SEO audit webu

SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu. Co přesně to SEO audit je, k čemu je dobrý a jaké faktory při jeho realizaci vzít v potaz?
SEO audit webu

SEO audit (též SEO analýza) je jedním ze základních kamenů úspěšného webu a velmi často jedním z prvních kroků, který SEO specialisté na nově přebíraných projektech provádí. Co přesně to SEO audit je, k čemu je dobrý a jaké faktory při jeho realizaci vzít v potaz? To vše si povíme v následujících řádcích.

Co to je SEO audit a proč je důležitý?

SEO audit lze charakterizovat jako proces identifikace problémů, které by potenciálně mohly bránit umístění webu na vyšších příčkách ve výsledcích vyhledávání.

Existují-li problémy, které způsobují, že tento web nejde správně procházet a indexovat, dojde k tomu, že jeho obsah neobstojí v porovnání s konkurencí a provozovatel webu přijde o organickou návštěvnost (pokud jde o e-shop, tak i o prodeje). Výsledkem SEO auditu je komplexní přehled o stavu všech podstatných hodnotících faktorů.

SEO audit však nehledá pouze slabá či problematická místa webu, ale také jeho silné stránky a nevyužitý potenciál, tedy možné příležitosti k růstu.

SEO audit webu

Typy auditu z pohledu SEO

Ještě před tím, než se zaměříme na samotné faktory, které při SEO auditu brát v potaz, podíváme se na jeho možné typy.

Audit konkurenčních webových stránek

Tento typ auditu je zaměřen na monitoring vašich konkurentů a jejich online strategie. Cílem je zjistit, co by váš byznys mohl ještě získat. Výstupem analýzy jsou informace o tom, jaké marketingové strategie a cílení se u vašich konkurentů osvědčily, a které se tím pádem mohou osvědčit i vám.

SEO audit zpětných odkazů

SEO audit zpětných odkazů, resp. analýza off-page faktorů, má za účel analyzovat množství a kvalitu odkazů, které míří na vaše webové stránky. Cílem je nalézt potenciální problémy nebo příležitosti v profilu vašich zpětných odkazů. Proces zahrnuje detailní analýzu zdroje adresy URL, její domény i textu kotvy.

Proč je to důležité? Kvalitní odkazové portfolio totiž zvyšuje reputaci stránky z pohledu vyhledávačů, čímž v přímém důsledku napomáhá s nárůstem organické návštěvnosti.

Budováním zpětných odkazů se pak zabývá samostatná disciplína zvaná linkbuilding.

Linkbuilding

On-page a technický audit webových stránek

Společně s analýzou klíčových slov je analýza on-page faktorů tím nejdůležitějším krokem pro správné nastartování nárůstu organické návštěvnosti. On-page audit se zaměřuje na všechny prvky webových stránek – technické i obsahové.

Prostřednictvím on-page a technického auditu lze například odhalit chyby v procházení a indexaci stránek a duplicitní obsah, zlepšit interní prolinkování, zvýšit rychlost načítání stránek a v neposlední řadě optimalizovat obsah webu s ohledem na jeho návštěvníky.

Po vyřešení všech problémů týkajících se on-page faktorů budete perfektně připraveni na tvorbu hodnotného a komplexního obsahu (SEO Copywriting).

S čím může SEO audit pomoci?

Mezi hlavní oblasti, s nimiž může SEO audit pomoci, řadíme optimalizaci UI/UX, optimalizaci pro vyhledávače a analýza konkurence.

Optimalizace UI/UX

Prostřednictvím SEO auditu si můžete prověřit robustnost technického rozhraní a infrastruktury webu. Zjistíte, nakolik je váš web přívětivý pro vyhledávače a jak snadno se na něm uživatelé orientují.

UI/UX design webu

Optimalizace pro vyhledávače

Optimalizací stránek pro vyhledávače lze identifikovat promarněné příležitosti. Ty se většinou týkají zavádějícího nebo špatně provedeného SEO – ať už se jedná o obsah přesyceným klíčovými slovy, nefunkční odkazy, skrytý obsah či dlouhá doba načítání stránek. Ač hovoříme pro optimalizaci pro vyhledávače, primárně zaměřte své úsilí na uživatele, teprve poté na vyhledávače.

Analýza konkurence na webu

Porovnáním webových stránek s konkurencí můžete vyhodnotit, jak dobře si vedete ve využití klíčových slov. Poznáte, co přitahuje příchozí návštěvníky a uvidíte, jakým způsobem vaši konkurenti sbírají konverze. Na základě všech těchto informací pak můžete zacílit na nové zdroje vašich potenciálních příjmů.

Základní SEO audit webu v 7 krocích

Nyní, když už víte, co to SEO audit je a proč jej realizovat, se podíváme na to, jak můžete takový základní SEO audit provést svépomocí.

SEO audit checklist

SEO audit checklist zahrnuje věci, které určitě musíte zkontrolovat. Které to jsou?

SEO audit checklist

1. Srovnejte své hodnocení a pochopte konkurenci

Ještě než se ponoříte do složitějších technikálií a podrobného zkoumání obsahu svého webu, „proklepněte si“ konkurenci. Čím více toho budete vědět o ostatních hráčích na trhu, tím větší máte šanci na úspěch.

Jak na to? Jednoduše srovnáte umístění vašeho webu a webů konkurentů ve výsledcích vyhledávání. Nejsnazším způsobem, jak tato data získat, je využití některého z dostupných online nástrojů, například Marketing Miner.

2. Zkontrolujte duplicitní verze webu v Googlu

Jedná se o jednoduchou, leč důležitou kontrolu. Ujistěte se, že Google indexuje pouze jednu verzi vašeho webu. Ten totiž může být přístupný hned z několika adres:

Pro uživatele je to drobný rozdíl, avšak vyhledávače každou z nich považují za jinou verzi, což je problém. Váš web by měl mít indexovanou pouze jednu z variant.

Jak na kontrolu duplicit? Zcela jednoduše pomocí operátoru site. Přejděte do Googlu a vyhledejte site:domena.cz. Výsledky jsou URL adresy, které jsou indexovány pro vaši doménu. Vidíte-li mezi nimi vícero verzí, máte problém, který je potřeba řešit.

Druhou možností je zadat jednotlivé verze URL do prohlížeče a přesvědčit se, že budete přesměrováni vždy pouze na jednu z nich. Není-li tomu tak, přesměrujte všechny verze na jednu pomocí stavového kódu 301.

Duplicitní verze URL

3. Zkontrolujte indexované URL webu

Tato kontrola úzce souvisí s tou předchozí a rovněž k ní lze využít operátor site, kdy se při site vyhledávání podíváte na to, kolik indexovaných URL adres máte. Odpovídá počet indexovaných výsledků vašim očekáváním?

Jak poznat relevantní výsledek? Máte-li například e-shop s 5 000 produkty a vidíte stovky tisíc výsledků, pak je něco špatně. Tím něčím obvykle bývá fasetová navigace (filtrace), která je indexovatelná. Naopak, pokud je výsledků méně, než jste čekali, není váš web dostatečně indexovaný (a tím špatně hledatelný).

Tuto kontrolu provedete snadno třeba prostřednictvím nástrojů Marketing Miner či Google Search Console (GSC). V GSC získáte přehled o chybách a stránkách bez indexace a také varování, že vše neběží, jak má. Chyby v přehledu značí, že existují určité problémy, které by mohly bránit správnému procházení a indexaci webu. Tyto chyby je samozřejmě nutné ihned řešit.

V přehledu se vám ukáže také seznam vyloučených URL adres, které z nějakého důvodu nejsou indexovány. Mohou to být stránky s přesměrováním, stránky vracející stavový kód 404, stránky blokované souborem robots.txt atp.

4. Analyzujte rychlost načítání stránek

Rychlost načítání stránek představuje jednu z důležitých součástí Google algoritmů, přičemž v současné době jde hlavně o rychlost na mobilních zařízeních. Přirozeně platí, že čím pomaleji se stránka načítá, tím je pravděpodobnější, že uživatel odejde.

Ke změření rychlosti načítání stránek si opět můžeme dopomoct nějakým online nástrojem. Velice jednoduchým a intuitivním nástrojem je PageSpeed Insights, který vám rovnou i doporučí, jak rychlost optimalizovat.

 

Rychlost načítání stránek

5. Ověřte si, že váš web používá https protokol

Do prohlížeče zadejte webovou adresu vašeho webu ve tvaru https://www.domena.cz. Funguje? Výborně! Pokud ne, je potřeba web zabezpečit pomocí SSL certifikátu. Tím jednak zvýšíte důvěryhodnost webu, a jednak lépe ochráníte data vás i vašich klientů, resp. návštěvníků.

6. Zkontrolujte responzivitu webu

Víte, že více než 60 % vyhledávání na Googlu provádějí uživatelé na svých mobilech? Z toho důvodu je většina webů již responzivních, případně používá speciální verze optimalizované pro mobilní zařízení.

Případné problémy s responzivitou můžete zcela jednoduše odhalit tak, že si web zobrazíte na svém vlastním mobilním zařízení jako uživatel. Jste-li spíše příznivci analytických nástrojů, podívejte se do sekce „Mobile Usability“ v Google Search Console.

7. Analyzujte on-page faktory

Analýza on-page faktorů je skvělý způsob, jak rychle najít místa pro zlepšení. Týká se především titulků a meta popiskůALT textů obrázků, optimalizace obsahu, interních odkazů.

On-page SEO

Chyby, na které se při SEO auditu nejčastěji naráží

Při SEO auditu se velice často naráží na tuto trojici problémů: pomalá rychlost načítání stránek, nevyplněná nebo chybná metadata a nekvalitní či chybějící externí odkazy.

Pomalá rychlost načítání stránek představuje poměrně zásadní problém, neboť žijeme v době mobilních zařízení, v níž je dostatečná rychlost nezbytná.

Druhým častým problémem jsou chybná nebo nevyplněná metadata, což je obrovská škoda. Když totiž neřídíme, co se zobrazuje ve vyhledávání, přicházíme o spoustu SEO potenciálu.

Trojici pak uzavírají nekvalitní nebo chybějící externí odkazy. To je typické zejména u webů, které se nezabývají linkbuildingem, tedy budováním zpětných odkazů. Tvorbu kvalitního odkazového profilu byste rozhodně neměli opomíjet, jedná se o důležitý faktor pro hodnocení a řazení výsledků ve vyhledávání.

Populární nástroje pro SEO audit

Nástroje pro SEO audit jsou výbornými pomocníky při optimalizaci webových stránek a jako benefit šetří čas. Snadno si poradí s analytikou daného webu, umí náležitě shromažďovat, vyhodnocovat a interpretovat data a ta mnohdy ještě doplní o přehledně zpracované grafy.

Pomocníky společnosti Google, tzn. Google Analytics a Google Search Console zajisté netřeba představovat. Sami určitě víte, že přístup do těchto analytických nástrojů je naprostý základ, chcete-li analyzovat současný stav webu a chování jeho uživatelů, stejně jako stanovovat KPI nebo dopady potenciálních úprav. Existuje však i řada dalších nástrojů, které vám poskytnout cenné a užitečné informace a data. O jakých nástrojích je řeč?

Nástroje pro SEO audit webu

Collabim

Nemůžeme začít jinak než Collabimem – jedním z nejpoužívanějších nástrojů v ČR. Tento nástroj poskytuje uživateli informace o pozici vybraného slova ve vyhledávačích, dokáže intuitivně vyhledat obdobná klíčová slova a zpracovávat jednorázové analýzy. Skvěle se hodí mimo jiné na analýzu konkurence, kdy výstupní data poslouží jako solidní podklad k linkbuildingu.

Marketing Miner

Dalším populárním nástrojem je Marketing Miner, který vám obdobně jako Collabim pomůže s analýzou klíčových slov, SEO auditem, linkbuildingem a analýzou konkurence. Výstupy z Marketing Mineru mohou využívat SEO specialisté, copywriteři, marketingoví pracovníci, PPC specialisté i webdesigneři.

Ahrefs

Nástroj Ahrefs je užitečným pomocníkem při analyzování zpětných odkazů a při identifikaci technických nedostatků vašeho webu, přičemž automaticky poskytne i doporučení k nápravě. Jedná se o analýzy výrazně podrobnější než v GSC.

Screaming Frog

Posledním nástrojem, o kterém se zmíníme, je Screaming Frog. Ač na první pohled vypadá poměrně zastarale, pro oblast technických SEO auditů je opravdu cenným nástrojem. Upozorní vás na chybějící nadpisů H1 a meta popisky, umožní vám snadno zkontrolovat stavové kódy jednotlivých stránek a v neposlední řadě vizualizovat strukturu webu.

Ač je SEO běh na dlouhou trať a výsledky mohou vyžadovat čas, buďte trpěliví. Neustále své stránky kontrolujte, analyzujte a vylepšujte – jedině tak můžete stoupat ve výsledcích vyhledávání stále výš.

 

Vylepšete své seo

napište nám

Související články: 

SEO v roce 2023: Na co se připravit a čemu se vyhnout?

SEO v roce 2023
Chcete, aby byl váš web neustále vidět? Věnujte velkou pozornost problematice SEO.

SEO specialista: Co by měl umět a znát?

SEO specialista
Jaké dovednosti a znalosti se očekávají od odborníka na SEO, kterému záleží na tom, aby jeho práce p

Přidat komentář