Přejít k hlavnímu obsahu

10 nejlepších článků o analýze klíčových slov

Nejen český internet je plný tzv. SEO článků, jejichž hodnota bývá často pochybná. Téma analýzy klíčových slov nevyjímaje. Pro člověka, který není v SEO úplně kovaný nebo o něm neví skoro nic, může být těžké se v dohledatelných informacích zorientovat. Proto jsme se rozhodli oddělit zrno od plev a přinášíme vám tipy na 10 nejpoužitelnějších článků, které byly napsány nejen kvůli SEO, ale především pro lidi.

Je to základ každého textu, měl by to být i základ struktury každého nového webu. Vytvořit klasifikační analýzu klíčových slov patří mezi základní dovednosti každého SEO specialisty. Vybrali jsme pro vás 10 článků, jejichž autoři doopravdy ví, o čem mluví.

1) Lukáš Pítra – Co chtít od analýzy klíčových slov?

Výborně napsaný článek odpovídá na základní otázky, co bychom měli dělat, proč a jak. Mnoha začátečníkům či pomýleným hlavám ukáže, že analýza klíčových slov nevypadá jako telefonní seznam, ale je k ní potřeba přistupovat trochu sofistikovaněji.

2) Marek Prokop – Jak se dělá a k čemu slouží klasifikační analýza klíčových slov?

Klasik všech klasiků podává přesný návod, jak klíčová slova třídit do dimenzí a kategorií tak, abychom je mohli co nejlépe využít v praxi. Tato výborná ukázka s názornými příklady je maximálně použitelná, a to především pro e-shopy.

V analýze klíčových slov pro SEO pomáhají tzv. n-gramy neboli souvislé části textu sestávající z n slov. 1-gramy neboli unigramy jsou jednotlivá slova, 2-gramy neboli bigramy jsou dvojslovné fráze, 3-gramy (trigramy) trojslovné fráze atd. V textu se najdou všechny unikátní n-gramy a spočítá se jejich četnost. Pak se má za to, že n-gramy, které se v textu vyskytují častěji, reprezentují jeho téma lépe než n-gramy, které se vyskytují méně často. Více se o tomto tématu dočtete v: Marek Prokop, „N-gramy v marketingu". Pro rychlé sestavení základních n-gramů z menšího počtu kratších textů slouží jednoduchý on-line nástroj N-grams.

3) Martin Matějka – Jak vám šlape SEO?

Další ze série ukázek na konkrétním příkladu přináší nejen stručný návod na analýzu klíčových slov, ale i na návrh struktury webu a provázání obsahu. Je zbytečné zahodit obrovský potenciál longtailových frází a zde se dozvíte, jak na to.

4) Jan Onesork – Základy Google Refine pro SEO

O Google Refine se nyní hodně mluví, ale málo píše. Tento článek je jeden z mála ucelených praktických návodů, jak jej použít při práci s duplicitami a při slučování (klasterizaci) klíčových slov a zkrátit si práci i o několik hodin.

5) Filip Podstavec - Analýza klíčových slov krok za krokem

Seznam doplňujeme o článek Filipa Podstavce s podrobným návodem, jak na analýzu klíčových slov pomocí nástroje Marketing Miner. Naším oblíbeným výstupem je například identifikace tzv. “low hanging fruit” pomocí výpočtu "skóre příležitosti" - neboli nalezení dotazů s vysokou hledaností a nízkou konkurencí.

6) Michal Binka – Postup tvorby analýzy klíčových slov (klíčovky)

Preferujete-li články s vizuálním obsahem, pak je tento pro vás jako stvořený. Většina kroků postupu je totiž doplněna výstřižky obrazovky, a vy tak můžete při tvorbě analýzy zjistit, zda vaše tabulka vypadá tak, jak by měla, či nikoliv. Autor se v článku zaměřuje především na problematiku získávání dat pro analýzu klíčových slov a uvádí výčet nástrojů, jež je vhodné použít. Článek je dle našeho názoru určen těm, kteří již alespoň částečně přišli do kontaktu se SEO a znají vybrané pojmy z této oblasti.

7) Hanka Šormová – Krok za krokem analýzou klíčových slov

Autorkou článku je copywriterka a travel blogerka Hanka Šormová, jež se prostřednictvím blogových příspěvků dělí o své zážitky z cest. Článek potěší zvláště ty, kteří sami rádi píší. Autorka v něm totiž ukazuje, jak výsledky analýzy klíčových slov využít právě při přípravě článku, a to zejména při rozhodování o jeho zaměření.

8) SEO Akademie Collabim: Analýza klíčových slov pro SEO: kompletní průvodce postupem

Tento průvodce vás naučí připravit analýzu klíčových slov krok za krokem s podrobným návodem. Dozvíte se také, proč je analýza klíčových slov důležitá pro SEO, kolik taková analýza zabere času a kolik stojí. Celý článek vychází z e-knížky Analýza klíčových slov: Návod krok za krokem.

9) Michal Novák - 8 nástrojů na kreativní zpracování klíčových slov

Vedle známých SEO nástrojů Collabim či Marketing Miner existuje celá řada dalších užitečných pomocníků, o nichž pojednává právě tento článek. Spousta z nich je navíc v češtině.

10) Milan Dubravský - Jak na jednoduchou klíčovku bez placených nástrojů?

V tomto článku naleznete několik tipů a rad, jak si analýzu klíčových slov udělat svépomocí, a to prostřednictvím bezplatných nástrojů. To ocení především ti, kteří s webovými stránkami teprve začínají a nemají na marketingové aktivity dostatečný rozpočet.

Zahraniční zdroje

Samozřejmě nesmíme opomenout ani zahraniční zdroje a uvedeme nyní několik zajímavých článků v angličtině, z nichž také můžete těžit užitečné informace. 

„(…) pokud nevíte, co lidé hledají – a nevytváříte pro ně obsah – pak také nezjistíte, zda existuje zájem o to, co publikujete. Je to, jako když házíte šipky se zavázanýma očima. Netušíte, zda trefíte terč, nebo ne.“

Společnost Moz také publikovala na svém YouTube kanále zajímavé video o tom, jak za pomoci klíčových slov vytvořit opravdu "zabijácký" obsah. Od jeho publikování sice již nějaká doba uběhla, domníváme se však, že je stále aktuální - posuďte sami:

„To, že se jedná o vysoce konkurenční klíčové slovo, není důvodem pro to, abyste se ho vzdali. Všechno to záleží na zvážení obchodní hodnoty daného klíčového slova a předpokladů jeho dobrého umístění ve vyhledávání. Na některá klíčová slova se budete umisťovat velmi snadno, ale návštěvníci, které přivedou na váš web, se nikdy nestanou vašimi zákazníky.“

„(…) uživatelský záměr je nyní jedním z nejdůležitějších faktorů pro vaše dobré umístění ve vyhledávačích, jako je Google. V dnešní době je důležitější, aby se vaše webová stránka zabývala problémem, který chce uživatel vyřešit, než aby pouze obsahovala klíčové slovo, které bylo zadéno do vyhledávání.“

Jako třešničku na dortu mimo soutěž si nechávám video rozhovor, ve kterém Pavel Pajkrt shrnuje problematiku analýzy klíčových slov do pěkného uceleného balíčku. 

Pokud si myslíte, že jsme na některý ze zásadních článků zapomněli nebo víte o nějakém opravdu dobrém článku v angličtině, neváhejte se o něj podělit v komentářích.

Téma
Klíčovka od profíků?
Napište nám