Udělejte z chyby přednost aneb Proč řešit stránku 404

Errorům 404 se nevyhne žádný web. Využijte je tedy ke svému prospěchu! Správně zvolený design těchto stránek může zajistit vaší značce nesmrtelnost nebo přinejmenším pobavit. Jak na to?
Stránky 404

Určitě jste se s tím už setkali. Při brouzdání na internetu na vás místo očekávaného odkazu vyskočí tohle. Error 404. Proč se s chybovými stránkami setkáváme a jak z nich vytěžit maximum? 

Co je chybová stránka 404?

Error 404 je jeden z tzv. stavových kódů http, kterým web reaguje na požadavek uživatele. V případě chybové stránky 404 stavový kód oznamuje, že požadovaná stránka neexistuje. Existují ještě další typy stavových kódů, o kterých jsme napsali v tomto článku.   

Vzhled stránky 404 si na jakémkoliv webu ověříte tím, že za název domény napíšete /404 (např. www.seznam.cz/404). Nicméně chybová stránka 404 může mít řadu podob a její vznik se váže hned na několik příčin.  

Proč existují stránky 404

Nejčastějším důvodem, proč se s errory 404 můžeme setkat, jsou následující:  

  • URL adresa byla smazána nebo změněna (častý problém např. u e-shopů při změně názvu kategorie nebo odstranění produktu z nabídky)
  • přechod z http protokolu na https
  • název domény neexistuje
  • překlep uživatele při psaní URL adresy

Pozor, kdykoliv je to možné, snažte se tyto stránky přesměrovávat na alternativní řešení. SEO konzultant Pavel Ungr říká: „Stránka 404 je legitimní odpovědí v případě, že ji na webu už nechcete a není pro ni žádná alternativa. Pokud alternativa existuje, mělo by dojít k přesměrování 301.“ O rozdílu mezi přesměrováním 301 a 302 a dopadu 404 stránek na SEO ranking se rozepsal můj kolega Pavel Jartym st. v tomto článku. Podrobnější řešení 404 stránky z hlediska SEO najdete také zde

  • SEO je věda, která dokáže webu zajistit daleko vyšší návštěvnost. Jak na to? Naši specialisté jsou tu pro vás. Podívejte se na náš web nebo nás rovnou kontaktujte a vymyslíme to nejlepší řešení i pro váš business. 

Přesměrování erroru 404 na homepage: Ano, nebo ne? 

Některé weby řeší 404ku automatickým přesměrováváním stavového kódu na hlavní stránku. To však zásadně nedoporučuji z hlediska UX. Uživatel často nemá ponětí, že zadal URL adresu špatně, a proto jej přesměrování na domovskou stránku může dost zmást, v horším případě i naštvat, načež web opustí. 

Stránka 404 a její vliv na SEO

Použití chybových stránek 404 může mít zásadní vliv nejen na uživatelský prožitek (s čímž jde ruku v ruce i úspěšnost webu z obchodního a marketingového hlediska), ale hraje významnou roli také v oblasti SEO. Roboti společností Google či Seznam pravidelně indexují webové stránky, a pokud u některého webu narazí na větší množství chybových stránek (např. změněné URL adresy některých stránek bez přesměrování), vyhodnotí to jako skutečnost, že web není pravidelně udržovaný. To se negativně odráží na SEO rankingu, takže se web v hodnocení propadá níže a roboti jej budou méně často indexovat. Nezapomínejte tedy čas od času vyhledat stránky 404 na svém webu, případně se obraťte na odborníka.  

Jak vyhledat 404 stránky na svém webu

K vyhledávání stránek 404 na webu slouží řada online nástrojů, které popsala má kolegyně Sandra v tomto článku. Nefungující stránky na jiných webech můžete dokonce využít ke svému prospěchu za pomocí tzv. broken linkbuildingu. Více informací najdete zde

  • Linkbuilding může být pro váš marketing cenným pomocníkem. Více se o něm dočtete na našem webu

Co by měla stránka 404 obsahovat

Při tvorbě stránky 404 je potřeba brát v úvahu řadu aspektů. V ideálním případě by tato stránka měla obsahovat: 

  • oznámení o chybě 404 s odůvodněním
  • konverzní prvky – např. ponechání hlavního menu, případně rychlý odkaz na homepage nebo další důležité sekce na webu
  • možnost vyhledávání – dobrý způsob, jak uživatel najde to, co původně hledal
  • kontaktní informace pro případ, že by vás chtěl uživatel o chybě 404 kontaktovat

Chcete vědět více? Podrobný článek o 404 stránkách najdete například zde

Proměňte error ve váš prospěch aneb Nejlepší stránky 404

Nejlepším způsobem, jak z chybové stránky vytěžit maximum, je vybruslit z ní s grácií za pomocí humoru a skvělého designu. Pokud svůj web svěříte do rukou šikovného kreativního týmu, můžete za pomocí 404ky skvěle vstoupit do povědomí uživatelů. Konkrétní tipy, čím ozvláštnit design 404 stránek, najdete na této stránce. Pojďme se ale nyní inspirovat povedenými řešeními jednotlivých firem. 

LEGO

Elegantní „čtyřistačtyřku“ nabízí společnost LEGO, kde najdeme lego panáčka z filmu LEGO příběh, doplněného o hlášku: „Don’t worry, everything is still Awesome!“ což odkazuje na písničku ze stejnojmenného animovaného filmu. Po rozkliknutí odkazu si všimněte ukázkového řešení chybové stránky z hlediska UX, kde je zobrazeno jak hlavní menu, tak vyhledávací pole, odkaz na kontaktní formulář a další konverzní prvky. 

Stránka 404 - Lego

Pixar

Jednička mezi animovanými filmy se zkrátka nemohla nechat zahanbit. Její 404 stránka nabízí postavičku Smutku z oscarového snímku V hlavě. Co dodat. V jednoduchosti je síla a my tleskáme. 
Stránka 404 - Pixar

Věděli jste, že? 

Minimalismus byl dlouhá léta hlavním směrem nejen v oblasti grafického designu. Schyluje se k jeho konci? A jakou roli v tom sehrála pandemie koronaviru? To se dozvíte v tomto článku. 

Gymbox

Síť fitness center v Londýně vsadila na kombinaci tradičního britského humoru a videa. Jak se jim to povedlo? Posuďte sami. Výsledek každopádně utkví v paměti. Celkový design těchto stránek považuji za velmi povedený. Kombinace velkého písma a vizuálních prvků jsou stále ve webdesignu považovány za velmi atraktivní. Při použití videí a náročnějších animací však dávejte pozor na rychlost načítání stránky

  • Potřebujete nový web? Rádi vám pomůžeme s tvorbou minisites i velkých e-shopů. Podívejte se na nabídku našich služeb nebo reference našich klientů. 

 

 

Amazon

Štěňátky se nemůže nic zkazit. Tímto heslem se pravděpodobně řídili vývojáři Amazonu a pro svou 404ku vybrali pejsky zaměstnanců největšího e-shopu světa. S každým načtením stránky se vám navíc vymění za jiné. Co víc si přát. 

Stránka 404 - Amazon

Dog City Life

Na psy pochopitelně sází i 404 stránka zajímavého projektu Dog City Life, kde najdete tipy, kam vyrazit se svým čtyřnohým mazlíčkem. Jejich chybová stránka skvěle pobaví. 

Stránka 404 - Dog City Life

Air Bank

Tuzemská scéna nabízí řadu povedených nápadů. Jedním z nich je vyřešení 404 stránky od společnosti Air Bank, kde najdeme známé duo z jejich reklam. 

Stránka 404 - Air Bank

ZOOT

Na kreativní řešení vsadil také e-shop Zoot, který svou 404ku navíc chytře doplnil o konverzi. Jak už bylo řečeno, u e-shopů nejsou 404 stránky nic neobvyklého. Na co dalšího je potřeba myslet při založení a správě e-shopu se dočtete zde
 

Stránka 404 - ZOOT

Přidat komentář