TOP 10 trendů digitálního marketingu pro rok 2021

Svět digitálního marketingu se neustále proměňuje. To, co platilo včera, už nemusí platit dnes. Chcete-li být v online prostředí úspěšní, je třeba následovat aktuální trendy. A které to jsou pro letošní rok? To si povíme v následujících řádcích.
TOP 10 trendů digitálního marketingu pro rok 2021

#1 Umělá inteligence

Umělá inteligence (AI, z angl. artificial intelligence) je schopnost strojů napodobovat lidské schopnosti, především uvažování a učení, ale také plánování či kreativitu. 

Ač se s umělou inteligencí setkáváme už nějakou dobu, teprve pokrok ve výpočetní technice, nové algoritmy a přístup k obrovskému množství dat vedly v posledních letech k významnému průlomu v této oblasti a učinily z AI technologii budoucnosti. Nicméně, již dnes je v digitálním marketingu hojně využívána.

Umělá inteligence, AI

Příkladem jsou samotné vyhledávače, které se učí na základě dat získávaných neustálým vyhodnocováním chování lidí na internetu. Díky tomu jsou vyhledávače schopny nabídnout uživatelům co nejrelevantnější výsledky.

Také prostřednictvím dat ze sociálních platforem či komentářů u blogových příspěvků lze díky umělé inteligenci analyzovat vzorce chování a způsoby vyhledávání uživatelů. Touto cestou získávají společnosti lepší vhled do mysli uživatele, resp. zákazníka, a ví, jak na něj co nejefektivněji cílit a apelovat.

Dále stojí za zmínku chatboti, tedy programy sloužící k automatizované komunikaci s lidmi, které jsou často k vidění u zákaznické podpory firem. Chatboti jsou u zákazníků populárním řešením, neboť umožňují komunikovat okamžitě, v reálném čase a 24 hodin denně. Navíc, na rozdíl od „lidských složek“ neztrácejí trpělivost. 

Jako příklad řešení v podobě chatbota si můžeme uvést společnost MasterCard či poskytovatele přepravních služeb, firmu Lyft, jež umělou inteligenci prostřednictvím chatbotů již nějakou dobu využívají.
 

Mastercard Chatbot

Chatbot společnosti Mastercard; zdroj

Chatbot společnosti Lyft; zdroj

 #2 Personalizace 

Trendem, který do jisté míry souvisí s umělou inteligencí, je personalizace. Chcete-li v roce 2021 „vyčnívat z davu“ a mít náskok před konkurencí, je třeba uživatelům, případně zákazníkům, nabídnout obsah, produkty, služby atp. na míru. Současný trh je celkově přesycen nabídkou obdobných produktů a služeb, a právě personalizace vás dokáže značně odlišit, čímž se pro uživatele (zákazníky) stanete jasnou volbou.  

Jako příklad lze uvést populárního poskytovatele online filmů a seriálů Netflix, který dokáže uživateli přizpůsobit nabídku titulů na základě jeho dřívějších zhlédnutí. 

Netflix - personalizace

Personalizace obsahu na platformě Netflix, zdroj

Oblíbený kavárenský řetězec Starbucks umožňuje zákazníkům prostřednictvím své mobilní aplikace využívat bohatý systém odměn a také si „namíchat“ a přímo objednat svůj vlastní nápoj.

Personalizace obsahu v mobilní aplikaci Starbucks

Personalizace obsahu v mobilní aplikaci Starbucks; zdroj

Opomenout samozřejmě nesmíme ani nám důvěrně známý internetový obchod Alza.cz, který na základě získaných dat dokáže vygenerovat nabídku obdobných či komplementárních produktů, které by se zákazníkům také mohly „hodit“ a na které by si, nebýt této nabídky, s největší pravděpodobností nevzpomněli.

Personalizace obsahu Alza.cz

Personalizace obsahu na stránkách Alza.cz

#3 Video Marketing

Spousta marketingových trendů má relativně krátkou „trvanlivost“, to však nelze říci o video marketingu, jehož popularita rok od roku roste. V současné době využívá video, jakožto marketingový nástroj a jeden z důležitých prvků své marketingové strategie, 86 % podniků. Jedná se především o videa vysvětlovací (73 %), videa na sociálních sítích (67 %) a prezentační videa (51 %). 

Video marketing

Mezi největší přínosy video marketingu pro firmy patří především následující:

  • zvýšená návštěvnost webu, 
  • delší průměrná doba strávená na stránce, 
  • uživatelé, resp. potenciální zákazníci, lépe chápou, jak daný produkt či služba funguje, a tudíž se snižuje nápor na zákaznickou podporu. 

Z hlediska jednotlivých kanálů, pomocí nichž se uživatelé o určitém produktu či službě mohou něco dozvědět, je jednoznačně preferováno video (69 %) a až daleko za ním prostý text v podobě článku, postu aj. (18 %) a další. Rozhodně se nejedná o nějak závratné zjištění, neboť je již dlouho známo, že dnešní uživatelé texty příliš nečtou, ale spíše „skenují“. Zvláště u seznámení se s určitým produktem je mnohem příjemnější zhlédnout video a sledovat jeho použití „v praxi“ než číst jeho popis. Posuďte sami, podívali byste se před první instalací svého nového kávovaru raději na krátké video, nebo zdlouhavě studovali návod?

Textový manuál ke kávovaru Phillips; zdroj

Jedním z významných faktorů, který přispěl k rozvoji tohoto nástroje je i přesun uživatelů od desktopů k mobilním zařízením, na nichž je čtení prostých textů obtížné a značně nepohodlné. A to i tehdy, disponujete-li responzivní verzí webu. Použitím videa jsou rozdíly mezi jednotlivými zařízeními méně patrné. 

Nejpoužívanější platformou k publikování videí je dlouhodobě YouTube. V roce 2021 plánuje ve své strategii YouTube využít 89 % podniků. Jako další v pořadí je pak Facebook, LinkedIn a Instagram.

#4 Influencer Marketing

Influencer marketing je formou propagace produktu, služby či značky, při níž využíváte vlivných osob na sociálních sítích, tzv. influencerů. Influencer je tvůrce webového obsahu vyjadřující se k určitému tématu (či tématům), který kolem sebe má vybudovanou početnou komunitu lidí. Tato komunita mu důvěřuje, ztotožňuje se s jeho názory a čerpá od něj inspiraci. 

Je známo, že uživatelé důvěřují mnohem více influencerům než firmám, neboť ve většině případů platí, že lidé věří lidem, nikoliv značkám. Influenceři působí důvěryhodně a jejich doporučení je vnímáno jako doporučení rodiny či přátel. 

Influencer Marketing

V praxi se influencer marketing nejčastěji uplatňuje v rámci spoluprací e-shopů s youtubery. Tyto spolupráce probíhají vesměs tak, že firmy vyplatí influencerům předem domluvené částky za konkrétní propagační aktivity, ale výjimkou nejsou ani barterové spolupráce. Velkou výhodou influencer marketingu jsou – v porovnání s tradiční reklamou – relativně nízké náklady, a především možnost dostat se skrze influencera k jeho cílovému a pro vás relevantnímu publiku, jehož vybudování by v jiném případě stálo spoustu času i peněz. Oslovit tímto způsobem přitom lze téměř jakoukoli cílovou skupinu, ať už jsou to maminky, teenageři, fanynky kosmetiky či módy, vyznavači zdravého životního stylu atp. 

Jako příklad z české scény lze uvést např. youtuberku z kanálu MaruškaVEG, která spolupracuje s drogistickým řetězcem dm a propaguje jeho značku dmBio. Konkrétně se jedná o veganské potraviny, které používá ve svých veganských receptech publikovaných na YouTube. 
 

#5 Vizuální vyhledávání

Většina z nás je při vyhledávání na internetu zvyklá napsat do vyhledávače vyhledávací dotaz a následně si ve výsledcích vyhledávání najít požadovanou odpověď. Díky technologickému pokroku však existují i jiné způsoby. Jedním z nich je tzv. vizuální vyhledávání, které si vysvětlíme na příkladech největších hráčů v této oblasti.

Vizuální vyhledávání

Google Lens

Prvním z nich není nikdo jiný než gigant Google se svou službou Google Lens. Jedná se o vizuální vyhledávací nástroj, který dokáže rozeznat různé objekty i texty pořízené mobilním fotoaparátem. A co umí konkrétně? Pořídíte-li fotografii:

  • oblečení či doplňků do domácnosti, najde pro vás na internetu podobné produkty včetně prodejních míst, 
  • čárového kódu, ihned získáte informace o daném produktu, a to opět včetně toho, kde jej pořídit;
  • knihy, nabídne vám Google Lens shrnutí jejího obsahu a recenze;
  • pozvánky na určitou událost, uloží se vám datum jejího konání do kalendáře;
  • budovy, získáte historická fakta, informace o otevírací době aj. (zvláště užitečné je to u restaurací, kdy se vám objeví jednak otevírací doba, jednak recenze či menu podniku);
  • zvířete či rostliny, Google Lens vám ihned napoví, o jakou rostlinu či zvíře se jedná.

Google Lens

Google Lens; zdroj

Funkcí samozřejmě existuje ještě víc, jejich výčet by však poněkud přesahoval potřeby tohoto článku. V každém případě si můžeme alespoň ukázat využití vybraných prvků v akci, a to prostřednictvím krátkého videa:

 

Pinterest Lens

Dalším významným hráčem na poli vizuálního vyhledávání je Pinterest, který přišel s aplikací Pinterest Lens a také s rozšířením Pinterest Button pro prohlížeče. Toto rozšíření umožňuje vyhledávat v rámci celého webu, nikoli pouze na Pinterestu.

Princip fungování je velmi podobný tomu u Google Lens. Stačí vyfotit určitý objekt a Pinterest vám zobrazí relevantní piny/obrázky ve vztahu k vyfocenému objektu.

Pinterest Lens

Pinterest Lens; zdroj

ASOS

Obrovský potenciál má vizuální vyhledávání v oblasti e-commerce, o čemž se přesvědčil například britský e-shop s módou a kosmetikou, ASOS, který se stal vůbec prvním e-shopem, který implementoval vizuální vyhledávání do své mobilní aplikace. Stejně jako v předchozích případech platí, že stačí pouze pořídit fotografii předmětu, který vás zajímá, a ihned získáte přístup do produktové karty shodující se s pořízenou fotografií.

Vizuální vyhledávání ASOS

Vizualní vyhledávání prostřednictvím mobilní aplikace ASOS; zdroj

Opět velice zajímavý trend, jehož význam bychom rozhodně neměli podceňovat.

#6 Hlasové vyhledávání

Vedle vizuálního vyhledávání roste také popularita vyhledávání hlasového. Z výsledků průzkumu Backlinko vyplývá, že 41 % dospělých (a 55 % teenagerů) využívá hlasové vyhledávání na denní bázi. Dále bylo zjištěno, že 20 % všech vyhledávacích dotazů z mobilních zařízení je zadáváno právě hlasem. V obou případech se výsledky opírají o nejrozšířenější vyhledávač Google.

Důvodem je především to, že hlasové vyhledávání je oproti tomu klasickému 3,7 x rychlejší. Zatímco při psaní vyhledávácího dotazu na klávesnici člověk napíše zhruba 38-40 slov za minutu, při vyhledávání prostřednictvím hlasu dokáže za minutu říct asi 110-150 slov. 

Klasické vs. hlasové vyhledávání

Klasické vs. hlasové vyhledávání; zdroj

Dalším důvodem je již zmíněný přesun uživatelů od desktopů k mobilním zařízením, kde může být psaní vyhledávacího dotazu značně nekomfortní a zdlouhavé. Navíc, díky hlasovému vyhledávání odpadá nejen nutnost psaní, ale také nutnost čtení, neboť i výstup uživatel obdrží v audio formě. 

Ač se může zdát, že hlasové vyhledávání je dominantou pouze mobilních zařízení, není tomu tak. Uživatelé čím dál častěji hovoří i se svými desktopy či reproduktory, resp. virtuálními asistenty. Takto třeba může vypadat objednávka jídla:

Hlasové vyhledávání se stalo součástí digitální marketingové strategie již mnohých firem; jako příklad lze uvést Paypal, který svým uživatelům umožňuje provádět platby prostřednictvím virtuální asistentky Siri. Rozhodnete-li se pro implementaci hlasového vyhledávání i vy, mějte na paměti, že i u něj je nutná SEO optimalizace, při níž je navíc potřeba zvažovat taková klíčová slova, na která se uživatel přímo zeptá, ne ta, která by napsal do vyhledávacího řádku. Zpravidla jsou klíčová slova a fráze u hlasového vyhledávání podstatně delší a mnohem více využívají přirozený jazyk.

Klíčová slova u hlasového vyhledávání

Klíčová slova u klasického vs. hlasového vyhledávání; zdroj

# 7 Social Media Stories

Nejste-li v marketingu úplnými nováčky, pravděpodobně jste již někdy slyšeli o tzv. storytellingu, tedy o jakémsi „vyprávění příběhů“. Chcete-li na uživatele či zákazníky zapůsobit, musíte v nich vyvolat emoce, a to se vám povede tehdy, nabídnete-li jim poutavý příběh. A právě na této myšlence staví Stories na sociálních sítích

Stories jsou krátké filmové úseky či několikavteřinové koláže vytvořené z fotografií a mnohdy doplněné texty, emotikony atp., které na dané platformě zůstávají nanejvýš 24 hodin (pokud si je tedy uživatel nearchivuje). Tím, že je jejich „životnost“ časově omezena, mohou vyvolat tzv. FOMO (fear of missing out) efekt, tedy strach uživatelů, že o něco přijdou, a proto budou tito jedinci podvědomě „nuceni“ neustále sledovat obsah toho či onoho profilu. 

Platforem, na nichž lze Stories publikovat, je celá řada. Mezi ty nejvyužívanější, především na našem trhu, patří Instagram a Facebook. 

Platformy pro tvorbu Social Media Stories

Platformy pro tvorbu Social Media Stories; zdroj

Jednou z výhod Stories je, že vám umožní seskupit aktuálně sdílený obsah na jedno místo – Stories totiž lze v průběhu dne rozšiřovat, a proto celkový výsledek nebude působit nikterak roztříštěně, jako by tomu bylo v případě FB newsfeedu. Mezi další výhody patří neustálá interakce s uživateli, nízké náklady, narůst návštěvnosti i povědomí o značce či možnost oslovit mladší publikum.

A jak ze Stories vytěžit maximum? Zkuste některou z těchto taktik:

  • Nechte uživatele na Instagramu hlasovat prostřednictvím ankety ve Stories.

 Ankety a hlasování na Instagramu

Ankety a hlasování na Instagramu; zdroj

  • Vložte do Stories link na svůj web.
  • Používejte tagy označující místo, kde se zrovna nacházíte; lidé, kteří tuto lokalitu vyhledávají, mohou na základě takových tagů narazit právě na vaše Stories.
  • Zkuste živé vysílání; tím se pro uživatele stanete autentičtější a ukážete jim „lidskou tvář“ svého podnikání. Uživatelé navíc mohou s vašim obsahem v reálném čase interagovat, tzn. „lajkovat“ či přidávat komentáře, což upevňuje jejich pocit sounáležitosti. Pro vás z toho však mimo jiné vyplývá to, že je v průběhu vysílání třeba být na pozoru a dávat těmto jedincům zpětnou vazbu.

Live stream na Instagramu

Live stream na Instagramu; zdroj

Ačkoliv se jedná o trend, který je již nějakou dobu znám, na českém trhu lze stále získat významnou konkurenční výhodu. Tak vzhůru do toho!

#8 Rozšířená realita

Mnozí z vás se již pravděpodobně setkali s virtuální realitou (VR, z angl. virtual reality), tedy technologií umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí. Z hlediska marketingu má však mnohem větší potenciál tzv. rozšířená realita (AR, z angl. augmented reality), což je technologie, která obohacuje reálný svět o interaktivní virtuální prvky. 

Virtuální vs. rozšířená realita

Co si pod definicí AR představit? Uveďme si příklad – jste online prodejce nábytku bez kamenné provozovny. Pro zákazníky je velmi složité pořídit si tento typ produktu, aniž by si jej mohli osobně prohlédnout. Situaci však můžete vyřešit tím, že jim nabídnete aplikaci, díky níž si budou moci zobrazit vaše produkty ve svém interiéru ještě před jejich zakoupením. Stačí pouze namířit fotoaparát chytrého telefonu na požadované místo v interiéru a umístit do něj 3D model. Takový nápad dostala třeba IKEA:

Oblastí, kde rozšířená realita najde své uplatnění, samozřejmě existuje celá řada; záleží na konkrétním přístupu při vytváření AR zážitků. Existuje několik základních kategorií, kde se rozšířená realita využívá:

1. Interakce s lidskou postavou

Do této kategorie se řadí například výrobci slunečních a dioptrických brýlí, kteří takto nechávají své zákazníky vyzkoušet, jaký tvar a barva se k nim nejlépe hodí, či prodejci dekorativní kosmetiky, kdy si především dámy mohou vyzkoušet, jak jim sedí ten či onen odstín make-upu atp.

Rozšířená realita v kosmetickém průmyslu

Rozšířená realita - interakce s lidskou postavou; zdroj

2. Umístění v prostoru

V tomto případě se jedná o vsazení virtuálního objektu do reálného prostoru, jako tomu bylo u výše uvedeného příkladu s firmou IKEA. Další ukázkou z této kategorie by mohly být galerie, které prostřednictvím AR dokážou rozpohybovat vystavená umělecká díla poté, co na ně návštěvník namíří své mobilní zařízení. 

Rozšířená realita - umístění v prostoru

Rozšířená realita - umístění v prostoru; zdroj

3. Minihry/hry

Tato kategorie je z hlediska AR pravděpodobně nejvíce komplexní záležitostí. Pro Facebook či Instagram však lze vytvořit i jednoduché – zpravidla skákací či chytací – hry (tzv. minihry) ovládané například mrkáním, pohybem ústy aj.

Rozšířená realita - minihry/hry

Rozšířená realita - minihry/hry; zdroj

Integrace rozšířené reality do marketingové strategie podniku určitě stojí za zvážení; hodnota trhu AR neustále roste a současně dochází ke stále znatelnějšímu přesunu spotřebitelů do online prostředí, v němž tuto funkcionalitu zajisté ocení.

#9 Mobilní aplikace

Mobilní aplikace je v současné době naprostou nezbytností. Počet denních – a posléze ročních – stažení mobilních aplikací se neustále zvyšuje a uživatelé je v průměru otevřou více než dvakrát denně. Současně roste také počet uživatelů chytrých telefonů, a proto lze předpokládat, že „popularita“ mobilních aplikací přetrvá. Právě díky nim totiž mohou mít uživatelé vždy po ruce všechny potřebné nástroje.

Vývoj mobilní aplikace je časově i finančně poměrně náročný proces, proto je potřeba už s předstihem její vývoj důkladně zvážit a prodiskutovat veškeré požadované prvky a funkcionality se specialistou, který by měl být schopen navrhnout to nejlepší možné řešení právě pro vás. Především pak vhodnou technologii Xamarin, React Native, PWA, Angular aj. 

Mobilní aplikace

#10 Content marketing

Ne nadarmo se říká, že obsah je to, co prodává. Ať už hovoříme o jakékoliv době, mít kvalitní obsah je vždy aktuálním trendem. Samotný John Mueller ze společnosti Google uvádí, že nejdůležitějšími aspekty pro úspěch webu jsou rychlost stránek, užitečné zpětné odkazy a dobře napsaný obsah. 

Budování kvalitního obsahu je v porovnání s klasickou reklamou mnohem méně nákladnou záležitostí, která zároveň umožňuje generovat více leadů. Takto vytvořený obsah navíc není „v hledáčku“ blokátorů reklam, tudíž se nemusíte bát, že by se uživatelům nezobrazil. Velkou výhodou content marketingu je také to, že se jedná o strategii s dlouhodobými výsledky, která mimo jiné napomáhá k růstu organické návštěvnosti a zvyšuje důvěryhodnost webu.  

Content Marketing

To, že je obsah důležitý v každé éře, je tedy nepochybné. Mění se však formy obsahu, na které je třeba se zaměřit. V současné době jsou tahouny interaktivní obsah (např. ankety a kvízy, obsah s prvky rozšířené reality, 360° videa atp.) a obsah generovaný uživateli (komentáře, blogové příspěvky, videa, recenze… jednoduše vše, co vytvořili uživatelé či zákazníci). Obě tyto formy mají jedno společné – umožňují uživatelům s vaším webem/značkou interagovat, a ne být pouhými pasivními příjemci. Zvláště důležité je to tehdy, jsou-li vaší cílovou skupinou mileniálové či příslušníci generace Z.

Nikoho zajisté nepřekvapí, že výše uvedené trendy souvisí především s vývojem nových a stále inteligentnějších technologií, které ovlivňují téměř veškeré aspekty našeho života. Lze přitom předpokládat, že tento vývoj bude v následujících letech pokračovat a pravděpodobně i zesilovat. 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář