Google Analytics 4: Nová éra webové analýzy a sledování návštěvnosti
- Co je Google Analytics a jak funguje?
- Verze Google Analytics
- Konec Universal Analytics: Už pouze GA4
- Jak začít používat Google Analytics 4?
- Maximalizujte výkon webu s Google Analytics 4
- Co byste si po přechodu na nové GA4 měli co nejdříve ověřit?
- FAQ: Nejčastější dotazy, na které se v souvislosti s GA4 ptáte
Co je Google Analytics a jak funguje?
Jen pro připomenutí, Google Analytics (zkráceně GA) je analytický nástroj společnosti Google, který sbírá informace o návštěvnících internetových stránek a vytváří z nich přehledná statistická data. GA zobrazuje například celkovou návštěvnost, chování uživatelů, konverze, prodeje a mnoho dalších informací, které zaznamenává v závislosti na časovém období. Všechny údaje se shromažďují prostřednictvím tzv. sledovacího kódu, který je vložen na konkrétní webové stránce.
Verze Google Analytics
Google provozuje nástroj Google Analytics od listopadu 2005. Od té doby byl několikrát aktualizován a modernizován. Poslední aktuální verze z roku 2020 nese název Google Analytics 4.
Google Analytics (UTM)
První verze Google Analytics byla spuštěna v roce 2005, kdy Google zakoupil software společnosti Urchin. Služba známá pod zkratkou UTM (Urchin Tracking Module) poskytovala základní funkce pro sledování a analýzu webového provozu. Funkce:
- Sledování zdrojů návštěvnosti – UTM parametry, které byly přidávány do URL adres, umožňovaly sledovat, odkud návštěvníci přicházejí na web (např. vyhledávače, odkazy z jiných webů, e-mailové kampaně) a které kampaně generují největší návštěvnost.
- Analýza stránek – Informace o počtu zobrazení stránek, čas strávený na stránkách a míra okamžitého opuštění, což pomáhalo analyzovat chování uživatelů na webu.
- Základní statistiky – Počet návštěv, počet jedinečných návštěvníků, počet stránek na návštěvu, průměrný čas na stránce atd.
Google Analytics (Classic)
Druhá vývojová verze Google Analytics s názvem Classic Analytics byla uvedena roku 2007. V rámci vylepšení se uživatelé dočkali pokročilého sledování webových statistik a také se rozšířila možnost filtrování a segmentace.
Funkce:
- Sledování zdrojů návštěvnosti – Identifikace zdroje, ze kterého návštěvníci přicházejí na web (např. organické vyhledávání přes vyhledávače, odkazy z jiných webů, přímý vstup).
- Sledování stránek – Je možné sledovat, které stránky na webu jsou nejnavštěvovanější, jak dlouhý čas návštěvníci strávili na jednotlivých stránkách a jaká je míra opuštění stránek.
- Cíle a konverze – Možnost nastavit cíle a sledovat konverze webu (například vyplnění formuláře nebo dokončení nákupu).
Google Analytics Universal (UA)
Verze Universal Analytics byla uvolněna v roce 2012. Bylo zavedeno pokročilejší sledování napříč různými zařízeními a platformami (tzv. cross-device). Dále byla vylepšena personalizace datových polí a přidány nové sledovací kódy, jež umožňovaly lepší integraci s různými typy webů a aplikací (včetně Google Ads).
Funkce:
- Cross-device sledování – Sledování návštěvníků přes různá zařízení přispívá k lepšímu porozumění jejich chování a interakcím.
- Rozšířená e-commerce sledování – Evidence podrobností o transakcích – například průměrná hodnota objednávky, počet položek v košíku, míra konverze a další metriky spojené s elektronickým obchodováním.
- Měření událostí – Schopnost sledovat specifické události na webových stránkách, jako jsou kliknutí na odkazy, stahování souborů nebo přehrávání videí.
Google Analytics 4 (GA4)
Nejaktuálnější a nejnovější vývojová fáze analytického nástroje Google Analytics byla představena v říjnu 2020. Verze Google Analytics 4 (zkráceně GA4) přináší mnoho nových funkcí a vylepšení. Nejzásadnější změnou je použití dat založených na událostech, ne na relacích (návštěvách). Klade se větší důraz na soukromí uživatelů a využívá se vylepšený model umělé inteligence (AI - Artificial Intelligence), jenž vytváří pokročilé analytické predikce.
Funkce:
- Event-based model – Model založený na událostech, konkrétně na měření událostí a interakcí uživatelů na webu a v aplikacích.
- Zlepšené sledování mobilních aplikací – Lepší možnosti sledování uživatelských interakcí v mobilních aplikacích, včetně analýzy průchodu aplikací, transakcí a uživatelského chování.
- Integrované měření webu a aplikací – Nový datový model shromažďuje data z webových stránek i mobilních aplikací, který nabízí komplexní pohled na uživatelské interakce napříč platformami.
- Pokročilé modelování dat – Využití umělé inteligence a strojového učení pro snazší pochopení chování uživatelů. Prediktivní model umí doporučit další kroky vedoucí ke zvýšení konverzního poměru.
- Ochrana soukromí – Ohleduplnější nastavení ochrany soukromí, například sběr dat s vyšší mírou anonymizace, absence ukládání cookies a IP adres apod.
Novinkou poslední doby je také nástroj ChatGPT. Co to je a jak jej efektivně využít v SEO?
Srovnání verzí Google Analytics
Funkce/Verze | Google Analytics UTM | Google Analytics Classic | Google Analytics Universal | Google Analytics 4 |
Sledování zdrojů návštěvnosti | Ano | Ano | Ano | Ano |
Sledování událostí | Ne | Ne | Ano | Ano |
Sledování konverzí | Ne | Ano | Ano | Ano |
Sledování chování uživatelů | Ne | Ano | Ano | Ano |
Cross-device sledování | Ne | Ne | Ano | Ano |
Sledování mobilních aplikací | Ne | Ne | Ano | Ano |
Měření událostí na webu | Ne | Ne | Ano | Ano |
Modelování dat a predikce | Ne | Ne | Ne | Ano |
Integrace webových stránek | Ne | Ne | Ano | Ano |
Integrace mobilních aplikací | Ne | Ne | Ano | Ano |
Pokročilá analýza a reporting | Ne | Ano | Ano | Ano |
Konec Universal Analytics: Už pouze GA4
Předchůdce Universal Analytics nebude od 1. července 2023 zpracovávat data. To znamená, že Google Analytics 4 bude jedinou aktivně podporovanou verzí nástroje, která bude poskytovat sledování, analýzu a zpracování dat webových stránek a mobilních aplikací. Přehledy Universal Analytics sice budou nějakou dobu k dispozici i po uvedeném datu, nicméně nové informace se budou přenášet pouze do služeb v Google Analytics 4.
- A znáte ASO? Obdobu SEO ve světě mobilních aplikací?
Data uložená ve starší verzi Universal Analytics není možné přenést do GA4, proto doporučujeme si založit účet GA4 co nejdříve. Jednak budete moci nějaký čas zaznamenávat statistiky paralelně v obou verzích, což vám může pomoci snadněji se zorientovat v novém rozhraní, a navíc budete krok napřed před svou konkurencí. Pozor! S přechodem na GA4 neotálejte. Po 31. 12. 2023 nebude služba Universal Analytics dostupná, takže si všechna data včas zálohujte, ať o ně nepřijdete.
- Přečtěte si také! 5 rozdílů mezi vyhledávači Google a DuckDuckGo
Jak začít používat Google Analytics 4?
Pro začátek s GA4 budete potřebovat Google účet a přístup k webové stránce nebo aplikaci, kterou chcete sledovat. Poté vytvoříte novou „vlastnost“ v Google Analytics a nastavíte si měřící kód.
1. Pokud jste úplně nový uživatel služby Google Analytics a chcete začít shromažďovat data o svém webu nebo aplikaci, musíte se nejprve zaregistrovat.
Návod na vytvoření nového účtu Analytics a přidání služby GA4
2. Pokud již používáte Universal Analytics, je potřeba si ke stávajícímu účtu UA přidat službu Google Analytics 4.
Návod na vytvoření služby GA4 a propojení k UA
3. Pokud používáte web hostovaný systémem správy obsahu CMS (např. Drupal, WordPress, Wix), je nutné si do platformy přidat Google Analytics 4.
Návod pro systém správy obsahu CMS
Maximalizujte výkon webu s Google Analytics 4
Google Analytics 4 je mocný nástroj pro sledování a analýzu chování návštěvníků na jakékoliv webové stránce nebo aplikaci. I když je na první pohled poněkud komplikovaný, s trochou praxe a porozuměním základním konceptům se může stát cenným pomocníkem ve vašem podnikání.
Co byste si po přechodu na nové GA4 měli co nejdříve ověřit?
Při přechodu z původních analytik na GA4 můžou nastat různé komplikace a webové analytiky nemusí například správně měřit určité hodnoty, konverze či jiné důležité události pro vaše kampaně či jiné marketing aktivity a reporty. Pokud jste si kupříkladu do ADS kampaně nenaimportovali nové GA4 konverzní signály, tak může jejich náhlé vypnutí v Universal Analytics způsobit neefektivní utrácení či podstatnější změny např. u automatických Google ADS kampaní.
Doporučujeme tedy nepodcenit přípravu, nespoléhat jen na automatickou migraci a vše řádně ručně zkontrolovat a donastavit.
Níže uvádíme několik nejčastějších problémů z naší praxe, které mohou při přechodu na nové GA4 nastat:
- Mám GA4 na stránkách dobře nastavené?
- Měří se mi všechny události a konverze jako v Universal Analytics?
- Mají moje ADS kampaně všechny konverzní signály jako u předchozích Universal Analytics?
- Plní se správně moje remarketingové seznamy v ADS kampaních?
- Měří se mi správně detaily a hodnoty objednávek elektronického obchodu?
- Mám z měření odfiltrované platební brány?
- Mám z měření odfiltrovaný vlastní traffic na webu?
- Měří se mi dotazy interního vyhledávání na stránkách?
- Mám do GA4 napojené další Google služby (Google Search Console, Google ADS, Google Merchant Centrum)?
- Jak zjistím ID transakcí elektronického obchodu?
- Jaký mám v GA4 nastavený atribuční model?
Mám GA4 na stránkách dobře nastavené?
Vidíte velký rozdíl ve vykazovaných hodnotách oproti předchozím Universal Analytics? Nezobrazují se vám některé důležité ukazatele či data o chování návštěv na stránkách? Pokud nemáte GA4 dobře nasazené nebo jsou nastavené nepřesně, např. jen automatickým procesem migrace ze starého Universal Analytics profilu či měřícího kódu, může tomu tak být a některá důležitá data mohou v novém profilu zatím chybět. Bude nutné zanalyzovat stav a chybějící prvky donastavit.
Měří se mi všechny události a konverze jako v Universal Analytics?
Pokud jste na GA4 přešli např. jen automatickým procesem migrace, nebo jste v původním účtu či přes GTM měli zadefinované vlastní události a konverze a jejich specifické scénáře spouštění, tak dost pravděpodobně ne. Nastavení původních konverzí a událostí bude třeba ručně dodělat dle nových parametrů fungování GA4.
Mají moje ADS kampaně všechny konverzní signály jako u předchozích Universal Analytics?
Aby mohly PPC kampaně dobře fungovat, potřebují z webu dostávat průběžná data o uskutečněných konverzích či nákupech. Pokud jste to dříve neřešili přes samostatný ADS konverzní kód, ale vaše ADS kampaně čerpaly data z Google Analytics, bude to nutné dořešit. GA4 se musí s ADS účtem řádně propojit a naimportovat konverze, které na webu chcete měřit.
Plní se správně moje remarketingové seznamy v ADS kampaních?
Záleží, jakým způsobem máte remarketing implementovaný. Pokud samostatným ADS remarketing kódem, pak pravděpodobně ano. Pokud vaše ADS kampaně čerpaly data o návštěvnících jen z Universal Analytics, bude třeba zkontrolovat, zda se původní seznamy importovaly. Bude třeba propojit ADS s GA4 účtem a v případě používaní jiných než výchozích seznamů návštěv je donastavit ručně a importovat do ADS účtu.
Měří se mi správně detaily a hodnoty objednávek elektronického obchodu?
GA4 pracují s upraveným syntax parametrů u datalayer vrstvy. Pokud ji vaši programátoři nepřizpůsobili, tak dost pravděpodobně neměří správně a bude to potřeba přenastavit. Podobně tak se může stát, že nové GA4 vykazují u stejných objednávek vyšší hodnoty. Může se do nich např. nově promítat i DPH, pokud to není ošetřeno.
Mám z měření odfiltrované platební brány?
U kampaní elektronického obchodu je důležité, aby GA4 u jednotlivých zdrojů návštěv ukazovaly co možná nejpřesněji jejich zaznamenané tržby. Používáte-li na e-shopu platební bránu, může být uváděna mezi zdroji nákupů a bude si připisovat zásluhy na úkor jiných zdrojů. Platební bránu je třeba ze zdrojů návštěv vyloučit samostatným pravidlem.
Mám z měření odfiltrovaný vlastní traffic na webu?
Pokud jste na GA4 přecházeli automatickou migrací z Universal Analytics a pravidlo pro filtraci návštěv z určité IP adresy jste tam měli nastavené, pravděpodobně se mohlo přenést i do GA4. Bude ale dobré to zkontrolovat a funkčnost filtrování otestovat ručně.
- Přečtěte si také! Jak zvýšit návštěvnost webu?
Měří se mi dotazy interního vyhledávání na stránkách?
Pokud k dotazům interního hledání na stránkách používáte v URL obvyklé vyhledávací parametry (např. q, s, search ,query, keyword), pak ano. Pokud ne, bude potřeba donastavení.
Mám do GA4 napojené další Google služby (Google Search Console, Google ADS, Google Merchant Centrum)?
Rozšiřte zdroje informací, které do GA4 proudí o další důležité služby. Každou bude třeba s GA4 individuálně propojit. Po propojení s GA4 lze např. pro Google ADS či Google Search Console obohatit prostřednictvím knihovny stávající sbírky přehledů.
Jak zjistím ID transakcí elektronického obchodu?
GA4 zatím neumí ve standardních přehledech zobrazovat ID transakcí elektronického obchodu. Pokud je pro účely analýzy dat potřebujete mít k dispozici, bude to nutné vyřešit vlastním reportem.
Jaký mám v GA4 nastavený atribuční model?
Nesedí vám čísla vykázaných tržeb či objednávek pro jednotlivé zdroje návštěv oproti předchozím Universal Analytics? GA4 umí pracovat s několika atribučními modely a ve vychozím nastavení mohou používat jiný, než jste měli nastavený ve starých Universal Analytics. Žádaný atribuční model jednoduše změníte v administraci.
- Potřebujete poradit s Google Analytics 4? Pomůžeme vám! Pokud si nevíte rady s nastavením služby Google Analytics 4, neváhejte se nám ozvat. Náš tým má dlouholeté zkušenosti jak s platformou GA4, tak s předchozí verzí Universal Analytics. Dokážeme vám kompletně vytvořit a nastavit GA účet, aby pravidelné vyhodnocení analytických dat bylo pro vás co nejjednodušší. Postaráme se také o rychlý přechod UA ➙ GA4.
Nejčastější otázky o Google Analytics 4
- Jak se GA4 liší od Universal Analytics?
- Můžu používat GA4 a Universal Analytics současně?
- Jaké jsou hlavní rozdíly mezi událostmi v GA4 a Universal Analytics?
- Jaký je rozdíl mezi „Uživateli“ a „Aktivními uživateli“ v GA4?
- Je možné v GA4 nastavit remarketingové cíle?
- Jak mohu převést data z Universal Analytics do GA4?
Jak se GA4 liší od Universal Analytics?
GA4 je orientovaný na události. To znamená, že měří interakce uživatelů na webu jako události. Na rozdíl od Universal Analytics, novější verze GA4 sleduje uživatele napříč zařízeními a platformami, takže poskytuje detailnější analýzy chování uživatelů.
Můžu používat GA4 a Universal Analytics současně?
Ano, GA4 a Universal Analytics mohou běžet souběžně na stejném webu. Google to navíc doporučuje, protože GA4 je stále v zaváděcím procesu a mohou v něm chybět některé funkce, které jsou k dispozici v Universal Analytics. Činnost služby UA se zastaví 31. 12. 2023, poté bude k dispozici pouze GA4.
Jaké jsou hlavní rozdíly mezi událostmi v GA4 a Universal Analytics?
V GA4 jsou všechny interakce uživatele sledovány jako události, včetně prohlížení stránek, což bylo v Universal Analytics sledováno separátně. GA4 umožňuje pro detailnější sledování interakcí nastavit ke každé události až 25 dalších parametrů.
Jaký je rozdíl mezi „Uživateli“ a „Aktivními uživateli“ v GA4?
„Uživatelé“ jsou jednotliví návštěvníci, kteří navštívili web, zatímco „Aktivní uživatelé“ jsou ti, kteří na webu vykonali nějakou akci, například klikli na odkaz nebo vyplnili formulář.
Je možné v GA4 nastavit remarketingové cíle?
Ano, dají se nastavit vytvořením cílových skupin podle různých kritérií, jako jsou například demografické údaje, chování na webu nebo konverze.
Jak mohu převést data z Universal Analytics do GA4?
To bohužel nelze. Google neumožňuje převod dat z Universal Analytics do GA4. To znamená, že když začnete používat GA4, budete muset začít sbírat data znovu. Pro porovnání dat můžete provozovat obě verze souběžně až do 31. 12. 2023, kdy bude služba UA vypnuta.
- Vedle Google Analytics Google pravidelně aktualizuje také základní algoritmus. Co o těchto aktualizacích sám Google říká?
Přidat komentář