Webové úpravy, nebo redesign: Jak si vybrat?
Doba se mění a s ní i požadavky na webové stránky. Weby už dávno nejsou považovány jen za líbivé prezentace, důraz se klade především na to, aby web plnil své cíle. Tedy prodával produkty nebo služby, případně budoval branding. Podcenění investice do webových stránek může skončit zklamáním, že jejich úspěšnost je daleko za očekáváním. Proto se mnozí podnikatelé pouští do radikálních řešení jako kompletní redesign. Je to ale vždy nutné?
- Jak poznat dobrý web
- Kdy jsou vhodnější úpravy stávajícího webu?
- Jak zjistit, že je čas na redesign
- Tvorba webových stránek: Jaké mám možnosti?
Jak poznat dobrý web
Kvalitní webové stránky lze poznat podle řady faktorů. Mít úspěšný web je hotová alchymie, která vyžaduje nejen počáteční investici, ale i pravidelnou správu. Jak jsem psala ve článku o nejčastějších chybách na webu, stránky jsou jako zahrada, kterou je potřeba udržovat.
Kvalitní webové stránky poznáte podle těchto faktorů:
- Je na první pohled jasné, o čem web je. – Pamatujte, že na prvním dojmu záleží. Uživatel si udělá představu o cíli webu zpravidla během prvních 5 sekund. Dejte tedy pozor na matení uživatele například prostřednictvím slideru s nerelevantními obrázky a nabídku služeb nebo produktů umisťujte vždy na první pozice na hlavní stránce.
Příklad povedeného webu z hlediska UX, který jsme realizovali pro ESO Travel – na první pohled je jasné, jaké služby web nabízí.
- Web nabízí přehledný postup k nákupu zboží nebo služby. – V jednoduchosti je síla. Mějte na mysli, že váš web budou používat i např. senioři, kteří internetu moc nerozumí, nebo zaneprázdnění manažeři v poklusu na meeting. Když budou vaše stránky příliš komplikované, klient radši nakoupí u konkurence.
Přehlednost je pro úspěch e-shopu klíčová – takto jsme realizovali nákupní košík pro našeho klienta Kolokrám.
- Stránky ukazují podstatné informace. – Mnozí majitelé stránek mívají tendence se zbytečně rozepisovat. Pozor na to. Podrobná historie vaší firmy za posledních 20 let pravděpodobně nikoho nezajímá. Ty nejdůležitější informace na web samozřejmě dejte (do relevantních podstránek), ale méně je mnohdy více. S tvorbou webového obsahu vám rádi pomůžeme.
Při členění obsahu na webu jsou velkým pomocníkem vizuální prvky jako ikony, ilustrace nebo fotografie.
- Reprezentativní design – Webové stránky jsou vaše vizitka. I nejkvalitnější produkt bude na stránkách se špatným designem vypadat nevěrohodně. Kvalitní design zkrátka buduje důvěryhodnost značky. Když se navíc uživatel cítí na webu pohodlně, bude se rád vracet. Myslete na to a investujte do dobrého designera, který dokáže zvýšit váš obrat zásadním způsobem. Webové stránky umíme. Více informací najdete v našich referencích.
Cestou kvality se rozhodl jít například náš klient IDCom, pro kterého jsme realizovali design na míru
- Textový obsah na webu je čitelný – Pokud bude text na vašem webu špatně čitelný, nikdo ho nebude číst. Správně zvolená typografie dokáže dojem z webových stránek vylepšit o sto procent, v opačném případě ho ale umí potopit. Dejte na to pozor a obraťte se radši na profesionála, který má pro typografii cit.
Čitelnost textu ovlivňuje více faktorů. Mezi jeden z nejdůležitějších patří řádkování. Zdroj: uxplanet.org
- Web funguje pro všechna zařízení – Zhruba polovina návštěv webových stránek je z mobilních zařízení. Responzivní design se tedy stal pro úspěšné webové stránky naprostou nutností. Více o responzivním designu se dočtete zde.
Ukázka responzivního a neresponzivního webu. Zdroj: uxplanet.org
- Webové stránky jsou snadno dohledatelné – Marná snaha, i nejlepší web na světě bude k ničemu, pokud není dohledatelný. Do svého týmu tedy nezapomeňte přizvat SEO specialistu a odborníka na online marketing.
O tom, že se investice do reklamy vyplatí, se přesvědčil i náš klient, e-shop s erotickými pomůckami. Pomocí správně cílených PPC kampaní jsme mu během 6 měsíců zvýšili meziroční obrat o 227 %.
Splňuje váš web výše uvedené? Gratulujeme! Pokud máte u některých bodů pochybnosti, vhodnou možností je UX analýza webových stránek, kdy náš UX specialista vyhodnotí stav vašich stránek včetně možných řešení. Náš tým se pak rád postará o následnou realizaci.
Kdy jsou vhodnější úpravy stávajícího webu?
Ne vždy je redesign webových stránek nejlepším řešením. Přínos redesignu je nejdřív potřeba důkladně promyslet a podložit daty. Nezapomínejte, že uživatelé jsou přeci jen na původní design zvyklí. Své by mohl vyprávět například obchodní řetězec Marks & Spencer, kteří vynaložili za redesign neuvěřitelných 150 milionů liber, načež jim po spuštění nového webu poklesly tržby o 8 %. A jaké další chyby majitelé webových stránek dělají?
