Vyhledávač DuckDuckGo: Fakta a zajímavosti

Slyšeli jste už o tomto vyhledávači? Rádi vás s ním seznámíme.
Logo vyhledávače DuckDuckGo

DuckDuckGo je alternativní vyhledávač, který deklaruje ochranu soukromí uživatelů. Vznikl v roce 2008 a sídlo společnosti, která ho provozuje, se nachází v Pensylvánii, USA. V současné době pro něj pracuje 78 zaměstnanců.

Způsob práce vyhledávače DuckDuckGo

Jedná se o naprostý unikát mezi vyhledávači, neboť neukládá obsah vyhledávaný uživateli či jejich IP adresy, a soubory cookie používá jen v nezbytných případech (např. u nastavení). Z toho vyplývá, že DuckDuckGo nepoužívá metody personalizace výsledků vyhledávání a zobrazuje veškeré výsledky vyhledávání, nikoli pouze ty, u nichž je nejvyšší pravděpodobnost prokliku, jako je tomu zejména u Googlu.

Díky tomu vyhledávač DuckDuckGo nevytváří tzv. efekt filtrovací bubliny, což je jakási forma korporátní cenzury, kterou může vyhledávač vytvořit tím, že uživatelům ukáže pouze některé výsledky vyhledávání (to je např. dáno personalizovaným vyhledáváním à la styl Google). Vyhledávač rovněž obsahuje různá rozšíření, která zabraňují sledování vašich údajů třetími stranami.

Koncem října 2019 vyšel článek na Search Engine Journal, který přinesl velmi zajímavé informace o tom, co by přimělo lidi použít jiný vyhledávač než ten, který jsou zvyklí aktuálně používat. Vyplývá z toho, že pro Američany je faktor sbírání osobních dat momentem pro uvažování o změně vyhledávací platformy. Naopak pro Němce je velmi důležité, aby vyhledávač dával svému uživateli kvalitní výsledky.

duck_duck_1.png

Studie, které faktory člověka přesvědčí ke změně vyhledávacího zařízení.
SearchEngineJournal.com

Růst populárnosti

I když u nás je to zatím nepříliš známý vyhledávač, celosvětově jeho význam roste (jak ukazuje obrázek níže, který zobrazuje vývoj počtu vyhledávacích dotazů). Věří mu dokonce i CEO Twitteru Jack Dorsey!

Zatímco v roce 2012 činil počet dotazů zhruba 1 milion denně, v únoru roku 2019 to byla již 1 miliarda dotazů za jediný den! Nyní koncem roku (v době publikace článku) se hodnota zvýšila až na 1,5 miliardy. Obliba tohoto vyhledávače vzrostla zejména od roku 2013, kdy na povrch vyplavaly různé skutečnosti týkající se sběru informací uživatelů Národní bezpečnostní agenturou USA. Tehdy k tomu vyšel i článek v The Guardian, kde je mimo jiné trefně poznamenáno, že když se zeptáte cca 100 lidí na otázku „Co je DuckDuckGo?“, tak 96 odpovědí bude znít, že jde o čínskou restauraci. I z toho se dá usoudit, že povědomí o vyhledávači bylo před rokem 2013 lidově řečeno v plenkách.

duck_duck_2.jpg

Růst populárnosti vyhledávače DuckDuckGo

Apple i Google „spolupracují“ s DuckDuckGo

Již v roce 2014 umožnila společnost Apple použití vyhledávače DuckDuckGo jako výchozího vyhledávače v prohlížeči Safari. V témže roce bylo toto nastavení umožněno i v prohlížeči Mozilla Firefox. V březnu tohoto roku jej rovněž implementoval i prohlížeč Chrome společnosti Google, což je poněkud překvapivý krok, neboť právě Google považuje vyhledávač DuckDuckGo za jednoho ze svých největších konkurentů. Tento alternativní vyhledávač navíc získal od společnosti Google novou, klíčovou doménu duck.com, jež funguje simultánně s domácí doménou duckduckgo.com.

V lednu tohoto roku společnost DuckDuckGo oznámila, že vyhledávač bude využívat mapové podklady Applu. Hovoří se také o možné spolupráci těchto dvou společností ve smyslu akvizice DuckDuckGo Applem, což by přineslo výrazné změny. Apple na rozdíl od Googlu či Microsoftu nedisponuje vlastním vyhledávačem; tímto krokem by jej získal a mohl by Googlu vrátit jeho útok, kdy Google na uvedení iPhonu na trh reagoval vyvinutím Androidu, a stal se tak „úhlavním nepřítelem“ Applu.

Jak DuckDuckGo vydělává peníze?

Pravděpodobně vás bude zajímat, jak společnost DuckDuckGo generuje zisk, aniž by obchodovala s osobními daty uživatelů. Zisk generuje především prostřednictvím reklamy, jež se uživatelům zobrazuje na základě vyhledávaných klíčových slov, nikoli na základě osobních údajů. Významná je rovněž spolupráce s internetovým obchodem Amazon a platformou e-Bay. Předchází-li daným nákupům návštěva vyhledávače DuckDuckGo, má společnost nárok na určitý podíl z výdělku. Společnost je nejen obchodně výdělečná, nýbrž je i velkým sponzorem společností, jež se zaměřují právě na ochranu soukromí a svobodu slova.

Google, nebo DuckDuckGo? V čem spočívá rozdíl?

Není třeba zmiňovat význam Googlu, jenž je gigantem ve svém oboru (nezapomínejme, že stále dává nejrelevantnější výsledky na vyhledávací dotazy) a má svou pevnou pozici. Nicméně DuckDuckGo mu začíná šlapat na paty, neboť současná společnost se více zaměřuje na problematiku nakládání s osobními údaji ze strany vyhledávačů. DuckDuckGo dokonce tvrdí, že Google sbírá údaje o uživatelích i v případě spuštění anonymního okna. A stejně jako Google disponuje nejen „běžným webovým vyhledáváním, ale také videi, obrázky či zpravodajstvím. Na našem trhu (prozatím) nabízí limitovaný rozsah funkcionalit.

SEO s námi = Skill, efekt a Odbornost

napište nám

Přidat komentář