UX design umí být věda? 10+1 pravidel pro uživatelsky přívětivý web

Mít krásný webdesign nestačí. Aby web opravdu vydělával, je zapotřebí dodržovat principy UX neboli uživatelské přívětivosti. Přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího, co by měl úspěšný web mít.
UX design

Cíl webu musí být hned jasný

Zkuste se na web podívat očima cílového zákazníka. Průměrný uživatel má k dobru obvykle 5 sekund na to, aby si udělal obrázek, o čem web je. Pokud to nezjistí, většinou odchází. Nezahazujte tedy potenciál svého webu a používejte pouze relevantní obsah.

Web doplňte o jasné informace, čím se vaše firma zabývá a nezapomeňte na výhody, které z toho klient bude mít. Odlište se od konkurence relevantními fakty. Mnohé firmy volí předání informací prostřednictvím číselných údajů, které doplňují o počet vypitých šálků kávy nebo počet firemních psů. Nedělejte to, zákazníkovi jsou tyto údaje k ničemu.

  • Opatrně také s volbou sloganu. Pokud už ho na webu chcete mít, volte úderný text, vystihující podstatu firmy, případně se obraťte na copywritera

Slider na webu: Ano, nebo ne?

Oblíbená neřest mnoha webových stránek, slider, je tak trochu hra s ohněm. UX specialisti použití slideru na webu nedoporučují, mimo jiné kvůli možnému matení uživatele. Příklad: stavební firma slaví 30 let na trhu. Jako obrázek se ve slideru použije dort, takže návštěvník nabyde dojmu, že se jedná o cukrárnu, a web ihned opouští.

Slider na webu navíc zbytečně zabírá místo, které by mohlo být nahrazeno užitečnějším obsahem. Málokomu se chce proklikávat položkami slideru a jeho rychlá animace je rozptylující. Studie z univerzity v Notre Dame ukazuje, že ze 3,7 milionu návštěv hlavní stránky kliklo na slider pouhé jedno procento uživatelů. Z toho téměř 90 % konverzí bylo na prvním slidu.

Pokud máte ve slideru podstatné informace, umístěte je radši jako statický text do obsahu. Ideálním řešením je obrátit se na odborníka, který vám navrhne uživatelsky přívětivý web na míru.

Čím slider nahradit? Zkuste to jako Mall.cz. V hlavičce stránky využil statický obrázek s konverzí, pod kterým se nacházejí statické konverzní bannery.  

Web není jen hlavní stránka

Mnozí webdesigneři mívají tendence vymazlit hlavní stránku a zbytek webu poněkud odbýt. Realita návštěvnosti je však zcela jiná! Pokud máte správně nastavené SEO nebo PPC kampaně, nejvíce organických návštěv bývá právě na tematické podstránky, v případě e-shopu na stránku produktu či název kategorie. Ani zde tedy nezapomínejte na 5sekundové pravidlo a na každé stránce řaďte informace od nejdůležitějších po méně podstatné.

Webový obsah: Méně je více

Někteří nadšenci mají tendence se na svém webu zbytečně rozepisovat. Dávejte si na to pozor, přehršle textu nikdo nebude chtít číst. Mnohé firmy uvádí na stránce O nás celou její historii. Zamyslete se nad tím, jestli to opravdu někoho zajímá. Doporučuji spíš volit podstatné, úderné informace, doplněné například o ikony. UX specialista Martin Čevelíček dodává, že bychom měli být opatrní také se sekcí Novinek. Často je na webu zcela zbytečně, doplněná o události typu „Spustili jsme nový web“ nebo „Jsme s vámi už 15 let.“ Bez novinek tohoto typu se uživatel obejde.

Ukázka správného zobrazování relevantních informací, které jsme realizovali na e-shopu Kolokrám  

Jak na strukturu obsahu

Veškerý obsah na webu nemá stejnou důležitost, nejdůležitější prvky proto nezapomínejte zvýraznit. Například v e-shopu jsou nejpodstatnějšími faktory název produktu (u některých typů produktů i nastavení jejich počtu), cena, dostupnost na skladě a tlačítko „přidat do košíku“ plus produktová fotografie. Tyto prvky by měly být nejvýraznější a ostatní by měly sloužit jen jako decentní doprovod. Více o UX řešení e-shopů najdete v tomto článku.

Ukázka správného UX řešení e-shopu, které jsme realizovali pro firmu Kolokrám. Zvýraznění údajů o výprodeji je dalším efektivním tahem z hlediska marketingu:

Správnou strukturu webu ocení nejen uživatelé, ale i roboti společnosti Google nebo Seznam, kteří mají vliv na to, na jaké pozici se bude váš web zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. O vlivu webové struktury na SEO ranking se rozepsal můj kolega Mirek v tomto článku.

Webová typografie

Webová typografie dokáže zázraky. Pokud je text špatně čitelný, nikdo jej nebude číst. Doporučuje se používat čitelnou velikost a řez písma (vyvarujte se příliš tenkých nebo tučných fontů) a jasně strukturalizovat velikost nadpisů a podnadpisů. Pozor také na zarovnání písma a řádkování. Více informací o webové typografii najdete v tomto článku. Obecně doporučuji si na úpravy typografie najmout profesionála.

Sjednocený vizuál

Pamatujte, že design je vizitkou vaší firmy. Vypovídá o tom, jaký si uživatel udělá dojem. Pokud budete mít zastaralý e-shop, i ty nejluxusnější produkty budou působit lacině. Dalším zásadním problémem, se kterým se často setkávám, je nekonzistentní vizuální řešení. Tím mám na mysli to, že každý prvek vypadá na webu jinak (častý problém například u tlačítek, nadpisů nebo odsazení). To vše vypovídá o hodnotě a sofistikovanosti webu.

Jednoduchost hraje prim

Web by měl být co nejjednodušší na ovládání. Tohle pravidlo mějte na paměti nejen v menu, filtrování produktů a ve volbě konverzí. Pokud si nejste jistí ovladatelností svého webu, vyzkoušejte UX analýzu nebo metodu uživatelského testování, při kterém se vybere určitý počet uživatelů cílové skupiny, která si web otestuje. Jde o účinnou techniku, díky které se hodně dozvíte. Dost se toho dá zjistit i z Google Analytics.

Jednoduchost ovládání jde ruku v ruce s hlavní navigací. Ta by měla být co nejsrozumitelnější. Počet položek v menu redukujte na nejpodstatnější body, které následně můžete doplnit o kategorie a podkategorie. Pozor ale na opačný extrém, kdy menu obsahuje jen dvě nebo tři položky. V tomto případě se zkuste zamyslet, jestli by nebylo od věci menu rozšířit o další relevantní body (např. služby můžete rozvinout na: masáže, pedikúra, manikúra). Nezapomeňte do menu také přidat stránku s kontakty. 

Uživatele dokáže hodně odradit nucení do zbytečných registrací a vyplňování detailů, které jsou k ničemuUX specialista Ilinčev říká, že povinností registrovat se přicházíte přibližně o 20 % obratu. Vždy tedy volte co nejjednodušší řešení.

Čtěte také: 

Konverze, zlatý grál dobrého UX

Návštěvníkovi webu musíte jasně ukázat, co po něm chcete. Pokud to neuděláte, uživatel odejde a váš web bude k ničemu. Dočetl článek? Nabídněte mu další možnosti nebo konverzní tlačítko na vaše služby. Čte si o výhodách vaší firmy? Navigujte ho na to, co má dělat dál, třeba vás kontaktovat nebo se dozvědět další informace. Správně umístěná konverze dokáže divy.

Opatrně s pop-up okny. Pokud je to první věc, která na uživatele vyskočí přes celou obrazovku, nejedná se zrovna o ideální řešení. Pop-up okna by měla být umístěná buď decentně v rohu, kde uživatele neruší při prohlížení webu, případně cílená na relevantní stránky (např. pop-upy o odběru Newsletteru je vhodné umístit na stránky blogu).

Samostatnou kapitolou je vzhled cookies lišt, kde se letos trendy výrazně změnily. Od použití výrazných cookies lišt se dříve odrazovalo, kartami však zamíchala novela zákona o elektronické komunikaci z ledna 2022. Více o tomto tématu jsme napsali zde.

Správa webových stránek je nutnost

Investice do nového webu je základ, ale sama o sobě nestačí. Aby web přinášel kýžené výsledky, je zapotřebí i pravidelná správa. Produkty, kategorie a potřeby uživatelů se neustále mění a vyvíjejí. Nezapomínejte na to a web průběžně aktualizujte.

Správa webových stránek má smysl i pokud máte starší web a do redesignu se vám zatím investovat nechce. Pravidelné úpravy jej dokážou hodně posunout. Výhodou je navíc to, že se uživateli servírují změny postupně, a tak je přijímá mnohem lépe.

Ukázka úprav, které jsme aplikovali na stránkách Vestavěnek

Uvažujete nad správou webu? Pro více informací se podívejte na naše webové stránky nebo reference  

chci uživatelsky přívětivý web

napište nám

Související články: 

UX Analýza webu aneb Jak na uživatelsky přívětivý web

Recenze
Chcete-li, aby byl váš web úspěšný, neopomíjejte uživatelskou přívětivost webu.

Jak vytvořit úspěšný web? Vyvarujte se těchto častých chyb

Chyby při vývoji webu
Každý podnikatel chce ze své webové prezentace vytěžit maximum.

Přidat komentář