Black Friday v Česku: Návštěvnost e-shopů překonala loňský rekord

Stejně jako každý rok, i v tom letošním se konal populární svátek slev - Black Friday. Jak na něj reagovali online zákazníci v Česku? To se dozvíte v našem článku níže.
Black Friday e-shopy

Populární svátek slev známý jako Black Friday každoročně připadá na čtvrtý listopadový pátek. Ten letos vyšel na 26. listopadu. Ač se jedná o událost, bez které si mnozí předvánoční nákupy již nedovedou představit, v letošním roce byla doprovázena poněkud omšelejší atmosférou. Svátek totiž přišel v době sílící krize, která má patrný vliv na nabídku i poptávku.

Česko bojuje se stále rostoucí inflací a s cenami energií, které ovlivňují rodinné rozpočty mnoha domácností, globální řetězce postihují výpadky v zásobování, a nedostatek čipů na trhu ve značné míře ovlivňuje trh s elektronikou.  A jaký dopad měly tyto faktory na e-commerce trh? To si povíme v následujících řádcích.

Zpočátku byli obchodníci na průběh svátku slev zvědaví a mnozí i docela skeptičtí. Nebyli si totiž jisti, zda spotřebitelé najdou peníze na utrácení, zda vůbec bude dostatek zboží, a v neposlední řadě se obávali dalších vládních restrikcí. Avšak i přes tyto počáteční obavy proběhl Black Friday bez větších omezení. Z hlediska náporu na české servery se dokonce jednalo o rekord.

Průměrná návštěvnost, resp. průměrná hodnota kliků za vteřinu, činila v letošním roce 417, což oproti loňské hodnotě 365 představuje nárůst o 14,2 %. Toto zjištění však neznamená, že čísla rostla všem internetovým obchodům – některým e-shopům návštěvnost oproti předchozímu roku naopak klesla.

V tomto ohledu stojí za zmínku elektronické obchody velkých kamenných hráčů, které si pohoršily zhruba o 30 %. Jedná se však pouze o výsledky z období akce Black Friday, vezmeme-li v potaz celoroční online prodeje, zjistíme, že za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Důvodů tohoto vývoje může být mnoho, jedním z těch nejpravděpodobnějších je to, že lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách, které byly loni z důvodu vládních nařízení uzavřené.

O jaké zboží se letos Češi zajímali nejvíce?

Ač se v rámci Black Friday zákazníci tradičně zajímají především o elektroniku, na které mohou poměrně výrazně ušetřit, letos tomu bylo jinak. Z průzkumu společnosti Proficio vyplývá, že se zákazníci v letošním roce zaměřili na kategorie typu oblečení, obuv, kosmetika a drogerie, nebo také hračky.

Black Friday 2021 - nákupy Čechů online

Který druh zboží se hodí/​nehodí nakupovat v rámci Black Friday? Zdroj: Proficio.cz

Změna preferencí mohla nastat v důsledku zvýšeného zájmu a segment elektroniky v období lockdownu, kdy si lidé ve větší míře vybavovali své domácnosti, a nyní tak již nemají potřebu nakupovat nová zařízení.

Co zákazníky motivuje k nákupu během akce Black Friday?

Největším motivátorem je samozřejmě sleva na samotné zboží. Významnou roli však sehrává i sleva na dopravu, a to především pro ženy, které oproti mužům nakupují častěji a realizují více menších objednávek, přičemž součástí každé z nich je právě doprava, resp. poštovné, tvořící nezanedbatelnou část ceny. Ženy mimo jiné osloví také možnost vrátit zboží až po Vánocích.

Muži nakupují zboží spíše najednou a na poslední chvíli, avšak i pro ně mají výše zmíněné faktory důležitý význam. Nicméně, oproti ženám se o něco více obávají toho, že mohou propásnout příležitost k výhodnému nákupu a že jim slevy utečou. Zde se vyplatí investovat do kvalitní marketingové strategie k propagaci zboží, která je na Black Friday bude pravidelně upozorňovat. Ať už se jedná o propagaci prostřednictvím placených online kanálů, jako jsou PPC kampaně, nebo prostřednictvím kanálů neplacených, tzn. mít odpovídající SEO strategii a být aktivní na sociálních sítích. Za účelem co největší úspory času i peněz se vyplatí svěřit oblast marketingu odborníkům.

Vyplácí se e-shopům zapojení do Black Friday?

Na základě benchmarku z e‑commerce dat společnosti Proficio bylo zjištěno, že v týdnech akce zažívají internetové obchody zhruba 24,9% nárůst tržeb oproti týdnům předchozím. Data také poukázala na skutečnost, že se během Black Friday každoročně zvyšuje obrat e-shopů téměř o třetinu. Zvyšuje se také konverzní poměr webů svědčící o připravenosti návštěvníků nakupovat.

Avšak jak jsme již zmínili v předchozích řádcích, příznivý vývoj na e-commerce trhu se nemusí nutně týkat všech e-shopů. Vzhledem k masivnímu přesunu prodejců do online prostředí, ke kterému za poslední rok v důsledku pandemie koronaviru došlo, nyní dochází k tříbení a konsolidaci trhu. V takto ostře konkurenčním odvětví se daří pouze těm „šikovnějším“ e-shopům, které umí každou příležitost proměnit v úspěch.

podpořte své prodeje

napište nám

Související články: 

Pandemická expanze e-shopů v Česku pokračuje

Expanze e-shopů v ČR
Česko je v rámci Evropy považováno za e-shopovou velmoc. Jak se dařilo internetovým obchodům ve 3.

TOP 5+ nejlepších marketingových strategií pro malé firmy

Marketingové strategie pro malé firmy
Úspěch malých firem ve velké míře závisí na marketingové propagaci, neboť právě ta je tím nejlepším

Jak si založit (a udržet) e-shop? Držte se návodu!

E-shop
Založit si e-shop je možná snadné, ale udržet si jej už je docela oříšek, zvláště v dnešním konkuren

Přidat komentář