Fotografie na webu: Jak s nimi pracovat?

Zjistěte, jaký je význam fotografií pro webové stránky!
Fotografie na webu

„Obsah je to, co prodává.“ tvrzení, které jste pravděpodobně už někdy zaslechli. Proti tomuto výroku nelze nic namítat, měli bychom jej však doplnit o fakt, že výrazně roste význam vizuálního obsahu ve formě fotek a obrázků obecně. V posledních několika letech činil podíl vyhledávání prostřednictvím Google obrázků kolem 27 %. Tento způsob vyhledávání informací preferují zejména mileniálové (generace Y), jejichž podíl, jakožto uživatelů internetu, bude v několika následujících letech značně převyšovat. Možná to děláte i sami, že teprve přes určitý obrázek kliknete na další obsah, neboť se domníváte, že relevantnost obsahu je do jisté míry dána právě obrázkem.

V následujícím článku si podrobně vysvětlíme, jaký je tedy skutečný význam vizuálního obsahu a jak s ním co nejefektivněji pracovat. Obsah článku je strukturován do několika dílčích celků, mezi nimiž lze libovolně přecházet:

Jaké cíle sledují tvůrci webového obsahu použitím snímků a obrázků?

Upoutání pozornosti, vhodná prezentace a zvýšení konverzního poměru

Jedná-li se o podnik, pak je jeho cílem zejména vizualizace dílčích aspektů firmy vedoucí ke zvýšení konverzního poměru a potažmo tržeb. Avšak i jiné typy webů usilují o vyšší míru konverze, například prostřednictvím jedné z následujících akcí:

  • přihlášení návštěvníků k odběru newsletteru,
  • přihlášení návštěvníků jako fanoušků facebookové stránky,
  • proklik na určitý odkaz (affiliate odkaz) a další.

Aby však tvůrci uživatele k dané akci přiměli, musí je nejprve dostatečně zaujmout. Vzhledem k tomu, že zhruba 60 % světové populace můžeme označit za vizuální typy, pak se řešení v podobě snímků a obrázků nabízí samo. Fotografie, na něž se v našem článku více zaměříme, mnohdy vydají za 1 000 slov a dokážou předat sdělení během vteřiny, aniž by bylo nutno číst doplňující text. V současné době se o webu hovoří jako o základním pilíři prezentace každé firmy; jako příklad lze uvést stravovací a ubytovací zařízení, u nichž se potenciální zákazníci ve velké míře rozhodují právě na základě fotek – umí si tak lépe představit, jaká atmosféra v tom či onom zařízení panuje a jak se v něm budou cítit.

Tip! Přečtěte si 7 tipů, jak pracovat s fotografiemi na Facebooku

Zlepšení uživatelské přívětivosti

Cílem tvůrců webového obsahu je rovněž i zvýšení uživatelské přívětivosti (UX; user experience), aby se uživatelé na webu dobře orientovali a snadno tak našli hledaný obsah, aby si umocnili zážitek z prohlížení a v nejlepším případě, aby na dané stránky přišli i příště. Navíc bylo zjištěno, že si lidé pamatují zhruba 80 % obsahu vyjádřeného snímkem či obrázkem, kdežto pouhých 20 % v případě prostého textu.

Umístění se na předních pozicích v obrázkovém vyhledávání

Jak již bylo v úvodu zmíněno, podíl obrázkového vyhledávání je vysoký a skupina, která tento způsob hojně využívá, se bude více a více rozrůstat. Počet obrázků, které se po zadání určitého vyhledávacího dotazu zobrazí, je nepředstavitelný a rozhodně není v silách internetových uživatelů je všechny projít. Určitě to sami znáte – projdete si dvě, maximálně tři stránky a máte hotovo. Pozice ve výsledcích vyhledávání je tedy zcela zásadní a jste-li na vrchních příčkách, podstatně se zlepší návštěvnost vašeho webu.

K čemu lze fotky použít?

V tomto ohledu se meze nekladou. Záleží pouze na vás, co právě chcete prezentovat. Níže vám přinášíme několik ilustrativních příkladů použití fotografií.

  1. Prezentace týmu

Foto prezentace týmu

Obr. 1 Týmová prezentace

Dejme tomu, že jste potenciálním zákazníkem určité firmy. Zajisté oceníte, budete-li se moct seznámit s týmem pracovníků předem, alespoň takto virtuálně. Nenabudete tak dojmu, že práci budou vykonávat namísto lidí roboti.

  1. Firemní procesy

Foto prezentace firemních procesů

Obr. 2 Firemní procesy

Skrze fotografie může firma prezentovat běžné firemní procesy a celkově to, jak to u ní chodí. Tímto způsobem lze zčásti prezentovat i firemní prostory.

  1. Prezentace produktů

Foto prezentace produktů

Obr. 3 Prezentace produktů

Tento způsob použití je esenciální především pro e-shopy, které se bez produktových fotografií neobejdou. Potenciální zákazníci chtějí vidět reálné produkty poskytovatele a ne kupovat „zajíce v pytli“. Fotografie rovněž umožňují efektivně diferenciovat určitý produkt, je-li dostupný ve vícero variantách.

  1. Inspirační sekce

Foto inspirace

Obr. 4 Foto inspirační sekce

Když hledáte inspiraci – třeba na nový pokrm či design bytu, kam zabrousíte jako první? Určitě vás ihned napadnou platformy, jako jsou Pinterest či Instagram (které jsou mimochodem perfektními sociálními médii pro fotografy), případně dobře známé Google obrázky. Lze předpokládat, že teprve po nalezení inspirativního obrázku přejdete na textový popis jednotlivých vytipovaných produktů.

Mohlo by vás zajímat!

Výsledné fotografie lze samozřejmě použít jak na běžných webových stránkách, tak na sociálních sítích. Za zmínku stojí především Instagram, jenž má měsíčně kolem 1 miliardy aktivních uživatelů a jehož míra užívání se během června 2016 a 2018 zdvojnásobila. Zajímavostí a podstatnou informací je také to, že vezmeme-li v potaz TOP 100 světových značek, dozvíme se, že zhruba 90 % z nich využívá Instagram; není tedy na co čekat (BrandWatch, Instagram Statistics).

Význam Instagramu - graf

Obr. 5 Graf významu Instagramu

Vlastní fotky či fotobanka?

Ač mnoho z nás ví, jaký význam mohou fotografie – v online i offline světě – mít, málokomu se chce investovat čas a peníze do vlastních fotek. V takových situacích nastupují služby fotobanky, avšak vyplatí se to?

Vyhledávání ve fotobankách probíhá tradičně dle klíčových slov, přičemž různé subjekty při hledání tematických fotografií mnohdy využívají slova stejná. Z toho vyplývá, že vámi zvolený snímek již mohl být použit na stovkách či tisících jiných webů, a váš obsah už nebude natolik unikátní. Avšak právě unikátnost a jedinečnost je to, oč tu v současném ostře konkurenčním prostředí běží. Chcete zajisté vystoupit v davu a ohromit, a nikoliv ukazovat fotku, která v podstatě patří všem. Navíc, váš potenciální zákazník mohl daný snímek vidět na webu, s nímž má negativní zkušenosti, a tento neblahý zážitek může přenést i na vás.

Jen vlastní fotografie dokážou sdělit osobní příběhy a mohou více cílit na emoce. Díky tomu dokážete svou značku jistým způsobem personalizovat a umožníte návštěvníkům, aby se s ní více ztotožnili. Fotobanky v tomto „zosobnění“ poněkud pokulhávají, neboť jejich přispěvatelé usilují o tvorbu co nejuniverzálnějších fotografií, jež mnohdy – například vlivem výrazů ve tváři ztvárněných osob – působí spíše vágně a jako klišé.

Jako příklad odlišného působení vlastních fotografií a těch z fotobank využijeme výsledky z eye-trackingového výzkumu Jacoba Nielsena.

Eye-tracking Nielsen

Obr. 6 Eye-trackingový výzkum J. Nielsena

Eye-tracking Nielsen II.

Obr. 7 Eye-trackingový výzkum J. Nielsena - fotobanka

Jak si lze povšimnout, v případě vlastních fotografií mají lidé větší tendenci věnovat jim pozornost, neboť poskytují určitou míru autentičnosti (např. u našeho klienta, jazykové školy Tandem, jsme použitím vlastních fotek vzbudili větší duvěryhodnost). Naopak v případě použití snímku z fotobanky se návštěvníci věnují téměř výhradně textu. Tento fakt by mohl být problémem především v případě e-shopů, kde potenciální zákazníci rozhodně více uvítají autentické snímky, než aby četli popisky veškerých produktů, k čemuž jsou v případě zobrazování univerzálních a nicneříkajících snímků nuceni.

Situace, v nichž je využití fotobanky přípustné

Fotobanky samozřejmě nejsou nutným zlem a lze se setkat s různými situacemi, kdy je toto řešení naopak vhodné. Jedná se například o následující případy:

  • Disponujete omezeným rozpočtem a snímky potřebujete ihned

Stáhnout fotografii můžete v podstatě hned a v mnohých případech lze z fotobank stahovat i relativně úsporně, pokud vám tedy nevadí omezení v podobě pouze několika snímků za den.

  • K realizaci svého nápadu potřebujete letecké snímky či fotky z dronu

V této situaci postačí, přizpůsobíte-li původní snímek svým požadavkům a dle potřeby si jej posunete. Mějte však na paměti, že si snímek musíte zakoupit s licencí umožňující dodatečné úpravy.

Tip! Přečtěte si také něco málo o tom, jak pracovat s dronem

  • Píšete článek a potřebujete pouze ilustrační obrázek

Zde by bylo pořízení vlastních fotografií spíše plýtváním prostředků, jelikož by snímky měly opravdu jen ilustrační, a nikoliv informační, charakter. Můžete si však alespoň vybrat takový, jenž nebyl použit tolikrát. K tomu poslouží například platforma TinEye, která vám po zadání URL obrázku ukáže, kde všude se aktuálně nachází.

Zaostřeno na e-shopy

V průběhu našeho povídání jsme se již párkrát zmínili o významu kvalitních fotografií pro e-shopy. Jednalo se především o to, že je potřeba zákazníkům kompenzovat chybějící přímý kontakt se zbožím. 44 % Čechů se obává online nákupů právě z toho důvodu, že si zboží nemohou osahat. Dobře vytvořený obrazový materiál je proto to nejdůležitější, co může zákazníky „chytit“ a přesvědčit k nákupu. 

Atraktivní a velké obrázky pro potřeby e-shopů sice není lehké vytvořit, avšak v dnešním konkurenčním prostředí jsou naprostou nutností. Jen v České republice je v současné době téměř 42 000 e-shopů, kdežto před deseti lety byl jejich počet ani ne poloviční. 

Kvalitní obrázky dokážou zákazníky jednak emočně navnadit, a jednak přesvědčit, že to s nimi prodejce myslí vážně. Nabízený produkt by měl disponovat vícero fotkami nafocenými z různých úhlů pohledu. Všechny musí být samozřejmě perfektně ostré, rovnoměrně barevně vyvážené a s jednotně laděným barevným pozadím.

Posuďte sami, zda byste si raději koupili hodinky na obr. 8, kdy je produkt doprovázen velkou, ostrou a atraktivní fotkou, či hodinky na obr. 9, jejichž neostrý detail znemožňuje pořádně si produkt prohlédnout.

Vhodná produktová fotografie na -eshop

Obr. 8 Příklad vhodně zvolené produktové fotografie

Příklad nevhodně zvolené produktové fotografie

Obr. 9 Příklad nevhodně zvolené produktové fotografie

Jsou-li na e-shopu umístěny nekvalitní, neostré fotografie, pak ani sebevymazlenější popisek a kvalitní SEO jeho provozovateli nepomohou. Veškerá práce a vynaložené finanční prostředky na navedení uživatelů na web tak přijdou vniveč.

Ptáte se, jak při focení produktů na e-shop tedy postupovat?

  • Po obdržení nového zboží je potřeba nafotit jej z několika úhlů pohledu a zveřejnit vícero záběrů.
  • Někdy se může stát, že vhodnějším řešením bude investovat do služeb profesionálního fotografa. Investice se netřeba obávat; díky ní lze dosáhnout i nadmíru očekávaných výsledků.
  • Při přidávání fotografií na web je třeba dbát na to, aby vše bylo perfektně ostré a barevně vyvážené.

Budou-li dodrženy tyto zásady, lze docílit výsledku jako na obr. 8.

Jak s fotkami pracovat?

Pokud jste se domnívali, že snímky stačí pouze vyfotit, nahrát na web a nic víc, vyvedeme vás nyní z omylu. S fotkami je potřeba nadále pracovat. V popředí stojí jejich optimalizace pro vyhledávače, aby se uživatelům vůbec zobrazily, a to nejlépe na předních pozicích obrázkového vyhledávání. V následujících řádcích si ukážeme, které aspekty jsou pro optimalizaci obrázků klíčové.

