Historie a vývoj sociálních sítí: 8 „socek“, které dotvářejí naši realitu
Facebook: sociální síť pro všechny
Psal se 4. únor 2004, když Mark Zuckerberg spustil Facebook coby síť pro studenty Harvardovy univerzity. Už na konci roku ji používal milión osob a v roce 2005 Zuckerbergova společnost získala téměř 13 miliónů dolarů na její rozvoj. Ještě v září 2005 Zuckerberg zřídil doménu facebook.com a zaznamenal další parádní úspěch – ač byla síť stále určena jen pro studenty, měla v prosinci 2005 fantastických 5,5 miliónu aktivních uživatelů.
Poslední známý údaj o počtu aktivních uživatelů za měsíc máme za 3. čtvrtletí roku 2021, kdy jich byly neuvěřitelné 2,91 miliardy. S tímhle součtem je Facebook nejpoužívanější sociální sítí na světě.
>> Facebook je mrtvý, ať žije Instagram? Ne víc, než bychom čekali
Jeho historie ale nebyla jen o založení a nějakém tom rozšíření. Změn byla za celou dobu jeho existence celá řada, měnily se funkce, algoritmy doručování i vzhled. Které milníky byly opravdu zajímavé? Třeba tyhle:
- Kolem roku 2008 už měla sociální síť 100 miliónů uživatelů. To byla mimo jiné doba, kdy jsme Facebook začali houfně poznávat i my Češi. Objem sociální sítě se tak nepředstavitelně zvětšoval a stále se to děje.
- Reklamy na síti byly už od roku 2004, aby zakladateli kompenzovaly náklady. O tři roky později byla spuštěna platforma Facebook Ads. V roce 2014 ale spustil Facebook službu Atlas, s jejíž pomocí byl schopen párovat informace o uživatelích i bez cookies a doručovat reklamní sdělení i na mobilních zařízeních.
- Taky jste si na Facebooku dřív intenzivně chatovali s okolím? V roce 2008 vznikl Facebook Chat. Na jaře roku 2011 Facebook oddělil chatovací nástroj od samotné sociální sítě. Dneska ho známe jako Facebook Messenger. Podle průzkumu webu Statista.com ho v roce 2021 aktivně využívaly 1,3 miliónu osob měsíčně.
Instagram: od fotek přes Stories po Reels
Poprvé spatřil Instagram světlo světa na podzim roku 2010 – vytvořili ho pánové Kevin Systrom a Mike Krieger. Aplikace měla původně sloužit jen ke sdílení fotografií (a původní Systromův projekt dokonce vypadal ještě zásadně jinak). Zachycování nálady, činností i každodenního života lákalo čím dál víc lidí. Necelý rok od spuštění služby měl Instagram 9 miliónů uživatelů. A nějaké ty milníky?
- Od roku 2011 mohl každý vidět živý náhled filtrů, fotografie se daly otáčet, mohly a nemusely mít okraje a bylo možné je ukládat ve vysokém rozlišení. Ke slovu se dostaly hashtagy (mimochodem průměrně dneska na každý příspěvek „padne“ 10,7 hashtagů!).
- V roce 2012 Facebook odkupuje Instagram a utváří z něj kolos.
- V prosinci 2013 začal svět brát na vědomí Snapchat a možnost posílání obsahu do soukromých zpráv. Zavedl proto službu Instagram Direct, aby konkurenci nedal úplně šanci.
- Na jaře 2016 šlo využít parádních 42 filtrů. Design se změnil po vzoru chytrých telefonů od společnosti Apple. A tradá – začali jsme používat Insta Stories, obsah, který po 24 hodinách zmizí.
- Od roku 2019 si užíváme funkci karaoke, která má pro změnu dohnat trend videí na TikToku.
- Od srpna 2020 tvoříme a hltáme Instagram Reels. V téhle službě najdeme videa dlouhá maximálně 15 sekund, z témat se nám občas zatočí hlava, stejně tak z kreativních nástrojů, kterými se dají výtvory okořenit.
>> Instagram aktivně využívají 2 miliardy osob měsíčně. V lásce ho mají především mladší uživatelé – 71 % jich ještě neoslavilo pětatřicetiny.
>> Marketing na sociálních sítích: typy příspěvků
YouTube: 500 hodin videí každou minutu
Tak, jak teď teenageři sjíždějí TikTok, sjížděli dřív mileniálové YouTube. Kdo neviděl tohle a tohle video, ten byl prostě šíleně out. I tahle sociální síť prošla dlouhým vývojem. Největší internetový server pro sdílení videosouborů vznikl v roce 2005 a zhruba po roce a půl fungování ho koupil Google, kterému patří dodneška. Uživatelé tak mají propojený Google účet s tím na YouTube.
Na YouTube můžou uživatelé nahrávat videa, sledovat je, hodnotit, sdílet, komentovat a streamovat. Najdete tu absolutně všechno od filmových trailerů a hudebních videoklipů přes hraní a komentování počítačových her až po osobní vlogy a vzdělávací videa. Systematickým přidáváním obsahu se pak dá i živit – k nejznámějším YouTuberům patří PewDiePie nebo Felipe Neto. V českém rybníčku pak plavou rybky, jako je MenT a GEJMR.
- Od roku 2008 má YouTube i české rozhraní. O dva roky později získal ocenění Křišťálová lupa coby publikační platforma.
- Od roku 2015 je v provozu taky služba YouTube Premium, s níž se můžete ušetřit reklam a přijít si i na nějaký ten obsah navíc. Za poplatek, samozřejmě.
- V roce 2021 měl YouTube víc než 2 miliardy přístupů přihlášených uživatelů měsíčně a každou minutu na něj uživatelé nahráli zhruba 500 hodin nových videí.
>> Potřebujete pomoct s marketingem na sociálních sítích? Stačí říct!
Twitter: každodenní cvrlikání 206 miliónů lidí denně
Na Twitteru si uživatelé švitoří od roku 2006. Příspěvky na téhle síti jsou sympatické v tom, že můžou mít maximálně 280 znaků (ovšem můžou být i komplexní a mít pokračování v komentářích). Kromě textu se to na Twitteru hemží i obrázky, odkazy a videy. Stejně jako na jiných sítích, i tady se dá vysílat živě.
>> Počet aktivních uživatelů měsíčně je 330 miliónů. Celkem jich pak je 396,5 miliónu.
Na Twitteru se neobejdete bez hashtagů, tedy pokud si nechcete z dlouhé chvíle přispívat jen sami pro sebe nebo nejste celebrita, kterou si samo vyhledá kvantum sledujících. Tenhle maximálně užitečný nástroj se fakt vyplatí používat.
O tom, jak bude Twitter fungovat, dal v roce 2009 názorně vědět herec Ashton Kutcher. Ten se vsadil se CNN, že bude prvním uživatelem, který na Twitteru nasbírá milión sledujících. Lidi pak postupně začali sledovat nejen celebrity, ale i své oblíbené magazíny, podniky nebo (i neoblíbené) politiky.
Nejen na českém Twitteru jako by se odehrávala paralelní politická scéna. Až se budete zajímat o to, co kdo o kom řekl, Twitter doporučujeme!
- Od roku 2012 máme Twitter i v češtině.
- Původní příspěvky mohly mít jen 140 znaků. Ke zdvojnásobení došlo až v roce 2017, změna se ale netýkala japonštiny, čínštiny a korejštiny.
- Od března 2021 Twitter označuje dezinformace šířící se ohledně pandemie koronaviru.
Snapchat: na fotku nebo video odpovězte fotkou nebo videem
Snapchat je mezi námi od roku 2011 (kdy byl spuštěn pro iOS), do našich končin ale zavítal teprve relativně nedávno. Aplikace slouží k posílání multimediálních zpráv mezi dvěma a více lidmi. Za jejím vznikem stáli Evan Spiegel, Bobb Murphy a Reggie Brown. Snapchat se dočkal převodu do 37 jazyků a od roku 2012 funguje i na telefonech s Androidem.
Podstatou snapchatování je posílání krátkých videí se zvuky a s efekty. Video (nebo fotografie) pak podle nastavení zmizí, nejdéle po 10 sekundách. Odeslané i přijaté zprávy si ale můžete uložit.
Snapchat měsíčně aktivně užívá 347,3 miliónů osob, největší skupinu tvoří uživatelé od 18 do 24 let (těch je 37 %), u starších lidí nemá takovou oblibu (například kategorie 55+ tvoří jen 2 % uživatelů).
Pinterest: i vy můžete být vrchní nástěnkář
Místo, na kterém nejde primárně o komunikaci, jako spíš o sledování, nahrávání a připichování oblíbených obrázků na nástěnky. To je Pinterest. Sem můžete nahrát obrázky, které se vám líbí, lajkovat jiné, ukládat si je k sobě na nástěnky podle témat, která si sami vyberete… A taky se tu dá posbírat spousta nápadů na DIY nebo do kuchyně, když už vám váš jídelníček nejede, případně tu na vás číhá inspirace, kam se vydat na příští povalečskou dovolenou nebo dobrodružnou výpravu.
Ačkoli byl Pinterest spuštěn v roce 2010 (autory jsou Paul Sciarra, Evan Sharp a Ben Silverman), u nás si získal oblibu až o dlouhé roky později (a stále je jen v pěti jazycích, v češtině ne). Jedinou podmínkou využívání Pinterestu je registrace (která se dá provést pomocí facebookového nebo twitterového účtu), neexistuje žádná premium verze a kromě osobního potěšení se dá, jako ostatní sítě, uchopit i marketingově (například k prezentaci provedených prací, hotových produktů apod.).
U Pinterestu je zajímavý fakt, že je na rozdíl od jiných sociálních sítích spíš na ústupu. Podle průzkumů Statista.com dosáhl vrcholu v 1. čtvrtletí roku 2021 a od té doby počet aktivních uživatelů klesá (z 478 miliónů měsíčně na 444 miliónů měsíčně ve 3. čtvrtletí roku 2021).
A ještě trošku čísel: Průměrný věk uživatelů Pinterestu je 40 let, ale největší skupinu tvoří kategorie 50–64 let (38 %). Nejčastější dotazy se týkají vylepšování domova. K 30. 6. 2021 bylo připnuto už 240 miliard obrázků. Víc než 77 % uživatelů tvoří ženy. K marketingovým účelům Pinterest využívá jen 25 % správců sociálních sítí.
TikTok: špatná pověst, velká obliba
Teď už jsme u citelně žhavější záležitosti. Sociální síť zaměřená na vytváření a sdílení krátkých videí vznikla v roce 2016 (v dalším roce se dostala do celého světa). Před ní byla především ve Spojených státech cool aplikace Musical.ly, tu pak odkoupila čínská společnost ByteDance. Právě obliba v USA pomohla čínské společnosti dostat aplikaci TikTok mezi ohromnou spoustu lidí. Jen v roce 2019 si ji stáhlo víc než 1,5 miliardy lidí. Své fanoušky má ve 155 zemích světa.
Na konci roku 2021 statistiky uváděly, že TikTok měsíčně aktivně používá 689 miliónů lidí. Nejpočetnější věkovou skupinu tvoří uživatelé od 19 do 29 let (35 %) a uživatelé do 18 let (28 %).
Ačkoli je pro nás společnost ByteDance poměrně neznámá, není to žádný troškař – má miliardové obraty především v Číně, Singapuru, Japonsku, Indii a okolních zemích, a to díky dalším hojně využívaným aplikacím.
TikTok je tak síť plná videí dlouhých od 3 do 60 sekund, přičemž většina videí má něco kolem 10 sekund. Uživatel musí zaujmout v co nejkratším čase, protože „otočit list“ je tak jednoduché… To některé tvůrce může dohnat až za hranici zdravého rozumu.
LinkedIn: když chcete být vidět jako profík
A ještě z jiného soudku – LinkedIn totiž nepatří k těm nejpoužívanějším, ale je fajn ho zmínit. Jde o profesní síť, na které jednoduše musíte být, pokud chcete být vidět po kariérní stránce, chcete o sobě dávat vědět i jinak než fotkami svého roztomilého štěňátka nebo potřebujete do firmy ulovit kohokoli od svačináře přes účetní až po vedoucího týmu.
>> 7 pravidel profesionální LinkedIn prezentace
LinkedIn vznikl v roce 2002 a od roku 2016 je pod taktovkou společnosti Microsoft. V roce 2020 měl 690 miliónů uživatelů ve více než 200 státech, měsíčně ho aktivně využije 310 miliónů osob. Jde především o odborníky, konzultanty, manažery a celé firmy, ale svou stránku se životopisem může mít úplně každý.
V Česku používá LinkedIn asi 1,5 miliónu osob. Pokud nejste zrovna šikovný řemeslník, o kterého se zákazníci přetahují, aktivním vedením LinkedIn profilu nic nezkazíte.
Tahle profesní sociální síť nabízí možnost spojovat se s kolegy, známými, ale i vzdálenými osobnostmi z nejrůznějších oborů, které chcete sledovat, třeba proto, že jsou pro vás inspirativní. Základní profil na síti je zdarma a úplně stačí, s premium verzí získáte některé přidané funkce, jako třeba veškerý přehled o tom, kdo si váš profil prohlédl.
>> I my máme na síti LinkedIn profil, podívejte se a sledujte nás!
Přidat komentář