Jak sociální distancování změní marketing v době koronaviru?

Rád bych se s vámi podělil o své myšlenky a propojil je v jistých souvislostech.
Koronavirus v době marketing

Češi, jak to teď s námi je? Více času sice trávíme v online prostředí (v článku o mileniálech jsem psal, že týdně tráví cca 25 hodin času online), ale také jsme oprášili ruční práce a začali šít a nabízet roušky. A rovněž je známo, že česká nátura si umí dělat legraci ze všeho, a koronavirus není výjimkou. Ono je to pro zachování psychického zdraví a jisté míry odreagování asi správné (mimochodem, pokud jsi, čtenáři, analytický a statistický nadšenec a potřebuješ na odreagování svou „dávku adrenalinu“, podívej se na tento článek plný zajímavých dat a čísel).

No, a pak je tady sociální distance (ano, může to být zavádějící pojem, jak píše Tech Focus) – pro introvertního jedince rajská hudba a pro extroverta kudla do zad. Ale ve větší či menší míře se s tím budeme muset nějakým způsobem v dlouhodobějším horizontu popasovat (hodně zaměstnanců např. nově na HomeOffice a k tomu má kolegyně sepsala parádní manuál jak na to). A co všechno může přinést za změny? Podle nedávné studie Harvardské univerzity by mohla sociální distance (v přerušovaných fázích) trvat až do roku 2022, a kdyby nebyla, tak by podle této studie mohlo např. v USA zemřít okolo 2,2 milionu lidí!

Vzrůst obecného zájmu o možnosti online podnikání

Více lidí se začne zajímat, jak „nastartovat“ podnikání po internetu. To může přinést větší přílivovou vlnu zájmu o informace z podhoubí know-how online marketingových disciplín: jak si postavit web, napsat texty, rozjet PPC reklamu, rozhýbat SEO, budovat komunitu na sociálních sítích atd., protože to vše je nutné pro úspěch podnikání na internetu.  

Mladí Češi obecně podnikat chtějí, jak říkal Jakub Tížek v zajímavém interviewu na DVTV v roce 2018, kde však také zaznělo, že jen málo jich s tím skutečně začne. Ale s nastupující generací nových lidí (internetem už doslova odkojených – generace Z) se i tato obava odbourá. Svědčí o tom obrovská obliba poslechu podnikatelsky zaměřených podcastů všeho druhu a „hltání“ e-formou příběhů takových podnikatelských „dravců“, jako je Elon Musk nebo Jeff Bezos.

Zájem může nastat i u generace lidí nad 35 let a více, protože si řeknou, že teď je ten nejlepší čas, aby si vyzkoušeli podnikání na vlastní triko. Může zde zavládnout podobné ovzduší, jaké bylo na přelomu let 1989-1990, kdy začali podnikat mladí i starší (tehdy jen off-line, řečeno dnešní terminologií, i když internet byl v ČR (v tehdejším Československu) na akademické půdě využíván od roku 1992).

Lidé budou více pečlivě volit, za co utrácet a jak často

U většiny z nás se změní postoj k penězům, což se odrazí v novém, či možná spíše „posunutém“ paradigmatu nákupního a spotřebitelského modelu chování. Co jsme nutně potřebovali koupit včera, nyní už vlastně nepotřebujeme. Více si budeme uvědomovat své finanční možnosti a pečlivě vážit transakce nad rámec základních potřeb. Například v Americe už vědí, že kvůli koronaviru COVID-19 zažívají největší krizi nezaměstnanosti od roku 1971!

Což ale možná bude RESTART, aby firmy přestaly dělat obsahový bullshit

Ale bráno z druhého pozitivního marketingového pohledu to všechno může být i takový vhodný RESTART k tomu, aby se malé i velké firmy jakéhokoliv odvětví vážně zamyslely nad otázkou skutečného benefitu produktů a služeb pro své zákazníky, bez žádného lakování a stavění vzdušných zámků. Teď už na to nikdo nebude zvědavý! Jak výstižně řekl Marty Neumeier na Marketing Festivalu 2015, produkt/služba má mít pro zákazníka „meaning“ (vtipně to demonstroval na té matrjošce), neboli smysluplnost.

Firmy a živnostníci, kteří si to uvědomí a budou chtít dále existovat ve svém oboru, přehodnotí své marketingové aktivity a začnou vytvářet obsah, který bude plnit, to co má – sloužit a propojovat ve vhodném kontextu a míře s věcmi souvisejícími, aby se zákazník/uživatel/čtenář/konzument mohl orientovat a mít tak jistotu. Věděli jste, že když se člověk v něčem rychle zorientuje (prostor, věc, hledisko atd.), tak se postupně zbaví strachu a úzkosti? Resumé je jasné: přestaňte dělat bullshit, a je jedno na jaké platformě. Pomáhejte lidem řešit jejich problémy a zodpovídat jejich otázky, a oni vám sami řeknou, jak dobrý máte brand. A ještě vám za to zaplatí, no nezní to skvěle? 

„Exodus“ z kamenné prodejny do e-shopu

Shoptet je velmi mile překvapen, protože koncem března 2020 vzniklo na 270 nových e-shopů využívajících jeho platformy, a Tomáš Čupr (Rohlik.cz) začal provozovat službu, která má pomoci kamenných obchodům začít působit na e-shopovém trhu. Vesměs si myslím, že půjde o malé živnostníky a středně velké firmy.

A je dobře, že se toto děje, i když pro některé to může být riskantní krok do neznáma. Příklady silných hráčů jako Kulina nebo Zoot jsou stále nepříjemnou hrozbou. A to byly firmy (v případě Zoot se snad blýská na lepší časy), které už nějaký ten pátek ve e-shopových vodách zkušeně kormidlovaly. Když dva provozují e-shopy, neznamená to, že se oběma bude dařit stejně. To mě přivádí k myšlence, že zájem o edukaci, jak e-shop správně provozovat prakticky i marketingově, povede k tomu, co jsem psal na začátku tohoto článku – k zájmu o online marketingové disciplíny, ať už se do nich pustí sami majitelé, nebo to „outsourcuji“ na nějakou agenturu.

https://www.stackline.com/news/top-100-gaining-top-100-declining-e-comme...

Letité průmyslové a výrobní firmy, které „zamrzly“, se také rozhýbou

Klasické „staromódní“ firmy, které využívaly možnosti online světa zatím jen na 30–50 %, se začnou více zajímat o to, jak urychlit propojení jejich byznysu s online perspektivami budoucího podnikání. Tady si myslím, že půjde hodně o segment firem z průmyslových a výrobních sfér celosvětového měřítka, něco jako např. nadnárodní holandská společnost Van Leeuwen, která vlastně do spolupráce s námi neměla větší zkušenosti s online světem a obsahovým marketingem.

Videokonference a meetingy budou v kurzu

Byly oblíbené i předtím, ale teprve teď začnou pravé žně. Asi bude i třeba, aby Ladislav Špaček napsal novou knihu s názvem „Videokonference: Etiketa v kostce“. To nemyslím jako nejapný vtip, ale naopak by mě to osobně velmi zajímalo a rád bych si něco takového přečetl. Lidé se totiž budou muset umět začít chovat při obchodních a profesních videokonferencích, stejně tak, jako se to museli naučit i za „good old times“, z očí do očí, což si mimochodem hodně pochvaloval vždy můj kolega obchodník Petr, jak říká v jedné odpovědi svého představovacího rozhovoru.

Jazykovým školám vlastně nic jiného nezbývá

A otázka je, jak se s tím jazykovky poperou. Ke konci března 2020 se toho obávala i tak velká jazyková škola Glossa. Jazykovkám nezbývá nic jiného než „šlápnout“ na plný plyn do onlinu a přidržet se oblíbeného citátu amerického podnikatele z první poloviny 20. století, Henryho Forda (ano, Ford T je jeho záležitost) „Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu.“ Že by jim náš stát přidal něco na živobytí, na to nelze spoléhat (mimochodem, přečtěte si také otevřený dopis všech významných knihkupců premiérovi Andreji Babišovi, kteří se obávají toho nejhoršího).

Můj osobní odhad je, že lidé obecně u nás rychle pochopí, že výuka online formou může mít vlastně hodně benefitů. Vidím to na své přítelkyni, která neměla pražádný problém pokračovat ve studiu dánštiny a angličtiny v online sféře, a to ona není zrovna dvakrát nadšeným technologickým uživatelem. Tato situace může být pro i mnoho jazykových škol zajímavou možností, jak se např. marketingově a informačně zaměřit ve své brandové komunikaci na lidi starších ročníků. Pro výtvarné lektory je to rovněž zajímavá výzva – dá se naučit technika malby přes počítačový screen?

Začnou vznikat nové cesty, vazby a propojování směrů a odvětví

Každá krize má vždy rub a líc: něco končí, něco začíná. Co když právě teď začnou cestovní kanceláře „přetaktovávat“ na verzi 2.0 (chápu, že tak rychle to ve skutečnosti nebude probíhat), a budou přemýšlet nad tím, že by se lidem mohly prodávat zájezdy ve virtuální realitě a umožnit jim tak cestovat po celém světě. Zkušený marketingový matador Marek Prokop taktéž potvrzoval, že propad prodeje je v tomto segmentu obrovský.

Zajímavá by byla i služba, kdy byste mohli v rámci virtuální reality cestovat ve světech a místech zcela fantastických, jako v takové Středozemi od J. R. R. Tolkiena, nebo zájezdem na míru sestavené dle knihy Umberta Eca. Vždyť to např. radil ve svém článku s radami pro lepší marketing v cestovním ruchu (a to chudák ještě nevěděl, co přijde!) na sklonku roku 2019 Danny Godwin ze WordStreamu, když psal, že je důležité porozumět snům a přáním zákazníka a nabídnout mu „vacation ideas“. Že by se pro cestovní ruch rýsoval nový druh zákazníka? Dokáži si představit i možnost plně si ve virtuální realitě projít pražskou ZOO. Inu, proč ne. Něco končí, něco začíná…

A.I.

Už v době před vypuknutím pandemie COVID-19 jsme žili v době, kdy Amazon drony umějí roznášet zboží až k nohám spotřebitelů, droidka jménem Sophia se stala prvním robotickým občanem Dubaje a  A. I. umí sama složit i písničku v beatlesovském stylu. Teď půjde vývoj ještě více kupředu. Možná, že kdyby přišel COVID-19 na svět poprvé teprve za dalších 10-15 let, tak automobilky už nezavřou, ale prostě vesele pojedou dál, protože droidi a A. I. koronavirus nechytnou. To platí i v IT sektorech firem, kde i procesy zálohování a správy dat se stanou za chvíli plně automatizovanými. Stejně jako prochází strojovým učením i např. odvětví PPC.

5 změn v chování zákazníků při vyhledávání na Googlu:

  • Hledají potřebné informace
  • Objevují nová spojení a vztahy
  • Přizpůsobují se změnám, které narušily jejich zažité postupy
  • Oceňují každodenní hrdiny
  • Mají starost o sebe i ostatní

Zákazníci hledají takový obsah, který jim poradí, jak se přizpůsobit nedávným změnám. Maloobchody přecházejí na jiné způsoby doručování zboží, školy jsou zavřené, většina lidí pracuje z domova.

Jak na to reagovat?

  • Firmy a společnosti musejí svým zákazníkům poskytnout jasné, důvěryhodné a konkrétní informace.
  • Google doporučuje pravidelnou aktualizaci údajů na webu, blogu, sociálních sítích a ve službě Google Moje firma.
  • Buďte flexibilní (přizpůsobiví). Pomozte zákazníkům se zrušením objednávky, vrácením peněz a poskytněte jim zákaznický servis.
  • Hledejte způsoby, jak se spojit se svými zákazníky lokálně i globálně.
  • Aktualizujte kdysi publikované články nebo napište nové.
  • Začněte používat takové platformy a formy obsahu, které budou přínosné pro ty, kdo byli nuceni zůstat doma.

Zdroj informací: https://www.searchenginejournal.com/google-reveals-how-search-behavior-has-changed-during-covid-19-pandemic/361322/

Co říci závěrem?

Když nad tím přemýšlím, tak tento článek je jen takovým úvodním „výkopem“. Těch věcí, témat a myšlenek, které dávat do souvislostí, může být daleko více. Proto se pokusím čas od času (jak práce dovolí) tento obsah dále obhospodařovávat a průběžně doplňovat a rozvíjet. Kdybyste měli nějaký tip, otevřeně naslouchám.

Zajímavé odkazy na tematické články na internetu

A co o tom soudíte vy?

napište nám

Přidat komentář