Pandemická expanze e-shopů v Česku pokračuje
To, že je Česko přímo rájem e-shopů, zajisté netřeba zmiňovat. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se dokonce české internetové obchody – díky své bohaté nabídce zboží a služeb – řadí k evropské špičce. Svědčí o tom mimo jiné i fakt, že elektronická komerce v ČR roste rychleji než průměr EU. Velkým pozitivem je také to, že na rozdíl od ostatních států Evropy, jsou dominantními obchodníky místní prodejci, nikoli zahraniční giganti. Za zmínku stojí alespoň ti největší hráči na online trhu, kterými jsou bezpochyby Alza, CZC, Datart, Notino či Rohlík.
- Obrat českých e-shopů ve 3. čtvrtletí 2021
- Nadprůměrně vysoký počet e-shopů na obyvatele
- O co byl největší zájem a kde se naopak nedařilo?
- To nejpodstatnější teprve přijde, aneb Vánoce jsou za dveřmi
Ve třetím čtvrtletí přesáhl obrat českých e-shopů 46 mld. Kč
Ač česká e-commerce už v loňském roce dosahovala rekordních výsledků, růstový trend pokračuje i nadále. Ve třetím kvartálu letošního roku činil obrat tuzemských e-shopů zhruba 46,77 mld. Kč. To je v porovnání s předpandemickým rokem 2019 přibližně o 20 % více. Právě covidová opatření, která mnohé majitele kamenných obchodů v podstatě přinutila přesunout svůj byznys na internet, sehrává v tomto vývoji zásadní roli. Vedle přesunu nabídky do online vod, došlo také k jistým změnám v chování zákazníků, kteří si přes počáteční nelibost tento způsob nakupování nakonec oblíbili. Dokonce se hovoří o tom, že se e-commerce definitivně stala mainstreamem obchodu.
- Přečtěte si také! Koronavirus a jeho dopad na českou e-commerce
Nadprůměrně vysoký počet e-shopů na obyvatele
Už nějaký čas se Česko potýká s nadprůměrně vysokým počtem e-shopů na obyvatele, ale i přesto jejich počet neustále roste. Aktuálně se v Česku nachází 42 173 e-shopů, přičemž 2 860 z nich (tzn. 6,78 %) vzniklo v právě ve třetím čtvrtletí roku 2021. Průměrná hodnota objednávky dosahovala výše 1 759 Kč a nejoblíbenějším způsobem platby ve sledovaném období byla – ač poněkud překvapivě – dobírka.
- Mimochodem - věděli jste, že nejsilnější cílovou skupinou v online světě jsou příslušníci generace X?
O co byl největší zájem a kde se naopak nedařilo?
Největší mezikvartální nárůst zaznamenala oblast sběratelství, a to dokonce o celých 145 %. Prim zde hrály e-shopy nabízející investiční zlato a numismatiku. Zvýšený zájem o drahé kovy je zjevný už od prvního čtvrtletí roku 2019. V současné době k němu značně přispívá mediální informace ohledně míry inflace.
Druhý největší nárůst (37 %) byl zpozorován u e-shopů s erotickým zbožím. O třetí příčku se pak dělí sektory cestování a kosmetiky, kdy oba vzrostly zhruba o 28 %.
- S e-shopy nabízejícími erotické zboží máme bohaté zkušenosti. Jednomu z našich významných klientů jsme za pouhých 6 měsíců zvýšili tržby o úctyhodných 227 %. Cestování a kosmetika nám však také nejsou cizí. Své by mohli vyprávět klienti, jako jsou CK ESO travel či CK Extrem Tour, ze segmentu kosmetiky pak třeba prodejce přírodní kosmetiky Fleur de Santé.
Naopak největší pokles zaznamenala kategorie květin a zahradničení, a to bezmála o polovinu (- 49 %). Přibližně třetinový pokles pak pocítily kategorie zábava (-32 %) a roušky a léky (- 31 %).
Zdroj: vlastní zpracování na základě dat FOCUS
- Mohlo by vás zajímat! Jak si založit (a udržet) e-shop? Držte se návodu!
To nejpodstatnější teprve přijde, aneb Vánoce jsou za dveřmi
V období kolem Vánoc mají obchodníci opravdové žně. Nastává totiž předvánoční nákupní šílenství, kdy se ze všech sil lidé snaží obdarovat své blízké. České e-shopy počítají s tím, že letošní vánoční sezóna bude velmi silná. Z průzkumu české přepravní společnosti WeDo vyplývá, že zhruba 45,3 % zapojených subjektů očekává nárůst tržeb. 46,9 % e-shopů pak očekává stejné tržby jako předchozí rok. Naopak s poklesem tržeb počítá necelých 8 % internetových obchodů; důvodem je jednak silná konkurence, jednak to, že jsou na maximu svých kapacit.
- Především u e-shopů je třeba dbát na uživatelskou přívětivost webu a s tím související kvalitní produktové fotografie.
Následující graf znázorňuje, jakým způsobem lidé v Česku letos plánují nakupovat vánoční dárky. Je zcela očividné, že online nákupy převyšují ty klasické v kamenných prodejnách . Online prodejci se tak mohou začít radovat již nyní.
Zdroj: vlastní zpracování na základě dat irozhlas.cz
- Vánocům mimo jiné předchází populární svátek slev, Black Friday. Podívejte se, jak dopadl ten letošní!
Pokud se doposud říkalo, že kdo nemá e-shop, jako by nebyl, pak toto tvrzení dnes platí dvojnásob. Na online trh vstupuje stále více a více prodejců, a je velice nepravděpodobné, že by si spotřebitelé od tohoto velice rychlého a pohodlného nákupu výrazně odvykli. Pokud tedy zvažujete tvorbu a provoz vlastního e-shopu, pak je ten nejvyšší čas. Vzhledem k sílící konkurenci však důrazně doporučujeme obrátit se na specialisty v oboru. V opačném případě hrozí, že váš internetový obchod velice rychle upadne.
- Zajímá vás, co vše můžeme provozovatelům e-shopů nabídnout? Podívejte se na naše reference týkající se specificky internetových obchodů.
Přidat komentář