Uniformita: Nový trend webdesignu?
- UX hraje prim
- Zlatý věk šablon
- Používání frameworků
- Nejde jen o webdesign aneb jednotvárnost fotografií, ilustrací a log
UX hraje prim
S rozvojem moderních technologií a tím i digitálního designu se razí heslo, že designer není umělec. Ve webdesignu se již – až na pár výjimek – nesoutěží o nejoriginálnější ztvárnění (pro zajímavost se podívejte na ikonickou stránku Ling’s Cars). S nástupem UX se dnešní webové stránky soustředí především na funkčnost a efektivitu. Web by měl splňovat svůj účel. Jak řekl Steve Jobs: “Design není o tom, jak to vypadá. Design je o tom, jak to funguje.“
Je skoro až úsměvné, když se zamyslíte, kolik moderních webů například splňuje jeden z UX trendů, kdy na hlavní stránce najdete úvodní banner s nadpisem, krátkým doprovodným textem a tzv. „Call to action“ tlačítkem. Ohraný trik, ale stále funguje. Uživatelská přívětivost je věda, o které se můžete dočíst například v tomto článku.
Zlatý věk šablon
Je tomu již nějaký čas, co se k tvorbě a provozu webových stránek začaly ve větší míře užívat systémy pro správu obsahu (CMS; Content Management Systém). Ty mimo jiné podstatně usnadňují práci s designováním webu, a to prostřednictvím předpřipravených šablon. Nejznámějším redakčním systémem, jenž těchto šablon nabízí nepřeberné množství, je WordPress.
Poté, co se jeho šablony rozrostly o nové vychytávky a buildery, zvládne tvorbu jednoduchého webu i člověk, který se v designu nevyzná. Redakční systém si poradí za něj. Web postavený na WordPress šabloně vás tedy vyjde mnohem levněji než web s designem na míru, a proto se jeho popularita zvedla natolik, že jej v současnosti používá 37,4 % všech webových stránek a trend neustále roste.
To bohužel zvedlo také obrovskou vlnu uniformity. Například jeden z nejstahovanějších builderů Avada používá přes 600 000 uživatelů. Builder však nabízí k dispozici pouze pár desítek šablon; pokud si je tedy dostatečně neupravíte, vaši návštěvníci pravděpodobně časem narazí na weby, které vypadají stejně.
- Zajímavě se o tomto tématu rozepisuje portál Cmd+T, kde najdete podrobnější popis problematiky včetně historie.
- Na pohledy z více stran můžete nahlédnout na diskuzní fórum Quora.
Jak z toho ven?
Při tvorbě webové stránky si musíte ujasnit priority. Pokud toužíte po originálním webu s designem, který je čistě váš, nebojte se investovat. Web s originálním designem je lépe zapamatovatelný. Nemělo by se však zároveň zapomínat na UX, protože funkčnost webu by měla být při tvorbě nové webové stránky prioritou.
Cestou originality se rozhodl jít například náš klient ESO Travel, kterému jsme vytvořili kompletní redesign webu. Další příklad můžete vidět u finančního poradenství Mahoon, který má od nás webdesign na míru v minimalistickém stylu. Chcete vidět více? Koukněte do naší galerie grafiky.
Jste-li poněkud limitováni výší rozpočtu, vyplatí se sáhnout po některé z předdefinovaných šablon, díky níž lze ušetřit značnou část nákladů. I s využitím šablony můžete dosáhnout osobitého a elegantního webdesignu, neboť celou řadu z nich si můžete libovolně upravit a přizpůsobit svým potřebám a představám (tzn. customizovat). Nejste-li žádnými znalci problematiky programování, stojí za to svěřit svůj web do rukou profesionála, který umí šablonu dostatečně upravit v kódu, a tím pádem do ní přidat kus jedinečnosti.
Na šablony lze nahlížet jako na jakousi „zlatou střední cestu“. Ač se vlivem jejich častého užívání mnohdy setkáváme s velkou uniformitou webů, nemusí tomu tak být vždy. Stačí se šablonami více pracovat a nebude tak hrozit, že atraktivnost a osobitost webdesignu nějak pohřbíte.
Čtěte také:
- Jak se dělá web? Podívejte se, jak vzniká wireframe!
- Postavili jsme nový web: HSM 2019
- Tak jde čas: Redesigny webů našich klientů od začátku do konce
Používání frameworků
Responzivita. Ještě před pěti lety neznámý pojem dnes v podstatě vymazává z webového designu svérázné pojetí. V současnosti je nemyslitelné, aby web nefungoval na telefonu. A co víc, razí se dokonce pravidlo „mobile-first.“ Jenomže ručně stylovat složitější responzivitu je časově náročné.
Nejpoužívanější framework Bootstrap, který používá 20,9 % všech webových stránek, proces stylování responzivity značně usnadnil. Už není třeba trápit se hodinami ručního kódování menu, containeru, footeru či gridů (sloupců). Bootstrap zvládá tohle vše, včetně responzivity. Vlevo nahoře logo, vpravo nabídka menu, která se v mobilní verzi složí do tzv. hamburger menu… zní to povědomě? Ano, i to je Bootstrap.
Jak z toho ven?
Customizovat. Designér by se neměl bát experimentovat. Záleží ovšem na klientovi, nakolik je ochotný riskovat, odlišit se, a především investovat do profesionálních služeb.
Myslíte si, že je originalita pro váš business nepoužitelná? Omyl! Vybrali jsme další příklady inspirativních webdesignů e-shopů, které dokazují, že i trendy minimalistické weby lze vytvořit jedinečným způsobem:
- United Sodas of America
- El Rayo Tequila
- Doucal's
- Nilton Clothing
Čtěte také!
- Správa webových stránek, nebo redesign: Jak si vybrat?
- Trendy webdesignu pro rok 2020: Minimalismus? Ano!
- Pod pokličkou grafického designu: Kde hledat na internetu inspiraci ke tvorbě?
- 5 důvodů, proč váš web nevydělává
Nejde jen o webdesign
S rostoucí dostupností designu zaznamenáváme uniformitu i v jeho dalších odvětvích. Nástup fotobank umožnil stažení fotek či ilustrací jedním klikem. Najít proto na několika webových stránkách stejnou fotku už není nic neobvyklého. Kdo se chce odlišit a vsadí na ilustraci, nevědomky naráží na stejný problém. S používáním fotobank začaly vypadat i webové ilustrace hodně podobně. Na fotobankách totiž prodává jen omezené množství autorů.
Uniformita se začíná projevovat také v logotvorbě. Nejen designerské oko si může povšimnout, že většina log vypadá jaksi podobně. Podíl na tom má nejen trend minimalismu, ale také budget klientů pro kreativní projekty. Sofistikovaný design s myšlenkou je totiž časově náročnější. Více o tomto tématu se můžete dočíst například v tomto článku.
- O tom, že promyšlená vizuální identita hraje velkou roli, se můžete sami přesvědčit v naší grafické referenci pro firmu Pragolab, kde jsme se podíleli na novém brandingu.
Jak z toho ven?
Investujte. Finance investované do korporátní identity se vám mohou několikanásobně vrátit. V opačném případě to může skončit i pořádnou ostudou, jak jsme již popsali v článku o nejhůře vypadajících logech světa.
Co se týče fotografií, není nic lepšího než vsadit na své vlastní. (Tuto možnost zvolily např. Originální hospodské brambůrky, pro které pravidelně fotíme kampaně na sociální sítě).
- Mohlo by vás zajímat! Vlastní fotky či fotobanka?
S ilustracemi nic nezkazíte, naopak. Ovšem pozor. Zaplatit si za originální ilustrace se rozhodně vyplatí. Nabízí skvělou příležitost, jak se od konkurence odlišit a znázornit věci, které fotografie zachytit neumí. (Např. náš klient Datahelp obohacuje své články o naše autorské ilustrace.Vlastní ilustrace jsme využili i u vybraných článků na našem firemním blogu.)
Kde hledat inspiraci pro originální webdesign
Toužíte-li po originálním webdesignu, ale nevíte, jak na to, zkuste si prohlédnout některý z následujících zdrojů:
Přidat komentář