Kdy je redesign zbytečný:
- Stávající design se vám již okoukal a chtělo by to změnu
- Na webu se dlouho nic neměnilo
- Web splňuje své cíle
- Konkurence má hezčí stránky
Pokud web obecně splňuje svůj účel, své rozhodnutí o redesignu dobře promyslete. Uživatele můžete akorát zmást, nebo rovnou naštvat. Finance investujte raději do správy webových stránek, která vám zaručí daleko efektivnější výsledky. A to i v případě, že je web zastaralý. Když se design nebo struktura webu modernizuje postupně, uživatel přijme nové změny mnohem snáz. Začít se může například sjednocením designu na základě korporátní identity, zlepšením čitelnosti textového obsahu, zpřehledněním kompozice nebo zvýšením počtu konverzních prvků.
Někdy stačí drobné úpravy stylů a web se výrazně posune vpřed – úpravy na webu pro našeho klienta Diamantem.cz.
Správa webových stránek jde ruku v ruce se SEO optimalizací. Webdesigner zpravidla spolupracuje se SEO specialistou, který se stará o to, aby byly vaše služby snadno dohledatelné pro internetové vyhledávače. Kvalitní SEO zkrátka dělá s prodeji na webu divy. Komu jsme už se SEO pomohli se můžete dočíst v našich referencích.
Jak zjistit, že je čas na redesign
V některých případech vyjde po důkladných analýzách jako nejlepší řešení postavit web od základů znovu. Při správné strategii dokáže redesign dramaticky zvýšit obrat firmy, jako tomu bylo například u našeho klienta ESO Travel.
Redesign webu doporučujeme v těchto případech:
- Web neplní potřeby uživatele – pokud je web na míle vzdálený požadovaným výsledkům, nedá se v něm orientovat, je složitý na ovládání, případně je jeho vizuál natolik tragický, že by nutné úpravy byly příliš komplikované a mnohdy i finančně náročnější.
- Změnil se cíl webu – pokud zásadně měníte webovou strategii (např. začnete nabízet jiné produkty nebo služby), případně chcete na stránky umístit e-shop apod.
- Web není responzivní – mít ve 21. století neresponzivní web je cestou do pekel. Na výběr máte buď vytvoření responzivní verze webu ze současných stránek, což ovšem bývá finančně náročnější, nebo rovnou nové moderní stránky, které budou fungovat na všech zařízeních.
- Změna korporátní identity – s korporátní identitou je to stejné jako s webem – její změnu doporučujeme až po důkladném zvážení. Pokud se však pro ni rozhodnete, je potřeba ji vzít od podlahy. Webové stránky jsou nedílnou součástí korporátní identity, takže bude potřeba je upravit také.
Ukázka před a po redesignu naší oblíbené restaurace Pod Vyšehradem. Redesign postavený na redakčním systému WordPress posunul branding restaurace o 100 %.
Tvorba webových stránek: Jaké mám možnosti?
Tvorba webového designu na míru
Pokud se rozhodnete k redesignu webových stránek, máte na výběr ze dvou možností. Prvním z nich je realizace webdesignu na míru, kdy vám designer vytvoří originální grafiku.
Tomuto procesu předchází úvodní schůzka s klientem, kde si ujasníme cíle nových stránek, základní strukturu webu nebo důležité prvky. Po důkladné analýze následuje vytvoření wireframu, což je nákres rozvržení prvků na webu. Po jeho odsouhlasení se vytváří samotný design, který se po konzultaci s klientem doladí a následně aplikuje do kódu. Pokud si budete chtít web spravovat sami (např. vkládat články na blog), naši programátoři web nasadí do redakčního systému. Příklady webů s originální grafikou najdete v našich referencích.
Výhody:
- Originální design bývá u uživatelů daleko lépe zapamatovatelný
- Možnost vytvoření efektů a designu podle vašich představ
- Lépe se odlišíte od konkurence
Nevýhody:
- Design na míru je finančně nákladnější
- Proces zabere více času než design ze šablony
Cestou originálního designu se rozhodl jít například již zmíněný Kolokrám. Nejen u e-shopů je grafika na míru efektivním nástrojem, jak zvýšit uživatelský prožitek a získat před konkurencí náskok.
Webdesign ze šablony
Weby ze šablony získávají na popularitě. Výhodou je rychlost zpracování a finanční dostupnost. Dobrý webdesigner je navíc schopen design ze šablony upravit dle požadavků klienta.
Také zde proces tvorby webu spočívá v úvodní schůzce s klientem. Následuje výběr šablony, kterou si s klientem odsouhlasíme. Během samotné tvorby zůstává klient v obraze – proces a dodatečné úpravy s ním konzultujeme. Šablony bývají zpravidla postavené na redakčním systému, jako je Drupal nebo WordPress, takže si webový obsah můžete v budoucnu spravovat sami.
Výhody:
- Široký výběr kvalitních šablon
- Způsob, jak mít profesionální web za rozumnou cenu
- Rychlejší zpracování než u webu na míru
- Možnost přizpůsobení kompozice a designu šablony
Nevýhody:
- Jste omezeni šablonou – v případě pokročilých efektů můžete narazit na problém
- Existuje riziko, že některý z vašich konkurentů použije stejnou šablonu (dobrý webdesigner na to nicméně myslí a šablonu edituje, aby byla alespoň částečně originální)
V současnosti je na trhu široké spektrum kvalitních šablon. Příkladem je nový web pro našeho klienta Plant Design. Naše další reference webů na WordPressu najdete zde.
Pokud máte zájem o tvorbu nebo správu webových stránek, neexistuje nic jednoduššího – kontaktujte nás! Rádi vám pomůžeme s výběrem ideálního řešení pro vaše podnikání.
Přidat komentář