Co je passage ranking? Záleží na obsahu a struktuře textu
Passage indexing, nebo passage ranking? Malý terminologický zmatek
Slovo „indexovat" v této souvislosti zmátlo hodně čtenářů. Ti se pak ptali, zda se tedy mění způsob indexace. Dostalo se jim toto vysvětlení:
- Google stále indexuje celou stránku, nikoli jen její část. Mění se však způsob posuzování obsahu stránky po její indexaci a to, jak se tento obsah bude umisťovat a zobrazovat ve Vyhledávání Google.
John Mueller k tomu říká: „Není to tedy tak, že by se samostatně indexovala dílčí pasáž na stránce nebo něco podobného. Spíše se jedná o pochopení stránky a jejích různých částí a schopnost rozpoznat, která z těchto částí je relevantní pro určitý vyhledávací dotaz. (...) Pokud chcete, aby vyhledávač snadno rozpoznal část vaší stránky, měli byste stránku správně strukturovat" (Roger Montti, „Google Answers Question About Passages SEO"). Zřejmě proto se hned po tomto oznámení začalo říkat, že se nejedná o „indexing change", ale o „ranking change", tedy o o úpravu, která má vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání. Martin Splitt z Googlu nedávno v jedné online diskusi přiznal, že by dal přednost označení „passage ranking", protože to dává smysl.
Lepší porozumění relevantnímu úryvku textu
„Lepším pochopením relevantnosti konkrétních úryvků či pasáží, nejen celkového obsahu stránky, najdeme požadovanou informaci, která připomíná onu pověstnou jehlu v kupce sena“ (Prabhakar Raghavan, „How AI is powering a more helpful Google“).
Dříve systémy od Googlu zkoumaly některé silné signály na stránce - například názvy stránek nebo nadpisy -, aby pochopily, jaké výsledky jsou pro určitý vyhledávací dotaz nejrelevantnější. Tyto faktory jsou stále důležité, ale nový systém pomůže identifikovat stránky, jež obsahují část textu, který se úzce vztahuje k danému vyhledávacímu dotazu.
Obrázek č. 1: Google je teď schopen poznat, že konkrétní pasáž (obrázek vpravo) je pro specifický dotaz relevantnější než obecněji pojatá stránka na dané téma (obrázek vlevo). Zdroj: blog.google/products/search/search-on/.
Tato technologie ovlivní 7 % vyhledávacích dotazů ve všech jazycích. Pro srovnání: Google Penguin update ovlivnil pouze 3,1 % vyhledávacích dotazů.
Aktualizace (12. 2. 2021): Google na Twitteru oznámil že „passage ranking" [sic!] byl spuštěn 10. února 2021 odpoledne tichomořského času pro vyhledávací dotazy v angličtině ve Spojených státech.
Obrázek č. 2: Spuštění passage ranking ve Spojených státech. Zdroj obrázku: https://twitter.com/searchliaison/status/1359928797873594368.
Jak optimalizovat pro passage ranking?
Brian Dean radí:
- Rozdělte obsah na stránce na dílčí úseky.
- Ať každý textový úsek má své konkrétní podtéma.
Obrázek č. 3: Ukázka uspořádání textových úseků na stránce. Zdroj obrázku: backlinko.com.
Jaký je rozdíl mezi vybraným úryvkem (featured snippet) a passage indexing/ranking?
Vybraný úryvek (featured snippet) poskytuje uživateli rychlou odpověď na jeho dotaz. Když například zadáte dotaz „co je seo", Google vám zobrazí odpověď ve vybraném úryvku. Pokud budete s odpovědí spokojení, nebudete mít potřebu kliknout na jiný odkaz.
Passage indexing/ranking umožní Googlu zobrazovat ve vyhledávání stránky, u nichž je odpověď na vyhledávací dotaz součástí obsáhlejšího textu na stránce.
Pro vybraný úryvek je důležitá relevance celé stránky, zatímco passage ranking zjišťuje, zda je na stránce textový úsek, který je pro daný vyhledávací dotaz relevantní.
Zdroj: Dileep Thekkethil, „Passage Indexing: A New Ranking Algorithm from Google".
Použité zdroje:
Barry Schwartz, „How Google indexes passages of a page and what it means for SEO“
Matt Southern, „How Google Identifies Individual Passages of a Web Page"
Prabhakar Raghavan, „How AI is powering a more helpful Google“
Roger Montti, „Google Announces AI Search Updates - Analysis"
Idem, „Google Passage Ranking Now Live in U.S.: 16 Key Facts"