Text v následujících řádcích je aktualizovaným zněním původního článku autorky Violy Kratochvílové; nově obohacenou a revidovanou verzi pro vás zpracovala Sandra Mikolášová.
V Čechách dnes funguje již více než 40 000 e-shopů. Česko má dokonce v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Vývoj počtu e-shopů však neoslabuje, ale vlivem současné pandemie koronaviru naopak sílí. Založit si v dnešní době e-shop není sázka na jistotu, není to snadný výdělek za málo práce, a pokud do toho přesto chcete jít, měli byste se držet několika dobrých rad. Protože na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové.
- Že nepotřebujete rozumět svému zboží? Omyl!
- Jak s e-shopem začít?
- Marketingová strategie na všech frontách
- Další zdroje k rozběhnutí a rozvoji e-shopu
- Analýza a vyhodnocování
 

Zde leží náš milovaný e-shop. Jeden zanikne a vzniknou tři nové. Internet už dávno není neprozkoumané území, a když se do něj vrhnete nepřipraveni, bude to hodně těžké.
Že nepotřebujete rozumět svému zboží? Omyl!
Není to tak dávno, co internetem koloval článek, který tvrdil, že abyste mohli založit a vést fungující e-shop, je úplně jedno, jestli svému zboží budete rozumět nebo ne. Pravdou je, že tato metoda vám dokáže vygenerovat určitý zisk, ale na to, abyste se dokázali vymanit z průměru, to nestačí. Ne každý musí vést svůj e-shop „srdíčkem“, ale vězte, že právě dobrá znalost vlastního produktu vám zajistí lepší startovní pozici. Proč? Zákazníci vám budou věřit, protože opravdový zájem se zrcadlí v nabídce, ve stylu komunikace se zákazníky i v tom, jaké odborné rady jim můžete poskytnout.
- Věděli jste, že nejsilnější cílovou skupinou v online světe jsou příslušníci generace X?
Láska k vlastnímu produktu = oddaní zákazníci
Dobrým příkladem může být oblíbený e-shop Mixit.cz, jehož hlavní charakteristikou je možnost namíchat si své vlastní müsli (na míru) z prvotřídních surovin. Celý projekt získal již několik ocenění, například hlavní cenu poroty v devátém ročníku soutěže Shop roku. Ano, jde především o zajímavý nápad, ale právě i dobře zpracovaný e-shop tomu hodně pomáhá:

Není to klasický e-shop typu Alza.cz, ale právě proto sklízí úspěchy. Tvůrci projektu našli „díru“ na trhu, zamilovali se do svého nápadu a vrhli se do toho s propracovanou, mnohovrstevnatou marketingovou kampaní. Nejdůležitější důvody úspěchu? Znalost produktu, pokrytí placených i neplacených marketingových kanálů a kvalitní e-shop, ve kterém se zračí nadšení tvůrců.
Jak s e-shopem začít?
Proklepněte si konkurenci a připravte si finanční plán
Pokud jste rozhodnutí, že právě vaše služba nebo produkt na trhu chybí, případně že váš přístup je to, co zákazníci ocení i v konkurenčním odvětví, připravte si podrobný finanční plán. Spočítejte si investice, návratnost v čase, a to celé porovnejte s vaším očekáváním. Proklepněte si konkurenci, objevte jejich přednosti a nedostatky ještě předtím, než začnete pracovat na těch svých.
Při zakládání e-shopu se často hovoří o originálním přístupu, o přínosu, který pro zákazníky budete mít. Buďte odvážní, ale pamatujte, že každé neotřelé řešení je také nevyzkoušené řešení. A pokud nemáte peníze na testování, může být spuštění e-shopu velkým zklamáním. Snažte se tomu předejít přípravou – udělejte si různé analýzy, projděte si Google, zjistěte si, co lidé hledají, jestli mají zájem o vaše zboží a jak ho na internetu shánějí. Nejlépe je vše podchytit účinnou analýzou klíčových slov.
Zajistěte si odběr zboží a správně nastavte cenovou politiku
Pokud se chystáte prodávat fyzické produkty, pak si ještě před zavedením e-shopu zajistěte odběr zboží za přijatelnou nákupní cenu, a to v garantované době dodání. S těmito informacemi pak rozhodněte, jestli budete zakládat vlastní sklad anebo vám prodejce vyjde vstříc rychlou dodací lhůtou. V tomto okamžiku je také čas na nastavení cenové politiky– je potřeba stanovit si ceny produktů, ideálně po průzkumu konkurence a vývoje na trhu.
Platforma pro e-shop – jak ji vybrat?
Vsaďte na open-source
Fyzické založení e-shopu není náročné – v dnešní době existuje řada open source e-shopových řešení; seženete i hotové e-shopy, které stačí jen naplnit produkty a obsahem.
O něco pokročilejší řešení pak nabízí samostatný vývoj e-shopu na míru. V tomto počátečním stadiu je dobré se poradit s odborníky, jaký typ platformy pro e-shop by vašemu projektu doporučili. Obecně platí, že základní, šablonovité řešení vám bude stačit možná v začátcích, ale později budete potřebovat upgrade na škálovatelný systém typu Prestashop.

PrestaShop je jeden z nejpoužívanějších open source platforem pro e-shopy. Disponuje přehlednou administrací i nejrůznějšími možnostmi nastavení celého shopu. FOTO: PrestaShop
Má cenu dělat si e-shop vlastními silami nebo ne?
Pro samotnou tvorbu e-shopu je nejlepší oslovit firmu, která vám e-shop zrealizuje od začátku do konce. Nejde jen o hosting, ale i o servery, které vydrží i vysokou návštěvnost, samotné zprovoznění e-shopu, tvorbu a nakódování jeho grafiky, přípravu originálního a funkčního obsahu a mnoho dalších aktivit. Tak například my vám kromě všech těchto prací zajistíme i následnou marketingovou strategii :-).
- Jak rozvíjet obsah e-shopu pro uživatele i vyhledávače? Přečtěte si další z našich článků!
E-shop postaven? Pak přichází na řadu testování
Jakmile budete mít váš e-shop připravený, naplněný obsahem a doladěný po technické stránce, přichází na řadu testování. S tím souvisí i věci, jako jsou vyřešení platebních metod, logistiky nebo dopravy či balení zboží. Neobejdete se bez hromady papírování, ale vězte, že je možné domluvit se na nejrůznějších druzích spolupráce, které vám celý proces zpracování objednávek usnadní.

Prozradit o výrobcích dostatek informací je základ. Kvalitní texty v doprovodu s dobrou grafikou a přehledným postupem nákupu, to jsou základní kroky k dokončení objednávky.
Marketingová strategie na všech frontách
Je na čase začít prodávat. A aby do vašeho e-shopu někdo přišel, musí se o něm lidé dozvědět. V současnosti se nám jako nejúspěšnější osvědčila tato marketingová strategie: kombinace placených a neplacených online kanálů. Rozhodně byste měli využívat PPC kampaně, díky kterým se zviditelníte ve vyhledávání, investovat do efektivního SEO a obšancovat všechna sociální média.
Mohlo by vás zajímat!
- Jak se chovají uživatelé v Google SERPu?
- Velký FAQ SEO – vše, co chcete vědět o optimalizaci pro vyhledávače.
- Jak správně dělat linkbuilding – důležitou SEO disciplínu?
- Chcete udělat audit vašich PPC kampaní? Poradíme vám ZDARMA.
Placené kanály, třeba výše zmíněné PPC kampaně, využívejte pouze v efektivní míře, ideální je nechat si je spravovat odborníky, protože jinak ztratíte spoustu času jejich nastavováním, přičemž nemáte žádnou jistotu, že jste postupovali správně. My v Aiře máme s PPC kampaněmi již dlouholeté zkušenosti a víme, jak na to. Jednomu z našich klientů, e-shopu s erotickými pomůckami, jsme za pouhých 6 měsíců zvýšili tržby o rekordních 227 %!
Také v SEO oblasti máme dobré výsledky. U microsite Safarivafrice.cz známé CK ESO Travel jsme za 3 roky dosáhli nárůstu o cca 1 000 %!
V současné době nelze opomíjet obrovský vliv sociálních médií. Platformy jako Facebook, Instagram, YouTube a další ženou word-of mouth marketing, tedy marketing fungující na bázi osobního doporučení, mílovými kroky vpřed. Snažte se proto do těchto platforem přenést své nadšení a pozitivní přístup. Čím více budete s vašimi zákazníky mluvit, tím větší důvěru ve vás získají.
Jestli jste dočetli až sem…
...tak by vás mohly zajímat i tyhle články, hmmm?
- Uniformita: Nový trend webdesignu? Přemýšlíte, zda použít na web šablonu či si nechat udělat design na míru? V našem článku se na aspekty obou řešení zaměříme!
 
- Fotografie na webu: Jak s nimi pracovat? Zde se dozvíte, jak důležité je mít na e-shopu kvalitní a perfektně ostré fotografie; v opačném případě byste totiž mohli ztratit na důvěryhodnosti. Podívejte se i na ukázku z firemních focení pro naše klienty.
 
- Zásada USP neboli jedinečného prodejního argumentu – chcete-li svůj produkt prodat co nejvýhodněji, neobejdete se bez jedinečného prodejního argumentu; v tomto článku vám ukážeme, jak může takový poutavý argument, resp. reklamní popis, vypadat.
 
- Jak prosadit e-shop na zbožové vyhledávače  – zbožové vyhledávače jsou poněkud opomíjenou oblastí, ale vězte, že je zákazníci čas od času přece jen využívají.
 
- Praktické tipy pro kvalitní obsah webu – a další tipy a triky, jak z formálního uchopení webového obsahu vytěžit opravdu maximum.
 
- Jak dělat podcasty? – pro budování brandu dnes velmi zajímavá obsahová platforma.
 
- Nepodceňujte jazykovou korekturu – každý může udělat překlep, či hrubku, ale lepší je, když profesionál ještě jednou vše zkontroluje. 
 
- A co zkusit obsahovou komunikační linku Storytellingu? – podívejte se na nápady, jak to celé uchopit a nasměrovat.
 
- Psychologie sdílení na sociálních sítích – aneb proč to funguje a jak?
Tím koneckonců přispíváte k nekonečnému koloběhu zákazníkovy touhy u vás nakupovat. Například dobře mířený mailing, který vypustíte ve chvíli, kdy máte opravdu co nabídnout anebo víte, že zákazníci už předchozí nákup „spotřebovali“, vám může přinést výborné výsledky s minimálním investicemi. Zákazníky je potřeba neustále hýčkat a také se jim snažit nákup maximálně ulehčit a zpříjemnit. Doslova magie je třeba jen obyčejné uspořádání textu na stránce anebo grafika tlačítek – s těmito aspekty můžete experimentovat za chodu.
- Tip pro vás! Jak na remarketing: 6 tipů pro jeho cílení
Analýza a vyhodnocování
Nezapomínejte, že občas se i nejlepší nápad mine s očekáváním, a naopak podceňovaná maličkost přinese velké změny. Abyste se z těchto situací mohli poučit, musíte svůj e-shop a jeho výsledky neustále sledovat, analyzovat a vyhodnocovat. Když všechno tohle budete dělat s maximálním nasazením, a ideálně za pomoci odborníků, začne váš business brzy vzkvétat :-).
 
 
 
