Generace Z: jaká je a jak na ni zapůsobit?

Generace X, mileniálové, generace Z. Přirozený vývoj nezastavíme, proto musíme vědět, čím zaujmout. Co očekávat od generace Z a jak s ní „pracovat“?
Generace Z

Každá generace je něčím formovaná a v něčem jiná než ta předešlá. Nicméně tak rychlý vývoj, jaký se už nějaký ten pátek koná, rozlišuje příslušníky jednotlivých generací víc a vidí mezi nimi hlubší rozdíly než třeba mezi generacemi, které u nás vyrůstaly a žily od poválečných let do roku 1989. 

Generace Z vs. mileniálové

Abychom mohli poznat generaci Z, bude nejlepší odrazit se od generace Y neboli mileniálů. K těm řadíme všechny narozené mezi lety 1980 a 1997, i když tohle časové vymezení se v různých zdrojích liší. Znamená to, že k roku 2020 jde o osoby ve věku 23-40 let. Přezdívá se jí taky „generace Já, já“ (Generation „The Me Me“). 

Její základní charakteristikou z hlediska online prostředí je to, že v něm tráví asi 25 hodin týdně (AdAge). Jako další vlastnost můžeme zmínit to, že její příslušníci raději víc investují do zážitků než do hmotných věcí (proto by marketing na ně cílený měl zdůrazňovat emoce) a na sociálních sítích, které hojně využívají, se pokouší tvořit jakýsi hezčí obraz sebe sama.

A nakonec – je to generace lidí, kteří sice víceméně žijí online, nicméně si pamatují dobu, kdy žádné „online“ pro obyčejného smrtelníka nebylo. Tím spíš, čím dřív se v rámci vymezeného časového úseku narodili. Odpoledne proto trávili na zájmových kroužcích nebo pobíhali po sídlišti, a když zatoužili po kamarádově přítomnosti, museli fyzicky cinknout na zvonek a položit obligátní dotaz: „Dobrý den, půjde Kuba ven?“ 

Generace Z nezvoní. Online je součástí osobnosti každého příslušníka

Příslušníci generace Z se narodili v letech 1997-2012. Je jim tedy 8-23 let. Oproti mileniálům možná nikdy na klasický zvonek nezvonili, a když měli babičce popřát k svátku, nemuseli sedět přikovaní v rohu s pevnou linkou. 

Generace Z žije online od začátku, online prostor je nedílnou součástí jejich životů a osobností. Chovají se v tomhle prostředí ale jinak než mileniálové. Z tiskové zprávy, která vznikla v říjnu 2020 rámci projektu Samsung Tvoje šance #FUTURESKILLS, plyne, že příslušníci generace Z na sobě rádi pracují a na pracovním trhu nemají přehnané požadavky, které jsou doménou zmiňovaných mileniálů. Zároveň u nich neplatí, že starší při nástupu do práce učí toho mladšího. V jejich případě už to v souvislosti s rychlým vývojem technologií může být naopak. Co ještě se vyplatí o generaci Z vědět kromě toho, že tvoří asi 30 % světové populace?

#1 Váží si učitelů a lektorů, starších a zkušených

Pro všechny, kteří se chtějí živit jako lektoři, ať už v online, nebo offline světě, je existence téhle generace dobrou zprávou. Na rozdíl od mileniálů totiž považují její příslušníci současný vzdělávací systém u nás za nedostačující a chtějí se rozvíjet pomocí dalších kurzů.

Před informací vyhledanou „na dva kliky“ dávají přednost předávání osobních zkušeností konkrétních úspěšných lidí. Důvodem může být i přemíra informací, které kolem sebe neustále mají. Generace Z se ráda nechá navést k „těm správným“ informacím. 

#2 Chtějí být v kontaktu

Sociální sítě

Nebo to možná víc potřebují, než chtějí. Protože jsou na to zvyklí, a jakmile jsou bez spojení se světem, je jim z toho nedobře. Generace Z je zvyklá sdílet novinky ze svého života na různých sociálních sítích. Oproti mileniálům ale dobře ví, že za sebou zanechává digitální stopu, a podle toho se chová.

Anička narozená v roce 2010 už nemusí obíhat kamarády a říkat jim, že má další medaili z plaveckého závodu. Během pár sekund nahraje na vybranou sociální síť fotku, přidá popisek (třeba jen emotikony) a už se to ví. Je pro ni důležité mít možnost se kdykoli s kýmkoli spojit nebo přijmout jakékoli sdělení. Troufáme si tvrdit, že jsou to nejvděčnější zákazníci, co se neomezených dat týče.

#3 Nečekají. Všechno chtějí rychle

Generace Z - všechno hned

Když jsem si během „devadesátek“ chtěla nahrát písničku, která se mi líbila a už mi v rádiu mockrát utekla, musela jsem si pustit rádio, připravit prázdnou kazetu a čekat a čekat a čekat. Když se mi poštěstilo, stihla jsem písničku od začátku a v ideálním případě v ní moderátor „nenapáchal“ škody v podobě duchaplného proslovu. 

Později stačilo vychytat aspoň pár frází, vyhledat písničku na internetu podle textu, pak se ji pokusit najít a stáhnout. Generace Z to má mnohem jednodušší. Stačí jí zapnout aplikaci, která odposlechne okolní zvuky a na displeji telefonu se během několika sekund objeví interpret a název písničky. Její stažení už je jen formalita, protože s největší pravděpodobností na internetu k dispozici opravdu je. Proto si Gen Zers (jak se jim říká) zvykli mít všechno rychle a neplatí to jen o písničkách, ale i o informacích.

Stejně tak to má generace Z s online nákupním chováním. Když se příslušníkům zachce moderní bundy, musí ji mít nejpozději za okamžik. V případě, že mají k dispozici výplatu nebo kapesné, už je jen otázka, u kterého prodejce bundu najdou nejdřív. A ten z nich pak může mít radost.

#4 Nejsou zvědaví na agresivní reklamy a v ruce mají smartphone

Generace Z - smartphony

Z dostupné statistiky z USA plyne, že v roce 2020 by mělo dojít k tomu, že generace Z bude tvořit 40 % amerických spotřebitelů. To už je nezanedbatelná část. Aby si ale prodejce získal jejich srdce, nemůže na ně jít s klasickou reklamou, protože 69 % příslušníků téhle generace ji považuje za rušivou. Nejhorší pak je, když je v reklamě celebrita.

Důležité je vědět i to, že 98 % používá v prvé řadě smartphone – to poukazuje třeba na nutnost responzivity webů. Podobná čísla najdete v přehledném článku Gen Z Statistics – What We Know about the New Generation.

#5 Idealisté pohánění penězi

Generace Z - peníze

Celých 76 % generace Z je nespokojeno s dopadem, jaký má lidská populace na planetu. Úžasných 42 % se cítí šťastně, 88 % smýšlí o své budoucnosti optimisticky. Asi 60 % chce dělat práci, která bude mít reálný dopad na chod a podobu světa. Jde o generaci, která je rasově nejrozmanitější a bude pravděpodobně tou nejvzdělanější, jakou svět zažil. Vzdělání je pro ni coby hodnota důležité. 

Důležité jsou ale taky peníze. Plusem téhle generace je, že se chce vzdělávat – 59 % příslušníků generace Z chce získat nové profesionální dovednosti, když to pomůže ke zvýšení jejich platu. Zároveň by ale třetina Gen Zers oželela 10-20 % svého platu, kdyby mohla dělat práci s posláním, které ji zajímá, naplňuje a které považuje za skutečně důležité.

Další data ze světa generace Z

Statistiky plynoucí z výzkumů generace Z jsou různorodá a je jich dost na to, aby se každý, kdo je chce online i offline cestou zaujmout, mohl zorientovat a přizpůsobit. 

Telefony a technologie

  • 55 % příslušníků generace Z používá smartphone 5 hodin denně a víc.
  • 26 % ho používá déle než 10 hodin denně.
  • 30 % Gen Zers věří, že moderní technologie můžou pomoct vyřešit zásadní problémy světa – oproti mileniálům je to o 6 % víc.
  • 87 % dotázaných ve výzkumu KPCB potvrdilo, že má telefon pořád u sebe a 80 % se po něm hned po probuzení shání. Další čísla vidíte v grafu.

Chování generace Z - graf

Zdroj

Dovolená a cestování

Generace Z - cestování

  • Většina generace Z dává přednost typické „válecí“ dovolené u moře.
  • 86 % chce na dovolené bydlet v hotelu a mít odpovídající zázemí.
  • 44 % Gen Zers si zajišťuje dovolenou přes online cestovní agenturu.
  • 92 % má auto nebo ho chce mít. Celých 72 % z nich by oželelo rok života na sociálních sítích, kdyby to byla cesta, jak auto získat.

Televize

  • Ani ne polovina generace Z sleduje kabelovou televizi (45 %). Zato 71 % má předplatné na Netflixu.

Nakupování, placení a recenze

Generace Z - nakupování

  • 57 % Gen Zers radši nakupuje v kamenných obchodech než online.
  • Při výběru produktu je pro ně nejdůležitější kvalita (53 %), pak cena (20 %).
  • Generace Z oceňuje zákaznický servis a více než 63 % chce být ve věrnostním programu aspoň jedné značky. Ve Spojených státech je mezi nimi na prvním místě Starbucks.
  • Skoro 58 % generace Z platí nákupy debetní kartou, asi 14 % používá kreditku.
  • Generace Z dbá spíš na estetiku a na módu než na jídlo, které konzumuje. Při jeho výběru je nejdůležitější cena.
  • Recenzi na vaše produkty nebo služby napíše spíš příslušník generace Z než mileniál. Rozdíl činí 50 %!
  • Až 48 % Gen Zers doporučí produkt, který nikdy nevyužilo, ale o němž ví, že s ním měl někdo ze známých dobrou zkušenost.

Hraní her

  • Při hraní her dávají Gen Zers přednost smartphonům před konzolemi a počítači (v 73 % případů).

Sociální sítě

Generace Z - sociální sítě

  • 59 % nevydrží neposlat aspoň jednu textovou zprávu během dne.
  • 46 % z generace Z sleduje aspoň 10 influencerů.
  • Víc než 40 % Gen Zers má účet na Facebooku, méně než 10 % používá Twitter a Pinterest.
  • Skoro 19 % komunikuje se svými oblíbenými značkami přes sociální sítě.
  • 73 % Gen Zers touží získávat novinky od své oblíbené značky prostřednictvím Instagramu.
  • 82 % věří, že sociální sítě můžou být prospěšným nástrojem při práci.
  • Překvapivých 51 % upřednostňuje osobní kontakt, jen asi 25 % pak dává přednost digitální komunikaci.
  • Gen Zers sledují 2x více videí na internetu než příslušníci jiných generací.
  • 55 % nevydrží bez internetu déle než 5 hodin.
  •  81 % uživatelů z generace Z přeskočí reklamu, když má tu možnost.
  • 65 % denně kontroluje Instagram, 62 % Youtube, 51 % Snapchat a 34 % Facebook. Další čísla vidíte v grafu.

Generace Z - chování na sociálních sítích

Zdroj

Použité zdroje

Vylepšete svůj marketing

napište nám

Související články: 

Víte, pro koho a jakým způsobem píšete?

Cílové publikum
Příručky či knihy pro copywritery nás poučují, že znalost cílové skupiny je naprosto zásadní.

Přidat komentář