Co nám SEO nástroje neřeknou a my musíme dopovědět

SEO nástroje jsou našimi užitečnými pomocníky, ale tu zásadní část práce – interpretaci získaných dat a stanovení vhodné strategie – za nás neudělají. Tím nejdůležitějším nástrojem je naše mysl.
Co nám SEO nástroje neřeknou

V oblasti SEO se neobejdeme bez nástrojů, jako jsou například Collabim, Marketing Miner, Majestic SEO, Screaming Frog a další, které jsou zdrojem užitečných údajů a poznatků, jež pak dále zpracováváme a dáváme do správných souvislostí. A pak jsou tu také nástroje přímo od vyhledávačů, jako např. Google Search Console. Tyto nástroje nám poskytují informace o chybách na webu, kontrolují indexaci,  sledují pozice klíčových slov ve výsledcích vyhledávání, analyzují konkurenci a dokáží i navrhnout praktické doporučení, jak určitý problém vyřešit. Jason Hennessey ve svém článku o používání SEO nástrojů říká: „Většina obchodníků ví, že vědění je moc a že něčí znalosti SEO jsou pouze tak silné jako údaje, o které se opírají.“ SEO nástroje jsou našimi pomocníky, ale tu nejdůležitější práci – interpretaci získaných dat a stanovení vhodné strategie - za nás neudělají.

Sedm věcí, které nám SEO nástroje neřeknou (podle Coreyho Morrise)

1. Jaké si stanovit cíle

Žádný z nástrojů nám neřekne, jaké by měly být naše konkrétní cíle, např. umístění ve vyhledávání, zobrazování, návštěvnost či konverze. Tyto cíle si musíme stanovit my sami s pomocí příslušných nástrojů a na základě dostupných údajů. Corey Morris upozorňuje: „Ať už se jedná o analýzu klíčových slov, průzkum konkurence nebo využívání nástrojů pro audit, abychom zjistili aktuální technický stav webu, spoléháme zpočátku na technologie. (…) Když stanovujeme cíle se zainteresovanými stranami nebo klienty, vycházíme z interpretace těchto dat a používáme různé nástroje. Bohužel ne všichni vědí, že nemáme k dispozici absolutní čísla, ale čísla, která pocházejí z průzkumu určitého vzorku, odhadů, zaokrouhlování a historických údajů.“

2. Kolik získáme zájemců o nabízené produkty či služby

Očekává se, že své úsilí, postup a prognózy nějak zdůvodníme a podložíme čísly, ale tím, jak získáváme velké množství dat z různých zdrojů, vkládáme do rovnice více proměnných a rizik. Nástroje, které máme k dispozici, nám nejsou schopny povědět, jaký bude výsledek naší SEO kampaně.

3. Zda bude naše SEO kampaň úspěšná

Umělá inteligence (AI) a strojové učení se rychle vylepšují. Nástroje, které máme k dispozici, však nejsou (zatím) natolik chytré a přesné, aby nám řekly, zda bude naše SEO kampaň úspěšná, nebo ne. Projekce a simulace jsou založeny na minulých nebo předpokládaných budoucích trendech. Navíc nástroje pro audit posuzují především technické faktory. Chybí jim komplexní pohled na obsah a nepostihují všechny věci, které ovlivňují řazení ve výsledcích vyhledávání. Do určité míry si ale můžete k úspěchu pomoci, stačí se obrátit na SEO specialisty

4. Co bude platit v budoucnosti

Nástroje, které máme k dispozici, jsou založeny na současných vyhledávacích algoritmech. Údaje obvykle zahrnují posledních 90 dnů nebo 12 měsíců a z nich pak odhadujeme další vývoj a vyvozujeme závěry. Jenže faktory pro řazení ve výsledcích vyhledávání (ranking factors) se neustále mění.

5. Obchodní argumenty pro SEO

SEO nástroje nám v mnoha případech neposkytnou údaje o návratnosti našich investic. Není nic horšího, než dělat SEO kampaň a reportovat pouze takové metriky, jako je například umístění ve výsledcích vyhledávání, počet zobrazení a konverzí.

6. Jaká by měla být naše obsahová strategie

O důležitosti obsahu pro SEO nikdo dnes nepochybuje. „Je to obsah, od kterého očekávám, že vydělá na internetu spoustu peněz, stejně jako tomu bylo u televizního vysílání." Těmito slovy začíná Bill Gates v roce 1996 svůj článek „Obsah je král“. Obsah je palivo pro motor, který pohání SEO. Máme k dispozici nástroje, s jejichž pomocí dokážeme zhodnotit obsah na našich webových stránkách i konkurenčních webech. Problém je, že nám nedají jednoznačnou odpověď na to, co je pro naši firmu nebo klienta nejlepší.

7. Na co se zaměřit a v čem neustávat

Existuje spousta článků o tom, co má v oblasti SEO přednost. Nástroje nám však přesně neurčí, co má v oblasti SEO prioritu. Dodají nám potřebné informace, ale dále se musíme spolehnout na naše zkušenosti a odborné znalosti, jejichž optikou posoudíme doporučení a rady a vybereme ty, na které se pak zaměříme.

Correy Morris v závěru svého článku říká:

 „I když můžeme využívat spoustu skvělých technologií, stále jsou tu věci, na které SEO nástroje nestačí. Naše nezastupitelné místo jako odborníků v této oblasti spočívá v tom, že tuto mezeru vyplníme svou interpretací a propojíme důležité marketingové a firemní cíle takovým způsobem, aby SEO bylo úspěšné“

 

Použité zdroje:

Corey Morris, „7 Things SEO Tools Can’t Tell You

Tony Wright, „SEO Tools Aren't Enough for Success

Vylepšete své SEO

napište nám

Související články: 

SEO audit webu

SEO audit webu
SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu.

SEO specialista: Co by měl umět a znát?

SEO specialista
Jaké dovednosti a znalosti se očekávají od odborníka na SEO, kterému záleží na tom, aby jeho práce p

ChatGPT a SEO: Jak ho efektivně využít?

ChatGPT a jeho využití v SEO
Ač byl ChatGPT spuštěn teprve v listopadu roku 2022, těší se nesmírné oblibě.