Historie SEO: Kde má kořeny a jak se vyvíjelo?

Nahlédněme do historie SEO neboli optimalizace pro vyhledávače a připomeňme si některé důležité události z tohoto odvětví, jehož historie se začala psát v polovině 90. let minulého století.
SEO

Historie SEO začíná v polovině 90. let 20. století. Pro pojmenování této činnosti se původně používaly termíny, v nichž se většinou kladl důraz na viditelnost ve výsledcích vyhledávání: search engine placement, search engine positioning, search engine ranking. Nakonec se ujalo označení search engine optimization neboli SEO. Do češtiny se překládá jako „optimalizace pro vyhledávače“, ale tento doslovný překlad je pro mnohé neuspokojivý či dokonce zavádějící. V následujícím článku si uděláme menší exkurz do minulosti a povíme si, kde má tato disciplína kořeny a jak se vyvíjela.

Kdo vymyslel označení SEO (optimalizace pro vyhledávače)?

Podle Boba Heymana, spoluzakladatele internetové marketingové agentury Cybernautics, přispěl ke vzniku nového odvětví velmi rozčilený manažer americké rockové kapely Jefferson Starship. Ten se nemohl smířit s tím, že oficiální web zmíněné kapely, který jim vytvořila právě agentura Cybernautics, se v té době zobrazoval ve vyhledávači AltaVista až někde na 4. stránce. V pondělí ve tři hodiny ráno to zavolal Bobu Heymanovi. Kapela byla na turné a manažer se chtěl pořadateli pochlubit, že Jefferson Starship mají vlastní webové stránky. Bohužel si nemohl vzpomenout na přesnou adresu URL (www.jstarship.com, dnes již nefunkční), a tak zkusil zadat do vyhledávání název „Jefferson Starship". K jeho značné nelibosti se domovská stránka jejich webu na 1. stránce v SERPu neobjevila, což okomentoval několika peprnými výrazy.

Heyman na to zareagovat tím, že hned druhý den svolal svůj tým a vysvětlil jim, že „schopnost ovlivnit umístění ve vyhledávačích je naší novou prioritou", a nazval tento nový obor Search Engine Optimization. Tento příběh, který se odehrál v létě 1995, je popsán v knize Net Results: Web Marketing That Works (1998). Vše tedy nasvědčuje tomu, že pojem SEO vznikl v letech 1995-1997.

Co je SEO?

SEO (Search Engine Optimization) je postup, který přivádí relevantní návštěvnost z neplaceného (organického) vyhledávání. Označuje činnosti, které zlepšují viditelnost webu ve vyhledávačích. 

„SEO označuje optimalizaci pro vyhledávače, což je postup, kterým zvyšujete množství a kvalitu návštěvnosti svého webu prostřednictvím organických výsledků vyhledávání.“ (Zdroj: „What is SEO? Search Engine Optimization 2021 - Moz“.)

Kritika anglického termínu SEO i jeho českého překladu

Julia McCoy v článku z roku 2018 říká, že zkratka SEO nevyjadřuje přesně to, co dělají marketéři v oblasti vyhledávání nebo ti, kdo pracují s obsahem:

  • Optimalizujeme vyhledávače? Ne.
  • Optimalizujeme snad pro vyhledávače? Vůbec ne.

„Optimalizujeme obsah a webové stránky pro uživatelský zážitek (nebo bychom to měli dělat).

Loren Baker, jehož článkem „20 Years of SEO: A Brief History of Search Engine Optimization“ jsme se inspirovali, tvrdí, že „i když označení SEO není dokonalé - koneckonců, neoptimalizujeme vyhledávače, nýbrž naši přítomnost v podobě webu - zůstává preferovaným pojmem pro náš obor již 20 let a pravděpodobně tomu tak bude i v blízké budoucnosti.“

Marek Prokop v rozhovoru z roku 2009 říká, že anglický termín je „ještě idiotštější než v češtině“ a sám by zvolil „optimalizaci nalezitelnosti na internetu“ nebo něco v tom smyslu. I když se v akronymu SEO skrývá slovo „vyhledávač“ (search engine), v dnešní době se pozornost přesouvá na ty, kteří tuto službu používají: v centru pozornosti je vyhledávající a jeho záměry. Svou jasnozřivost projevil Marek Prokop ve zmíněném rozhovoru, když prohlásil, že „lidé v SEO jsou mnohem důležitější než stroje a proto tak zatvrzele říkám, že SEO není optimalizace pro vyhledavače“.

Neexistuje „bílé“ ani „černé“ SEO

Termín black hat („černý klobouk“) pochází z westernů z konce 50. let minulého století, v nichž černá nebo bílá barva klobouku odlišovala padouchy od kladných hrdinů. V oblasti SEO nosí „černý klobouk" ti, kdo používají zakázané postupy, jimiž chtějí zlepšit pozice webové stránky ve vyhledávačích. Dnes se pomocí termínů black hat a white hat rozlišují „záporní“ a kladní“ hackeři.

Jenže techniky zvané Black Hat SEO nefungují! K čemu vám bude například keyword stuffing neboli tapetování klíčovými slovy, když si tím znepřátelíte vyhledávače a odradíte uživatele? Nepřirozeně vysoký počet vybraného klíčového slova nebo fráze v obsahu webu negativně hodnotí Google i Seznam. Julia McCoy tvrdí, že existuje pouze jedno SEO, a to „uživatelsky přívětivé SEO, zaměřené na člověka“.

Z historie vyhledávání

V roce 1994 vytvořili Jerry Yang a David Filo ze Standfordské univerzity katalog Yahoo!  V roce 1995 se objevují vyhledávače Metacrawler, Excite, AltaVista, Inktomi/Hotbot, AskJeeves a GoTo. V roce 1997 spustil Seznam své vlastní fulltextové vyhledávání, které indexovalo 1,2 milionů stránek, pod názvem Kompas. Kompas uživatelům poprvé umožnil zadávat dotazy s českou diakritikou. V roce 1996 Larry Page a Sergej Brin spustili vyhledávač BackRub, který uměl hodnotit odkazy mířící na danou stránku, a v roce 1998 založili firmu Google Inc. Název vznikl z pojmu googol, kterým se v matematice označuje číslo skládající se z jedničky následované stovkou nul. Své první sídlo měl Google v garáži v kalifornském Menlo Parku.

Počátky SEO

Zpočátku veškeré SEO spočívalo v úpravách na stránce (on-page): tvorba relevantního obsahu, dostatečné množství textu, validní zdrojový kód a také i interní a externí odkazy. Pokud jste se chtěli dobře umisťovat, zaplnili jste obsah webových stránek a textové znění metaznaček klíčovými slovy. Dnes se tomu říká keyword stuffing („tapetování klíčovými slovy“) a je to zakázaná technika.

Přestože odkazy byly pouze jednou ze součástí hlavního algoritmu Google, odborníci na SEO je považovali za nejdůležitější faktor – a tak vznikl linkbuilding („budování zpětných odkazů“). Během příštího desetiletí se všichni snažili získat co největší počet odkazů v naději, že se web bude umisťovat na předních místech. Odkazy se však staly velmi zneužívanou technikou, kterou pak musel Google v příštích letech řešit.

2000 – vznik reklam AdWords

V roce 2000 k organickým výsledkům ve Vyhledávání Google přibyly reklamy AdWords. Tyto reklamy v placeném vyhledávání se začaly zobrazovat nahoře, dole a napravo od neplacených výsledků. V roce 2016 Google tyto reklamy z pravého sloupce odstranil.

2006 – Google kupuje YouTube

V říjnu 2006 společnost Google získala síť YouTube. Tato síť se stala druhým nejpoužívanějším vyhledávačem na světě. Dnes má YouTube více než miliardu uživatelů. Díky své rostoucí popularitě se optimalizace (SEO) pro YouTube stala klíčovým pro značky, firmy a jednotlivce, kteří chtěljí být na tomto kanálu viditelní.

Uvedení GA a GWB

V roce 2006 Google uvedl na trh také dva velmi důležité produkty: Google Analytics a Google Webmaster Tools (tato služba byla později přejmenována na Search Console).

V roce 2007 Google začal kombinovat tradiční výsledky organického vyhledávání s jinými typy vertikálních výsledků, jako jsou zprávy, videa a obrázky.

První významný update: algoritmus Florida

Dne 16. listopadu 2003 byla spuštěna první významná aktualizace, která ovlivnila výsledky vyhledávání na Googlu. Na mušku si vzala pochybné SEO praktiky z konce 90. let, jako například hromadění klíčových slov, skryté odkazy atd. I když se mnoho SEO odborníků domnívalo, že Florida postihovala zejména vysoce komerční fráze, nikdy se to nepotvrdilo. Pravděpodobnější je, že se tato aktualizace týkala pouze spamovacích technik a přispěla k tomu, že webmasteři si začali více hledět kvality obsahu

Užitečná „zvířátka“ Panda a Penguin („Tučňák“)

V letech 2011 a 2012 proběhly dvě velké aktualizace, které významným způsobem ovlivnily SEO v oblasti tvorby obsahu a linkbuildingu.

V únoru 2011 byl spuštěn algoritmus Panda, jehož cílem bylo zkvalitnění výsledků vyhledávání. Vzhledem k jeho zacílení na tzv. „obsahové farmy", nazval Danny Sullivan tento algoritmus „Farmer Update“. Ve svém článku „Google Forecloses On Content Farms With "Panda" Algorithm Update“ z 24. února 2011 píše: „Google pravidelně upravuje svůj algoritmus, ale většina těchto změn je tak nepatrná, že je málokdo zaznamená. Tato změna je něco jiného. Google říká, že ovlivní 12 % (přesně 11,8 %) jeho výsledků vyhledávání ve Spojených státech (…).“ 

Později Google prozradil, že interně byla tato aktualizace pojmenována „Panda“. Dne 12. srpna 2011 zavedl Google Pandu pro další jazyky, včetně češtiny. Poslední potvrzený update proběhl v červenci 2015 a v roce 2016 se algoritmus Panda stal součástí hlavního algoritmu.

O rok později spatřil světlo světa algoritmus Penguin, který se zaměřil na podvodné praktiky s odkazy, První verze algoritmu byla spuštěna 24. dubna 2012. V září 2016 Google oznámil, že Penguin Update byl začleněn do hlavního algoritmu. 
 

Diagram znalostí (Knowledge Graph)

Výsledky vyhledávání Google někdy zobrazují informace, které pocházejí z Diagramu znalostí (Knowledge Graph), což je databáze miliard faktů o lidech, místech a věcech. Diagram znalostí od Googlu poskytuje rychlý přehled relevantních informací. Bez dalšího hledání se dozvíte například, jak vysoký je Lomnický štít nebo Eiffelova věž apod. 

„Diagram znalostí vám umožňuje vyhledávat věci, lidi nebo místa, o kterých Google ví - památky, celebrity, města, sportovní týmy, budovy, geografické prvky, filmy, nebeské objekty, umělecká díla a další - a okamžitě získat relevantní informace na váš dotaz“ (Amit Singhal, „Introducing the Knowledge Graph: things, not strings“).

Mobile-First

V roce 2015 mobilní vyhledávání na Googlu poprvé předstihlo desktopové vyhledávání. Dne 21. dubna 2015 Google spustil algoritmus Mobilegeddon, jenž měl v mobilním vyhledávání zvýhodnit weby, které jsou přizpůsobené mobilům, ať už je to responzivní web nebo nějaká mobilní verze. Tento algoritmus běží v reálném čase a hodnotí každou adresu URL zvlášť. 

Dne 26. března 2018 Google oznámil, že začíná s migrací stránek na mobile-first indexing. Roboti začali rozlišovat mezi mobilní a desktopovou verzí, přičemž hlavní pro indexování je verze mobilní. Proto je důležité, aby web byl responzivní nebo měl mobilní verzi, která má stejný obsah jako plná verze.

Umělá inteligence: RankBrain a BERT

Vyhledávání Google je dnes navrženo tak, aby sloužilo co nejlépe uživatelům a poskytovalo jim užitečné informace a spolehlivé odpovědi na jejich otázky. Proto Google integroval AI do všech svých produktů - Vyhledávání, Gmailu, Google Ads a dalších.

Součástí hlavního algoritmu Hummingbird je RankBrain, který slouží k vylepšení relevance vyhledávacích výsledků a snaží se odhalit záměr u nejasných vyhledávacích dotazů. V roce 2019 Google spustil algoritmus BERT, který se zaměřuje na lepší pochopení vyhledávacích dotazů a obsahu na stránce.

Zpráva o stavu SEO v roce 2021 (SEJ)

Na počátku září 2021 představila online platforma Search Engine Journal svou zprávu o stavu SEO v roce 2021, která vznikla ve spolupráci s digitální marketingovou agenturou Straight North. Průzkumu se zúčastnilo 2 830 SEO profesionálů z celého světa (61,4 % z nich bylo z USA). Údaje byly shromážděny v období od 30. dubna do 4. června 2021. Z průzkumu se například dozvíte:
- jaké byly výsledky v SEO za poslední rok;
- co představuje největší hrozbu pro toto odvětví v příštích letech.

Mnoho klientů nejprve snížilo své rozpočty na SEO, ale část z nich je pak opět rychle navýšila. Ron Lieback ze společnosti Content Mender říká: „Mnozí z nich snížili své rozpočty, protože přišli o své klienty/zákazníky, což znamenalo omezení výdajů na tvorbu nového obsahu a sledování technického SEO." Někteří klienti se rozhodli nastalou situaci využít. Lieback k tomu poznamenává: „Jakmile začaly klesat pozice konkurentů, mnoho klientů soustředilo své úsilí na oblast SEO, někteří zdvojnásobili objem nového obsahu, jiní však snížili rozpočty."

Co očekávají klienti od SEO?

  • 38,6 % SEO profesionálů uvedlo, že jejich klienti považují SEO za nezbytnou součást marketingu.
  • 21 % SEO specialistů říká, že nejčastějším cílem je zvýšení návštěvnosti.
  • Nejžádanější službou je podle 31,3 % respondentů obsahový marketing, následuje analýza a návrh klíčových slov (30,8 %) a webdesign (25,5 %).

Zdroj: Shelley Walsh, „The State of SEO 2021: Key Industry Survey Findings [Research]“.

Page Experience Update

V polovině června 2021 Google spustil aktualizaci nazvanou Page Experience („Dojem ze stránky"), která se týká především mobilního vyhledávání. Tato aktualizace upřednostňuje webové stránky, které nabízejí přívětivé uživatelské prostředí. 

Tato aktualizace zahrnuje následující signály:

  • metriky Core Web Vitals,
  • použitelnost v mobilních zařízeních, 
  • bezpečné procházení webu (bezpečnostní problémy),
  • používání protokolu HTTPS, 
  • dojem z reklamy.

V levém sloupci služby Google Search Console se objevil nový přehled s názvem Dojem ze stránky.

Po krátké době však byl změněn počet indikátorů kvality stránky: z přehledu v Google Search Console byly odstraněny indikátory Bezpečnostní problémy a Prostředí reklam (Dojem z reklamy). 

Pro desktopy budou platit od února 2022 stejné faktory a prahové hodnoty, jako pro mobilní vyhledávání, pouze z toho vypadne „použitelnost v mobilních zařízeních".

Kolik hodnoticích faktorů používá Google?

Určitě jste už narazili na informaci, že Google řadí výsledky vyhledávání podle asi 200 hodnoticích faktorů. Tento údaj se poprvé objevil někdy v roce 2009, kdy Matt Cutts zmínil, že v algoritmu Googlu je „více než 200 proměnných". Ve vysílání SEO Office Hours z 24. 9. 2021 John Mueller řekl, že Google od tohoto čísla upouští, protože je „dost zavádějící“, zavádějící v tom smyslu, že je těžké určit počet hodnoticích signálů, které Google používá. Hodnoticí faktory nelze jednoduše seřadit podle důležitosti do pomyslného seznamu v tabulce. Zdroj: Roger Montti, „Google Has Moved Away From 200 Ranking Signals Number".

Tři hlavní pilíře pro efektivní SEO

1. Porozumění.
Jak dobře Google rozumí tomu, kdo jste, co nabízíte a kdo je vaše publikum?

2. Věrohodnost.
Je Google přesvědčen, že vaše firma je lepší než vaše konkurence?

3. Relevantnost.
Je váš obsah relevantní pro „produkt“ SERP na Googlu? Konečným cílem společnosti Google (jejím produktem) je pomoci uživatelům co nejúčinněji najít nejlepší řešení problému, který vyjadřují svým vyhledávacím dotazem.

Zdroj: Jason Barnard, The Fundamentals of Brand SERPs for Business, 2022, s. 94.

Závěr

Jen ve zkratce jsme naznačili cestu, kterou doposud ušlo odvětví online marketingu, jež označujeme jako SEO. Jeho charakteristickým rysem je „změna“. A také k němu patří vzestupy a pády. To, že se web několik let dobře umisťoval ve výsledcích vyhledávání, neznamená, že ho na stejných pozicích najdete i v budoucnu. To vám nikdo není schopen zaručit. Mění se i lidé a jejich chování na internetu. 

V roce 2021 Google udělal ve Vyhledávání více než 5 000 změn. V roce 2020 to bylo 4 500 změn, v roce 2019 3 200 změn a v roce 2018 také okolo 3 200 změn. Cílem všech těchto úprav a aktualizací je poskytovat uživatelům přínosné, důvěryhodné a relevantní výsledky. Zdroj: Barry Schwartz, „Google Reduced Irrelevant Search Results By 50% In Seven Years & Made 5,000 Search Changes In 2021".

Nezapomínejme však na to nejpodstatnější: Cílem SEO není porazit algoritmus. Zaměřte se na tvorbu užitečných a funkčních webových stránek a na to, jak být lepší než vaše konkurence.“ Nebudete-li si s něčím vědět rady, obraťte se na SEO specialisty.

Když se jako nováček pouštíte do SEO, obvykle myslíte na pozice ve vyhledávání, To je pochopitelné. Žádné umístění, žádná návštěvnost. Čím víc se však o vyhledávání dozvídáte, tím víc si uvědomujete, že pozice nejsou ve skutečnosti tím hlavním, čeho chcete dosáhnout. Vaším cílem je pravidelný přísun relevantních návštěvníků. A to znamená kliknutí.“ Andy Crestodina, marketingový ředitel a spoluzakladatel společnosti Orbit Media Studios. Zdroj: Evgenia Verbitskaya „8.5 Content Marketing Trends in 2022: Global Study".

 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Související články: 

Kvalitní zpětné odkazy: Jak a kde je získávat?

Kvalitní linkbuilding
Linkbuilding hraje významnou roli při hodnocení stránek vyhledávači.

SEO: Velký FAQ

SEO: Velký FAQ
Připravili jsme pro vás odpovědi na specifické otázky z oblasti SEO, které budeme průběžně aktualizo

Obsahové SEO: Jak zvýšit návštěvnost webu

Obsahové SEO v roce 2020
U webové komunikace záleží na formě i obsahu vašeho sdělení.

Co nám SEO nástroje neřeknou a my musíme dopovědět

Co nám SEO nástroje neřeknou
SEO nástroje jsou našimi užitečnými pomocníky, ale tu zásadní část práce – interpretaci získaných da

Přidat komentář