  1. Tvorba ALT popisků

ALT popisek je alternativní popisný text umístěný ve zdrojovém kódu, jenž by měl daný snímek charakterizovat s využitím klíčových slov. Běžnému uživateli se zobrazí pouze v případě, že se nenačte obrázek. Slouží především pro potřeby vyhledávačů, které na základě ALT popisku přiřadí obrázek k vyhledávácím dotazům uživatelů.

Pravděpodobně jste se už také setkali s titulkem obrázku (title), jehož funkce se od altu podstatně liší. Titulek obrázku se zobrazí tehdy, najede-li na něj uživatel myší. Vyhledávače title příliš nezajímá, vyplňuje se spíše pro potřeby uživatelů. Každopádně jej doporučujeme brát v potaz.

  1. Obsah stránky, na které je snímek umístěn

Nejen ALT popisek, ale rovněž i titulek či název stránky obsahující daný snímek by měly obsahovat klíčová slova. Důležitou roli hraje i popisek obrázku známý jako tzv. caption (viz obr. 10), který vyhledávačům i uživatelům lépe objasní, co se na daném obrázku nachází. Není však potřeba jej využívat za všech okolností (zejména v případě, že je snímek i bez něj dostatečně pochopitelný).

Caption obrázku

Obr. 10 Popisek obrázku "caption"

Obecně je důležitý veškerý text v okolí obrázku, například popis produktu v případě e-shopu, neboť i na jeho základě je vyhledávači hodnocena relevantnost.

  1. Unikátní URL adresa obrázku

Někdy dochází k tomu, že se určitý obrázek vyskytuje na webu několikrát, avšak pokaždé pod jinou URL adresou, neboť byl vícekrát nahrán na server. Tímto dochází k duplicitnímu obsahu v podobě obrázků, což zapříčiňuje především následující:

  • zatížení serverů,
  • roztříštění pozornosti vyhledávačů mezi stejné obrázky, avšak lišící se URL adresou,
  • snížení hodnoty obrázku pro vyhledávače, a tím i zhoršení pozice v obrázkovém vyhledávání.

Chcete-li tedy mít daný snímek u několika článků, stačí jej nahrát pouze jednou!

  1. Optimalizace obrázků pro zrychlení načítání stránek

Umístíte-li na web příliš velký obrázek, bude se stránka dlouho načítat, čímž můžete ztratit několik, zejména těch méně trpělivých, návštěvníků. Tento problém se řeší s pomocí komprese, jež velikost obrázku zmenší, aniž by docházelo ke ztrátě kvality. Za vyzkoušení stojí jednoduchý nástroj TinyPng umožňující kompresi i několika snímků najednou. Jako příklad užitečnosti komprese si ukážeme následující dva obrázky:

Komprese obrázku

Obr. 11 Komprese obrázku

Poznali byste rozdíl pouhým okem? Rozdíl spočívá v tom, že originální soubor má velikost 230 kB (vlevo), kdežto zkomprimovaný (vpravo) již pouze 25 kB, a je tak podstatně lepší pro načítání skrze mobilní telefony.

Chci dosáhnout veškerých výhod tohoto typu obsahu – na koho se obrátit?

Zajisté jste si sami správně odvodili, že nejlepším řešením je použití vlastních fotografií, které jsou ještě navíc optimalizované. Nejspíš vás také logicky napadne, že si nejprve budete muset najmout fotografa, který pro vás snímky nafotí, a následně marketingovou agenturu, která fotky zoptimalizuje. Zdá se vám to příliš pracné?

Máme pro vás mnohem jednodušší řešení, obraťte se na nás! Zabývame se profesionálním focením, při kterém pro ně žádný objekt není překážkou – lidé, produkty, služby, interiéry, exteriéry, atmosféra a mnohem víc! Nevěříte? Přesvědčte se sami názornou ukázkou! Následně vám pomůže výsledné snímky optimalizovat, čímž podpoří rozvoj vašeho webu, případně sociálních sítí.

Chci lepší fotky na web

napište nám

Související články: 

Generování obrázků pomocí AI

Generování obrázků skrze AI
Zcela bez nadsázky můžeme říct, že s generováním obrázků prostřednictvím umělé inteligence se v posl

Jak rozvíjet obsah e-shopu pro uživatele i vyhledávače

Content is king
Říká se, že „obsah je král“ a základní předpoklad pro umístění webu na prvních pozicích ve fulltextu

Přidat komentář