Cookies lišta v roce 2022: Jak si s novelou zákona o elektronické komunikaci poradily velké české weby?

Od 1.1.2022 platí novela zákona o elektronické komunikaci a týká se také využívání cookies. O čem konkrétně je řeč a jak si s novou podobou cookies lišt poradily nejznámější české firmy?
Cookie lišta 2022

Nový rok s sebou přináší změny v získávání souhlasů se zpracováním osobních údajů návštěvníků webových stránek. Výrazně ovlivňují funkcionalitu cookies, webové analytiky a požadovanou podobu lišt, které pro jednotlivé cookies získávají od návštěvníků stránek souhlasy. Pokud se tato změna neudělá správně, můžete se připravit o značné množství webových dat a zkomplikovat si fungování online byznysu.

Co jsou to cookies?

Cookies jsou soubory dat, které se ukládají do prohlížeče při návštěvě webových stránek. Pomáhají tak majitelům stránek např. analyzovat chování uživatelů na webu. Sběr těchto dat je užitečný zejména pro online marketing, SEO či nastavení správného UX. Umožňuje například mít přehled o počtu návštěv na webu, z jakých stránek uživatelé přicházejí a následně správně nacílit PPC kampaně. Díky cookies také zjistíme, které stránky jsou na našem webu navštěvované, a které naopak nikoliv. Zkrátka máme dění na webu a jeho úspěšnost více pod kontrolou.

Mimo to však nastavení cookies pomáhá i samotnému uživateli. Soubory cookies umožňují personalizovat obsah na webu – například zajišťují nastavení jazykových preferencí nebo cílení reklamy na základě chování uživatele. Výhodu přináší i při online nakupování. Díky cookies se vám obsah košíku nevymaže, jakmile e-shop opustíte, a můžete pohodlně pokračovat v nákupu při příští návštěvě.

Novinky v roce 2022 pro soubory cookies

Nyní už nestačí návštěvníky webu pouze informovat, že cookies na webu využíváte, ale k ukládání dat potřebujete nejdřív získat jejich souhlas. Dokud uživatel nepovolí používání cookies, nesmíte ho měřit. Takže takováto návštěva se vám např. v Google Analytics vůbec nezobrazí. Tím také nebudete vědět, že např. uskutečnil konverzi nebo z jaké kampaně/zdroje přišel.

Z našich dlouhodobějších pozorování napříč weby klientů vyplývá, že cca 15–30 % návštěvníků zákaz proaktivně nedává nebo používá jiné aktivní blokátory cookies. Mnohem častěji se ale stává, že si nevhodně řešené/drobné/nenápadné cookies lišty uživatel vůbec nevšimne nebo ji úmyslně ignoruje a souhlas neudělí. Touto cestou tak s novými pravidly klidně přijdete o dalších 50 % dat z webového fungování.

Proto mnohé webové stránky nově sázejí na výraznější cookies lišty, které zvyšují pravděpodobnost interakce návštěvníka. Podobnou cestou jsme se vydali také my a námi realizovaná cookies lišta vsadila na zobrazení přes celou obrazovku.

 Zároveň však nesmíte uživatele nutit, aby souhlas se zpracováním dat udělil. Nutné je nabídnout možnost soubory cookies odmítnout. Novela zákona také upřesňuje, že podoba tlačítka Povolit cookies by neměla mít zelenou barvu nebo být zaškrtnutá jako předvolba. Pozor také na agresivní lišty, které budou uživatele otravovat každých pár minut.

Povinností je nyní informování uživatele o využití cookies dat a jeho právech na odmítnutí cookies. Experti doporučují, abyste v tomto dokumentu používali jasný a srozumitelný jazyk, kde uživatelům webu vysvětlíte i výhody, které použití cookies přináší.

Jak se budou nové cookies lišty kontrolovat

Podle advokátky Petry Dolejšové může do kontrol správného nastavení cookies lišt zasáhnout rakouský právník a aktivista za GDPR Maxmilian Schrems, který se mimo jiné zasadil o miliardové pokuty gigantům jako Google nebo Facebook. Jeho nezisková organizace None of Your Business vytvořila robotický nástroj na automatickou kontrolu cookies lišt.

„Tento neziskový spolek má za cíl popotahovat všechny, kteří neumí správně zpracovávat osobní údaje, a udělal automatizovaný nástroj, který projíždí weby, automatizovaně čte, jaké tam máte přiznané i nepřiznané cookies, zda jste je zatřídili do funkčních, analytických, preferenčních či remarketingových, a automatizovaně prohlíží, jakým způsobem máte nastavenou lištu. Nástroj to poté vyhodnocuje a automatizovaně posílá výzvu provozovateli, že má cookies špatně nastavené a ať to do třiceti dní napraví. A pokud to provozovatel neudělá, za třicet dní se automatizovaně generuje oznámení opřené o konkrétní paragrafy GDPR o porušení zpracování osobních údajů úřadu. Vše automatizovaně,“ upřesňuje Dolejšová.

Přestože nástroj Maxmiliana Schremse je nekompromisní, podle Dolejšové není důvod k panice. Nicméně je dobré nic nepodcenit a do nové podoby cookies lišty investovat.

  • Pokud si nejste jistí, jak na tom váš web je, nabízíme možnost UX analýzy vašich stránek společně s návrhem možností řešení.

Jak si s novou podobou cookies lišt poradily některé velké české weby?

Vybrali jsme pár více i méně povedených příkladů, jak si s novou podobou cookies lišt poradily známé české firmy.

Alza

Novelu zákona nezanedbal ani nejznámější český e-shop. Alza si na jedničku pohrála s lištou z hlediska vizuálu a nezanedbala ani UX stránku. Rozbalovací položka Více informací (viz ukázka níže) je praktická a uživatelsky přívětivá. Chybí ovšem možnost cookies zakázat přímo v liště (tato možnost se zobrazí až po rozkliknutí podrobného nastavení), nebo lištu zavřít. Ani zelené tlačítko by Maxmiliana Schremse moc nepotěšilo. Každopádně body navíc za skvělý design.

Hodnocení: 85 %

Přestože má lišta Alzy své mouchy, je praktická a přehledná.

České dráhy

Významný český železniční dopravce pro novou cookies lištu použil zobrazení přes celou obrazovku. Nehrozí tedy, že by České dráhy zásadním způsobem ztrácely data o návštěvnosti díky tomu, že návštěvníci s lištou nebudou interagovat. Možnost povolit pouze nezbytné cookies, potřebné k provozu webu, je vepsáno do textového obsahu.

Poněkud zanedbaný je design na mobilních zařízeních, kde by se dalo vyhrát s typografií a vizuálem, a chybějící tlačítko pro více informací o souborech cookies.

Hodnocení: 80 %

Regiojet

Pozadu nezůstal ani konkurenční dopravce Regiojet. Jeho aktualizovaná cookies lišta je sice poněkud nenápadná, ale nabízí vše, co si uživatel může přát. K dispozici jsou nejen potřebné informace o zpracování dat, ale jako první z analyzovaných webů Regiojet nabízí možnost Odmítnout vše. Ani mobilní zobrazení neurazí.

Hodnocení: 95 %

Česká spořitelna

Rychle, stručně, jasně. Nová cookies lišta České spořitelny se nám líbí po všech stránkách. Zaujme i její textový obsah, kde je na první dobrou vysvětleno, k čemu cookies slouží.

Hodnocení: 95 %

České Aerolinie

Desktopová verze cookies lišty ČSA je vyřešena drobným pruhem vespod stránky. Uživatel mívá tendence nenápadné lišty tohoto typu ignorovat. Data v Google Analytics tak zřejmě nebudou pro leteckého dopravce příznivá. Lepší řešení lišty z tohoto pohledu nabízí mobilní zařízení.

Hodnocení: 70 %

Potřebujete s aktuálním řešením cookies lišty pomoct?

Nemáte ještě aktualizovanou cookies lištu nebo máte řešení, které moc nefunguje? Neváhejte se na nás obrátit! Náš tým už pomohl desítkám firem cookies lištu aktualizovat podle nejnovějších pravidel. Pro více informací nás neváhejte kontaktovat a rádi vám poradíme.

chci cookie lištu

napište nám

Související články: 

Co jsou cookies a jak je správně nastavit?

Cookies
Stává se vám občas, že si prohlížíte zboží z různých e-shopů a poté na ně narážíte v reklamách snad

Google Analytics 4: Nová éra webové analýzy a sledování návštěvnosti

Google Analytics 4
Google Analytics už zná zřejmě každý, kdo pracuje v online marketingu a potřebuje sledovat výkon web

Průzkum chování uživatelů v Google SERPu

Google Search
Nový průzkum chování uživatelů a jejich interakce s různými prvky v Google SERPu (Search Engine Resu

Přidat komentář