Co potřebujete vědět o mobile-first indexingu

Mít web optimalizovaný pro mobily je v dnešní době nezbytnou a důležitou součástí vaší online přítomnosti. Od března 2021 se měl mobil-first indexing (indexace se zaměřením na mobily) týkat všech webů, avšak v listopadu 2021 Google konečný termín opět odložil.
Mobile first indexing

Osnova článku:

Co je mobile-first indexing?

Mobile-first indexing znamená, že primární verzí pro indexaci a řazení webového obsahu ve Vyhledávání Google je verze mobilní, nikoli desktopová.

Zde je definice přímo od Googlu: „Mobile-first indexing znamená, že k indexování a hodnocení („řazení“) Google používá přednostně mobilní verzi obsahu.“ (Google Search Central: „Mobile-first indexing best practices“).

Stručná historie mobile-first indexingu

  • V roce 2015 mobilní vyhledávání na Googlu poprvé předstihlo desktopové vyhledávání
  • Dne 21. dubna 2015 Google spustil algoritmus Mobilegeddon, jenž měl v mobilním vyhledávání zvýhodnit weby, které jsou přizpůsobené mobilním zařízením.
  • V listopadu 2016 Google začíná testovat mobile-first indexing. „Dnes většina lidí vyhledává na Googlu prostřednictvím mobilního zařízení. Avšak když naše hodnoticí systémy vyhodnocují obsah stránky, nakolik je relevantní pro uživatele, zpravidla se stále dívají na desktopovou verzi. Když má mobilní stránka méně obsahu než desktopová stránka, může to být problém, protože v tom případě naše algoritmy nevyhodnocují stránku, kterou ve skutečnosti vidí uživatel v mobilním vyhledávání.“ (Zdroj
  • Dne 26. března 2018 Google oznámil, že začíná s migrací stránek na mobile-first indexing
  • Prosinec 2018 – Přes 50 % procházených webů přešlo na mobile-first indexing.
  • Březen 2020 - již 70 % webů přešlo na mobile-first indexing.
  • Červenec 2020 – kvůli koronavirové pandemii se oddaluje plný přechod na mobile-first indexing na březen 2021. Tento přechod by se měl týkat všech webů, ať už jsou na tuto změnu připraveny, nebo ne
  • Listopad 2021: Z nového příspěvku na blogu společnosti Google (26. 11. 2021) se dozvídáme, že konečné datum přechodu na 100% mobilní indexaci bylo opět odloženo: „(...) na základě analýze webů, u kterých jsme ještě nepřešli na mobile-first index, jsme usoudili, že některé z nich stále nejsou na tento přechod kvůli různým, neočekávaným problémům připraveny." Zdroj: John Mueller, „A 2021 update on mobile-indexing".

Jak se na mobile-first indexing připravit

„Mít web optimalizovaný pro mobily je kritickou součástí přítomnosti na internetu. V mnoha zemích je nyní návštěvnost z chytrých telefonů větší než návštěvnost z osobních počítačů. Pokud jste svůj web pro mobily dosud neoptimalizovali, měli byste tak učinit“ (Nápověda Search Console: Test použitelnosti v mobilech“).

Je důležité, aby váš web byl responzivní nebo měl mobilní verzi, která má stejný obsah jako plná verze. Pokud se obsah vašeho webu přizpůsobuje velikosti zobrazování v různých zařízeních, nemusíte si s migrací na mobile-first indexing dělat velké starosti.

Jak je na tom váš web?

Pomocí nástroje Google Search Console si zkontrolujte, zda váš web prochází mobilní Googlebot. Přejděte do Nastavení a v části O nástroji se dozvíte, zda váš web přešel na mobile-first indexing, a pokud ano, dozvíte se, kdy k tomu došlo.

Kontrola přechodu u konkrétního webu na mobile-first indexing ve službě Google Search Console

Obrázek č. 1: Kontrola přechodu u konkrétního webu na mobile-first indexing ve službě Google Search Console.

Pomocí testu použitelnosti v mobilech si ověřte, zda zkoumaná webová stránka nemá problémy se zobrazováním v mobilních zařízeních.  

Test použitelnosti webové stránky v mobilech

Obrázek č. 2: Test použitelnosti webové stránky v mobilech.

Přehled o použitelnosti v mobilních zařízeních pro celý web najdete ve službě Google Search Console.

Použitelnost v mobilních zařízeních v službě Google Search Console.

Obrázek č. 3: Použitelnost v mobilních zařízeních v službě Google Search Console.

  • Rada pro ty, kdo používají nástroj Ahrefs: V sekci Site Audit nastavte pro web nejprve procházení pomocí desktopového prohledávače a po skončení auditu přepněte na mobilní prohledávač.

Možnost nastavení procházení webu v nástroji Ahrefs. 

Obrázek č. 4: Možnost nastavení procházení webu v nástroji Ahrefs; zdroj obrázku: Ahrefs.com.

Porovnání výsledků mezi posledním auditem a předchozím auditem

Obrázek č. 5: Porovnání výsledků mezi posledním auditem a předchozím auditem ve sloupci 
Change zjistíte, zda se objevily nějaké problémy (tj. problémy týkající se mobilního zařízení), nebo ne. Zdroj obrázku: Ahrefs.com.

Načtení důležitých zdrojů na stránce

Zdroje jsou externí prvky zahrnuté na stránce, jako jsou obrázky, styly CSS nebo soubory skripty. Google doporučuje tyto zdroje odblokovat, aby k nim Googlebot měl přístup. 

„Blokování velkého obrázku například může způsobit, že stránka bude považována za optimalizovanou pro mobily, ačkoliv pro ně ve skutečnosti optimalizovaná není. Blokování souboru CSS zase může vést k použití nesprávných stylů písem, která pro některá zařízení mohou být příliš malá“ (Nápověda Search Console: Test použitelnosti v mobilech“).

Rychlost načítání: metriky Core Web Vitals 

V červnu 2021 Google zavede nový hodnoticí signál (Page Experience = Uživatelský dojem ze stránky), jehož součástí budou metriky Core Web Vitals. Tyto metriky souvisejí s rychlostí stránky: jak rychle se načte, jak brzy se stane interaktivní a jak stabilně se chová při načítání.

Metriky Core Web Vitals

Obrázek č. 6 Metriky Core Web Vitals; zdroj obrázku; upraveno.

  • LCP = Largest Contentful Paint. Metrika „Vykreslení největšího obsahu“ udává, jak dlouho od žádosti uživatele o adresu URL trvalo vykreslení největšího obsahového prvku viditelného ve viewportu. 
  • FID = First Input Delay. „Prodleva prvního vstupu“ je doba od první interakce uživatele se stránkou (např. kliknutí na odkaz, klepnutí na tlačítko apod.) do okamžiku, kdy prohlížeč na danou interakci reaguje. Tento údaj je důležitý u stránek, na nichž uživatel musí něco provést. 
  • CLS = Cumulatice Layout Shift. „Kumulativní změna rozvržení“ udává, jak moc se při načítání mění rozvržení stránky. Skóre má rozsah 0–1. Nula znamená žádné změny a 1 znamená nejvíce změn. Tento údaj je důležitý, protože pokud se prvky na stránce přesouvají, když se je uživatel pokouší používat, nepůsobí to dobře (Nápověda Search Console: „Přehled Core Web Vitals“).

 

Jak měřit Core Web Vitals?

  • Search Console - Přehled Core Web Vitals zobrazuje informace o výkonu seskupené podle stavu, typu metriky a skupiny adres URL. V tomto přehledu se zobrazují pouze indexované adresy URL.
  • Rozšíření v prohlížeči Google Chrome „Web Vitals Extensions“.
  • PageSpeed Insights

Metriky Core Web Vitals - měření

Máte pomalý web a chcete jej zrychlit?

Obraťte se na naše SEO specialisty! Vaše stránky budou zase šlapat jako hodinky.

Použité zdroje:

optimalizujte svůj web pro mobilní zařízení

napište nám

Související články: 

ASO: Obdoba SEO ve světě mobilních aplikací

ASO - optimalizace pro obchod s mobilními aplikacemi
Trh s mobilními aplikacemi se v posledních letech rozrůstá mílovými kroky.

Hackeři se odklání od počítačů k smartphonům

Mobilní bezpečnost
Počet uživatelů smartphonu roste a přímo úměrně tomu i kybernetické útoky na tato zařízení.

Přidat komentář