7 Nejčastějších chyb v UX řešení webů

Nejen hezký webdesign, ale také uživatelské řešení webu hraje důležitou roli. Mnohdy se však majitelé či tvůrci dopouštějí několika chyb. A právě na ty se zde zaměříme.
UX chyby

Mít krásný webový design nestačí. Sepsali jsme seznam sedmi nejčastějších chyb v uživatelském řešení webů, kterých se jejich majitelé nebo přímo tvůrci dopouštějí. 

Není jasný cíl webu

Zkuste se na web podívat očima cílového zákazníka. Průměrný uživatel má k dobru obvykle 5 sekund na to, aby si udělal obrázek, o čem web je. Pokud to nezjistí, často odchází. Nezahazujte tedy potenciál svého webu a používejte pouze relevantní obsah. Z tohoto důvodu UX specialisti nedoporučují používat v úvodní části webu slider, zbytečně zabírající místo, které by mohlo být nahrazeno užitečnějším obsahem. Pokud máte ve slideru podstatné informace, umístěte je radši jako statický text do obsahu. Málokomu se chce proklikávat položkami slideru, nebo je naopak jeho rychlá animace rozptylující. Opatrně také s volbou sloganu. Pokud už ho na webu chcete mít, volte úderný text, vystihující podstatu firmy, případně se obraťte na copywritera

Web doplňte o jasné informace, čím se vaše firma zabývá a nezapomeňte také na výhody, které z toho klient bude mít. Odlište se od konkurence relevantními fakty. Mnohé firmy volí předání informací prostřednictvím číselných údajů, které doplňují o počet vypitých šálků kávy nebo počet firemních psů. Nedělejte to, zákazníkovi jsou tyto údaje k ničemu. 

Příliš mnoho informací

Někteří nadšenci mají tendence se na svém webu zbytečně rozepisovat. Dávejte si na to pozor, přehršle textu nikdo nebude chtít číst. Mnohé firmy uvádí na stránce „O nás“ celou její historii. Zamyslete se nad tím, jestli to opravdu někoho zajímá. Doporučuji spíš volit podstatné, úderné informace, doplněné například o ikony. UX specialista Martin Čevelíček dodává, že bychom měli být opatrní také se sekcí Novinek. Často je na webu zcela zbytečně, doplněná o události typu „Spustili jsme nový web“ nebo „Jsme s vámi už 15 let.“ Bez novinek tohoto typu se uživatel obejde. 

Ukázka správného zobrazování relevantních informací, které jsme realizovali na e-shopu Kolokrám

Ukázka správného UX řešení e-shopu

Struktura webu

Na každé stránce řaďte informace od nejdůležitějších po méně podstatné. Nejdůležitější prvky nezapomeňte zvýraznit, aby web docílil kýžených výsledků. Například v e-shopu jsou nejpodstatnějšími faktory název produktu (u některých typů produktů i nastavení jejich počtu), cena, dostupnost na skladě a tlačítko „přidat do košíku“ plus produktová fotografie. Tyto prvky by měly být nejvýraznější a ostatní by měly sloužit jen jako decentní doprovod. Více o UX řešení e-shopů najdete v tomto článku

Ukázka správného UX řešení e-shopu, které jsme realizovali pro firmu Kolokrám. Zvýraznění údajů o výprodeji je dalším efektivním tahem z hlediska marketingu:  

Ukázka správného UX řešení e-shopu

Správnou strukturu webu ocení nejen uživatelé, ale i roboti společnosti Google nebo Seznam, kteří mají vliv na to, na jaké pozici se bude váš web zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. O vlivu webové struktury na SEO ranking se rozepsal můj kolega Mirek v tomto článku. Se SEO vám mimo jiné rádi pomohou naši specialisti

Struktura webu jde ruku v ruce i s webovou typografií. Ta dokáže vykouzlit zázraky. Pokud je text špatně čitelný, nikdo jej nebude číst. Doporučuje se používat čitelnou velikost a řez písma (vyvarujte se příliš tenkých nebo tučných fontů) a jasně strukturalizovat velikost nadpisů a podnadpisů. Pozor také na zarovnání písma a řádkování. O webové typografii jsem se více rozepsala v tomto článku. Obecně doporučuji si na úpravy typografie najmout profesionála

Složité ovládání

Web by měl být co nejjednodušší na ovládání. Tohle pravidlo mějte na paměti nejen v menu, filtrování produktů a ve volbě konverzí. Pokud si nejste jistí ovladatelností svého webu, vyzkoušejte UX analýzu nebo metodu uživatelského testování, při kterém se vybere určitý počet uživatelů cílové skupiny, která si web otestuje. Jde o účinnou techniku, díky které se hodně dozvíte. Dost se toho dá zjistit i z Google Analytics.

Jednoduchost ovládání jde ruku v ruce s hlavní navigací. Ta by měla být co nejsrozumitelnější. Počet položek v menu redukujte na nejpodstatnější body, které následně můžete doplnit o kategorie a podkategorie. Pozor ale na opačný extrém, kdy menu obsahuje jen dvě nebo tři položky. V tomto případě se zkuste zamyslet, jestli by nebylo od věci menu rozšířit o další relevantní body (např. služby můžete rozvinout na: masáže, pedikúra, manikúra). Nezapomeňte do menu také přidat stránku s kontakty. 

Uživatele dokáže hodně odradit nucení do zbytečných registrací a vyplňování detailů, které nejsou k ničemu. UX specialista Ilinčev říká, že povinností registrovat se přicházíte přibližně o 20 % obratu. Vždy tedy volte co nejjednodušší řešení. 

Čtěte také: 

Špatný první dojem

Jak už bylo řečeno, první dojem hraje prim. Nezapomínejte, že primární stránka, na kterou se uživatel dostane, nemusí být vždy homepage. Často může jít o podstránku, na kterou jsou cílené PPC kampaně, případně o stránku produktu na e-shopu či název kategorie. V některých případech nemá smysl piplat se se vzhledem homepage, když jsou navštěvovanější jiné stránky. 

Opatrně také s pop-up okny. Pokud je to první věc, která na uživatele vyskočí přes celou obrazovku, nejedná se zrovna o ideální řešení. Pop-up okna by měla být umístěná buď decentně v rohu, kde uživatele neruší při prohlížení webu, případně cílená na relevantní stránky (např. pop-upy o odběru Newsletteru je vhodné umístit na stránky blogu). 

Dalším nešvarem, který se často používá, jsou enormní cookies lišty. Ty někdy zabírají třeba i třetinu obrazovky, která by mohla být zaplněna smysluplnějším obsahem. Vzhled cookies lišty volte s citem, případně se rovnou obraťte na profesionály. 

Příklad špatného řešení cookies lišty:

Příklad špatného řešení cookies lišty

S tvorbou webových stránek máme mnoho zkušeností. Kontaktujte nás a společně najdeme to správné řešení i pro vaši firmu

Přečtěte si také o novém hodnoticím faktoru Google Page Experience („dojem ze stránky"). v našem článku „Page Experience aneb Na uživatelském dojmu záleží".

Chybějící konverze

Návštěvníkovi webu musíte jasně ukázat, co po něm chcete. Pokud to neuděláte, uživatel odejde a váš web bude k ničemu. Dočetl článek? Nabídněte mu další možnosti nebo konverzní tlačítko na vaše služby. Čte si o výhodách vaší firmy? Navigujte ho na to, co má dělat dál, třeba vás kontaktovat nebo se dozvědět další informace. Správně umístěná konverze dokáže divy. 

Nekonzistentní vizuál

Pamatujte, že design je vizitkou vaší firmy. Vypovídá o tom, jaký si uživatel udělá dojem. Pokud budete mít zastaralý e-shop, i ty nejluxusnější produkty budou působit lacině. Dalším zásadním problémem, se kterým se často setkávám, je nekonzistentní vizuální řešení. Tím mám na mysli to, že každý prvek vypadá na webu jinak (častý problém například u tlačítek, nadpisů nebo odsazení). To vše vypovídá o hodnotě a sofistikovanosti webu. 

Nebojte se tedy investovat do nového webu, případně jeho úprav. I pravidelná správa jej dokáže hodně posunout. Výhodou webové správy je také to, že se uživateli servírují změny postupně, a tak je přijímá mnohem lépe. 

Ukázka úprav, které jsme aplikovali na stránkách Vestavěnek

Webové úpravy - Vestavenky

Uvažujete nad správou webu? Pro více informací se podívejte na naše webové stránky nebo reference

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář