SEO v roce 2021

V oblasti SEO jsme svědky neustálých změn a dalšího vývoje. V následujícím článku poukážeme na nejnovější trendy, které souvisejí s optimalizací webů pro vyhledávače.
SEO v roce 2021

SEO se ustavičně vyvíjí a přední pozice ve vyhledávání nemá nikdo zajištěné natrvalo. Aktivity v této oblasti online marketingu však mají stále smysl. Asi 70 až 80 % uživatelů se zajímá výhradně o neplacené (organické) výsledky a zhruba 28 % těchto vyhledávání skončí konverzí, např. objednáním nějakého produktu či služby.

Jason Barnard říká, že každé ráno si opakuje tuto větu: „Umění SEO spočívá v zabalení vašeho obsahu tak, aby odpovídal produktu SERP od společnosti Google.

V kontextu moderního multimediálního SERPu to znamená:

  • Poskytnout nejlepší a nejefektivnější řešení problému, který trápí uživatele.
  • Nabídnout toto řešení ve formátu, který je v aktuálním kontextu pro daného uživatele nejvhodnější.
  • Zabalit obsah tak, aby byl náležitě přizpůsoben pro produkt společnosti Google (SERP).

Zkratka SERP (Search Engine Result Page) označuje stránku s výsledky vyhledávání ve vyhledávačích.

V tomto článku se podíváme na nejnovější trendy v oblasti SEO. Ale než se do nich pustíme, uvedeme stručné, leč výstižné shrnutí SEO strategie pro rok 2021 od  Lily Ray z digitální agentury Path Interactive: „Efektivní SEO strategie by měla začít tím, že se na web podíváte očima uživatele a zeptáte se sami sebe, zda jeho obsah je opravdu hodnotný, značka důvěryhodná a web se snadno používá (zejména v mobilních zařízeních).

Obsah článku:

Bruce Clay v úvodu článku „The Future of SEO: Where We’re Headed“ vzpomíná, jak v roce 1996 stačilo v SEO upravit webovou stránku jen pomocí klíčových slov: „Jedním z prvních nejlepších vyhledávačů byl Infoseek. Udělali jste změny na stránce a hned jste viděli, jaký vliv to mělo na umístění. (…) Postupem času úprava webové stránky pomocí klíčových slov už nestačila. Dalším faktorem se staly odkazy, algoritmy byly čím dál chytřejší, Google zavedl AI – no a zbytek už znáte. Dnešní SEO je velmi všestranný obor, který zahrnuje jak on-page optimalizaci, dění ‚mimo stránku‘, technické SEO, tak i důkladné pochopení toho, co je odbornost, autorita, důvěryhodnost, záměr, a dokonce i emoce.

Google kdysi prohlásil, že třemi nejdůležitějšími hodnoticími faktory jsou obsah, odkazy a RankBrain, ale jenom s tím si nevystačíte. Každý z těchto faktorů je pouze jedním z dílků velké algoritmické skládačky.“ Bruce Clay předpovídá vzrůstající důležitost technického SEO a uspořádání informací na webu tak, aby uživatel nalezl bez velkého úsilí vše, co potřebuje.

1. Umělá inteligence bude hrát v SEO čím dál větší roli

Umělá inteligence (AI) je schopnost strojů napodobovat lidské schopnosti. Vyhledávače se učí na základě dat, která získávají pomocí vyhodnocování chování lidí na internetu. V roce 2015 Google spustil RankBrain, který je součástí hlavního algoritmu Hummingbird. Slouží k vylepšení relevance vyhledávacích výsledků a snaží se odhalit záměr u složitějších vyhledávacích dotazů. V roce 2019 Google spustil algoritmus BERT, který je hodně podobný RankBrainu. Jedná se o algoritmus hlubokého učení pro zpracování přirozeného jazyka. Pomáhá vyhledávači lépe pochopit významový odstín a kontext slov zadávaných do vyhledávání a přiřadit k vyhledávacím dotazům relevantní výsledky.

