Co říká Google o nadpisech na stránce

Nadpisy vysílají silný signál ohledně obsahu webové stránky a jejích různých částí. A jak uvidíte dále, nezáleží na tom (aspoň podle Googlu), zda použijete nadpis H1, nadpis H2 či kterýkoliv jiný.
SEO a nadpis h1

Nadpisy a mezititulky slouží jako směrovky na cestě a relevantní obsah udrží zájem návštěvníka webu. Jsou důležité nejen z pohledu SEO. Úkolem nadpisu je udržet čtenářův zájem – přesněji řečeno, aby si chtěl přečíst další větu. To je hlavní poslání nadpisu. 

Základní osnova článku:

Nadpisy H1 už nejsou tím, čím bývaly

Používání nadpisů kvůli lepšímu umístění ve vyhledávání má dlouhou historii. Je to jeden z prvních známých hodnoticích faktorů Google. Vyhledávací algoritmy se však neustále vyvíjejí, a proto je důležité pochopit, proč jsou nadpisy stále důležité.

Pamatujete na dřívější doporučení pro tvorbu nadpisů první úrovně (tag H1)?

  • Vložte do nich klíčové slovo / klíčová slova.
  • Na stránce musí být vždy jen jeden nadpis H1.
  • Nadpis H1 je první a největší text na stránce.

Dnes už toto neplatí bezezbytku. Vyhledávače jsou natolik chytré, že poznají, co je nadpis nebo titulek, i když jim to výslovně neřeknete.

Vyhledávací algoritmy; strojové učení

Bude se web umisťovat v SERPu i bez nadpisů H1?

John Mueller ze společnosti Google už několikrát odpovídal na otázky týkající se nadpisů. Je zřejmé, že SEO komunita stále vnímá nadpisy jako jeden z důležitých hodnoticích faktorů. Mueller potvrzuje, že Google používá nadpisy k porozumění obsahu. „Pokud jde o vyhledávání, používáme nadpisy. Používáme je ale k tomu, abychom lépe porozuměli obsahu stránek.“  

Na Webmaster Central hangoutu zazněla mimo jiné tato otázka:  „Bude se stránka, na které není nadpis H1, i tak umisťovat na klíčová slova, která má v nadpise H2?“ Mueller odpovídá: „I tak? Nevím, jestli se i tak bude umisťovat, ale je to možné. Určitě je to možné.“ Dále říká, že nadpisy slouží k lepšímu umístění ve výsledcích vyhledávání a nazývá je hodnoticími faktory: „Nadpisy na stránce nám pomáhají lépe porozumět obsahu na stránce. Nejsou jediným hodnoticím faktorem, který máme. Také se díváme na samotný obsah. Ale někdy nám jasný nadpis na stránce poskytne o trochu více informací, o čem daná část pojednává.“ (Roger Montti, „Google: Heading Tags are a Strong Signal".)

Výsledky vyhledávání

Přečtěte si také:

Kolik nadpisů H1 může být na webové stránce? 

Častokrát jste pravděpodobně četli nebo slýchali následující doporučení: „Na stránce může být pouze jeden nadpis H1.“ Opravdu tomu tak je? Mueller upozorňuje: „Na stránce můžete mít tagů H1, kolik chcete. Neexistuje žádný horní nebo spodní limit.“ A dodává: „Některé SEO nástroje to označují jako problém a upozorňují vás: Nemáte žádný tag H1, nebo máte dva tagy H1... z našeho pohledu to závažný problém není.“ 

Čtěte dále! 

Google může místo názvu stránky (title) použít nadpis H1

V některých ojedinělých případech - například když Google nemůže najít nebo zpracovat značku title, vybere si jako název text jiného prvku na vaší stránce. Často to může být  právě nadpis H1. „Je naivní si myslet, že Google značku H1 úplně ignoruje,“ řekl pro Search Engine Land Hamlet Batista, výkonný ředitel a zakladatel RankSense. „Viděl jsem, že nadpisy H1 byly použity místo značky title v SERPu. Je určité dobré, aby se z H1 stalo klíčové téma stránky. Když se tak stane, budete mít skutečně dobrý nadpis,“ radí Batista a dodává, že v případě, kdy budete mít na stránce několik nadpisů H1, nebudete moci ovlivnit, jaký text se objeví ve výsledcích vyhledávání, pokud místo názvu stránky bude použit nadpis H1.

Nepodceňujte nadpisy na stránce

„Mít jasné, sémanticky srozumitelné nadpisy je užitečné pro pochopení každé dané stránky,“ říká Mueller. Nadpisy jsou důležité jak pro vyhledávače, tak především pro uživatele, protože vyznačují strukturu obsahu na stránce a zároveň slouží k upoutání jejich pozornosti.

  • Hlavním nadpisem může i nemusí být tag H1.
  • Hlavním nadpisem by mělo být zastřešující téma / shrnutí stránky, a tedy bude obsahovat i relevantní klíčové slovo.

Struktura webu

Měli bychom vždy upřednostnit uživatelskou zkušenost před úzkostlivým dbáním na hustotu klíčových slov nebo dokonce na hierarchii záhlaví. Pro uživatele je důležité, aby obsah na stránce byl logicky a přehledně uspořádán a jeho sdělení bylo jasné a srozumitelné.

Cyrus Shepard, SEO expert z Mozu a zakladatel společnosti Zyppy, doporučuje:

  • Uspořádejte svůj obsah pomocí hierarchické struktury nadpisů (H1, H2, H3 atd.). 
  • Používejte vhodný font pro nadpis v záhlaví. Jinými slovy, usnadněte Google, čtečkám obrazovky a dalším strojům nebo lidem, kteří čtou váš obsah, aby poznali, co je nadpis. 

Veronika Marčíková v článku „10 pravidel webové typografie, které by měl každý zná“ připomíná: „Nezapomínejte vizuálně odlišovat nadpisy, podnadpisy, perex, běžný text a popisky“.

  • Pokud máte CMS nebo nějaké technické omezení, které vám brání používat nadpisy H1 a jiné osvědčené SEO postupy, musíte si vystačit s tím, co máte, a zužitkovat to, jak nejlépe umíte.

Použité zdroje

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář