Jak vytvořit úspěšný web? Vyvarujte se těchto častých chyb
Realizovat profesionální webové stránky, které budou prodávat a budovat důvěryhodnost firmy, není jen tak. Mnozí tvůrci mívají tendence sáhnout k oblíbeným chybám, které můžou důvěryhodnost stránek zbořit jako domeček z karet. O jaké chyby se konkrétně jedná?
- Přehnaná kreativita
- Stavění webu na základě trendů
- Nízkorozpočtový web
- Žádná investice do správy webových stránek
- Podcenění obrazové přílohy
- Zanedbání typografických zásad na webu
- Responzivní webové stránky? Rozhodně!
Přehnaná kreativita
Možná to taky znáte. Z webové stránky na vás vyskočí přehršle animací, automatické hudby, blikajícího textu nebo videí, jako například v populárním webu Ling’s Cars. Pozor! Nezáleží, že se vám tento styl líbí. Je potřeba se na web vždy dívat očima uživatele. Takže všeho s mírou. Nebojte se tedy investovat do služeb grafického designera a UX specialisty, které se vám několikanásobně vrátí. Pamatujte, že vizuální stránka webu je vaší vizitkou.
Dobrá webová prezentace by měla být především přehledná a jasně strukturalizovaná. Jak jsem psala ve článku 7 nejčastějších chyb v UX řešení webů, stránka by měla být co nejjednodušší na ovládání. Uživatel by se měl dobře orientovat a jasně vědět, na co kliknout dál, aby to bylo v souladu s vašimi obchodními cíli.
Na chaotických stránkách vydrží jen fajnšmekři.
Stavění webu na základě trendů
Trendy jsou cool. Třeba takový parallax, který se držel na výslunní několik sezón (hezkou ukázku parallaxu najdete například zde). Pokud ale budete stavět web pouze na základě trendů, počítejte s tím, že vás brzy nemine redesign. U webů se stejně jako například u korporátní identity vyplatí určitá nadčasovost. Výhodou webových stránek je ovšem to, že se změny dají aplikovat postupně ve správě webových stránek. Pro uživatele tedy nejsou tolik bolestné jako u kompletního redesignu.
- Čtěte také! Slider na webu: Ano, nebo ne?
Pokud máte pocit, že váš web není úplně ono, vhodným řešením může být UX analýza webu. S touto službou máme řadu zkušeností a náš tým se pak může postarat i o následnou aplikaci úprav. Pro více informací nás neváhejte kontaktovat.
Nízkorozpočtový web
Proč investovat do nového webu, když mi ho Franta odvedle vytvoří za dvě piva? Tohle uvažování mnoha podnikatelů vede zoufalým spekulacím, proč váš web nevydělává. Správná webová prezentace se zkrátka nedá zhotovit na koleně. Úspěšný web vyžaduje počáteční investici do profesionálního týmu. Ten se skládá většinou z UX designera, grafika, kodéra, programátora, textaře, SEO specialisty a případně PPC specialisty.
Pokud chcete profesionálně vypadající web za rozumnou cenu, zvolte vytvoření webu za pomocí WordPress šablony. Ta vyjde mnohem levněji než webdesign vytvořený na míru. Více informací o tomto postupu jsem popsala ve článku o používání WordPress šablon.
Máme bohaté zkušenosti s tvorbou webových stránek na míru i s weby postavenými na šablonách. Pro více informací se podívejte na naše reference.
Žádná investice do správy webových stránek
Jednou z největších chyb firemních webů je myšlenka, že s vytvořením stránek veškerá práce končí. Omyl! Jak říká UX specialista Ilinčev, webové stránky jsou jako zahrada. Když se o ně nestaráte, brzy se změní v džungli. Do správy webu je tedy potřeba pravidelně investovat. Vyplatí se vám to nejen z hlediska vizuální stránky a technického provozu, ale zejména z hlediska SEO. Svět Google robotů je totiž nekompromisní. Více o vývoji SEO v tomto roce napsal můj kolega Pavel.
- Mohlo by vás zajímat! Správa webových stránek, nebo redesign: Jak si vybrat?
Ruku v ruce se správou webových stránek souvisí i časová investice do firemního blogu. Ten posílí nejen důvěryhodnost vaší značky, ale zároveň budete dostupnější právě pro internetové vyhledávače. Výhodným postupem je taky konverze v blogu na vaše služby, díky kterým můžete získat další klienty. Celý seriál o založení a rozvoji firemního blogu napsala moje kolegyně Sandra.
Příklad call-to-action tlačítek na našem blogu.
Podcenění obrazové přílohy
Člověk je vizuální tvor. Mějte tohle heslo na paměti a nezapomínejte na proložení webu obrazovou přílohou. Ať už se jedná o vektorové ilustrace na míru, infografiky, ikony nebo fotografie (chcete vidět víc? Koukněte do naší Galerie grafiky). Říká se, že člověk vnímá vizuální informace až 30 000x rychleji než prostý text. Zamyslete se tedy nad tím, jak váš textový obsah ozvláštnit. Doporučuji například oživení jednotlivých textových položek o ikonky. Obsah tak hned získá na zajímavosti.
Ukázka možnosti vizuálního ozvláštnění obsahu, které jsme realizovali na e-shopu Kolokrám.
Při použití obrázků na webu se často setkávám ještě s těmito postupy:
Použití klišé obrázků z fotobank
Fotobanka, nejlepší přítel grafika. Ano, ale… Při použití obrázků z fotobank se snažte vyvarovat klasickým klišé obrázkům usmívajícího se úředníka nebo modelingového týmu v oblecích, zvedajících palec nahoru. Obrázky tohoto typu působí nevěrohodným a neosobním, v lepším případě úsměvným dojmem. Klienti si je navíc mohou podvědomě asociovat s lacinou reklamou. Ideálním řešením je sáhnout po fotoaparátu a nafotit osobní fotky týmu. Působí to mnohem osobněji a důvěryhodněji.
Na fotky tohoto typu zapomeňte. (Zdroj obrázku)
Žádná komprimace obrázků na web
Obrázky pro použití na webu nikdy nezapomínejte optimalizovat! Fotka o 20 MB sice bude velmi kvalitní, ovšem pro použití na webu zbytečně velká. Výsledkem jsou pomalé stránky, které nejen uživatele odradí (podle UX specialisty Ilinčeva většina uživatelů očekává, že se jim web načte do 2 sekund!), ale také se propadají v SEO rankingu níže. Rychlost webu je tedy vždy dobré si otestovat a zaměřit se na problémové body, které web zpomalují. Pro kompresi obrázků bez ztráty kvality můžete použít například pohodlné online nástroje.
Zanedbání typografických zásad na webu
Typografie umí s vaším webem udělat divy. Mějte na mysli, že pokud bude textový obsah na vašem webu těžce čitelný, nikdo ho nebude číst. Myslete na správné formátování textů a nadpisů, řádkování nebo kontrast. Písmo na webu vždy zarovnávejte doleva! Proč se dozvíte v mém článku o webové typografii. Nezapomeňte také důležité prvky zvýraznit. Uživatel by měl na první dobrou vědět, o čem stránka je.
Zvýraznění důležitých prvků na e-shopu, které jsme aplikovali při realizaci webu pro našeho klienta Kolokrám. Naše další grafické reference najdete zde.
Responzivní webové stránky? Rozhodně!
O tom, že by každý web měl být optimalizovaný pro různá zařízení, se snad ani nemusíme zmiňovat. Responzivitu ale není radno zanedbat. Doba se mění a každým rokem podíl uživatelů z mobilních zařízení narůstá. Nejnovější statistiky ukazují, že zhruba 50 % uživatelů webových stránek je právě z mobilů. Myslí na to i Google, který responzivní a čitelné weby hodnotí v SEO rankingu výše. Nezapomínejte tedy web optimalizovat natolik, aby byl jeho obsah přehledný a reprezentativní pro všechna zařízení. Více o nutnosti responzivního designu se dozvíte v tomto článku.
Ukázka responzivního řešení webu, který jsme realizovali pro našeho klienta Elvis.cz
Přidat komentář