Facebook není supermarket. Nekrmte fanoušky pouze prodejním obsahem

Tak často, až to milé není, se setkáváme s utkvělou představou veřejnosti, že Facebook je tu od toho, aby prodával. Služby, produkty, cokoli. Že když firma spustí svou stránku na Facebooku, rázem se výdělky zvýší aspoň o sto procent. Tak to ale nefunguje.
FB

Sociální sítě jsou perfektní nástroj, který vám pomůže vybudovat kolem vaší značky, společnosti nebo jednoho konkrétního produktu základnu fanoušků. Ti musí získat dojem, že vám na nich a na jejich spokojenosti záleží. Musí cítit, že vám nejde jen o to, abyste prodali, vzali peníze a víc se nestarali. Odmění se vám za to nejen svou přízní, ale také tím, že se o vás budou zmiňovat mezi svými známými a koneckonců na sociálních sítích i mezi neznámými.

Psychologie sdílení na sociálních sítích

Jak to funguje a proč tomu tak je?

Lepší fanoušek v hrsti než pár korun na střeše

Skutečně. Uznejte sami, že jednorázový výdělek a po něm dlouhý útlum vás nepotěší tak, jako když u vás permanentně více lidí utrácí i menší obnosy, než by byla ona „jednorázovka“. Fanoušci, kteří si vaše produkty nebo služby oblíbí, o vás budou šířit povědomí a vlastně budou dělat marketing trošku za vás. A zadarmo.

Čekáte na „ale“? Tak tady je – ale udržet si fanouška, to není jen tak. Chce to péči, cit pro jeho potřeby, umění komunikace, schopnost poradit. A taky s ním vstřícně jednat, nedělat drahoty kvůli každé reklamaci… Ale to už je pak jiná věc.

Nemusíte být klauni, abyste pobavili

Je všeobecně známo, alespoň mezi všemi, kteří se pohybují v marketingu na sociálních sítích, že lidé se na sociální sítě nechodí složitě vzdělávat, přemýšlet a nechávat se k čemukoli přemlouvat. Lidé se na sociální sítě, zejména pak na Facebook, chodí bavit. Chtějí se tu odreagovat, protože za sebou mají náročný den, nebo jsou v jeho polovině a cestou tramvají na obchodní schůzku na ně vyskočí váš milý příspěvek, který je snad i pohladí po duši, takže se najednou cítí o něco lépe.

Rozhodně si člověk k vaší značce díky takovým příspěvkům vybuduje dobrý vztah mnohem snáze, než kdyby se cestou na obchodní schůzku dozvěděl, že kdo ještě nemá tyto běžecké boty, jako by nebyl. Navíc když jste mu už včera sdělili, že bez vašeho tílka za pořádnou sumu by běhat ani neměl. A zítra to zabijete sdělením, aby koukal zainvestovat do celého nového běžeckého outfitu, jinak je úplně mimo.

Když svá prodejní sdělení (o to hůř, jestli opravdu takto útočná) neproložíte něčím odlehčeným, inklinujícím k lifestylu, těžko někoho přesvědčíte o tom, že vám nejde jen o prodej, po kterém už vás nebude tento člověk zajímat. Naopak pokud vymyslíte také pár příspěvků týdně, které ho pobaví nebo budou prostě jen nějakým způsobem líbivé, bude mít váš (potenciální) fanoušek dojem, že si dáváte tu práci a snažíte se ho pobavit, navodit mu příjemné myšlenky a libé pocity.

Jak mohou vypadat lifestylové, odlehčené příspěvky?

To, jak by měly vypadat vaše lifestylové příspěvky, nebo lépe a obecněji řečeno ty neprodejní, se odvíjí od toho, s čím vlastně obchodujete. Jste cestovní kancelář? Pak můžete postovat krásné fotografie z celého světa nebo z oblasti, na kterou se specializujete. Máte na starosti facebookovou stránku realitní kanceláře? Potom přidávejte pěkné fotografie nemovitostí, jen tak, ty, které nejsou ve vaší nabídce, ale jsou něčím zajímavé. Pracujte s videem, s prezentacemi, grafikami… S čímkoli, co nebude na sledujícího křičet „kupuj!“.

Vybrala jsem pár příspěvků z facebookové stránky e-shopu s nábytkem Nakup-nabytek.cz. Takhle to tedy může vypadat.

1_a_4.png

Nakup nábytek
Facebook

Obrázek: Zalahodit oku fanouška je snadné. U e-shopu s nábytkem se nám to dařilo třeba líbivými interiéry (obr. vlevo). Líbily se i netradiční postele, křesla nebo vychytávky do bytu (obr. vpravo).

2_a_3.png

obrázek je obrázek
Facebook

Obrázek: A protože nábytek neodmyslitelně patří k bydlení obecně, vsázeli jsme i na netradiční příbytky (obr. vlevo). Koneckonců i prodejní příspěvky mohou vypadat lifestylově, nikoli prodejně. Kdo chce, ten proklikne do e-shopu, kdo ne, pokochá se a jde dál (obr. vpravo).

Každého nezaujmete. Jak vychytat styl příspěvků?

Když si chcete vybudovat komunitu fanoušků, musíte se jim aspoň trochu trefit do vkusu, případně stylu humoru, což může být trochu oříšek. Zatímco u e-shopu s nábytkem můžete vsadit na mainstreamové vtípky a doladit to smajlíky, u značek, služeb nebo produktů pro vyhraněné skupiny osob musíte našlapovat po špičkách a experimentovat. Snad vždycky se stane, že některý ze zvolených typů obsahu nebo forma jeho provedení nemá úspěch. Z toho se lze ale snadno poučit a pokračovat jinak.

Marketing na sociálních sítích

S jakými typy příspěvků se můžete setkat?

Nebojte se smajlíků

Zatímco třeba v e-mailové korespondenci se zákazníkem nejsou smajlíky žádoucí, na sociálních sítích se jich nemusíte bát. Na Facebooku, kde se v poslední době objevuje celá plejáda emotikonů, už vůbec ne. Použitím smajlíků se přiblížíte lidem. A mají ještě jednu výhodu – jsou barevné, takže skvěle přitahují pozornost. A to vy chcete.

Starejte se o byznys, obsah nechte nám

napište nám

Související články: 

Firemní profil na Facebooku a Instagramu, proč ho používat?

Firemní profil na Facebooku a Instagramu
Přečtěte si několik důvodů, proč by vaše firma neměla chybět na dvou nejoblíbenějších sociálních sít

5 zlatých pravidel firemního Facebooku: Nezahlcujte a chovejte se lidsky!

5 zlatých pravidel firemního Facebooku
Kdo není na Facebooku, jako kdyby ani nebyl… A tak se dnes na této sociální síti můžete stát fanoušk

Přidat komentář