Marketing na sociálních sítích: Typy příspěvků

7 komunikačních modelů a konkrétní příklady, které se nám osvědčily pro funkční marketing na sociálních sítích.
Marketing na sociálních sítích: Typologie příspěvků

Sociální sítě se s firmami nemazlí. Lidi sledují firmy, protože sami chtějí. Takže když mě nebavíš, nebo mi nedáváš něco navíc, tak jdi z kola ven! Jednoduché a účinné.

A samy firmy tomu napomáhají tím, že často svým ploše komunikovaným obsahem nemají co říct. Vědí, co chtějí říct, ale už nevědí jak. Klasický problém hocha na prvním rande v 15 letech. Nic nového pod sluncem. A proto vám pomůže moje rozklíčovaná obecná typologie příspěvků.

Proč vědomá práce s obecnou typologií příspěvků?

Protože klíčem je zjistit, co na obecné rovině má pozitivní potenciál, aby se váš firemní profil stal lépe marketingově funkčním.

Pozor, všimněte, si že nepíšu – nejsledovanější, nejzábavnější, nejkreativnější, nejkontroverznější a mnoho dalších NEJ. Jen skromně říkám marketingově funkční (a co má toto spojení ve sféře sociálních sítí ideálně znamenat, si rozebereme v dalších článcích). Nepatrný, ale velký rozdíl.

Než přejdu k samotné typologii, tak ještě malá, leč důležitá odbočka.

2 rady, jak se připravit na práci s firemními příspěvky

Mně osobně se osvědčilo přistupovat k práci takto:

  • De facto každým příspěvkem posíláte newsletter (lidem, kteří se „zaškrtli“ k jeho odběru přes tlačítko stránky To se mi líbí.), akorát s tím rozdílem, že tady na to mohou lidi real-time reagovat.
  • A přemýšlet nad tím, jako by šlo o profil reálné lidské osoby, která má emoce.

V prvním případě si dáte pozor na to, co vlastně po lidech v daném příspěvku chcete, aby udělali – aby se jen pobavili, sdíleli ho, komentovali, klikli na odkaz, udělali něco víc atd. A v druhém případě se vyvarujete korporátní nudologie (můj vlastní termín).

Typologie příspěvků

Po několika letech práce se sociálními sítěmi jsem sám pro sebe rozklíčoval 7 nejčastějších obecných modelů příspěvků (nehledě na odvětví, obor, čas a lokalitu), které podpořenou vhodnou komunikací a vizuální (foto/video) složkou mohou přinést tu správně kvetoucí pšenku pro marketing na sociálních sítích. Jmenují se:

Než se do nich pustíme, tak ještě přikládám graf, jak by ideálně mohlo vypadat zastoupení těchto typů příspěvků prostřednictvím komunikovaného obsahu.  

Novinka o nás/z oboru

Komunita se plynule informuje o něčem zásadně novém ze života firmy. A také to působí vhodně za PR komunikace, když firma se chová jako „živý člověk“ a něco se stále děje.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:

Banálních záležitostí typu, že vám došla ve firmě káva apod. Novinkou se myslí opravdu v přísném slova vzato něco informačně nového. 

Další bod, o co zásadně audience sociálních sítí nestojí, je klasická strohost a odměřenost PR agentur, známá asi nám všem, co používáme e-mail.

Vhodné příklady:

Například v tomto příspěvku jsme komunikovali, že Bramburky.cz podporují fotbalový klub FK Teplice. O našem klientovi jsme napsali před časem i zevrubnou případovou studii.

Nebo že firma Bramburky.cz podpořila nemocnici v Kroměříži.

Nebo tady pro Bramac.cz ukazujeme přístupnější formou nové realizace střech.

Benefity značky/služby/produkty

Tento druh příspěvku je zřejmě váš největší marketingový luk napnutý ke střele. Zkuste proto mířit pečlivě. Tohle jsou příspěvky, kdy představujete „jádro“ svých služeb/produktů a vůbec v celku hodnoty, které chcete následovat.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:

Přílišného „tlačení na pilu“. Jako firma pohybující se v prostoru sociálních sítí pochopte, že přizpůsobit se musíte vy, ne lidi na Facebooku (ozvěna prvních řádků článku). Nikdo většinou o vaše nabídky nestojí (pokud nejste Nike, Apple či něco obdobného), a taková je prostě pravda.

Vhodné příklady:

Pro společnost Bramac se snažíme komunikovat linku, která nevnucuje, ale spíš má vše intuitivně podněcovat. Jako v případě tohoto chlapce, připraveného vyrazit na „pořádnou“ jízdu do života, kdy v kombinaci s textací a hlavním zastřešujícím #strechanacelyzivot dochází k protnutí několik prvků a hodnot, které chceme lidem na sítích ukládat do podvědomí. 

Nebo zde jsme chtěli přiměřeným způsobem najít průsečík mezi potřebou komunikovat vzhled střešních krytin a neinvazivním reklamním sdělením.

A tady se vracíme zpět k firmě Bramburky.cz. Vidíte, jak jde krásně komunikovat nabídku celé produktové řady i s konverzním cílem měřit prokliky na daný odkaz.

Nebo u našeho klienta Plavbypomori.cz jsme úspěšně zkombinovali marketingovou výzvu společně s dalším typem příspěvku (viz níže Anketa/Výzva). Lidé nám posílají mnoho nádherných fotek z vlastních cest po moři.

Nebo takto se dá cílovce komunikovat benefit dopravy zdarma. Příklad od našeho klienta AAAradiatory.cz

Anketa/Výzva

Velmi oblíbený typ příspěvku. Lidi u něho cítí spoluúčast na věci, a to je velmi důležité. Pomáhá to lépe budovat vztah. Dejte své audienci možnost debatovat s vámi a spolurozhodovat.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:
Strachu, že se to nepodaří a bude trapas. S touto linkou experimentovat muset budete, jinak se v ní moc vhodně dál komunikačně neposunete. Ona celá práce se sociálními sítěmi, spočívá v tom, že jste neustále ve střehu, a v umění změnit směr, pokud se původní plán neosvědčuje a není marketingově funkčním řešením pro váš byznys.

Vhodné ukázky:

Když se vám například povede za 5 minut práce na příspěvku takovýto výkon, jako nám v tomto případě, tak jste na správné cestě. Podotýkám, že konkrétně u tohoto příspěvku jsme čistě organicky oslovili víc než 70 % z celé audience sledující profil Plavbypomori.cz bez jediné investované koruny.

Nebo v tomto případě jsme nechali lidi, aby si sami vybrali, co se jim více zamlouvá – Mallorca, nebo Korfu? Diskuse se povedla.

Akce/Sleva

Marketingově velmi důležitý typ příspěvku. Pomáhá přímo překlopit lidi ke konverzím. Takže opatrně s tím.  

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:
Klišé ve vizuální složce. Zkuste vše pro své sledující co nejvíce konkretizovat. A také izolovanost takové akce a slevy v rámci celoplošné komunikace bude působit jako prapodivně vykopnutý drn z trávníku, takže neizolovat.  

Zkuste proto obsah z této linky připomínat i jako podtón v jiných typech příspěvků.

Vhodné ukázky:

Takto odlehčeně komunikované akce nám u klienta AAAradiatory.cz velmi dobře fungují. Návštěvnost z FB se nám vyjevuje v dobrých a stabilních datech.

Soutěž

Léty prověřená klasika. Soutěž nikdy nezklame. A pro každý firemní profil je tento příspěvek obzvláště oživujícím kořením.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:
Snaze vše zkomplikovat. Hlavně to platí u soutěžní otázky a podmínek soutěže. Soutěžní otázka by měla být lehčí než lopata plná hlíny. A podmínky soutěže třikrát, čtyřikrát po sobě přepište a pak už to bude srozumitelné. Ideálně, ať si to přečte ještě někdo úplně mimo.

A pozor na to, aby cena/odměna byla pro vaši skupinu sledujících opravdu atraktivní. Na ponožky s jelenem je asi sotva utáhnete.

Vhodné ukázky:

Pro Bramburky.cz děláme soutěže o plné kartony brambůrek.

Inspirace/Tip/Rada/Hack/Zajímavost

Nejšťavnatější obsahová linka a podstata, proč lidi na sociálních sítích existují, protože tam hledají něco, co je rozptýlí, zabaví a třeba i vhodně informuje.

Když lidem dáte finální řešení, jak si už např. nikdy neukopnout malíček u nohy o roh postele (a jste firma, co prodává postele a matrace), tak máte vyhráno.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:
Nudy. Nejlépe uděláte, když budete chtít lidem skutečně pomoci. Snahu ocení každý. Zamyslete se, co v rámci svého oboru podnikání můžete lidem nabídnout za informace, které jim pomohou se více orientovat v nabídce služeb/produktů na trhu.

Buďte pro ně užiteční, anebo je dobře bavte. Oboje funguje.  

Vhodné ukázky:

U profilu AAAradiatory.cz jsme takto lidem pomáhali v otázce, kdy vybrat kondenzační kotel a kdy elektrokotel.

Pro značku Hüppe (sprchové kouty) se zase snažíme být užiteční např. touto linkou.

Nebo takto u Bramacu začleňujeme linku odborných dotazů a odpovědí.

Obsah od lidí

Královská kategorie. Říká se, že když obsah tvoří fanoušci a sledující, tak si můžete „královsky“ vybírat z jejich podnětů. A je to pravda. To by mělo být cílem každého firemního profilu na sociálních sítích.

Nám se za pár let podařilo pro Plavybypomori.cz vybudovat silnou komunitu nadšenců do moře a cestování, kteří se moc rádi podělí o své dojmy a fotky. Sestavili jsme tak dokonce i článek na web.

Čeho se u takového příspěvku vyvarovat:
Vyvarujte se přílišné familiárnosti. Buďte k lidem v komunikaci slušní a respektujte i případně jejich soukromí. Pochvalte je a oceňte, ale takovým tím normálním způsobem.

Vhodné ukázky:

Takto pro Bramburky.cz využíváme text i fotky od lidí. A je to naprostá pecka.

Nebo takhle se rádi podělí fanoušci profilu Plavbypomori.cz o atmosféru.

A lidé, kteří staví střechu s Bramacem, zase rádi zasdílejí své fotky, aby se pochlubili.

Závěr a shrnutí

Doufám, že vám tento článek dal jasnější představu a koncepci, co se dá rozumně a funkčně na sociálních sítích lidem komunikovat.

Do jakého typu světla se postavíte, záleží jen na vás. Buď to může být marketingově posilující a funkční, anebo pro marketing defektní a brandově odumírající.

Pokud cítíte, že jste v té druhé kategorii, tak nám dejte vědět. Společně vymyslíme něco, co bude mít hlavu a patu a nastartujete další akviziční kanál, který za to rozhodně stojí

buďte vidět na sociálních sítích

napište nám

Související články: 

Přidat komentář