UX Analýza webu aneb Jak na uživatelsky přívětivý web

Chcete-li, aby byl váš web úspěšný, neopomíjejte uživatelskou přívětivost webu. Jen tak se bude návštěvník na stránkách dobře orientovat, nalezne potřebné informace a bude se rád vracet.
UX analýza webu

S nástupem digitální éry a nutnosti mít kvalitní webovou prezentaci se pracovní trh rozrostl o profese, o kterých ještě před deseti lety slyšel málokdo. Jedna z nich je UX. Hezký design a správný kód už zkrátka k úspěšnosti webu nestačí. Hlavní je, aby web podával reálné výsledky a byl co nejpřehlednější. Jak vytěžit z webové stránky maximum se dá zjistit pomocí UX analýzy. Stačí pár rad odborníka a efektivita webu se může zlepšit v řádu desítek procent. Jak na to? 

Co je to UX?

Cílem UX neboli User Experience, je zhotovit webovou stránku nebo aplikaci tak, aby byla co nejvíce uživatelsky přívětivá. To znamená snadnou orientaci na webu, dosažení jejich cílů (např. prodej produktů nebo služby), a v ideálním případě také návrat na stránku nebo její doporučení dalším uživatelům. 

Mnozí lidé mají tendenci plést si UX s UI, případně je spojovat do jednoho. Jak napovídá název, User Interface (inter = mezi, face = obličej => výsledkem je tedy jakýsi „mezivzhled“ mezi službou a uživatelem) se stará pouze o vizuální část aplikace / webu. Ačkoliv jdou tedy UX a UI ruku v ruce, jedná se o dva zcela odlišné obory. 

Jak poukazuje interaktivní vizuál webu „Co je UX / UI,“ webová stránka se dá přirovnat k lidskému tělu. Webový kód je jako lidská kostra, bez níž tělo nikdy nezprovozníme, UX jsou metaforou na orgány, sloužící ke správné funkci a bez správného UI by bylo tělo vzhledově odpudivé.
UX vs. UI

Mohlo by vás také zajímat!

Prevence je nejlepší řešení aneb Investujte do profíků

Na nutnost UX řešení myslete už při stavbě webové stránky, vyplatí se tedy najmout profesionály, čímž se vyhnete problémům do budoucna. Investice se mnohdy projeví až časem, tedy až web začne podávat kýžené výsledky.

Jak poznat, že spolupracujete na tvorbě webu s profesionály: 

Primární postup tvorby webu spočívá ve schůzce s klientem: ujasnění požadavků a cílů zákazníka na web, dále zpracování kvalitního wireframe (v případě složitějšího řešení webu je možné zhotovit i wireframe řešení pro mobilní verzi). Jak se takový wireframe vytváří, si můžete přečíst v tomto článku. 

Následuje grafické zpracování a nakódování webu. Posléze se web ještě může ladit a testovat konverze uživatelů. Veškerý postup by měl být samozřejmě doprovázený pravidelnými konzultacemi s klientem. Jaké weby jsme vytvořili? Podívejte se do naši galerie grafiky. 


UX analýza

UX analýza

UX analýza by se dala přirovnat k pravidelné údržbě automobilu. Bez ní by sice auto bylo pojízdné, ale nemuselo by podávat úplně stoprocentní výsledky. Klient mívá často pocit, že je jeho web zcela v pořádku, ale po UX analýze je překvapený, kolik změn k lepšímu lze na jeho webu aplikovat. Jako hlavní důvody nutnosti UX analýzy se uvádí například zub času, výběr nekvalitního UX designéra nebo grafika, nebo tvrdohlavost klienta během tvorby webu. 

Postup UX analýzy 

Na začátku zpravidla probíhá schůzka s klientem, kdy se UX designér seznámí s webovou stránkou, firmou, kterou web reprezentuje a hlavními cíli webu. Podstatné problémy na stránce může designérovi nastínit přímo klient, případně si je zjistí sám. Na základě úvodní schůzky se odvíjí následný postup analýzy a nacenění

Základem je vnímat web očima cílového zákazníka. Důležité je zlepšit jeho uživatelský prožitek na maximum. Analýzu může buď provést UX designér na základě svých zkušeností, případně si přizve určitý vzorek lidí, kteří budou reprezentovat cílového zákazníka. Počet testovaných lidí se zpravidla odvíjí na rozpočtu. Nicméně je vhodné, aby se každý web otestoval přinejmenším na malém vzorku uživatelů. Že je analýza týmová práce svědčí i fakt, že UX designér na ní spolupracuje se SEO specialistou, grafikem a programátorem

Webdesign

Také by vás mohlo zajímat: 

Nejčastější chyby webových stránek

Mezi nejčastější chyby, na které UX designér při analýze narazí, patří: 

Výsledky UX analýzy

Výsledkem UX analýzy bývá popis konkrétních problémů na webu s doporučeným řešením na další postup zlepšení efektivity. Dobrý UX audit poznáte tak, že je doplněn o vizualizace možných úprav nebo ukázku řešení, abyste si udělali lepší představu o případných změnách. Výhodou UX analýzy od společnosti se širokým spektrem služeb je to, že se díky expertům z mnoha oborů mohou následně postarat o realizaci výsledků UX analýzy a zlepšit tak efektivitu vašeho webu na maximum. Více o našich službách se můžete dočíst zde. 

Máte zájem o UX analýzu? Kontaktujte nás a probereme s vámi nejlepší řešení pro váš web. 
 


 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář