Jak změřit úspěch webu? Zjistěte to pomocí základních metrik v Google Analytics

Neumíte s tím. Nerozumíte tomu. Je vám úplně jedno, jak to funguje. Prostě jenom chcete vědět, jak se daří vašemu webu. Řekli vám: „Google Analytics, to umí úplně všechno.“ Je vám úplně jedno, že to umí úplně všechno! Přečtěte si, na jaké základní metriky se můžete podívat hned teď, aniž byste absolvovali dvoudenní kurz Google Analytics a měsíční meditační kůru v Šáhrášvizdá.
Jak změřit úspěch webu?

Pár malinkých předpokladů, bez kterých se neobejdete, tu ale bohužel je:

  • Vytvořte si účet na Google Analytics (je to zdarma, stejně jako celé používání tohoto systému).
  • Do systému pak přidejte web, který chcete sledovat a vygenerujte pro něj kód.
  • Na vašem webu si měřící kódy nastavte do kódu každé stránky (anebo o to požádejte vašeho ajťáka).

A můžete začít! Nebo spíš po několika týdnech od nahrání kódů můžete začít, přeci jen je potřeba nejdřív ta data někde nasbírat.

Nepropadejte panice! Google Analytics nebolí

Máte pocit, že je to moc složité? Vůbec to nechcete řešit? Potřebujete někoho, kdo vám s analýzou webu pomůže, udělá ji za vás a doporučí vám, co dělat s vaším webem dál? Kontaktujte nás!

Kolik lidí chodí na můj web? Návštěvnost, návštěvníci a Adam Bernau

Ze všeho nejdřív asi uvidíte „Přehled publika“ v záložce „Cílové publikum“. Nenechte se vyděsit množstvím čísel a položek v menu a zadívejte se na graf a metriku „návštěvy“. Právě teď vidíte, kolikrát se někdo podíval ve zvoleném období na váš web (období se volí vpravo nahoře). Jaký je vztah mezi „návštěvou“ a „uživatelem“ nebo také „unikátním návštěvníkem“? Zjednodušeně řečeno může uživatel udělat více návštěv. Na váš web chodí opakovaně z jedné IP adresy, takže se do metriky „uživatelé“ započítá jen jednou, zatímco do „návštěv“ se započítá pokaždé.

prehled_publika_google_analytics.png

měření webu v google analytics

Přehled publika vašeho webu. Tohle je základní obrazovka, na které najdete to podstatné. FOTO: Autor

Nově můžete sledovat nejen to, kolik lidí k vám chodí, ale i jací lidé chodí k vám na web. Jaký je jejich věk, zájmy, odkud jsou, jestli vás sledují na tabletu, mobilu nebo v počítači. V menu tyhle informace najdete také pod položkou „Cílové publikum“. Pomocí nich si tak můžete lehce udělat představu o vašem typickém návštěvníkovi a díky tomu upravit váš web, případně i vaše služby. Celé SEO je koneckonců o správném nastavení a obsahu webu pro vašeho skutečného zákazníka.

Líbí se lidem můj web? Míra okamžitého opuštění, počet stránek a doba jedné návštěvy

Představte si, že vás pozvou na večírek, vychválí ho do nebes a slíbí vám motorovou pilu zadarmo. Vy tam pak přijdete, ocitnete se v předpotopním kumbálu a jste vlastně docela rádi, že žádná motorová pila není na dosah. Pravděpodobně rychle odejdete a najdete si večírek, kde vám dají to, co hledáte. Přesně tak se bude chovat i návštěvník vašeho webu. Když přijde s nějakým očekáváním a toho se mu nedostane, rychle odejde, v tom lepším případě si prohlédne jednu, možná dvě stránky.

demograficke_udaje_vek_google_analytics.png

měření webu v google analytics

Tohle není znázornění hercynského vrásnění, tohle je podíl věkových kategorií v návštěvnosti vašeho webu. FOTO: Autor

Metrika „míra okamžitého opuštění“, která je v základním přehledu publika vpravo pod grafem, vám odhalí procento lidí, kteří ihned po zhlédnutí jedné stránky webu odešli, aniž by na webu provedli nějakou další akci. Ne vždy je to špatně (třeba jen hledali kontakt a našli ho), vysoká míra opuštění ale velmi často svědčí o tom, že obsah, který na webu je, nenaplnil očekávání návštěvníků webu. Jaké je hraniční procento míry okamžitého opuštění nelze přesně stanovit. Pro každý obor, web nebo i sezónu si sami musíte vypozorovat, jak se tato metrika na vašem webu mění. Pokud se blížíte 20 %, můžete být v klidu.

Počet stránek na návštěvu a doba jedné návštěvy spolu jde ruku v ruce. Pokud si lidé váš web prohlížejí dlouho a procházejí si hodně podstránek, pravděpodobně jste je zaujali. Pokud jsou čísla nízká, je možné, že na web přivádíte hodně nekvalitní návštěvnost. Zamyslete se nad tím, jestli jsou vaše kampaně dobře zacílené a jestli skutečně vodíte na web ty lidi, které vaše práce má potenciál zajímat. A tak jako vždy – i v tomhle případě může být problém v nepěkném designu webu nebo nepřehledném uspořádání webu.

prehled_akvizic_google_analytics.png

měření webu v google analytics

Přehled kanálů, odkud se na váš web lidé dostávají, opatřený i konverzním poměrem. FOTO: Autor

Proč lidi chodí na můj web a kde se berou? Akvizice, kanály a chování

V bočním menu a záložce „Akvizice“ najdete také celou řadu zajímavých informací. Už první přehled, který se vám otevře, může začátečníkům bohatě stačit. Vidíte tu koláč s návštěvností webu, rozdělenou podle kanálů, ze kterých k vám na web lidé chodí.

  • Organic search – přirozené vyhledávání (lidé, kteří k vám chodí přes vyhledávače)
  • Referral – přístup přes odkaz (lidé k vám chodí přes odkaz na jiných stránkách)
  • Direct – přímá návštěvnost (lidé, kteří zadají do adresního řádku prohlížeče vaši url)
  • Social – návštěvnost ze sociálních sítí
  • Paid search – návštěvnost z vyhledávačů přes placené PPC kampaně

Pokud máte správně nastavené konverze, neboli cíle, které chcete v GA sledovat (odeslané poptávky, přihlášení newsletteru atd.), uvidíte základní konverzní poměr už v tomto přehledu. Konverzní poměr vyjadřuje míru „efektivity“ vaší návštěvnosti. Říká vám, jaké procento návštěvníků provedlo na vašem webu kýženou akci. Podle konverzního poměru můžete velmi dobře vyhodnocovat třeba jednotlivé marketingové kampaně a určit si tak, jaké zopakovat a jaké už nikdy nedělat.

Nejnavštěvovanější stránky a další zajímavé metriky

Je toho samozřejmě mnohem víc. Třeba v sekci „Chování“ v základním přehledu uvidíte, jaké stránky vašeho webu jsou nejnavštěvovanější. Zpravidla jde o homepage a stránku s kontakty, ale možná zjistíte, že většina vašich návštěvníků míří na podstránku, do které byste to ani neřekli. Co si z toho odnést? Opět je potřeba se zamyslet nad tím, proč lidé chodí na tyto konkrétní stránky, co na nich najdou a jestli je to to, co hledají a také to, co jim chcete nabízet.

V Google Analytics se pohybujeme každý den. Umíme i díky tomuto nástroji rozpoznat, jak pomoci vašemu webu. Svědčí o tom nejen naše reference, ale třeba i fakt, že článek o Google Analytics dokáže u nás napsat úplně každý, včetně mě :-).

Vylepšete své seo

napište nám

Související články: 

Google Analytics 4: Nová éra webové analýzy a sledování návštěvnosti

Google Analytics 4
Google Analytics už zná zřejmě každý, kdo pracuje v online marketingu a potřebuje sledovat výkon web

Jak zvýšit návštěvnost webu?

Rostoucí návštěvnost webu
Otázku návštěvnosti je potřeba řešit hned na začátku tvorby každého webu.

Magické slůvko „atribuce“. Způsob, jak měřit úspěšnost kampaní

Google Analytics
Konverze měříme všichni. Ale jak zjistit, jestli za ně mohla spíš PPC kamapň nebo PR článek?

Komentáře

Miroslav Pecka

6.2.2015

Pěkný srozumitelný úvod do problematiky.

Napadá mě k tomu ještě:
1) použivejte v GA segmenty; zjistíte tak snadno třeba jaká je délka návštěvy návštěvníků, kteří si zobrazili více než 1 stránku (průměr do hodně změní) nebo zobrazují web na mobilu

2) je třeba dávat pozor, zda se zdroje návštěv správně zařazují do jednotlivých kanálů (dle pravidel, která jsou v GA trochu schovaná - viz http://pecka.name/blog/google-analytics-nastaveni-kanalu/)

Přidat komentář