  • Google nedávno zveřejnil výzkumnou studii o novém algoritmu SMITH. Tento algoritmus má rozumět dlouhým vyhledávacím dotazům a rozsáhlým textům mnohem lépe než algoritmus BERT. BERT rozumí slovům ve větném kontextu, zatímco SMITH rozumí jednotlivým pasážím v kontextu celého textu. Používá Google algoritmus SMITH? Google většinou neříká, jaké konkrétní algoritmy používá. Dokud Google oficiálně neprohlásí, že k pochopení textových úseků na webových stránkách využívá tento nový algoritmus, lze o tom jen spekulovat. Zdroj: Roger Montti, „Google's SMITH Algorithm Outperforms BERT".

AI

Pište přirozeným jazykem

Jak optimalizovat pro RankBrain? Gary Illyes z Googlu tvrdí, že můžeme optimalizovat pro RankBrain tím, že budeme používat přirozený jazyk: „Jde o to, zajistit, aby uživatel získal výsledek, který je nejlepší pro jeho dotaz. Pokud píšete přirozeným jazykem, není třeba nic víc dělat. Pokud svůj obsah zaplníte klíčovými slovy, s největší pravděpodobností vám to nijak neprospěje.“ Webcopywriting sice přihlíží k vyhledávačům a jejich algoritmům, ale rozhodující je uživatel.

Maria Kalyadina v článku „SEO Copywriting Guide: A Smarter Approach To Ordering Content“ říká, že „SEO copywriting usiluje o nalezení nejvyváženějšího poměru mezi obsahem, který zaujme (a přesvědčí) uživatele, a obsahem, který Google řadí vysoko ve výsledcích vyhledávání.“ Vytvářejte obsah, který srozumitelným způsobem zpracovává určité téma, a klíčová slova používejte s rozvahou, jen tam, kde je to třeba.

V roce 2013 byl spuštěn algoritmus Hummingbird („Kolibřík“), který upozornil na důležitost vyhledávacích řetězců před klíčovými slovy. Google se zaměřuje na témata a pojmy. Proto se určitý obsah může umisťovat i na slova, která na dané stránce nejsou.

Steven van Vessum, spoluzakladatel webové aplikace ContentKing, v článku „The 7 Most Important Things I've Learned About SEO This Year" upozorňuje, že umělá inteligence zásadním způsobem ovlivní tvorbu obsahu. Jazykový model GPT-3 od OpenAI umožňuje počítačům vytvářet texty, které se téměř shodují s těmi, jež napsali lidští autoři.

2. Hlasové vyhledávání ovlivní podobu vyhledávacích dotazů

O rostoucím zájmu o hlasové vyhledávání se mluví už delší dobu, ale podporu hlasového vyhledávání do evropských jazyků včetně češtiny Google teprve chystá.

Velký význam má hlasové vyhledávání pro tzv. local business neboli firmy v okolí.

Hlasové hledání se podobá přirozené konverzaci a častěji se v něm vyskytují longtailové výrazy, zatímco když lidé zadávají svůj dotaz písemně, mají tendenci se vyjadřovat úsporněji. Pomocí hlasového vyhledávání například zadáte: „Jaké jsou nové trendy v SEO pro rok 2021?“, kdežto v klasickém vyhledávání napíšete „nové SEO trendy 2021“.

Voice Search

Na internetu existují nástroje, kde je možné se inspirovat otázkami, které uživatelé hledají a týkají se určitého podnikání: např. AnswerThePublic.com. Dobrá zpráva je, že zahrnuje i vyhledávání v češtině, ale budete-li chtít využít jeho funkce, budete za ně muset zaplatit.

3. „Mobilní přívětivost“ webu

Mobilní přívětivost webu; responzivita

Dne 26. března 2018 Google oznámil, že začíná s migrací stránek na mobile-first indexing. Roboti začali rozlišovat mezi mobilní a desktopovou verzí, přičemž hlavní verzí pro indexování je ta mobilní. Očekává se, že do roku 2025 bude prostřednictvím mobilních zařízení vyhledávat téměř 73 % uživatelů. Pomocí testu použitelnosti v mobilech si ověřte, jak snadno může používat návštěvník vaši stránku na mobilním zařízení. Také nahlédněte do služby Google Search Console, která vás upozorní na kritické chyby webu.

Kvalitní obsah webu

4. Srozumitelný a věcně správný obsah

Pokyny pro hodnotitele kvality vyhledávání a průvodce Začínáme s optimalizací pro vyhledávače (SEO) od Googlu doporučují, abychom vytvářeli stránky s vyčerpávajícím [comprehensive] obsahem: „Obsah by měl být věcně správný, jasně napsaný a vyčerpávající. Pokud svou stránku například popisujete jako recept, poskytněte úplný recept, podle něhož lze snadno postupovat, nikoliv jen seznam ingrediencí nebo základní popis pokrmu.“ (Slovo comprehensive se v Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání [s. 168] vyskytuje celkem 31x.)

V diskusi na Twitteru však John Mueller řekl, že ne vždy je třeba, aby byl obsah vyčerpávající: „A mimoto všechny stránky nemusejí být vyčerpávající, někdy lidé chtějí jen rychlou a jednoduchou odpověď.Roger Montti ve svém článku „Google's Mueller Tweets About Content and Ranking“, který shrnuje tuto diskusi, k tomu dodává, že „i toto by Google možná měl přidat do svého průvodce Začínáme s optimalizací pro vyhledávače (SEO)“.

5. Funkce vybraných úryvků (featured snippets)

V horní části SERPu se ve zvláštním poli zobrazují tzv. vybrané úryvky (featured snippets), které poskytují rychlou odpověď nebo souhrn s úryvkem obsahu relevantního webu. V červnu 2020 Google oznámil aktualizaci vybraných úryvků. V případě některých vybraných úryvků se po kliknutí dostane uživatel přímo k textu, který je relevantní pro daný vyhledávací dotaz.

Vybrané úryvky (featured snippets)

Viditelné umístění v SERPu může být dokladem autority vaší značky a stejně tak to mohou vnímat i uživatelé. Zejména na mobilních obrazovkách mohou vybrané úryvky zabírat až přes 50 % plochy.

Studie, na které se podílely SEMrush a Brado, zjistila, že 29 % dotazů, které spouštějí vybrané úryvky, začíná slovem uvozujícím otázku. Otázka se slůvkem „proč“ spouštěla většinu vybraných úryvků.

6. Kdy psát a kdy nepsat popisky stránek (meta descriptions)?

V minulosti se ti, kdo chtěli optimalizovat web, mimo jiné zabývali metaznačkou „description“ neboli popiskem stránky -  jeho správnou délkou, použitím klíčových slov v jeho textovém znění atd. Jsou popisky stránek důležité z hlediska SEO i dnes? Používáte-li nějaký SEO nástroj, určitě vám bude hlásit, že některé stránky na vašem webu nemají vyplněný popisek stránky, případně že jsou příliš krátké nebo příliš dlouhé. Co s tím?

Meta description je HTML tag, který se může zobrazit na stránce s výsledky vyhledávání v úryvku (snippet) pod titulkem.

Ukázka úryvku na stránce s výsledky vyhledávání

O metaznačce „description“ se říká, že je to neplacený reklamní prostor ve vyhledávání, Je to upoutávka, jejíž dobře napsaný text je pozvánkou k návštěvě dané stránky.

Stephen Watts v článku „When (& When Not) to Write Meta Descriptions“ uvádí několik důvodů, proč se vám do psaní popisků stránek možná nebude chtít.

  • Google neustále testuje a mění způsob zobrazování výsledků vyhledávání.

Obecné pravidlo zní, že text popisku stránky  by neměl přesáhnout 155 znaků. Pokud se vejdete do tohoto rozsahu, máte jistotu, že se text popisku zobrazí ve vyhledávání celý. Pokud doporučený počet znaků překročíte, bude text „useknutý“. 

Popisky stránek mohou být libovolně dlouhé, ale Google obvykle zkracuje úryvky na 155-160 znaků. Nejlepší je, když jsou popisky natolik dlouhé, aby byly dostatečně popisné, proto doporučujeme popisky v rozsahu 50-160 znaků. Pamatujte, že ‚optimální‘ délka se bude lišit v závislosti na situaci a vaším hlavním cílem by mělo být poskytnout hodnotu a podpořit kliknutí.“ Zdroj: Moz, „Meta Description [2021 SEO]“.

Koncem roku 2017 Google prodloužil popisky stránek ze 160 znaků až takřka na 230 znaků. V květnu 2018 Danny Sullivan na Twitteru potvrdil, že se Google znovu vrací ke kratšímu popisku, a zároveň také uvedl, že délka tohoto tagu není pevně stanovena. 

  • Google si většinou vytváří vlastní úryvek popisku, a to i v případě, že máte popisek stránky vyplněný. 

Google sice doporučuje, aby každá stránka vašeho webu měla  meta description, zároveň však upozorňuje, že k vašemu vytvořenému popisku nemusí přihlížet.

Google někdy použije značku <meta name="description"> ze stránky pro vygenerování úryvku výsledků vyhledávání, pokud si myslíme, že uživatelům poskytne přesnější popis, než by bylo možné získat čistě z obsahu stránky. (…) Délka meta popisu není omezena, ale úryvky výsledků vyhledávání se zkracují podle potřeby, obvykle tak, aby se vešly na šířku zařízení“ (Google Search Central Blog: „Create good titles and snippets in Search Results“).

Slůvko „někdy“ je tu velmi důležité. Popisky stránek bychom neměli ignorovat, ale ani přeceňovat. Co je lepší? Trávit čas optimalizací popisků stránek, i když není u nich zaručeno, že je vyhledávač použije, nebo se spíše zaměřit na obsah, který vyhledávače a uživatelé používají vždy?

  • Ne každá stránka je důležitá z hlediska SEO

Nenechte se zmást různými SEO konzultanty ani chytrými nástroji. Nepotřebujete mít vyplněný meta tag description pro každé stránku, ale pro některé typy stránek je to nanejvýš vhodné.

Domovská stránka (home page) nemusí být tou nejdůležitější vstupní stránkou, přesto si však zaslouží kvalitní popisek. Mnoho těchto stránek slouží  totiž spíše jako rozcestník, obsahují hodně vizuálních prvků atd. Čím méně textu na stránce je, tím je pravděpodobnější, že bude potřebovat vyplněný popisek.

Stránky kategorií a produktové stránky: Pokud provozujete e-shop, jsou to nejdůležitějšími stránky vašeho webu, které slouží k uspokojení zájmu potenciálních zákazníků. Určitě stojí za to věnovat svůj čas jejich vyladění a vyplnění popisku stránky.

Blogové příspěvky: Pokud máte v blogu hodně starých článků pouze 10 % z nich je významným zdrojem návštěvnosti z organického vyhledávání, zaměřte své úsilí na ně. Vylepšení popisku u starého obsahu, který se neumisťuje (a v současném stavu se nikdy umisťovat nebude), vaši návštěvnost ani web vůbec nezlepší - i když vám nástroj SEO může tvrdit opak!

Doporučení pro psaní tagu meta description:

  • Pište popisky stránek tak, abyste co nejlépe vystihli obsah dané stránky.
  • Klíčové slovo uvádějte na začátku věty přirozeným způsobem a zbytečně ho neopakujte.
  • Ať jsou vaše  popisky poutavé a unikátní.
  • Popisek by měl obsahovat cca 140 až 160 znaků (maximálně 920 pixelů).

Zdroj: Gemma Fontané, „Full List of Meta Tags, Why They Matter for SEO & How to Write Them“.

7. Služba Objevit (Google Discover) a vylepšení prediktivního vyhledávání

V roce 2017 byla spuštěna služba Google Feed, která byla o rok později přejmenována na Google Discover. Jedná se o vyhledávání, k němuž není potřeba žádný vyhledávací dotaz od uživatele. Tato služba poskytuje novinky a články na domovské mobilní stránce. Je založena na umělé inteligenci, takže se každému uživateli zobrazí články, které odpovídají jeho zájmům. Vytvářejte proto aktuální obsah s pravdivými informacemi a kvalitními obrázky.

8. Efektivní SEO strategie se neobejde bez videa

YouTube video

Internetový server YouTube má více než 1 miliardu uživatelů. Pokud nevytváříte videoobsah, je právě čas začít. Podle zprávy počítačové firmy Cisco se předpokládá, že video překoná všechny ostatní formy obsahu. Optimalizace zlepší vaši viditelnost na YouTube. O umístění ve vyhledávání na YouTube rozhoduje několik faktorů, včetně toho, jak dobře se název (titulek), popis a obsah videa shodují s uživatelským dotazem. Důležitou složkou je také zapojení uživatelů.

9. Page Experience („Dojem ze stránky“)

Podle původního časového rozvrhu měl Google v květnu 2021 zavést nový hodnoticí signál Page Experience („dojem ze stránky"). Nakonec byl nový algorimus spuštěn v červnu 2021. Součástí Page Experience jsou metriky Core Web Vitals, které zohledňují rychlost, responzivitu a vizuální stabilitu rozvržení stránky. Dojem ze stránky se dále bude hodnotit podle použitelnosti v mobilních zařízeních a používání protokolu HTTPS. Do hodnocení se zahrne i dojem z reklamy na stránce. Tato aktualizace byla původně určena pouze pro mobilní vyhledávání. Nyní se dozvídáme, že se v budoucnu bude týkat i vyhledávání na stolních počítačích.

Doporučené články:

10. Brandovaný obsah oslovuje čím dál víc lidí

Na začátku ledna 2021 americká společnost Contently udělala průzkum v oblasti obsahového marketingu, pro který si vybrala vzorek 1 072 Američanů.

V marketingu hraje důležitou roli rozpoznávání značky. Tvorba obsahu stojí čas a peníze, a přitom nelze zaručit, že lidé budou vašim aktivitám věnovat pozornost.

Proto je povzbudivé, že 80 procent respondentů v loňském roce četlo, zhlédlo nebo poslouchalo nějaký brandovaný obsah.

Graf znázorňující, jak respondenti konzumují obsah (zdroj: Contently)

Graf znázorňující odpověď respondentů na otázku, zda  v loňském roce četli, viděli nebo poslouchali nějaký brandovaný obsah. Zdroj obrázku: Contently.

 

  • 63 % lidí důvěřuje více značkám než mediálním společnostem nebo sdělovacím prostředkům.
  • Pokud jde o typ obsahu, tam byly výsledky vyrovnané: 30 % respondentů uvedlo video, 28 % vizuální obsah, jako např. fotografie, memy, a 25 % text.
  • Pouze 26 % lidí důvěřuje tzv. infuencer marketingu.

Zdroj: Jordan Teicher, „2021 Contently Report: What Buyers Want From Content Marketing“.

Chcete, aby byl váš obsah vidět?

Obraťte se na naše SEO specialisty! S jejich pomocí obsah vašich stránek určitě nezapadne.

Závěr

Naznačili jsme nejdůležitější trendy v oblasti SEO. Je třeba sledovat další vývoj ve vyhledávání a umět na něj vhodně reagovat, ale zároveň je také třeba neopouštět „staré dobré a osvědčené věci“, protože hodnoty, jako je pravdivost, důvěryhodnost a užitečnost nikdy neztratí svou platnost.

David Gasparyan, generální ředitel společnosti Phonexa, platformy pro měření a analýzu dat pro optimalizaci marketingových kampaní, říká: „Podstatným prvkem SEO je důvěryhodnost. Když zákazník provádí vyhledávání, hledá informace, kterým může věřit. Očekává, že výsledky vyhledávání budou správné a spolehlivé. (…) Když se ve výsledcích vyhledávání umisťujete na přední pozici, je to pro vaše zákazníky známka toho, že jste důvěryhodným zdrojem informací. Spotřebitelé chtějí značky, na které se mohou spolehnout, a výzkum ukázal, že důvěra je pro ně důležitým faktorem. Když děláte SEO, zavazujete se ke sdílení užitečného a ověřeného obsahu.“

Tony Wright, který se věnuje SEO už od roku 1997, říká, že začínající marketéři dělají největší chybu v tom, že chtějí najít „nejlepší řešení". Spoustu času věnují analýze stránek, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, a doufají, že objeví zázračný způsob, který dostane jejich web na přední pozice.

Odvětví SEO je plné osobností, jimž se vyplatí naslouchat, ale není vždy jednoduché poznat, kdo z nich má zaručený recept na úspěch a kdo ne. Když se nováčci obracejí na své zkušené kolegy, často dostávají zdánlivě protichůdné rady. 

 „Před pár dny jsem na Twitteru diskutoval s jedním čtenářem, který si myslí, že Google špatně hodnotí weby s vysoce kvalitními informacemi. Argumentoval jsem tím, že ačkoli jistě existuje mnoho do očí bijících příkladů, kdy Google zobrazí web, který pro konkrétní dotaz nedává smysl, mnohem častější jsou případy, kdy se mu to povede. (...) John Mueller z Googlu nedávno na Twitteru uvedl, že při posuzování kvality musejí webmasteři věnovat pozornost celému webu, nejen stránkám, které se neumisťují nebo nejsou indexovány. (...) Kvůli umístění, zejména jedná-li se o konkurenční klíčová slova, je nutné vytvářet hodnotný obsah pro celý web.“
 

Mou nejlepší radou je, abyste co nejvíce času věnovali porozumění tomu, co vaši potenciální zákazníci hledají, a to jim pak poskytli." Zdroj: Tony Wright, „3 Indispensable Pieces of SEO Advice for Beginners & Clients

  • Neméně důležité je sledovat trendy v digitálním marketingu jako takovém. Podívejte se, jaké to byly za rok 2021.
  • Užitečným zdrojem poučení je historie SEO. Připomeňte si důležité události z tohoto odvětví, jehož historie se začala psát v polovině 90. let minulého století.

Použité zdroje:

Connor Lahey, „12 SEO Trends to Know for 2021“.

Danny Goodwin, „10 Important 2021 SEO Trends You Need to Know".

Jason Barnard, „Darwinism & Google SERPs As Product: Revisiting How Search Works“.

John Lincoln, „The 3 Biggest Things Coming For SEO In 2021 and Beyond“.

Katherine Edwards, „SEO TRENDS FOR 2021: The world is changing. Be ready!“ 

Vylepšete své seo

napište nám

Související články: 

SEO specialista: Co by měl umět a znát?

SEO specialista
Jaké dovednosti a znalosti se očekávají od odborníka na SEO, kterému záleží na tom, aby jeho práce p

SEO: Velký FAQ

FAQ
Připravili jsme pro vás odpovědi na specifické otázky z oblasti SEO, které budeme průběžně aktualizo

ASO: Obdoba SEO ve světě mobilních aplikací

ASO - optimalizace pro obchod s mobilními aplikacemi
Trh s mobilními aplikacemi se v posledních letech rozrůstá mílovými kroky.

Přidat komentář