LinkedIn: Vše, co jste chtěli vědět
- Co je LinkedIn a proč je důležitý?
- Výslovnost slova LinkedIn
- Základní informace
- Klíčové funkce
- Monetizace
- Kdo je na LinkedIn?
- Jak založit profil na LinkedIn?
- Jak správně nastavit LinkedIn profil?
- Jak vytvořit atraktivní LinkedIn profil?
- Jak vyhledávat pracovní příležitosti na LinkedIn?
- Jak vyhledávat zaměstnance na LinkedIn?
- LinkedIn Premium
- FAQ – nejčastější otázky o LinkedIn
Co je LinkedIn a proč je důležitý?
LinkedIn je největší profesní sociální síť na světě, která pomáhá lidem navazovat obchodní kontakty. Profesionálové z různých oborů na platformě sdílí své zkušenosti a dovednosti, majitelé firem zde zase nabízí pracovní příležitosti a všichni registrovaní uživatelé mohou diskutovat o libovolných odborných tématech.
Sociální síť LinkedIn má významný globální dosah. Je užitečná jak pro jednotlivce, kteří mohou svou osobu snadno prezentovat na svém profilu a hledat relevantní pracovní příležitosti, tak pro podnikatele a obchodníky, jež mohou cíleně rozšiřovat své obchodní vztahy a propagovat vlastní produkty, zboží a služby.
- Přečtěte si také! TOP 5+ nejlepších marketingových strategií pro malé firmy
Výslovnost slova LinkedIn
Mnoho uživatelů možná ani neví, jak se správně čte název této sociální sítě. Pokud byste chtěli dodržet správnou originální výslovnost, LinkedIn se má číst jako [linkdin]. Tři souhlásky se však v českém jazyce vyslovují poněkud špatně, a tak se v našich končinách používá i počeštěná výslovnost [linkedin]. Tedy přesně v tom tvaru, jak se LinkedIn píše.
Základní informace
- Datum založení: 28. prosince 2002
- Zakladatelé: Reid Hoffman, Konstantin Guericke
- Sídlo společnosti: Sunnyvale, Kalifornie, USA
- Majitel: od roku 2016 společnost Microsoft (zaplatila 26,2 miliardy dolarů, cca 631 miliard korun)
- Počet zaměstnanců: přes 19 400 na více než 30 místech světa
- Počet jazykových mutací: 26 (včetně češtiny)
- Počet uživatelů: přes 1 miliarda uživatelů ve více než 200 zemích
Nejvíce uživatelů sítě LinkedIn pochází z USA s počtem přesahujícím 211 milionů lidí. Na druhé pozici v žebříčku najdeme Indii se 117 miliony uživatelů a třetí místo zaujímá Brazílie s více než 70 miliony členy. LinkedIn používá přes 67 milionů firem a 133 tisíc škol.
Zdroj: https://news.linkedin.com/about-us#Statistics
Klíčové funkce
- profesní profily uživatelů
- vyhledávání a navazování kontaktů
- nabídky práce a náborové funkce
- vzdělávací platforma (LinkedIn Learning)
- skupiny a diskuzní fóra
Monetizace
- LinkedIn Premium (pro individuální uživatele)
- LinkedIn Sales Navigator (pro obchodníky)
- LinkedIn Recruiter (pro náboráře)
- inzerce
Kdo je na LinkedIn?
Na LinkedIn se sdružují lidé z různých profesních oborů a odvětví. Najdeme zde například:
Manažery a výkonné pracovníky
- generální ředitelé
- manažeři oddělení
- ředitelé prodeje a marketingu
Profesionály v IT a technologiích
- programátoři
- vývojáři softwaru
- systémoví inženýři
- analytici dat
Odborníky v oblasti financí a účetnictví
- finanční analytici
- účetní
- auditoři
- daňoví poradci
Konzultanty a poradce
- obchodní poradci
- HR poradci
- marketingoví poradci
Lékaře a pracovníky ve zdravotnictví
- lékaři
- lékárníci
- fyzioterapeuti
Právníky
- advokáti
- právní poradci
- notáři
- soudci
Umělce a kreativce
- designéři
- fotografové
- copywriteři
- grafici
Inženýry a architekt
- stavební inženýři
- architekti
- projektoví manažeři
Akademiky a výzkumníky
- profesoři
- výzkumní pracovníci
- odborníci vědeckého výzkumu
Zaměstnance veřejné správy a neziskové organizace
- úředníci
- zaměstnanci neziskových organizací
- politici
Studnice oborů, profesí a zaměstnání je velmi široká. Sociální síť LinkedIn může plnohodnotně používat každý, kdo se zaregistruje.
Jak založit profil na LinkedIn?
Registrace je jednoduchá a rychlá, stačí postupovat podle následujících kroků.
- Přejděte na stránku https://www.linkedin.com.
- Pod možností pro přihlášení klikněte na tlačítko „Jste noví na LinkedIn? Připojte se nyní“, nebo v menu ve vrchní části stránky zvolte možnost „Zaregistrovat se nyní“.
- Do příslušných políček zadejte svůj e-mail a zvolte si heslo, které má aspoň 6 znaků. Klikněte na tlačítko „Souhlasit a připojit se“.
- Napište své jméno, příjmení a zvolte „Pokračovat“.
- Zvolte si zemi a oblast, ve které žijete.
- Zadejte svou poslední pracovní pozici, případně zvolte možnost „Jsem student“ a vyplňte školu, kterou studujete.
- Zadejte kód, který vám přišel na e-mailovou adresu pro ověření její správnosti, a klikněte na tlačítko „Souhlasím a potvrzuji“.
- Vyberte si ze seznamu možností, zda právě hledáte práci. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Zvolte si lokalitu, kde hledáte práci, a na další stránce také o jakou pracovní pozici máte zájem. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Nastavte si upozornění na nové pracovní pozice. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Zvolte si, zda chcete dát vědět náborářům, že hledáte práci. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Pokud chcete, stáhněte si aplikaci LinkedIn naskenováním QR kódu z obrazovky. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Najděte si osoby, se kterými chcete být ve spojení, a nastavte si zdroje (společnosti, lidi a hashtagy), které chcete sledovat. Klikněte na tlačítko „Další“.
- Registrace nového LinkedIn účtu je dokončena.
Jak správně nastavit LinkedIn profil?
Domovská stránka vaší osoby je, dá se říct, vaše „online vizitka“, proto musíte svůj osobní profil na LinkedIn náležitě vyšperkovat. Ale nemyslíme tím barvičkami, křiklavými obrázky a dlouhými nudnými texty. Připojili jste se k celosvětové profesní síti, takže váš profil musí mít jistou úroveň. První dojem na LinkedIn hraje zásadní roli v tom, zda s vámi bude chtít kdokoliv navázat spojení, nebo v lepším případě vás oslovit k navázání spolupráce.
Důležité prvky LinkedIn profilu:
- Profilová fotografie – Profesní fotka kruhového tvaru, na které je zřetelně vidět váš obličej.
- Cover fotografie – Úvodní obrázek, který se zobrazuje v záhlaví vašeho profilu.
- Headline – Název pracovní pozice, která obsahuje klíčová slova. Vkládá se v nastavení profilu do sekce „Motto“.
- Vzdělání – Položka pro vyplnění specifické střední a vysoké školy, včetně oboru, délky studia a získaného akademického titulu.
- Současná pracovní pozice – Zde si můžete nastavit vaši aktuální pracovní pozici v konkrétní firmě.
- Pracovní zkušenosti – Všechna vaše předešlá zaměstnání s uvedením délky trvání. Může se jednat i o krátkodobé brigády.
- Dovednosti – Zjednodušeně řečeno „co vše umíte“. Ať už zvládáte pracovat v konkrétním programu, máte za sebou různá školení, vedli jste několikačlenný tým, nebo mluvíte plynně anglicky, vše pište mezi své dovednosti. Samozřejmě jen relevantní informace týkající se odpovídajícího oboru, kterému se věnujete.
- Kurzy – Pokud jste získali certifikát nebo úspěšně absolvovali kurz, zapište jeho název a číslo do této sekce.
- O mně – Stručný souhrn informací o vaší osobě. Můžete vypíchnout nejzásadnější milníky nebo uvést, jakých úspěchů jste ve svém oboru dosáhli.
- Kontaktní údaje – Do profilu si můžete doplnit telefon, e-mail nebo vaši webovou stránku, kde představíte blíže vaši práci.
Jak vytvořit atraktivní LinkedIn profil?
Atraktivní LinkedIn profil je klíčem k úspěchu. Stačí pár sekund a jakýkoliv návštěvník vaší osobní „online vizitky“ má jasno v tom, zda s vámi bude chtít navázat kontakt, či nikoliv. Ruku na srdce, i ve skutečném světě člověk nejvíce dá na první dojem. Proto si na tvorbě svého osobního LinkedIn profilu dejte záležet, abyste zaujali pozornost potencionálního zaměstnavatele, kolegu či obchodního partnera.
Rady a tipy pro LinkedIn profil:
- Jméno – Do vašeho jména neuvádějte titul.
- Kvalita fotografií – Nepoužívejte obrázky z vašeho soukromého archivu, jako jsou fotky z dovolené a nekvalitně vyfocená „selfíčka“. Takové fotografie se hodí na Facebook, ale ne na LinkedIn, kde máte působit jako profesionál ve svém oboru.
- Profilová fotografie – Jako hlavní fotografii si zvolte takovou, kde je váš obličej jasně zřetelný na neutrálním pozadí. Obličej na fotce by měl zaujímat co největší plochu. Pokud potřebujete, můžete fotografii ořezat.
- Cover fotografie – Vytvořte si vlastní jednoduchý úvodní obrázek. Stačí logo vaší nynější firmy, případně vaše motto. Jestli vaše firma používá jednotnou grafiku, volba je jasná. Rozměry cover fotky jsou 1400 × 350 pixelů.
- Potvrzení dovedností – Dovednosti, které máte vyplněné na svém profilu, mohou potvrdit lidé, s nimiž jste dříve spolupracovali, což zvyšuje důvěryhodnost vaší osoby v očích ostatních.
- Motto – Asi nejdůležitější část profilu, která se nachází hned pod vaším jménem. Krátce zde napište, kdo jste a čím se zabýváte. Maximální délka textu je 220 znaků.
- Úspěchy – Do pracovních zkušeností nezapomeňte uvést vaše konkrétní výsledky a úspěchy.
- Úplnost profilu – Pokud je to možné, vyplňte ve svém LinkedIn profilu všechny dostupné položky. Stačí stručně a jasně se zahrnutím klíčových slov relevantních pro váš obor, abyste byli co nejlépe vyhledatelní.
- Doporučení – Získávejte doporučení od svých aktuálních i dřívějších kolegů a nadřízených. Stejně tak můžete i vy potvrzovat ostatním lidem jejich dovednosti.
- Aktivita – Založit si profil na LinkedIn a dokonale si jej vyplnit nestačí. Vytvářejte nová spojení, komunikujte s ostatními a čas od času přidávejte nový zajímavý obsah. Být aktivní se na této síti rozhodně vyplatí.
- Multimediální obsah – Přidávejte různé druhy obsahu, abyste zvýšili atraktivnost a důvěryhodnost svého profilu. Může se jednat nejen o fotografie a videa, ale také o textové dokumenty a prezentace. Pokud nemáte vlastní materiály, můžete sdílet příspěvky jiných specialistů.
Firemní a business propagační focení umíme a baví nás to!
Jak vyhledávat pracovní příležitosti na LinkedIn?
Najděte si vhodnou pozici, která přesně odpovídá vašim dovednostem a kariérním cílům. Není to nic složitého. Poradíme vám, jak na to.
- Aktualizace LinkedIn profilu – Před zahájením vyhledávání práce si zkontrolujte svůj profil. Doplňte nové zkušenosti a certifikáty, aktualizujte si souhrnné informace, případně si obměňte profilovou fotografii a kontaktní informace.
- Funkce „Práce“ (Jobs) – K procházení všech dostupných pracovních nabídek na LinkedIn používejte sekci „Práce“, která se nachází nahoře v hlavním menu. Práci můžete vyhledávat podle klíčových slov, lokality, oboru a dalších kritérií.
- Nastavení upozornění – Nechte se informovat o nových pracovních nabídkách skrze upozornění. Nastavte si, o které pracovní pozice máte zájem, a jakmile se nějaká taková nabídka objeví, budete o ní ihned vědět. Můžete si zvolit instantní oznámení, do aplikace nebo na e-mail.
- Sledujte vybrané společnosti – Navštivte LinkedIn stránky společností, které vás zajímají, a sledujte je. Tím se dozvíte o všech novinkách, včetně nejnovějších pracovních příležitostí.
- Networking – Vlastní kontakty jsou při hledání práce výhodou. Snažte se rozšiřovat svou síť profesních vztahů a zapojujte se do relevantních skupin. Osoby z vašeho odvětví nebo společnosti, o které máte zájem, můžete také kontaktovat přímo.
- Žádost o zaměstnání – Když odesíláte žádost o práci prostřednictvím LinkedIn, ujistěte se, že jste životopis a motivační dopis přizpůsobili na míru konkrétní pozici.
- Klíčová slova – Ve svém profilu používejte relevantní klíčová slova. Tím zvýšíte šanci, že vás náboráři najdou při hledání vhodných kandidátů na vypsanou pozici.
- Buďte aktivní – Pravidelně aktualizujte svůj profil, publikujte relevantní obsah a zapojujte se do diskuzí. Aktivních uživatelů si rychleji všimnou jak náboráři, tak ostatní profesionálové na LinkedIn.
Jak vyhledávat zaměstnance na LinkedIn?
I když se to nemusí na první pohled zdát, vyhledávání zaměstnanců na LinkedIn vyžaduje strategický přístup. Platforma pro tyto účely nabízí různé nástroje a funkce. Níže uvádíme několik tipů, jak efektivně vyhledávat potenciální zaměstnance.
- Pokročilé vyhledávání – LinkedIn nabízí pokročilé vyhledávací možnosti, které umožňují filtrovat kandidáty podle různých kritérií, jako je místo, průmysl, aktuální a minulé pracoviště, vzdělání a dovednosti. To pomáhá zaměřit se na užší skupinu relevantních kandidátů.
- Klíčová slova a fráze – Při vyhledávání používejte konkrétní klíčová slova a slovní spojení, která odpovídají požadovaným dovednostem a zkušenostem. Když například potřebujete softwarového inženýra se specializací na programovací jazyk Java, nezapomeňte tyto termíny zahrnout do vyhledávání.
- Znění inzerátu – Dejte si záležet a vytvořte atraktivní pracovní nabídku s detailním popisem, jasně stanovenými požadavky a výhodami nabízené práce. Čím bude nabídka práce přesnější, tím se vám budou ozývat relevantnější kandidáti.
- AI nástroje – Nejste si jistí s obsahem inzerátu? Nechejte si poradit umělou inteligencí. AI nástroje vám pomohou vylepšit text pracovní nabídky za účelem zvýšení jejich atraktivity. Pokročilé algoritmy vám upraví strukturu a formátování textu, nebo vám doporučí vhodná klíčová slova a fráze, které cíloví kandidáti nejvíce vyhledávají.
- Využití kontaktů – Rozšiřte hledání prostřednictvím vaší sítě kontaktů. Osoby, s nimiž jste ve spojení, můžete požádat, aby vaši pracovní nabídku sdíleli na svém profilu.
- Využití skupin – Vložte svou nabídku práce také do vybraných skupin na LinkedIn. Je možné, že tímto způsobem oslovíte více potenciálních kandidátů.
- Pravidelná aktualizace – Pokud hledáte na LinkedIn nové zaměstnance velmi často, nezapomínejte své inzeráty pravidelně aktualizovat. Trh práce se neustále mění, a proto je vhodné optimalizovat i vaši vyhledávací strategii, aby odpovídala aktuálním trendům a potřebám.
- LinkedIn Recruiter – Jestli si chcete ulehčit práci, můžete využít placenou službu LinkedIn Recruiter. Tento doplňkový nástroj vám pomůže s rychlým vyhledáváním a přehlednou správou uchazečů o práci. Můžete v něm také vytvářet a ukládat oblíbené vyhledávací dotazy a efektivně komunikovat s potenciálními kandidáty.
Přečtěte si také! Tři klíčové nástroje Meta pro správu firemní stránky na Facebooku
LinkedIn Premium
LinkedIn Premium je placená verze standardního LinkedIn účtu. Za příplatek můžete získat řadu dalších funkcí a nástrojů, které nejsou dostupné u bezplatného účtu. LinkedIn nabízí čtyři druhy Premium účtů. Každý z nich je zaměřený na jiné specifické potřeby uživatelů. Jeden vám pomůže například rychleji najít vysněnou práci, jiný vám zase umožní získat více obchodních příležitostí, efektivněji rozšířit své podnikání nebo vyhledat nejlepší uchazeče o vámi nabízené zaměstnání.
1. Career
S tímto předplatným můžete:
- kontaktovat přímo nabírající manažery
- podívat se na vaše srovnání s ostatními uchazeči
- naučit se nové dovednosti pro svou lepší budoucnost
2. Business
S tímto předplatným získáte všechny funkce účtu Career a k tomu možnost:
- najít a kontaktovat ty správné lidi
- podpořit a rozšířit své podnikání
- naučit se nové dovednosti a vylepšit svou profesní značku
3. Sales Navigator Core
S tímto předplatným získáte všechny funkce účtu Business a k tomu možnost:
- najít potenciální zákazníky na svém cílovém trhu
- získat informace v reálném čase pro neotřelé oslovení
- vytvořit si stabilní vztahy se zákazníky a potenciálními klienty
4. Recruiter Lite
S tímto předplatným získáte všechny funkce účtu Business a k tomu možnost:
- najít rychleji skvělé uchazeče
- kontaktovat přímo nejlepší uchazeče
- budovat vztahy s potenciálními zaměstnanci
Detailnější informace k LinkedIn Premium účtům najdete zde: https://www.linkedin.com/premium/products
FAQ – nejčastější otázky o LinkedIn
- Co znamená „open to work" na profilovém obrázku?
- Co znamená „hiring" na profilovém obrázku?
- Jaká je cena za LinkedIn Premium?
- Mohu prohlížet profily na LinkedIn anonymně?
- Jak zjistím, kdo navštívil můj profil?
Co znamená „open to work" na profilovém obrázku?
Když má někdo na svém profilovém obrázku nápis „open to work“, znamená to, že je otevřený novým příležitostem. Tato osoba hledá nové pracovní příležitostí, případně je otevřená nabídkám a kontaktům od náborářů a zaměstnavatelů. Nastavení možnosti „open to work“ najdete na svém profilu pod svým jménem.
Co znamená „hiring" na profilovém obrázku?
Když je na profilovém obrázku uvedeno „hiring“, znamená to, že dotyčná osoba nebo společnost aktivně hledá nové zaměstnance. Toto označení používají náboráři, manažeři nebo jiné kompetentní osoby, jež mají pravomoc najímat nové zaměstnance.
Jaká je cena za LinkedIn Premium?
Cena za balíčky LinkedIn Premium se může lišit v závislosti na zemi a typu předplatného. Aktuálně jsou v nabídce čtyři druhy Premium účtů: Career za 759 Kč/měsíc, Business za 1209 Kč/měsíc, Sales Navigator Core za 1789 Kč/měsíc a Recruiter Lite za 3129 Kč/měsíc. Předplatné si můžete vyzkoušet na měsíc zdarma a kdykoliv ho zrušit před uplynutím zkušební doby.
Mohu prohlížet profily na LinkedIn anonymně?
Ano, LinkedIn umožňuje uživatelům prohlížet profily anonymně. Klikněte na ikonu svého profilu v horním menu, v nabídce zvolte možnost „Nastavení a ochrana soukromí“. Zde zvolte sekci „Viditelnost“ a najděte položku „Volby pro prohlížení profilů“, kde profil přepnete na „Soukromý režim“. Od teď lidé, které navštívíte, nebudou moci vidět vaše údaje (jméno nebo pracovní pozice). Stejně tak při používání anonymního režimu nebudete moci vidět, kdo navštívil váš profil.
Jak zjistím, kdo navštívil můj profil?
Na LinkedIn si můžete prohlédnout, kdo navštívil váš profil, tedy pokud nemáte účet nastavený jako soukromý. Seznam uživatelů najdete v sekci „Kdo si zobrazil váš profil" na stránce https://www.linkedin.com/analytics/profile-views/
Přidat komentář