5 rozdílů mezi vyhledávači Google a DuckDuckGo
V našem předešlém článku, jenž se věnoval problematice alternativního vyhledávače DuckDuckGo, jsme vás s vyhledávačem seznámili a zmínili některá důležitá fakta a zajímavosti. Okrajově jsme nastínili také rozdíly mezi vyhledávačem DuckDuckGo a ostatními vyhledávači, přičemž se jednalo zejména o giganta v oboru Google. V následujících několika řádcích si blíže ukážeme TOP 5 rozdílů právě mezi vyhledávači DuckDuckGo a Google.
- Ochrana soukromí a konec personalizace
- Konec filtrační bubliny
- Různá míra prokliku na jednotlivé weby
- Prohledávání webů třetích stran – „!Bangs“
- Průběh vyhledávání
1. Ochrana soukromí a konec personalizace
Ochrana soukromí je tím hlavním důvodem, proč mnoho uživatelů opouští Google a přechází na DuckDuckGo; především v USA je tato ochrana faktorem, jenž může potenciálně vést ke změně preferovaného vyhledávače. V současné době se jedná o 4. nejvíce zastoupený vyhledávač v USA s tržním podílem ve výši 0,99 %. V porovnání s Googlem (tržní podíl 88,5 %) se sice jedná o markantní rozdíl, avšak průzkumy ukazují, že význam DuckDuckGo neustále roste.
Společnost DuckDuckGo byla představena v roce 2008 a od roku 2014 je v zisku; domnívá se přitom, že sledování uživatelů není klíčem k úspěšné monetizaci. O této problematice hovoří zakladatel a výkonný ředitel DuckDuckGo Gabriel Weinberg na serveru Quora.
Pravděpodobně vás napadá otázka, jak tedy DuckDuckGo vydělává peníze? Jednoduše – skrze prodej reklamního prostoru ve výsledcích vyhledávání, stejně jako Google, avšak nenásilným způsobem a bez personalizace. V případě Googlu fungují reklamy na stejném principu jako výsledky vyhledávání – zobrazují se takové, na něž uživatel pravděpodobně klikne. Tím dochází ke generování zisku pro zadavatele reklamy a potažmo i pro Google. Obrovský zisk firmy je příčinou, proč je většina služeb Googlu dostupná široké veřejnosti zcela bezplatně.
2. Konec filtrační bubliny
Na rozdíl od vyhledávače Google, DuckDuckGo nesbírá vaše osobní údaje, historii prohlížení či lokaci. To v praxi znamená, že se ve výsledcích vyhledávání odpovědi na dotazy zobrazují nepersonalizované výsledky, jež omezují riziko vzniku efektu filtrační bubliny, což je jev vznikající tím, že se vám ve výsledcích vyhledávání zobrazí takové, u nichž se Google, na základě informací o vás, domnívá, že na ně kliknete. Tím vám v podstatě podsouvá určitý názor. Weinberg rovněž zmínil, že ke stejnému jevu dochází i při přepnutí na anonymní okno. Na toto tvrzení reagoval v britském týdeníku Observer mluvčí společnosti Google se slovy, že se jedná o mýlku, neboť se DuckDuckGo domnívá, že personalizace je jediným faktorem zobrazování odlišných výsledků vyhledávání pro různé uživatele. Google naopak tvrdí, že diferencujících faktorů existuje více, např. časové pásmo a lokace.
3. Různá míra prokliku na jednotlivé weby
Vzhledem k tomu, že je Google schopný zobrazit relevantní a adekvátní odpověď na určitý dotaz přímo ve výsledcích vyhledávání (viz obr. 3), nemají uživatelé potřebu procházet jednotlivé weby (doporučuji se podívat na článek mého kolegy Pavla, který hodnotil průzkum chování lidí na Googlu) a jejich obsah. Tím weby mohou přicházet o návštěvníky.
Potřebujete pomoc s optimalizací webu pro Google?
Obraťte se na naše SEO specialisty. Díky bohatým zkušenostem už v tom umí chodit!
4. Prohledávání webů třetích stran – „!BANGS“
Jako !Bangs jsou pojmenovány příkazy, s jejichž pomocí lze prohledávat webové stránky třetích stran, a to bez nutnosti opustit DuckDuckGo. Zadáte-li do vyhledávače například „!wen filter bubble“, ocitnete se rovnou na stránkách anglické Wikipedie pojednávajících (v tomto případě) o filtrační bublině. Takovýchto příkazů nabízí DuckDuckGo již více než 13 000. Jejich kompletní výčet naleznete na oficiálních stránkách, kde jsou pro přehlednost rozčleněny do několika kategorií.
5. Průběh vyhledávání
Vyhledávací algoritmy Googlu jsou považovány za nejpropracovanější. Google rovněž disponuje největším indexem a portfoliem nástrojů – ať už hovoříme o nástrojích pro tvorbu a editaci dokumentů či o analytických nástrojích typu Google Analytics a Google Search Console. Algoritmy Google neustále aktualizuje; velká změna přišla v roce 2015, kdy společnost do své „vyhledávací strategie“ integrovala umělou inteligenci prostřednictvím algoritmu RankBrain. V roce 2019 pak došlo k nejvýznamnější aktualizaci od spuštění RankBrain – jednalo se o algoritmus BERT, jenž je charakterizován vlastností hlubokého učení pro zpracování přirozeného jazyka, díky čemuž vyhledávač umí lépe pochopit významový odstín a kontext slov. Čehož si jsme si začali všímat a přemýšlet nad tím i v kontextu, jak nově pracovat s analýzou klíčových slov.
Vyhledávač DuckDuckGo používá k nalezení všech výsledků vyhledávání vedle vlastního trackeru i hlavní vyhledávače na internetu. Kombinuje vlastní vyhledávač (DuckDuckBot) s výsledky dalších služeb; za zmínku určitě stojí Wikipedia, Yahoo, Bing či Yandex.
Závěr a shrnutí
Jak již bylo v úvodu zmíněno, význam DuckDuckGo stále roste. Samozřejmě ve velké míře zaostává za Googlem, avšak to je dáno zejména tím, že je přibližně o 10 let mladší. Nicméně, každoročně se návštěvnost webu zvyšuje o více než 50 %! V roce 2017 to bylo konkrétně 55 %, v roce 2018 pak 56 %. DuckDuckGo se navíc vyznačuje jednoduchým a přívětivým designem i uživatelským rozhraním podobnými Googlu.
- Přečtěte si také! Jak zvýšit návštěvnost webu?
Stejně jako v případě Googlu lze přímo přistupovat k obrázkům, videím, nákupům nebo zprávám. Rozdílnost spočívá v šíři produktů a služeb, jež Google nabízí; v tomto ohledu se mu DuckDuckGo prozatím nemůže rovnat, avšak výměnou za omezenou nabídku získáte naprostou ochranu soukromí. Je tedy na vás, který aspekt upřednostníte. Některé zdroje uvádějí, že Weinbergovy přízemní cíle a nenásilnost spíše umocňují jeho konkurenceschopnost a představují pro ostatní vyhledávače potenciální hrozbu.
Komentáře
skodafil
16.3.2020Největší rozdíl je ovšem v tom, že DDG nic nenajde. Tvrdě jsem se tlačil k jeho používání poslední tři měsíce, ale ať lokální nebo globální výsledky vyhledávání DDG nestojí za nic. Jsem zpátky u Google. Nějaká jiná rozumná alternativa?
admin
23.3.2020Ač jsme vyhledávač DuckDuckGo (DDG) pouze testovali, relevantní výsledky vyhledávání jsme obdrželi vždy. To, že se ve velké míře liší od těch na Googlu, nepopíráme. Nicméně, je to především o zvyku a preferencích každého jednotlivého uživatele. Je nutno brát v potaz, že v případě DDG hovoříme o mladším vyhledávači, jehož algoritmus vyhledávání se tomu "googlovskému" samozřejmě nemůže v současné době rovnat. Avšak kdo ví, co bude za pár let... Alternativy samozřejmě jsou, ať už je to v našich podmínkách známý Seznam a dále Bing, Yahoo či Ask aj. Nejedná se však o alternativy, jež chrání soukromí uživatelů, jak je tomu v případě DDG.
Sandra Mikolášová
stinkas
19.10.2020S Duckduckgo nemám velké zkušenosti, neboť jsem záhy přešel na podobný druh anonymyzujícího vyhledávače, Startpage.com. Od té doby používám Google pouze jako doplňující vyhledávač. Proč to?
1. Startpage má v drtivé většině hledání obdobné výsledky i stejnou rychlost a navíc neotravuje nezrušitelným žel pojetím vyhledávání, kdy se nabízejí výsledky, které uživatelem hledané výrazy neobsahují atp.
2. Startpage je vyhledávačem anonymyzujícím, nezanechávajícím internetovou stopu po uživateli.
Za hlavní nedostatek Startpage považuji menší možnosti nastavení hledání, např. hledání v přesně zadaném časovém úseku (a ne pouze za poslední den, měsíc, atd.).
Za vysokou měrou používání Google vidím často pouhou setrvačnost a neznalost jiných možností.
Přidat komentář