Co je passage indexing? Záleží na obsahu a struktuře textu

Ve čtvrtek 15. října 2020 Google oznámil, že začne indexovat i „dílčí textové pasáže“ na stránce (passage indexing). Díky tomu bude schopen lépe porozumět jednotlivým textovým úsekům a rozpoznat, zda daná stránka je relevantní pro určitý vyhledávací dotaz.
Ilustrativní obrázek Google

Lepší porozumění relevantnímu úryvku textu 

Slovo „indexovat" v této souvislosti zmátlo hodně čtenářů, kteří se pak ptali, zda se tedy mění způsob indexace.

  • Google stále indexuje celou stránku, a ne jen její část. Mění se však způsob posuzování obsahu stránky po její indexaci a to, jak se tento obsah bude umisťovat a zobrazovat ve Vyhledávání Google.

John Mueller k tomu říká: „Není to tedy tak, že by se samostatně indexovala dílčí pasáž na stránce nebo něco podobného. Spíše se jedná o pochopení stránky a jejích různých částí a schopnost rozpoznat, která z těchto částí je relevantní pro určitý vyhledávací dotaz. (...) Pokud chcete, aby vyhledávač snadno rozpoznal část vaší stránky, měli byste stránku správně strukturovat" (Roger Montti, „Google Answers Question About Passages SEO"). Místo o „passage indexing" je namístě mluvit o „passage ranking".

  • Tato aktualizace umožňuje Googlu zobrazovat stránky, u nichž je odpověď na vyhledávací dotaz součástí obsáhlejšího textu.

Lepším pochopením relevantnosti konkrétních úryvků či pasáží, nejen celkového obsahu stránky, můžeme najít požadovanou informaci, která připomíná onu pověstnou jehlu v kupce sena“ (Prabhakar Raghavan, „How AI is powering a more helpful Google“).

Biea Bead  říká, že " 

Dříve systémy od Googlu zkoumaly některé „silné signály na stránce - například názvy stránek nebo nadpisy -, aby pochopily, jaké výsledky jsou pro určitý vyhledávací dotaz nejrelevantnější. Tyto faktory jsou stále důležité, ale nový systém pomůže identifikovat stránky, jež obsahují část textu, který se úzce vztahuje k danému vyhledávacímu dotazu, i když zbytek stránky pojednává o něčem trochu jiném nebo o méně relevantním tématu.

UKázka rozpoznání relevantní pasáže pro specifický vyhledávací dotaz

Obrázek č. 1: Google je teď schopen poznat, že konkrétní pasáž (obrázek vpravo) je pro specifický dotaz relevantnější než obecněji pojatá stránka na dané téma (obrázek vlevo). Zdroj: blog.google/products/search/search-on/.

Tato technologie zlepší 7 % vyhledávacích dotazů ve všech jazycích. Pro srovnání: Google Penguin update ovlivnil pouze 3,1 % vyhledávacích dotazů.

Jak optimalizovat pro „passage ranking"?

Brian Dean radí:

  • Rozdělte obsah na stránce na dílčí úseky.
  • Ať každý textový úsek má své konkrétní podtéma.

Jak uspořádat obsah na stránce

Obrázek č. 2: Ukázka uspořádání textových úseků na stránce. Zdroj obrázku: backlinko.com.

Zobrazování na podtémata

Další aktualizací je rozpoznání podtémat pro nějakou oblast zájmu. Aktualizace nazvaná subtopics ranking může ovlivnit umístění na široké vyhledávací dotazy. Pokud bude někdo například hledat „pomůcky pro domácí cvičení“, Google mu zobrazí související relevantní podtémata, jako je rozpočet, tipy a nápady na vybavení do malých prostorů atd.  

Na začátku ledna 2021 Danny Sullivan ze společnosti Google potvrdil, že aktualizace „subtopics ranking" byla spuštěna v polovině listopadu 2020.

 

Použité zdroje:
Barry Schwartz, „How Google indexes passages of a page and what it means for SEO
Matt Southern, „How Google Identifies Individual Passages of a Web Page"
Prabhakar Raghavan, „How AI is powering a more helpful Google
Roger Montti, „Google Announces AI Search Updates - Analysis"

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám