Základy PPC kampaní. Často kladené otázky
1. Základní pojmy
1.1. Rozdíl mezi PPC a SEO
Zkratka PPC je odvozena z počátečních písmen anglických slov Pay Per Click („platba za proklik“). Jedná se o placenou reklamu ve vyhledávačích. Neplatíte za zobrazení vaší reklamy, ale platíte tehdy, když na vaši reklamu někdo klikne. Nejvýznamnějším systémy v českém prostředí jsou Sklik a Google Ads.
SEO (Search Engine Optimization) neboli „optimalizace pro vyhledávače“ usiluje jednak o dobré umístění vašeho webu ve výsledcích organického (neplaceného) vyhledávání, a jednak o zlepšení uživatelského dojmu (např. rychlost načítání stránky, přehledná navigace atd.)
- Výhodou PPC je, že placenou kampaň lze kdykoli zapnout i vypnout a že už po pár dnech můžete vyhodnotit výkon placené kampaně.
- U SEO je to většinou dlouhodobější záležitost, než se dostaví požadované výsledky.
Stavět proti sobě PPC a SEO však není rozumné, protože často budete potřebovat obojí.
1.2. Co je landing page?
Landing page je speciální stránka, která je vytvořena nebo upravena za tím účelem, aby měla co nejvyšší konverzní poměr.
- Několik užitečných tipů, jak vytvořit výkonný web najdete v Nápovědě Google Ads: „Jak se svým webem dosáhnete lepších výsledků“.
- Přečtěte si také tento článek: Martin Šuťak, „Landing page aneb jak nenechat zákazníka utéct“.
1.3. Jak pracovat s vyhledávacími dotazy
Vyhledávací dotazy slouží k odhalení pro vás nerelevantních slov a spojení, na která se zobrazujete. V tu chvíli je dobré je zařadit mezi vylučující. Dále také můžete sledovat výkon jednotlivých dotazů.
U těch, které mají oproti ostatním výrazně nižší míru prokliku (CTR), zvažte případné zařazení mezi vyloučená slova.
Ty, které mají výsledky dobré, oddělte do samostatných sestav a vytvořit jim inzerát šitý na míru.
- Doporučujeme k přečtení: Magdaléna Borková, „Optimalizační tipy. Pracujte s klíčovými slovy co nejlépe“.
1.4. Co je retargeting?
Retargeting je funkce systému Sklik určená k oslovení uživatelů, kteří již jednou navštívili vaše stránky. K tomu, abyste tuto funkci mohli začít využívat, je třeba umístit na webové stránky tzv. retargetingový kód. Tento html kód musí být umístěn na každé stránce vašeho webu, na níž chcete zaznamenávat návštěvníky pro cílení reklamy.
2. Základy Google Ads
Google Ads (do července 2018 Google AdWords) je internetový inzertní systém, pomocí kterého firmy propagují svoje produkty a služby ve Vyhledávání Google, na YouTube a na dalších webech po celém internetu. Svou reklamou na tomto systému můžete oslovit zákazníky nejen v ČR, ale i v zahraničí.
2.1. Typy kampaní v Google Ads
- Kampaň ve Vyhledávací síti
- Kampaň v Obsahové síti
- Kampaň v Nákupech Google
- Videokampaň
- Kampaň na aplikaci
Zdroj: Nápověda Google Ads: Typy kampaní Google Ads.
2.2. Kde se reklamy mohou zobrazovat?
- Ve Vyhledávání Google se reklamy mohou zobrazovat nad výsledky vyhledávání nebo pod nimi. Mohou se zobrazovat vedle výsledků vyhledávání, nad nimi nebo pod nimi také v obchodě Google Play, na kartě Nákupy a v Mapách Google.
- Na partnerských webech ve Vyhledávací síti.
- V Obsahové síti Google.
Zdroj: Nápověda Google Ads: Typy kampaní Google Ads.
2.3. Co je Skóre kvality?
Skóre kvality je odhadem kvality vašich reklam, klíčových slov a vstupních stránek. Kvalitnější reklamy mohou vést ke snížení nákladů a k vylepšení pozice reklam.
Skóre se zobrazuje na stupnici 1–10 a zahrnuje očekávanou míru prokliku, relevanci reklamy a dojem ze vstupní stránky.
Skóre kvality je jako výstražná kontrolka v autě, která vás informuje o stavu reklam a klíčových slov.
Zdroj: Nápověda Google Ads: „Co je skóre kvality Google Ads“.
2.4. Kampaň na aplikace
V kampaních na aplikaci Google použije vaše návrhy textu a podklady včetně těch z obchodu s aplikacemi a sestaví z nich širokou škálu reklam pro různé formáty a sítě. Vy jen zadáte pár řádků textu, výchozí nabídku a rozpočet a určit jazyk a umístění vašich reklam. Také se doporučuje nahrát alespoň jeden obrázek na šířku, po jednom videu na šířku i na výšku a pro případ potřeby i podklady HTML5.
Zdroj: Nápověda Google Ads: Kampaně na aplikaci.
2.5 Responzivní obsahové reklamy
Responzivní obsahové reklamy jsou výchozím typem reklamy v Obsahové síti.
Nahrajte do jedné kreativy různé podklady reklam, například nadpisy, loga, obrázky a popisy. Google pak vygeneruje reklamy a začne je zobrazovat v Obsahové síti.
Zdroj: Nápověda Google Ads
Zdroj: Nápověda Google Ads
3. Základy Skliku
Sklik je český PPC systém, provozovaný společností Seznam.cz, který umožňuje zobrazování reklamy ve vyhledávání na Seznam.cz a na nejnavštěvovanějších webech českého internetu.
3.1. Kolik Sklik stojí?
To závisí na tom, zda zvolíte obsahovou, anebo vyhledávací reklamní síť. Platíte buď za proklik, nebo za 1000 zobrazení. Denní útratu můžete kontrolovat nastavením denního rozpočtu kampaně.
3.2. Typy kampaní v Skliku
- Vyhledávací kampaň
- Obsahová kampaň
- Produktová kampaň (ve Vyhledávací i Obsahové síti)
- Videokampaň
Zdroj: Sklik Nápověda.
3.3. Kde se reklamy mohou zobrazovat?
Inzeráty reklamního systému Skliku se zobrazují ve dvou odlišných sítích: Vyhledávací a Obsahové síti.
Vyhledávací síť cílí na uživatele, který něco aktivně vyhledává, zatímco Obsahová síť na pasivního uživatele internetu.
Vyhledávací síť
Ve Vyhledávací síti se vaše reklama zobrazuje na českém vyhledávači Seznam.cz. a na jeho Partnerských vyhledávačích:
Obsahová síť
V Obsahové síti se vaše reklama zobrazuje u článků českého internetu. Tato síť je tvořena skupinou webů českého internetu a dalšími partnerskými weby, které na svých stránkách zobrazují kontextovou reklamu Skliku.
- Věděli jste, že v Obsahové síti Skliku oslovíte 95 % uživatelů českého internetu na více než 3 000 webech?
Zdroj: Sklik Nápověda: „Kde se Sklik zobrazuje?“
3.4. Typy cílení v obsahové síti
- Retargeting
- Témata
- Umístění
- Zájmy
- Zájmy o koupi
- Klíčová slova Vyhledávací síť
- Klíčová slova Obsahová síť
- Pohlaví
- Kombinace typů cílení
- Individuální nastavení Max. CPC u různých typů cílení
Zdroj: Sklik Nápověda.
3.5. Co je metrika Kvalita?
Informace o tzv. Kvalitě v Skliku nabízí informaci o tom, jak si vedla obsažená klíčová slova v konkurenci s ostatními inzerenty. Kvalita je pouze informativního charakteru a nemá přímý vliv na pozici inzerátu.
Sloupec Kvalita v Skliku; zdroj: Sklik Nápověda
3.6 Co je dynamický retargeting (DRTG)?
Dynamický retargeting zobrazuje návštěvníkům vašeho e-shopu zboží, které si u vás prohlíželi. Díky propojení s feedem Zboží.cz není třeba zadávat žádné retargetingové podmínky ani upravovat retargetingový kód. Nemusíte zadávat inzeráty ani nahrávat bannery. Sklik je za vás z feedu vytvoří sám.
Důležité upozornění: Je nezbytné mít nahrané logo u provozovny na Firmy.cz.
Aktuálnost je dána četností aktualizace XML feedu do Zboží.cz, kterou si nastavíte v jeho administraci.
3.7 Jaké jsou podporované formáty bannerové reklamy v Skliku?
Sklik podporuje svislé formáty, kostky a vodorovné formáty.
Bannerové formáty seřazené od nejvyššího počtu prokliků až po nejnižší:
- 480 x 300
- 408 x 480
- 330 v 250
- 300 x 600
- 970 x 310
- 300 x 300
- 320 x 100
- 970 x 210
- 160 x 600
- 728 x 90
Zdroj: Sklik Nápověda.
3.8 Novinky v Skliku v roce 2020
- Díky novým metrikám – frekvenci zásahu, novým i unikátním uživatelům a win-rate – můžete plnohodnotně plánovat a vyhodnocovat výkon display v Skliku.
- Koncem roku začal Sklik testovat rozklikávací karusel s Produktovými inzeráty. Zobrazuje se na desktopu i v mobilním vyhledávání.
- Zvýšení CTR i konverzního poměru DRTG díky šablonám.
- Formát outstream je již rok dostupným formátem videa v Skliku. Video, které se zobrazuje mimo videobsah na visibilních plochách v těle stránky, výrazně rozšiřuje zásah a je cenově dostupnější.
- HTML5 bannery: V roce 2020 Sklik zpřístupnil reklamní formáty, které umožňují zobrazovat reklamy, jež mohou ještě lépe oslovit potenciální zákazníky oproti běžným statickým formátům.
- V červenci 2020 byla spuštěna Sklik Akademie, která vám pomůže se ve všech zákonitostech online marketingu zorientovat.
Zdroj: David Velechovský, „Top 5 + 1 novinka v Skliku v roce 2020“.
Přidat komentář