se proto do těchto platforem přenést své nadšení a pozitivní přístup. Čím více budete s vašimi zákazníky mluvit, tím větší důvěru ve vás získají.
Jestli jste dočetli až sem…
...tak by vás mohly zajímat i tyhle články, hmmm?
- Uniformita: Nový trend webdesignu? Přemýšlíte, zda použít na web šablonu či si nechat udělat design na míru? V našem článku se na aspekty obou řešení zaměříme!
- Fotografie na webu: Jak s nimi pracovat? Zde se dozvíte, jak důležité je mít na e-shopu kvalitní a perfektně ostré fotografie; v opačném případě byste totiž mohli ztratit na důvěryhodnosti. Podívejte se i na ukázku z firemních focení pro naše klienty.
- Zásada USP neboli jedinečného prodejního argumentu – chcete-li svůj produkt prodat co nejvýhodněji, neobejdete se bez jedinečného prodejního argumentu; v tomto článku vám ukážeme, jak může takový poutavý argument, resp. reklamní popis, vypadat.
- Jak prosadit e-shop na zbožové vyhledávače – zbožové vyhledávače jsou poněkud opomíjenou oblastí, ale vězte, že je zákazníci čas od času přece jen využívají.
- Praktické tipy pro kvalitní obsah webu – a další tipy a triky, jak z formálního uchopení webového obsahu vytěžit opravdu maximum.
- Jak dělat podcasty? – pro budování brandu dnes velmi zajímavá obsahová platforma.
- Nepodceňujte jazykovou korekturu – každý může udělat překlep, či hrubku, ale lepší je, když profesionál ještě jednou vše zkontroluje.
- A co zkusit obsahovou komunikační linku Storytellingu? – podívejte se na nápady, jak to celé uchopit a nasměrovat.
- Psychologie sdílení na sociálních sítích – aneb proč to funguje a jak?
Tím koneckonců přispíváte k nekonečnému koloběhu zákazníkovy touhy u vás nakupovat. Například dobře mířený mailing, který vypustíte ve chvíli, kdy máte opravdu co nabídnout anebo víte, že zákazníci už předchozí nákup „spotřebovali“, vám může přinést výborné výsledky s minimálním investicemi. Zákazníky je potřeba neustále hýčkat a také se jim snažit nákup maximálně ulehčit a zpříjemnit. Doslova magie je třeba jen obyčejné uspořádání textu na stránce anebo grafika tlačítek – s těmito aspekty můžete experimentovat za chodu.
- Tip pro vás! Jak na remarketing: 6 tipů pro jeho cílení
Analýza a vyhodnocování
Nezapomínejte, že občas se i nejlepší nápad mine s očekáváním, a naopak podceňovaná maličkost přinese velké změny. Abyste se z těchto situací mohli poučit, musíte svůj e-shop a jeho výsledky neustále sledovat, analyzovat a vyhodnocovat. Když všechno tohle budete dělat s maximálním nasazením a ideálně za pomoci odborníků, začne váš business brzy vzkvétat :-).
Komentáře
Jana z
17.2.2016Koukni na to.
Pavlína
18.10.2017Dobrý den, osobně zvažuji založení eshopu s hand made výrobky, protože jsem zatím na nateřské a prodej těchto věcí se mi celkem daří! S posíláním zboží není problém, vždy si tak jednou za půl roku objednám na obslove-materialy krabice a bublinkové obáky a folie, pro balení a posílám přes českou poštu se kterou už mám nastavené ceny lepší než když jsem bývala jen obyejný zákazník. Teď ale nevím, zda se mi finančně vyplatí založit eshop a tím pádem i mít snad více zakázek. zatím ovšem ještě letošní školní rok musím udržet zakázky v nějaké normě, kdy jeéště musím pečovat o syna naž nastoupí do školky...
Pavel
25.1.2018Skvělý detailní článek. Právě před pár týdny jsem začal podnikat online, zvolil jsem platformu eshop-rychle.cz, stále si svůj eshop upravuji, ale v článku jsou určitě cenné rady, děkuji :)
bestnabytek
13.9.2018Udržet eshop na lepších pozicích není dneska zrovna lehká věc :)
Přidat komentář