Black Friday v Česku: Návštěvnost e-shopů překonala loňský rekord
Populární svátek slev známý jako Black Friday každoročně připadá na čtvrtý listopadový pátek. Ten letos vyšel na 26. listopadu. Ač se jedná o událost, bez které si mnozí předvánoční nákupy již nedovedou představit, v letošním roce byla doprovázena poněkud omšelejší atmosférou. Svátek totiž přišel v době sílící krize, která má patrný vliv na nabídku i poptávku.
Česko bojuje se stále rostoucí inflací a s cenami energií, které ovlivňují rodinné rozpočty mnoha domácností, globální řetězce postihují výpadky v zásobování, a nedostatek čipů na trhu ve značné míře ovlivňuje trh s elektronikou. A jaký dopad měly tyto faktory na e-commerce trh? To si povíme v následujících řádcích.
- Black Friday 2021: Jak se změnila návštěvnost e-shopů?
- O jaké zboží se letos Češi zajímali nejvíce?
- Co zákazníky motivuje k nákupu během akce Black Friday?
- Vyplácí se e-shopům zapojení do Black Friday?
Růst návštěvnosti e-shopů o 14,2 %
Zpočátku byli obchodníci na průběh svátku slev zvědaví a mnozí i docela skeptičtí. Nebyli si totiž jisti, zda spotřebitelé najdou peníze na utrácení, zda vůbec bude dostatek zboží, a v neposlední řadě se obávali dalších vládních restrikcí. Avšak i přes tyto počáteční obavy proběhl Black Friday bez větších omezení. Z hlediska náporu na české servery se dokonce jednalo o rekord.
Průměrná návštěvnost, resp. průměrná hodnota kliků za vteřinu, činila v letošním roce 417, což oproti loňské hodnotě 365 představuje nárůst o 14,2 %. Toto zjištění však neznamená, že čísla rostla všem internetovým obchodům – některým e-shopům návštěvnost oproti předchozímu roku naopak klesla.
- Přečtěte si také! Jak zvýšit návštěvnost webu?
V tomto ohledu stojí za zmínku elektronické obchody velkých kamenných hráčů, které si pohoršily zhruba o 30 %. Jedná se však pouze o výsledky z období akce Black Friday, vezmeme-li v potaz celoroční online prodeje, zjistíme, že za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Důvodů tohoto vývoje může být mnoho, jedním z těch nejpravděpodobnějších je to, že lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách, které byly loni z důvodu vládních nařízení uzavřené.
O jaké zboží se letos Češi zajímali nejvíce?
Ač se v rámci Black Friday zákazníci tradičně zajímají především o elektroniku, na které mohou poměrně výrazně ušetřit, letos tomu bylo jinak. Z průzkumu společnosti Proficio vyplývá, že se zákazníci v letošním roce zaměřili na kategorie typu oblečení, obuv, kosmetika a drogerie, nebo také hračky.
Který druh zboží se hodí/nehodí nakupovat v rámci Black Friday? Zdroj: Proficio.cz
Změna preferencí mohla nastat v důsledku zvýšeného zájmu a segment elektroniky v období lockdownu, kdy si lidé ve větší míře vybavovali své domácnosti, a nyní tak již nemají potřebu nakupovat nová zařízení.
Co zákazníky motivuje k nákupu během akce Black Friday?
Největším motivátorem je samozřejmě sleva na samotné zboží. Významnou roli však sehrává i sleva na dopravu, a to především pro ženy, které oproti mužům nakupují častěji a realizují více menších objednávek, přičemž součástí každé z nich je právě doprava, resp. poštovné, tvořící nezanedbatelnou část ceny. Ženy mimo jiné osloví také možnost vrátit zboží až po Vánocích.
Muži nakupují zboží spíše najednou a na poslední chvíli, avšak i pro ně mají výše zmíněné faktory důležitý význam. Nicméně, oproti ženám se o něco více obávají toho, že mohou propásnout příležitost k výhodnému nákupu a že jim slevy utečou. Zde se vyplatí investovat do kvalitní marketingové strategie k propagaci zboží, která je na Black Friday bude pravidelně upozorňovat. Ať už se jedná o propagaci prostřednictvím placených online kanálů, jako jsou PPC kampaně, nebo prostřednictvím kanálů neplacených, tzn. mít odpovídající SEO strategii a být aktivní na sociálních sítích. Za účelem co největší úspory času i peněz se vyplatí svěřit oblast marketingu odborníkům.
Vyplácí se e-shopům zapojení do Black Friday?
Na základě benchmarku z e‑commerce dat společnosti Proficio bylo zjištěno, že v týdnech akce zažívají internetové obchody zhruba 24,9% nárůst tržeb oproti týdnům předchozím. Data také poukázala na skutečnost, že se během Black Friday každoročně zvyšuje obrat e-shopů téměř o třetinu. Zvyšuje se také konverzní poměr webů svědčící o připravenosti návštěvníků nakupovat.
Avšak jak jsme již zmínili v předchozích řádcích, příznivý vývoj na e-commerce trhu se nemusí nutně týkat všech e-shopů. Vzhledem k masivnímu přesunu prodejců do online prostředí, ke kterému za poslední rok v důsledku pandemie koronaviru došlo, nyní dochází k tříbení a konsolidaci trhu. V takto ostře konkurenčním odvětví se daří pouze těm „šikovnějším“ e-shopům, které umí každou příležitost proměnit v úspěch.
Přidat komentář